verootjoo schreef:Geïnstitutionaliseerd racisme is ook wel van enigszins andere orde dan het soort racisme waar BaileyMix op doelt en dat hier op Bokt idd vrij spel krijgt.Ik moet zeggen dat ik niet denk dat bij iedereen bekend is hoe racisme en white privilege doorwerkt in onze maatschappij![]()
Er wordt bijzonder weinig aandacht aan gegeven in de geschiedenis lessen en pas toen ik onlangs wat historische romans heb gelezen over het ontstaan van Amerika, over het grote vertrek van Europeanen daarheen voor the american dream en veel geld maken en de Afrikanen die ingescheept werden als slaaf en hoe daarover gedacht en mee omgegaan werd. De native bewoners werden voor het gemak uit de weg geruimd, het was de nieuwe wereld van de Europeanen.
De slavernij is geschiedkundig pas heel recent opgeheven, en het kost heel wat generaties om alles eruit te krijgen. Het zit zo diep in onze cultuur. Je kan niet verwachten dat die omslag nu in een generatie helemaal kan plaatsvinden. Er gebeurt al heel wat, maar het gaat traag.
Bewustwording is echter altijd goed, maar het werkt vaak niet om een grote activistische mond op te zetten en boos te worden op mensen die het nog niet zien.
Niet dat jij dit doet hoor, maar ik zie het wel vaak dat dat gebeurt.
Tegelijkertijd zit er ook wel een spanning tussen het verbieden van het maken van dat soort opmerkingen en het toestaan, maar mensen ook toestaan iemand erop aan te spreken. Als je immers zegt "we willen het niet meer horen of zien op Bokt," gaan die mensen wel ergens anders heen en dat is vaak meer ondergronds, naar plekken waar ze vooral in een soort echo chamber zitten met mensen die er hetzelfde over denken. Zo bewerkstellig je natuurlijk nooit verandering in hun racistische denkwijze, want er is niemand meer die een tegengeluid laat horen.