Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:45

verootjoo schreef:
Ik moet zeggen dat ik niet denk dat bij iedereen bekend is hoe racisme en white privilege doorwerkt in onze maatschappij :o
Er wordt bijzonder weinig aandacht aan gegeven in de geschiedenis lessen en pas toen ik onlangs wat historische romans heb gelezen over het ontstaan van Amerika, over het grote vertrek van Europeanen daarheen voor the american dream en veel geld maken en de Afrikanen die ingescheept werden als slaaf en hoe daarover gedacht en mee omgegaan werd. De native bewoners werden voor het gemak uit de weg geruimd, het was de nieuwe wereld van de Europeanen.

De slavernij is geschiedkundig pas heel recent opgeheven, en het kost heel wat generaties om alles eruit te krijgen. Het zit zo diep in onze cultuur. Je kan niet verwachten dat die omslag nu in een generatie helemaal kan plaatsvinden. Er gebeurt al heel wat, maar het gaat traag.
Bewustwording is echter altijd goed, maar het werkt vaak niet om een grote activistische mond op te zetten en boos te worden op mensen die het nog niet zien.
Niet dat jij dit doet hoor, maar ik zie het wel vaak dat dat gebeurt.
Geïnstitutionaliseerd racisme is ook wel van enigszins andere orde dan het soort racisme waar BaileyMix op doelt en dat hier op Bokt idd vrij spel krijgt.

Tegelijkertijd zit er ook wel een spanning tussen het verbieden van het maken van dat soort opmerkingen en het toestaan, maar mensen ook toestaan iemand erop aan te spreken. Als je immers zegt "we willen het niet meer horen of zien op Bokt," gaan die mensen wel ergens anders heen en dat is vaak meer ondergronds, naar plekken waar ze vooral in een soort echo chamber zitten met mensen die er hetzelfde over denken. Zo bewerkstellig je natuurlijk nooit verandering in hun racistische denkwijze, want er is niemand meer die een tegengeluid laat horen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:48

verootjoo schreef:
Ik moet zeggen dat ik niet denk dat bij iedereen bekend is hoe racisme en white privilege doorwerkt in onze maatschappij :o

Mijn UO: er wordt veel te vaak gedaan alsof (vermeende) privileges iets vies zijn, terwijl een groot deel van de klagers daarover zelf behoren tot een groep die er de voordelen van geniet.
Waarom zou je daar zo activistisch tegen moeten zijn terwijl je er stiekem enorm veel aan te danken hebt?
Dat is toch je eigen ruiten ingooien?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:01

oomens schreef:
verootjoo schreef:

Mijn UO: er wordt veel te vaak gedaan alsof (vermeende) privileges iets vies zijn, terwijl een groot deel van de klagers daarover zelf behoren tot een groep die er de voordelen van geniet.
Waarom zou je daar zo activistisch tegen moeten zijn terwijl je er stiekem enorm veel aan te danken hebt?

Eens.
De maatschappij is ontzettend hypocriet. Enerzijds vol in de boetedoening voor slavernij van een paar generaties terug maar ondertussen een WK steunen in een stadion door slaven gebouwd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:21

Mkango schreef:
verootjoo schreef:
Er wordt bijzonder weinig aandacht aan gegeven in de geschiedenis lessen en pas toen ik onlangs wat historische romans heb gelezen over het ontstaan van Amerika, over het grote vertrek van Europeanen daarheen voor the american dream en veel geld maken en de Afrikanen die ingescheept werden als slaaf en hoe daarover gedacht en mee omgegaan werd. De native bewoners werden voor het gemak uit de weg geruimd, het was de nieuwe wereld van de Europeanen.

De slavernij is geschiedkundig pas heel recent opgeheven, en het kost heel wat generaties om alles eruit te krijgen. Het zit zo diep in onze cultuur. Je kan niet verwachten dat die omslag nu in een generatie helemaal kan plaatsvinden. Er gebeurt al heel wat, maar het gaat traag.
Bewustwording is echter altijd goed, maar het werkt vaak niet om een grote activistische mond op te zetten en boos te worden op mensen die het nog niet zien.
Niet dat jij dit doet hoor, maar ik zie het wel vaak dat dat gebeurt.
Geïnstitutionaliseerd racisme is ook wel van enigszins andere orde dan het soort racisme waar BaileyMix op doelt en dat hier op Bokt idd vrij spel krijgt.

Tegelijkertijd zit er ook wel een spanning tussen het verbieden van het maken van dat soort opmerkingen en het toestaan, maar mensen ook toestaan iemand erop aan te spreken. Als je immers zegt "we willen het niet meer horen of zien op Bokt," gaan die mensen wel ergens anders heen en dat is vaak meer ondergronds, naar plekken waar ze vooral in een soort echo chamber zitten met mensen die er hetzelfde over denken. Zo bewerkstellig je natuurlijk nooit verandering in hun racistische denkwijze, want er is niemand meer die een tegengeluid laat horen.

Oh, dan hebben we het denk ik over iets anders. En kom ik misschien niet in de topics waar jullie op doelen. Al zie ik ook veel belachelijk racistische opmerkingen :+

oomens schreef:

Dat hebben wij te danken aan dat heel toevallig ons wiegje in NL stond of een ander welvarend westers land. Meer dan toeval is het niet en feitelijk staan wij met net zulke lege handen als de rest van de wereld. Alleen vinden wij dat niet kunnen, en staat hier de hele boel op z’n achterste poten als er ook wat van deze voordelen ingeleverd moeten worden.
Ik vind dat erg; zo verwend zijn dat je het heel raar vind dat je in oorlogstijd op rantsoen van je luxe moet. Dan heb je toch echt niet door hoe het in de wereld gesteld is m.i :o

Sanet

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:38

Is het een UO dat ik het belachelijk vind, dat we nu onze excuses nog gaan aanbieden voor het verbranden van heksen in 1600-nog-wat?
Of is het fout dat ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat er vroeger heel veel dingen gebeurd zijn die nogal barbaars waren?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:46

Sanet schreef:
Is het een UO dat ik het belachelijk vind, dat we nu onze excuses nog gaan aanbieden voor het verbranden van heksen in 1600-nog-wat?
Of is het fout dat ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat er vroeger heel veel dingen gebeurd zijn die nogal barbaars waren?

We kunnen beter zaken veroordelen die anno nu gebeuren (Qatar WK) dan hypocriete excuses over zaken die geen van onze grootouders nog hebben meegemaakt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:46

oomens schreef:
verootjoo schreef:

Het gaat niet om ertegen zijn maar er je bewust van zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:55

Sanet schreef:

Volgens mij zijn daar nog precies nooit excuses voor aangeboden , toch?

Is het een UO dat ik het soms vreemd vind dat mensen die hardop anti vlees zijn (onder andere) en menen dat anderen rechts en racistisch zijn (om het even globaal te benoemen) het normaal vinden om anderen dood te wensen en ernstig te beledigen en menen dat dat wel oké is omdat het “uit de goede hoek komt”..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:58

Urbanus schreef:
oomens schreef:

Het gaat niet om ertegen zijn maar er je bewust van zijn.

Bewust ervan zijn bedoel ik precies idd.
En vooral bewustzijn van het feit dat het puur toeval is in welke omstandigheden je geboren bent, niks meer en niks minder.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:06

Cer schreef:
Sanet schreef:

Volgens mij zijn daar nog precies nooit excuses voor aangeboden , toch?

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220906_93393170

Jazeker wel, in Schotland eerder dit jaar al.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:07

Nou, t zou tijd worden :j :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:09

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:24

Sanet schreef:
Sla alsjeblieft een keer een echt geschiedenisboek open voordat je dit soort uitspraken doet. :roll:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-22 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:25

Mkango schreef:
Sanet schreef:
Sla alsjeblieft een keer een echt geschiedenisboek open voordat je dit soort uitspraken doet. :roll:

Verklaar u nader?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:56

Vanuit politiek-historisch oogpunt kun je de huidige regering van Schotland niet los zien van die van toen. Toegegeven, er was toen geen Schots parlement, maar er zijn wel van overheidswege duizenden onschuldige mensen, en met name vrouwen, op de meest gruwelijke manieren omgebracht. Het huidige parlement, dat Nicola Sturgeon vertegenwoordigt, vloeit voort uit de monarchie die toen aan de macht was en maakt dus onderdeel uit van dat overkoepelende politieke continuüm. Je moet het ook niet zien als een excuus vanuit de personen die nu in het parlement zitten, maar vanuit het instituut.

Natuurlijk is het voor een groot deel symbolisch en abstract, maar het geeft ook iets anders aan, namelijk dat overheden zich steeds meer bewust worden van wat zij representeren en vertegenwoordigen, en dat is imo wel een belangrijke ontwikkeling. Nu is dit niet per se iets waar mensen vandaag de dag nog de gevolgen van ondervinden, maar er zijn natuurlijk zat dingen waarbij dat wel het geval is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:01

Sorry, die abstracte symboliek vanuit een instituut zie ik (persoonlijk) geen meerwaarde aan. Het lijkt mij voor zich spreken dat dat niet een manier is van omgaan met anderen, of ze nu heks waren, of een dief of iemand die gelogen had…
Bijna alle straffen toen waren barbaars. Slavernij is (heel heel vaak) barbaars.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:07

Tja, het is natuurlijk wel een beetje makkelijk om te roepen dat iets onzin is, als je er zelf geen last van hebt.

Blijkbaar zijn er (veel) mensen die dat wel hebben en het belangrijk genoeg vinden. ;)

Nog even en dan leeft er ook niemand meer die de Holocaust heeft meegemaakt.
Zullen we daar dan ook maar eens over ophouden?

Dat we het hier al eeuwen zo goed hebben, hebben we voor een groot deel aan de slavernij te danken.
En als er dus ook mensen zijn die daar nog steeds last van hebben, is er niks mis mee om af en toe nog eens te benadrukken dat t heel erg fout was.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 10-09-22 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:08

Sanet schreef:
Sorry, die abstracte symboliek vanuit een instituut zie ik (persoonlijk) geen meerwaarde aan. Het lijkt mij voor zich spreken dat dat niet een manier is van omgaan met anderen, of ze nu heks waren, of een dief of iemand die gelogen had…
Bijna alle straffen toen waren barbaars. Slavernij is (heel heel vaak) barbaars.

Het punt met slavernij is dat het nog steeds bestaat, aangedreven vanuit het rijke westen, maar wat verborgen, en wat verborgen is bestaat niet voor de meeste mensen.
En doet iedereen er vrolijk aan mee, en kan je er soms ook niet eens om heen of moet je heel goed zoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:11

Mkango schreef:
Vanuit politiek-historisch oogpunt kun je de huidige regering van Schotland niet los zien van die van toen. Toegegeven, er was toen geen Schots parlement, maar er zijn wel van overheidswege duizenden onschuldige mensen, en met name vrouwen, op de meest gruwelijke manieren omgebracht. Het huidige parlement, dat Nicola Sturgeon vertegenwoordigt, vloeit voort uit de monarchie die toen aan de macht was en maakt dus onderdeel uit van dat overkoepelende politieke continuüm. Je moet het ook niet zien als een excuus vanuit de personen die nu in het parlement zitten, maar vanuit het instituut.

Natuurlijk is het voor een groot deel symbolisch en abstract, maar het geeft ook iets anders aan, namelijk dat overheden zich steeds meer bewust worden van wat zij representeren en vertegenwoordigen, en dat is imo wel een belangrijke ontwikkeling. Nu is dit niet per se iets waar mensen vandaag de dag nog de gevolgen van ondervinden, maar er zijn natuurlijk zat dingen waarbij dat wel het geval is.

Maar over 200 jaar denkt de danmalige mansheid waarschijnlijk hetzelfde over een aantal dingen die we nu gewoon vinden.

Zo'n zelfde voorbeeld is de slavenhandel. Daarvan kunnen we het nu wel barbaars vinden, maar wie waren in de hoogtij dagen van de slavernij de grootste handelaren? juist, de Afrikanen zelf die niks te beroerd waren om hele (buur)stammen te verkopen....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:15

ikke schreef:
Zo'n zelfde voorbeeld is de slavenhandel. Daarvan kunnen we het nu wel barbaars vinden, maar wie waren in de hoogtij dagen van de slavernij de grootste handelaren? juist, de Afrikanen zelf die niks te beroerd waren om hele (buur)stammen te verkopen....

En dat pleit witte mensen vrij? Of hoe moet ik deze opmerking zien?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:20

Urbanus schreef:
ikke schreef:

Dat het, letterlijk, niet zo zwart-wit is als het graag gepresenteerd wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:23

Maar begrijp je dan niet dat zaken als de apartheid, de rechten van zwarte mensen, allemaal uitvloeisels zijn van de slavernij in het westen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:27

ikke schreef:
Mkango schreef:

Maar over 200 jaar denkt de danmalige mansheid waarschijnlijk hetzelfde over een aantal dingen die we nu gewoon vinden.

Jup, en dat is dan ook aan degenen die dan leven om te zien hoe ze daarmee omgaan.

Ik vind excuses voor de heksenvervolgingen persoonlijk ook niet per se nodig, maar ik snap wel waarom er mensen zijn die er belang aan hechten dat de politiek het doet en kan dus ook wel beredeneren waarom het niet geheel onlogisch, ook al is het voor het grootste deel symbolisch. Bovendien hebben we het ook niet over 10 man, maar over vele duizenden levens.

Hadden ze het niet gedaan, had je mij overigens ook niet gehoord, maar ik vind het ook niet belachelijk dat het wel gebeurt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:42

Urbanus schreef:
ikke schreef:

Iedereen van welke afkomst/cultuur dan ook deed aan slavenhandel, waarom het de blanken zwaarder aan willen rekenen? Het waren gewoon andere tijden. Net als met die heksen.