Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:05

Vraag me wel af of dat ook niet veel problemen geeft, als de taxatiewaarde lager blijkt moet je de rest van het geld zelf hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:16

Maar makelaars houden dat ook weer in stand, ze weten de verkoopprijs en alle huizen worden toevallig precies op verkoopprijs getaxeerd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:21

ik heb een tijdje op een makelaarskantoor gewerkt en mijn ervaring is dat er bij de aanvraag van een taxatie (door bank, koper of eigenaar) Eerst wordt gevraagd wat het bedrag moet zijn wat er getaxeerd moet worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:24

Ik las laatst over iemand die het daardoor juist niet rond kreeg. Dus dat werkt niet altijd zo. Maar op zich wel fijn om te lezen dat daar dan meestal dus geen problemen door komen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:26

maar dat is ook als je huis gaat verkopen, de makelaar heeft aan wat hij verwacht dat een realistische verwachte opbrengst is en geeft je dan de optie om de vraagprijs daarop te zetten of lager met de verwachting dat er over geboden gaat worden, maar hij bij meer zoekopdrachten naar voren komt en je meer kijkers trekt.
Het is niet zo dat al die huizen voor meer verkocht wordt dan dat de taxatie/inschatting van makelaar is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:32

Neonlight schreef:
Maar makelaars houden dat ook weer in stand, ze weten de verkoopprijs en alle huizen worden toevallig precies op verkoopprijs getaxeerd.

Dat doen ze en de markt laat dat op dit moment toe. Ze weten er ook altijd vrij snel achter te komen hoeveel geld je zelf eventueel in kan leggen om over te bieden. En als je dat geld niet hebt, dan heeft iemand anders zogenaamd hoger geboden. Ooit waren er regels dat de verkoper niet zomaar uit de onderhandeling kon stappen, maar dat lijkt ook veranderd en dat maakt de markt volgens mij alleen maar onfatsoenlijk. Vroeger kon degene met meer geld soms te laat zijn, maar tegenwoordig is degene met minder geld altijd te laat. Slechte ontwikkeling is dat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:40

De huizenmarkt is gewoon bizar op het moment.

Wij hebben er begin dit jaar nog even over gedacht voor een kleiner huis te kijken...
Maar we wonen hier goed, prettig huis, fijne buurt, heerlijk wandelgebied op 300 meter. En dit huis is voor ons levensloopbestendig met een paar minimale ingrepen.
We zijn niet van plan om voor een kleiner huis veel meer te moeten gaan betalen :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:55

Nou, precies dat is dus waar wij ook tegenaan lopen, Sansevieria.

Onze maandlasten mogen iets stijgen, zelfs als we iets kleiner uitkomen op echt ons droomplekje.
Maar aangezien we nu ook al niet verkeerd wonen, slaat de balans tot nog toe steeds door naar, we blijven wel te groot wonen, want teveel inleveren op woonwensen en hogere maandlasten heb ik gewoon geen zin in.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:12

Veronica2 schreef:
Het ontzettende overbieden zou een klein beetje een mythe zijn om de prijzen hoog te houden. Als je werkelijk wil weten of een huis tegen een hogere prijs weg is gegaan, kan je het kadaster checken, maar wie doet dat nou echt? Je krijgt het van de makelaar te horen, maar ik moet de eerste eerlijke makelaar nog tegen komen.

Huis van mijn schoonmoeder in Den haag, werkelijk alles moet vernieuwd worden want is na de jaren 60 nooit meer iets aan gedaan: 56.000 boven de vraagprijs verkocht. Het verbaasde ons ook.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:13

Marije_jiplover schreef:

Onze maandlasten mogen iets stijgen, zelfs als we iets kleiner uitkomen op echt ons droomplekje.
Maar aangezien we nu ook al niet verkeerd wonen, slaat de balans tot nog toe steeds door naar, we blijven wel te groot wonen, want teveel inleveren op woonwensen en hogere maandlasten heb ik gewoon geen zin in.

Even uit nieuwsgierigheid, hebben jullie geen overwaarde? En hebben jullie grote huizen die je verkoopt niet een hogere marktwaarde dan een kleinere die je ervoor terugkoopt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:22

Ik zou in mijn eentje een hypotheek kunnen krijgen van iets van 148.000 euro. Wil ik een beetje leuk huis kunnen kopen dan kom ik niet dichterbij dan het noorden van het land.
En het huis is nog vele malen kleiner dan ik nu heb.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:31

Veronica2 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Even uit nieuwsgierigheid, hebben jullie geen overwaarde? En hebben jullie grote huizen die je verkoopt niet een hogere marktwaarde dan een kleinere die je ervoor terugkoopt?

Wij hebben wel degelijk overwaarde op onze eengezinswoning, alleen we hebben ook een dusdanig gunstige hypotheek, die op deze manier niet meer verstrekt wordt.
Dus zelfs al zou ik 1/3 minder gaan lenen dan dat er nog open staat van onze huidige hypotheek, dan ga ik nog steeds meer betalen dan ik nu doe.

En er komt bij, ik kan gewoon niet vinden wat voldoet aan onze woonwensen, waarbij ik onze maandlasten ook nog acceptabel vind.
Ik kijk niet eens naar wat we maximaal kunnen lenen (want idd die overwaarde), maar wat ik acceptabele maandlasten vind en wat ik dan voor huis heb. Het plekje is belangrijk voor ons.

En onze conclusie is elke keer, we wonen hier nog niet zo verkeerd.
Er komt ooit wel een huisje op ons pad dat het wel is, maar tot nog toe zijn alle serieuze pogingen tot niks uit gelopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:32

Kan je de hypotheek niet meenemen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:35

purny schreef:
Ik zou in mijn eentje een hypotheek kunnen krijgen van iets van 148.000 euro. Wil ik een beetje leuk huis kunnen kopen dan kom ik niet dichterbij dan het noorden van het land.
Volgens mij kun je voor dat bedrag zelfs geen huis in het noorden van het land meer krijgen, tenzij een volledige opknapper...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:36

Polar schreef:
purny schreef:
Volgens mij kun je voor dat bedrag zelfs geen huis in het noorden van het land meer krijgen, tenzij een volledige opknapper...

Het is idd ook Kwalitatief Uitermatig Teleurstellend wat er wordt aangeboden... :')
Het is ook wel een beetje een hobby van me geworden om het leed op de huizenmarkt te bewonderen... :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:39

Veronica2 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Jawel, en als enkel kleiner het criteria zou zijn, dan was het niet moeilijk.
Maar wij hebben, net als Marije jiplover waarschijnlijk best een wensenlijst waar we geen concessies meer aan willen doen.

De buurt moet goed zijn, de voorzieningen, het huis moet ons aanspreken, dicht bij ons werk. Zolang we nog moeten werken.
En nee, dan zijn er al niet veel huizen die ons aanspreken, maar binnen budget al helemaal niet, zelfs niet met een flinke overwaarde.

En dan, wat de gek ervoor geeft, denk dat ik daar te nuchter insta.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:12

fokfanaat schreef:
Kan je de hypotheek niet meenemen?

Die vraag kwam ook in me op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:25

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:00

Hopelijk valt het uiteindelijk mee. Komt er eigenlijk veel van ons eten uit de VS? Of zijn dat vooral de specialiteiten als bepaalde sterke drank en snacks?

Mijn boodschappenrekening van Maart viel me dan weer 100% mee. Ik was in totaal 150 euro kwijt voor de hele maand, voor twee personen, dus 35 euro per week. Zou leuk zijn als ik dat kan volhouden :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:05

Ik denk dat het een gevolg is van algehele inflatie door die handelsoorlog.

35 euro voor een hele week eten vind ik echt knap!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:06

Met name de duurdere, bekendere merken komen uit de VS.

Hier een lijst: linkje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:22

Polar schreef:

Maar veel van deze grote bedrijven hebben fabrieken in Europa, waardoor ze importheffingen kunnen omzeilen, dus zou je verwachten dat die prijzen niet te leiden hebben onder de heffingen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:27

8nnemiek schreef:
Polar schreef:

Maar veel van deze grote bedrijven hebben fabrieken in Europa, waardoor ze importheffingen kunnen omzeilen, dus zou je verwachten dat die prijzen niet te leiden hebben onder de heffingen?

Lijkt mij ook, dit is een lijst met Canadeze alternatieven, dus voor mensen in Canada lijkt me.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:33

Ja klopt, ik denk ook niet dat de impact enorm groot zal zijn.
Het zal van bepaalde factoren af hangen, bijv. in hoeverre bedrijven die afhankelijk zijn van de VS zich aan de nieuwe regels van Trump houden.
Als de productie verlaagd wordt, bijv. door sancties, handelsbarrières of importheffingen, zullen de prijzen omhoog gaan.
Vooral bij producten die lokaal lastig te vervangen zijn.
Ik weet niet in hoeverre Europa die productie kan opvangen of overnemen en daarnaast speelt mee hoeveel we mislopen als we minder naar de VS kunnen exporteren.
Het voelt voor mij een beetje alsof we op een wip-wap zitten, alles hangt af van hoe hard er straks aan beide kanten getrokken wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:36

Ik ben vooral benieuwd hoe de handelsoorlog tussen China en de VS gaat lopen... Ik denk echt dat de VS aan het kortste eind trekt :=.

Maar we gaan dit hoe dan ook in de portemonnee merken, ben ik bang. Hoe heftig, dat valt nog te bezien. Wellicht zijn de importheffingen van de VS wel een aanleiding voor landen om gewoon wat goedkoper naar Europa/NL te exporteren. En andersom, natuurlijk. Dus dat de VS er meer buiten valt.