Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:32

Ons huwelijk was puur zakelijk :D
Wij zijn namelijk afhankelijk van een verblijfsvergunning die gekoppeld is aan werk. Stel nu dat een van ons gestopt zou zijn met werken dan kan die persoom de verblijfsvergunning verliezen tenzij we aantonen dat de partner her onderhoud garandeert. Met trouwen was dat mooi snel uit de weg.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:39

superpony schreef:
maar trouwen met meerdere mag niet. Zet je toch aan het denken........
.



Inderdaad. Waar bemoeít de Staat zich in effingsnaam mee!!
Je betaalt belasting wat dan ook en dan mag je de onderling overeengekomen samenlevingsvorm niet wettelijk vastleggen _-:(

Als jij als vrouw échte liefde deelt, wil samenleven, met een manlief en een vrouwelijk meerlief waarom mág dat dan niet als zakelijke overeenkomst in wettelijk huwelijk?!
Een in-triest voorbeeld van in de wet doorgefilterde religieuze normen en waardes.

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:44

Ik heb er geen verstand van, maar mag je samelevingscontracten ook alleen 1:1 afsluiten?
Dat zou ik wel krom vinden inderdaad.
Kwa huwelijk definitie....tja dat is dan ook maar een definitie daar kan ik me dan weinig over opwinden. Er moet echter wel een ander alternatief met andere definitie beschikbaar zijn.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:47

Blue_Eyes schreef:
maar ik geloof niet dat mensen die nu trouwen dat meestal doen met de zakelijke regelingen op de voorgrond.
Volgens mij staat er ook niet dat het nu nog zo is (hoewel, ligt er misschien ook aan waar je kijkt?) , maar dat het in basis zo was..

Als ik ooit zou trouwen zou ik het ook doen vanwege het idee :j zo 'romantisch' ben ik dan weer wel denk :P

Ik meen, maar ik weet het ook niet zeker, dat je niet een drie-eenheid (om het zo maar even te noemen) goed kan regelen. Een man met twee vrouwen kan voor 1 vrouw een nabestaandenpensioen oid regelen, maar volgens mij kan hij dat niet voor beide vrouwen evenredig..
Nu is dat ook nog maar heel zelden aan de hand dus de vraag is of diegene dan niet gewoon wat anders kan verzinnen.. maar in sommige gevallen zal dat best lastig zijn..

In hoeverre dit met het onderwerp echte liefde te maken heeft weet ik even niet :D

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:01

Sizzle schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar mag je samelevingscontracten ook alleen 1:1 afsluiten?
Dat zou ik wel krom vinden inderdaad.
Kwa huwelijk definitie....tja dat is dan ook maar een definitie daar kan ik me dan weinig over opwinden. Er moet echter wel een ander alternatief met andere definitie beschikbaar zijn.


Klopt en ja het is ronduit achterlijk. Je moet in feite wettelijk illegaal samenwonen als het niet in paar van twee is.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:03

Cer schreef:
In hoeverre dit met het onderwerp echte liefde te maken heeft weet ik even niet :D



Kan jij niet écht van twee personen houden?
Of kan jij je dat voorstellen?

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:08

Mijn opmerking over het onderwerp was meer de relatie tussen "echte liefde, bestaat dat nog?" en gearangeerde huwelijken en hoe een drie-eenheid hun financien moet regelen... dat zag ik niet helemaal zeg maar.

Huertecilla schreef:
Kan jij niet écht van twee personen houden?

Ik heb als eerste bericht in dit topic aangegeven dat ik 'liefde' en 'houden van' enorm moeilijk definieerbaar vind en dat ik daar weinig over kan zeggen :)

Citaat:
Of kan jij je dat voorstellen?

Ik denk dat mensen zeker wel van meerdere mensen kunnen houden, als zij voor zichzelf weten wat dat inhoudt :j

Ik denk ook dat er mensen zijn die 'houden van' verwarren met 'nodig hebben', 'niet zonder kunnen' of zelfs 'recht op hebben'.. :P

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:19

Kortom, échte liefde heeft vele vormen en geen harde grenzen.
Het huwelijk in onze westerse cultuur wel.

Dát is imo volstrekt on topic ;)

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:24

Ik vind het eigenlijk niet on-topic, daarom snapte ik het eerder al niet. Immers is de liefde niet minder omdat er een kromme regel bestaat. Maar uiteraard bepaal ik niet niet de regels van dit topic, moge dat helder zijn.

Mews

Berichten: 5507
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:27

Sizzle schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar mag je samelevingscontracten ook alleen 1:1 afsluiten?


Volgens Wikipedia mag een samenlevingscontract wel tussen meerdere personen bestaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Polygamie

M.i. is wettelijkheid ook niet echt on topic als het gaat over echte liefde. Ja, ik vind het jammer dat veel praktische zaken zijn ingesteld op koppels en er weinig ruimte is voor andere vormen, maar het doet gelukkig absoluut niet af aan de liefde. <3

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:02

Huertecilla schreef:
Klopt en ja het is ronduit achterlijk. Je moet in feite wettelijk illegaal samenwonen als het niet in paar van twee is.

Ik heb 15 jaar samengewoond, met 1 partner, daar was niks illegaals aan. Je kan kiezen voor een aantal standaard vastgelegde constructies (waaronder het huwelijk) of een andere oplossing zoeken. Niks fout mee, toch? Waarom wil je zo graag huwen als de vooraarden je niet bevallen? Je kan ook voor een andere constructie kiezen, daar is helemaal niks illegaals aan. De staat kan niet elke constructie een wettelijk kader bieden, als degene die er zijn je niet bevallen kan je, perfect legaal, alles anders regelen. En dat heeft niks te maken met wat liefde is, dat staat er los van, ondanks dat het huwelijk een zakelijk aspect heeft. Huwelijk en liefde zijn niet hetzelfde, het ene is een zakelijk engagement, het andere een gevoel.

Gothico

Berichten: 1374
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:44

Ik lees al vanaf begin mee.

Hier gaat het er gewoon om dat ons stelsel echt op koppels gebouwd is vanuit het geloof. En dat je wettelijk dus niet met meerdere mensen een zakelijke overeenkomt mag hebben in dit geval dus het huwelijk. Terwijl nu het huwelijk ook echt soms wel met liefde te maken heeft, is er dus wettelijk geen mogelijkheid toe.

Dit is wat er geprobeerd wordt te zeggen naar mijn idee.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:02

Gothico schreef:
Ik lees al vanaf begin mee.

Hier gaat het er gewoon om dat ons stelsel echt op koppels gebouwd is vanuit het geloof. En dat je wettelijk dus niet met meerdere mensen een zakelijke overeenkomt mag hebben in dit geval dus het huwelijk. Terwijl nu het huwelijk ook echt soms wel met liefde te maken heeft, is er dus wettelijk geen mogelijkheid toe.

Dit is wat er geprobeerd wordt te zeggen naar mijn idee.


+:)+ perféct.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:45

Je kan wel zakelijke overeenkomsten hebben met meerdere partners, alleen niet binnen een huwelijk. Waarom moet het onder die noemer passen? De regels en plichten passen duidelijk niet. Waarom het dan zo hard willen, blijkbaar harder dan veel mensen (waaronder ik) die wel maar 1 partner wensen? Wie zit er dan vastgeroest in een Disney verhaal met christelijke moraal?

Nalatenschap, eigenaarschap, ... kan allemaal perfect geregeld worden zonder een huwelijk. Mensen die de wettelijke gevolgen accepteren van een gestandardiseerd model kunnen dat, anderen kunnen kiezen voor iets anders. Je kan niet elke vorm standaardiseren, eigenlijk is dat perfect in lijn met de continue veranderingen die sommigen inherent achten in relaties, dat kan je niet in een kader gieten. Waarom zo graag iets vastgelegd willen als je zelf zegt dat wat vandaag is morgen niet meer geldt (de enige zekerheid is verandering), dat er geen zekerheden zijn? Dan is een standaard vastgelegd stelsel toch onmogelijk? Meerlief B is morgen weer weg, er was een zakelijke overeenkomst, zoals een huwelijk, wat dan met de gevolgen op alle andere zakelijke overeenkomsten?

Dat is gewoon niet realistisch, besef alleen al hoe ingewikkeld echtscheidingen, nalatenschappen in 1 vastgelegd kader kunnen zijn, hoeveel rechtszaken daar elk jaar voor worden aangespannen. Hoe ga je dat regelen als je binnen eenzelfde stelsel meer dan 2 partijen gaat betrekken. Maar vooral, waarom zou je dat willen als je niet gebonden wil zijn aan iets dat vast ligt?

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:08

Callisto04 schreef:
Je kan wel zakelijke overeenkomsten hebben met meerdere partners, alleen niet binnen een huwelijk. Waarom moet het onder die noemer passen?


Waarom zou dat voor meer anders zijn dan voor twee?

Het punt is dat in ónze cultuur ´huwelijk´ beperkt is tot twee. Het is geen kwestie van definite. Alleen van vanuit religie ingevulde beperking.

Het zakelijke van het huwelijk wordt door HÉÉL veel mensen aangevuld met officiële bekrachtiging van liefde; zelf híer op deze draad gelezen dat het huwelijk bewijs van échte liefde is.

De hamvraag is dan; waarom mag het níet onder die noemer bij meerliefde?

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:14

Ik heb te weinig romantiek in mijn lijf om dat probleem over zakelijk papiertje te begrijpen ben ik bang.
Als je puur het woord huwelijk belangrijk vind zou ik denk ik gewoon een eigen niet wettelijke ceremonie doen.
Vrienden van ons (mono) hebben destijds een eigen huwelijksceremonie geregeld zonder ambtelijke plichten. Die vonden puur het evenement zelf belangrijk, de rest kun je immers ook notariaal doen.
Maar goed, ik zou ook niet getrouwd zijn als we niet een laag inkomen hadden destijds en op een wankele verblijfsvergunningsstatus zaten en ik niet sneller dan bedacht zwanger was geweest :')

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:52

Sizzle schreef:
Ik heb te weinig romantiek in mijn lijf om dat probleem over zakelijk papiertje te begrijpen ben ik bang.


Doorgaans is de wereld van een realtie groter dan de betrokkenen zelf. De druk van de omgeving; familie, vrienden, zelfs de buurt en ook wérkomgeving kan heel reëel zijn.
Het feit dat religie in onze cultuuur in het wettelijk huwelijk is doorgefilterd zegt wat dat betreft al álles.

Ik persoonlijk vind een onderlinge afspraak meer bindend dan de wet. Je woord, je integriteit weegt imo hét zwaarst van al.

Ritueel, ceremonie is een belangrijk symbolisch aspect voor ons mensen. Zou je zeggen dat een ceremonieel huwelijk met de eígen afspraken grote waarde heeft voor de sociale omgeving.
Helaas. A het niet ´officieel´ is telt het niet. Voor míj is dat een signaal dat voor die mensen de wet zwaarder weegt dan hun woord. Hun mening daardoor voor mij gewicht verliest.
Helaas. De meeste mensen staan niet zo stevig in hun schoenen.
De werkelijkheid is daardoor dat het instuut huwelijk wel degelijk sociaal gewicht heeft in onze samenleving.

In míjn liefdesleven heeft het niet kunnen meerhuwen verschilende meerliefdes het pad van duurzaamheid gekruisd.
Ik heb geen enkele moeite met binding aangaan. Ik bedoel, maak een integere afspraak die zwaarder weegt dus wettelijk huwelijk pffff; natuurlijk! De harde beperking daarin echter maakt het onmogelijk.
Als je zou huwen, is een meerliefde gelijk een wettelijk illegaaltje, geen gelijke.
Kortom, meerliefdes moeten de toegevoegde waarde van het wel degelijk echte sociale gewicht van het instituut huwelijk missen.
Dat is niet eerlijk ;) :D :+

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:08

Ik heb gedurende al die tijd nooit een sociaal gewicht gemist, niet bij mezelf en niet in mijn omgeving, ik ben toch de 40 al even voorbij. Kinderen zijn een veel verdergaand engagement dan een huwelijk. Dat kan je zo stopzetten.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:09

In Islamitische landen kan1 man 4 officiele vrouwen hebben en daarbij nog zo veel bijvrouwen als hij kan betalen. Jammer genoeg is er wel sprake van ongelijkheid want een vrouw heeft geen recht op meerdere officiele mannen daar.Overspel wordt er zelfs zwaar bestraft.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:10

Trouwens is religie m.i. een beperkt aspect in het 1 op 1. Materiële aspecten zijn veel bepalender geweest, nalatenschap etc. Daarnaast kon veel, ongeacht religie.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:17

Huertecilla schreef:
Waarom zou dat voor meer anders zijn dan voor twee?

Juridisch veel complexer tenzij je elke partner over dezelfde kam scheert. Maar wat bij verandering? Schrappen en aanvullen van het lijstje?
Kijk maar naar erfenis kwesties, wanneer er meer partijen zijn wordt alles moeilijker bij conflicterende belangen.
Echtscheidingsgeschillen zijn nu al ontelbaar, voeg nog wat partijen toe en je mag het aantal rechters en rechtzalen verdubbelen en dat voor een kleine groep extra. Ga jij ervoor betalen? Ook voor de nieuwe wetgeving?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:38

anjali schreef:
In Islamitische landen kan1 man 4 officiele vrouwen hebben en daarbij nog zo veel bijvrouwen als hij kan betalen. Jammer genoeg is er wel sprake van ongelijkheid want een vrouw heeft geen recht op meerdere officiele mannen daar.Overspel wordt er zelfs zwaar bestraft.


Deze opmerking wilde ik ook maken. Dus deze vorm is ook niet alles. Verstandig is, om in onze westerse cultuur, beiden economisch zelfstandig te zijn. Getrouwd, niet getrouwd of welke samenlevingsvorm maakt dan niet uit.
Overigens blijf je met kinderen idd altijd met elkaar verbonden

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:20

anjali schreef:
In Islamitische landen kan1 man 4 officiele vrouwen hebben en daarbij nog zo veel bijvrouwen als hij kan betalen. Jammer genoeg is er wel sprake van ongelijkheid want een vrouw heeft geen recht op meerdere officiele mannen daar.Overspel wordt er zelfs zwaar bestraft.


En in zeg Buthan, India, Tibet en nog wat landen o.a. delen van China is dat andersom.

Hier een plaatje van prinses/koningin Draupadi met haar 5 echtgenoten:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ndavas.jpg
Julius Ceasar schrijft dat het onder verschillende Keltische stammen ook de gewoonte was een vrouw/vrouwen te delen en meervoudig vaderschap geaccepteerd was.
Het punt is dat de inhoud van ´huwelijk´ cultureel bepaald is.


@Callisto04 De administratieve verdeling is supersimpel net als nu; gedeeld door het aantal of met verdeelsleutel.

Kinderen is nu ook al net zo complex als het aantal vaders/moeders. Nu zijn er ook gezinnen met kinderen van verschillende ouders met verschillende zorgplichten en erfrechten.

In NL worden huwelijken in polygny en polyandry van immigranten overigens wél erkend. Het kán dus prima.
Kortom allemaal drogredenen voor een religieus anachronisme.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:00

Huertecilla schreef:
anjali schreef:
In Islamitische landen kan1 man 4 officiele vrouwen hebben en daarbij nog zo veel bijvrouwen als hij kan betalen. Jammer genoeg is er wel sprake van ongelijkheid want een vrouw heeft geen recht op meerdere officiele mannen daar.Overspel wordt er zelfs zwaar bestraft.


En in zeg Buthan, India, Tibet en nog wat landen o.a. delen van China is dat andersom.

Hier een plaatje van prinses/koningin Draupadi met haar 5 echtgenoten:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ndavas.jpg
Julius Ceasar schrijft dat het onder verschillende Keltische stammen ook de gewoonte was een vrouw/vrouwen te delen en meervoudig vaderschap geaccepteerd was.
Het punt is dat de inhoud van ´huwelijk´ cultureel bepaald is.
Bedankt voor de zeer interessante link-het verhaal uit de Hindumythologie is wel erg gecompliceerd.

@Callisto04 De administratieve verdeling is supersimpel net als nu; gedeeld door het aantal of met verdeelsleutel.

Kinderen is nu ook al net zo complex als het aantal vaders/moeders. Nu zijn er ook gezinnen met kinderen van verschillende ouders met verschillende zorgplichten en erfrechten.

In NL worden huwelijken in polygny en polyandry van immigranten overigens wél erkend. Het kán dus prima.
Kortom allemaal drogredenen voor een religieus anachronisme.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:02

@Huertecilla,mijn post is verkeerd terecht gekomen. Ik zei: Bedankt voor de zeer interessante link. Het verhaal uit de Hindumythologie is wel erg gecompliceerd!