Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:13

Dat snap ik helemaal.
Ik moet ook zeggen dat als ik terug kijk naar de periode na de lockdown bij ons waarbij dat de scholen open waren, het ov weer normaal was (zonder kapjes) en de winkels weer open, het aantal besmettingen ontzettend laag was (z‘n 15 per dag). Dus het OV, de scholen en de winkels leken amper impact te hebben.
De stijging kwam pas nadat de horeca en clubs weer open gingen. Toch wordt hartnekkig gefocussed op maatregelen in het ov, scholen en winkels.
Het lijkt haast wel of de daadwerkelijke „daders“ met alle macht ontkend en beschermt worden en dat maakt me gefrustreerd.

Zelf heb ik ook een afwijkende ademhaling waardoor ik het sowieso af en toe ineens benauwd krijg. Met een mondkapje moet ik dan de hele tijd heel bewust ademen. Dat kan in de trein, maar dat kan ik echt niet als ik ook iets anders geconcentreerd doe. Het begint dan met een kriebelhoestje en dan kortademig. Als je astma hebt en ook nog moet praten lijkt me dat erg zwaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:27

veerledec schreef:
Als die zeikerd dan eerst met z'n handen in die natte broek zit en daarna aan de deur voor jou, dan heb ik liever het plaatje zonder broek :P.

En als ik straat oversteek kan ik overreden worden. Zullen we de auto’s dan maar afschaffen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:28

Dat laatste zou helemaal geen dom idee zijn eigenlijk.
Verkeer veroorzaakt verschrikkelijk veel leed wereldwijd. Deels zijn mensen door de uitstoot zelfs meer bevattelijk voor luchtweg ziektes. Maar ja.... het gemak :o

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:33

rien10 schreef:
veerledec schreef:
Als die zeikerd dan eerst met z'n handen in die natte broek zit en daarna aan de deur voor jou, dan heb ik liever het plaatje zonder broek :P.

En als ik straat oversteek kan ik overreden worden. Zullen we de auto’s dan maar afschaffen?

Vind je dat een terechte vergelijking? Over het algemeen kijken mensen die in een auto rijden zelf nog uit.
De foute mondkapjes gebruikers staan niet in verhouding met de goede mondkapjes gebruikers. En ik kan mij best inleven in iemand die even 3 winkels in moet en dat mondkapje afzet en de tussen tijd en ook nog her gebruikt.
Mijn nieuwe mentorleerling zij ook vrij trots(terwijl ze dat ding van de grond raapte :') ) dat ze een week deed met het mondkapje daarna waren de elastieken wel uitgerekt.
En ik ben altijd voor educatie maar dat lijkt mij weer zo slecht voor het milieu..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 01:47

lenaa_tje schreef:
rien10 schreef:

Vind je dat een terechte vergelijking? Over het algemeen kijken mensen die in een auto rijden zelf nog uit.
De foute mondkapjes gebruikers staan niet in verhouding met de goede mondkapjes gebruikers. En ik kan mij best inleven in iemand die even 3 winkels in moet en dat mondkapje afzet en de tussen tijd en ook nog her gebruikt.
Mijn nieuwe mentorleerling zij ook vrij trots(terwijl ze dat ding van de grond raapte :') ) dat ze een week deed met het mondkapje daarna waren de elastieken wel uitgerekt.
En ik ben altijd voor educatie maar dat lijkt mij weer zo slecht voor het milieu..

Ik vind het best vervelend om dit soort dingen te lezen, gatverdamme.

En dan is er ook nog iemand die met een vereniging in een piepklein hok wil gaan zitten.

Naja, wat is dit...tips ter verspreiding van het virus 8)7

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 04:48

Sizzle schreef:
Verkeer veroorzaakt verschrikkelijk veel leed wereldwijd. Deels zijn mensen door de uitstoot zelfs meer bevattelijk voor luchtweg ziektes. Maar ja.... het gemak :o

Precies. Alles heeft voor en nadelen. Niemand wil stoppen met autorijden ondanks de nadelen.
Mondkapjes hebben ook nadelen. Maar ook voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 06:15

Sizzle schreef:

Lijkt mij heerlijk, auto's afschaffen of in iedere geval beperken tot wanneer het niet anders kan. En daar red je veel meer levens mee dan me een mondkapjesplicht (als je die daar al mee red, wat ik niet geloof), zowel de verkeersdoden als de mensen die door alle luchtverontreiniging eerder het loodje leggen.

In Spanje is al enige tijd zowel binnen als buiten een mondkapje verplicht, en het gaat daar van kwaad tot erger. Ik snap echt niet waarom mensen daarop blijven hameren. Je ziet toch dat het niet werkt in landen waar ze het verplicht hebben? Mijn eigen ervaring met de vele toeristen hier nu in Amsterdam is ook dat degenen met mondkapjes serieus tegen je aan komen staan en heel verbaasd zijn als je ze vraagt afstand te houden. Dus die bewustwording die het zou moeten brengen zie ik ook al niet.

Weer een paar stappen terug en handhaven op de anderhalve meter zou ik liever zien.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 06:30

@imaudy dat zegt niks over dat mijn leerling Corona ontkent of het niet erg vindt ... juist niet. Ze is hartstikke voorzichtig. Wel over besef over zo’n mondkapje. Ze draagt hem omdat het een verplichting is in de bus. Ze houdt hartstikke goed afstand etc. Mijn punt is juist dat het gebruik gewoon lastig is als jij constant zo’n ding op moet. En dat dit overal in Europa zo blijkt. Dat er dan nog steeds geroepen wordt dat ze het eeuwige redmiddel zijn vind ik schrikbarend.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:13

Ben benieuwd, als ze mondkapjes gaan verplichten of de overheid dit dan gratis gaat geven. Ik vind ze momenteel best duur en er zijn mensen/ gezinnen die al bijna geen cent te makken hebben. Ik zit er zelf ook niet zo op te wachten, maar dat is mijn eigen mening. Als moet dan moet het...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:48

wemkelover schreef:
Ben benieuwd, als ze mondkapjes gaan verplichten of de overheid dit dan gratis gaat geven. Ik vind ze momenteel best duur en er zijn mensen/ gezinnen die al bijna geen cent te makken hebben. Ik zit er zelf ook niet zo op te wachten, maar dat is mijn eigen mening. Als moet dan moet het...

Nee dat zal niet gebeuren. Brommer helmen en autogordels zijn ook niet gratis gegeven toen ze verplicht werden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:57

Ja maar het is je keuze om dan op de fiets te stappen ipv op je brommer. Nu is er geen keus

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:58

opisop_shop schreef:
Ja maar het is je keuze om dan op de fiets te stappen ipv op je brommer. Nu is er geen keus

Precies

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:01

Er zijn zoveel zaken die verplicht zijn en die je zelf moet betalen. Wat dacht je van het eigen risico in de zorg? Als je naar het ziekenhuis moet heb je ook geen keus maar moet je toch zelf dokken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:06

Ja verzekering is verplicht. Ook voor sommige niet te betalen, genoeg in de schuldsanering

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:24

verootjoo schreef:
Volgens mij helpt het bewezen wel. In andere landen iig wel, dus waarom dat voor NL dan weer niet zou helpen is mij een raadsel.

Voor goed gebruik heb je geen opleiding nodig, wel verstand en wat discipline. Handhaven hoeft niet duur te zijn, de boa’s lopen toch al overal in drukke gelegenheden, dan kunnen ze best her en der wat mensen aanspreken op niet gebruik mondkapje, of ze uitdelen.

In welk land werkt een mondkapje nu dan bewezen wel? Ik zie uit de landen met mondkapjes-plicht echt geen betere cijfers of spectaculaire afnames.

En correct gebruik vergt veel; niet alleen motivatie, ook concentratie en inzet. En dat zou nog niet zo erg zijn, als incorrect gebruik niet juist veel meer risico op zou kunnen leveren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:28

wemkelover schreef:
Ja verzekering is verplicht. Ook voor sommige niet te betalen, genoeg in de schuldsanering

En dat komt natuurlijk daardoor :roll:
Van alle bizarre argumenten is dit dan weer een dieptepunt hoor, jeetje. Koop gewoon een simpele wasbare, dan ben je met een paar euro klaar. Dat heb je ook in de schuldsanering wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:29

Fitzroy schreef:
Er zijn zoveel zaken die verplicht zijn en die je zelf moet betalen. Wat dacht je van het eigen risico in de zorg? Als je naar het ziekenhuis moet heb je ook geen keus maar moet je toch zelf dokken.

En dat is ook een probleem. Genoeg mensen die dus niet niet naar een arts gaan. Ik heb helaas zat leerlingen in armoede voor wie dit een opgave is.
Op school bieden wij ze nu wel gratis aan maar dat is denk ik niet eeuwig ...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:51

Toch best wel een grote vergelijking... of mondkapjes a 10 euro voor 10 stuks of 385 euro....
Laatst kreeg ik een medicijn van de dermatoloog... of ik even 53 euro wou aftikken

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:55

o ja is ook zo... als je een andere mening hebt, of dingen afvraagt in dit topic is het normaal om afgebrand te worden. IK vraag mij dat gewoon af... ik zou het namelijk wel eerlijk vinden voor gezinnen waar dit wel een opgave voor is te vergoeden mocht dit verplicht worden. IK ken namelijk mensen die hier gewoon geen extra geld voor hebben, die al moeten na denken over hoe ze de week door moeten komen. Niet eens voor mezelf, want ons lukt dat wel, maar voor mensen waar dit niet bij lukt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:00

Achterom schreef:
wemkelover schreef:

Van alle bizarre argumenten is dit dan weer een dieptepunt hoor, jeetje. Koop gewoon een simpele wasbare, dan ben je met een paar euro klaar. Dat heb je ook in de schuldsanering wel.

waarom meteen zo? echt hoor, moet je meteen iemand de grond in stampen?
ik kom niet met die verzekering aan zetten? En nee dit is niet daardoor, maar er zijn wel genoeg mensen die dit ook niet kunnen betalen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:02

Er zijn online genoeg filmpjes te vinden hoe je zelf wasbare mondkapjes maakt.
Er hoeft niet steeds wegwerpkapjes gekocht te worden. Een oud kledingstuk kan genoeg zijn om voor een gezin een aantal kapjes van te maken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:10

wemkelover schreef:

In België hebben we er gekregen, ja. Niet heel op tijd, maar in de eerste weken voorzagen alle winkel ook wegwerpmaskers tot iedereen het gewoon was.

Wij kregen er zowel van de gemeente 1 in de bus per persoon in gezin als van de overheid. Deze laatste konden we op vertoon van identiteitskaart afhalen bij de apotheek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:12

wemkelover schreef:
Achterom schreef:

waarom meteen zo? echt hoor, moet je meteen iemand de grond in stampen?
ik kom niet met die verzekering aan zetten? En nee dit is niet daardoor, maar er zijn wel genoeg mensen die dit ook niet kunnen betalen

Misschien is mijn reactie kort door de bocht, maar ik krijg er oprecht jeuk van dat bepaalde mensen maar vinden dat ze alles moeten krijgen "omdat ze er geen geld voor hebben". Genoeg mensen die niet meer te besteden hebben, die je dus nooit hoort omdat zij niet verwachten dat een ander het voor hen oplost.
Gratis bestaat niet, daar betaalt altijd een ander voor. Bij noodzakelijke zaken die iemand echt niet zelf kan opbrengen is dat helemaal geen punt, maar in dit geval hebben we het bepaald niet over dat soort bedragen.
En zoals iemand net ook al zei is het helemaal niet moeilijk om zelf een mondkapje te maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:15

wemkelover schreef:
o ja is ook zo... als je een andere mening hebt, of dingen afvraagt in dit topic is het normaal om afgebrand te worden. IK vraag mij dat gewoon af... ik zou het namelijk wel eerlijk vinden voor gezinnen waar dit wel een opgave voor is te vergoeden mocht dit verplicht worden. IK ken namelijk mensen die hier gewoon geen extra geld voor hebben, die al moeten na denken over hoe ze de week door moeten komen. Niet eens voor mezelf, want ons lukt dat wel, maar voor mensen waar dit niet bij lukt.

Gezondheidsproducten mag je gewoon aftrekken van je belasting en dan krijg je 'n teruggaaf.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:15

En dan is dus wel de vraag zijn ze goed? En zijn ze schoon en is het geen smerige bedoeling.
Ik vind de cijfers in landen waar wel veel meer mondkapjes gebruikt worden niet anders dan hier.