Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:54

rien10 schreef:
Jesse Klaver “zorg voor goede randvoorwaarden bij zorgmedewerkers zodat ze dit harde werken volhouden. Ga eens boodschappen doen voor ze” Dit naar aanleiding van het gesprek dat als de Covid patiënten ontslagen zijn er heel veel achterstallige zorg ingehaald moet worden. En zorgmedewerkers dus nog lang niet uit kunnen rusten.

Ik vind dat onderzocht moet worden of zorg medewerkers gratis een werkster kunnen krijgen. Zodat ze echt kunnen uitrusten als ze thuis zijn.

We zien momenteel dat er bijv veel minder patiënten met TIA's of "milde" hartproblemen opgenomen worden terwijl dit er natuurlijk niet ineens minder worden. We zeiden hier een maand geleden al dat er nog wel een 2e golf gaat komen aan mensen die nu bijv zware CVA's en hartaanvallen gaan krijgen omdat ze bij de eerste klachten bang waren om naar het ziekenhuis te komen of dachten "ze zijn al druk genoeg". Ik hou mn hart vast straks...

En dan heb ik het idd nog niet eens over de poli's en geplande OK's enzo...

imaudy

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:02

Ik vind die Lubach wel leuk eigenlijk :P . "Wat snappen mensen niet aan die 1,5 meter?". Die aflevering heeft denk ik wel een goed effect gehad op bepaalde lieden.

Wat een rollercoaster Rien10..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:23

En zo alweer twee pagina's erbij. Voor de mensen die met mijn 'niet intuberen' verklaring mee hebben gedacht, enorm bedankt!

Ik ga inderdaad wat op schrift zetten en mijn zus een versie geven. De huisarts is hier enkel voor spoed telefonisch bereikbaar, en andere zaken moet je voor mailen. Ik twijfel om ze hiermee lastig te vallen, maar van de andere kant wil ik absoluut niet nog eens een tube in, dus daar denk ik even over na.

Als alles weer wat rustiger is laat ik het in ieder geval wel vastleggen bij huisarts en ziekenhuis. Voor nu in ieder geval thuis blijven, oppassen en zorgen dat ik gezond blijf. Dank!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:27

Met de jeugd wordt het echt moeilijk als ik het zo hoor bij Jinek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:31

Zeker weten!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:44

Van roepen "dit kan zo niet" worden helaas geen mensen beter. Hoewel er geen sprake is van een echte oorlog is het wel de grootste crisis sindsdien en zal het voor veel jongeren wel in die richting voelen. Vrijheden en rechten worden (tijdelijk) afgenomen om ons daar doorheen te bewegen.
Je ziet overal, ook hier, de 7 stadia van rouw langskomen die daar bij horen. En boosheid en onderhandeling zijn er daar 2 van.
Maar het OV voorlopig beperken is denk ik zeker een reële optie. We hebben echt pas het begin van deze crisis gezien. De curve is afgebogen, maar zoals toen al duidelijk was betekend dat ook dat hij langer gaat duren.
Ik denk echt dat we de aankomende 12-18maanden moeten rekenen op "het nieuwe normaal" waarin ons vrijheden afgenomen worden en we moeten dealen met onzekerheden over basale dingen die we als vanzelfsprekend zagen. En net als bij een echte oorlog komen daar psychische problemen bij kijken waar we ook mee moeten dealen. Maar voorlopig zijn we echt niet terug bij af en moeten we door die 7 stadia van rouw, tot we kunnen aanvaarden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:48

Ik snap jeugd niet. Voorheen leek het alsof ze altijd wilden gamen of in elk geval op schermen bezig zijn en nu ze dat bij voorkeur 24/7 mogen, willen ze opeens massaal naar buiten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:49

Ha ha ha, dat is inderdaad wel een rake vaststelling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:13

elnienjo schreef:
Ik snap jeugd niet. Voorheen leek het alsof ze altijd wilden gamen of in elk geval op schermen bezig zijn en nu ze dat bij voorkeur 24/7 mogen, willen ze opeens massaal naar buiten.

Het gras is altijd groener aan de andere of overkant...

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:16

elnienjo schreef:

Ik heb juist het gamen helemaal gevonden. In 1 maand tijd heb ik 200 uur rdr2 gespeeld en een game laptop gekocht terwijl ik normaal alleen af en toe sims speelde :')

Het is wel een goede bezigheid nu. Een beetje rond crossen op mijn paard in the wild west. Kan het iedereen wel aanraden: verveel je tijdens corona? Ga gamen!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:27

elnienjo schreef:

Die heb je ook nog steeds. Dat zijn de leerlingen die hun school werk om 04:15 inleveren. Die hebben geen dag en nacht ritme meer, ook zorgelijk.

Maar je hebt juist onder de groep jongeren een hele actieve beweging. Kijk naar de fitgirl beweging.
Maar de grote groep mist gewoon sociaal contact en dat is toch niet gek. Die behoefte is er als puber/jongeren nou eenmaal. Je ontdekt zo en dat hoort erbij. En ja dan moeten we inderdaad blij zijn met de moderne communicatie maar dat is gewoon niet hetzelfde.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:47

elnienjo schreef:

Das net zo'n vergelijking als ik wil het liefst elke dag chocoladetaart eten, en loop daar ook altijd om te zeuren. Maar ik krijg slechts 1 klein stukje per dag. Maar serieus als ik 5 weken wordt gedwongen om enkel chocoladetaart te eten voor ontbijt, lunch, en diner, dan loop ik al heel snel te schreeuwen dat ik wat anders wil.

Kortom, Ik vind dat dus wel heel erg alle jeugd over 1 kam scheren. Voorheen kon je ook bijvoorbeeld bij je vrienden op bezoek om te gamen, das toch anders dan enkel via het internet. Je kon naar de stad, uitgaan, festivals bezoeken en dergelijke. Of op kleinere schaal samen sporten. Of heel populair samen "chillen" op de telefoon. Ook de jeugd, en wellicht zelfs juist de jeugd, heeft behoefte aan sociale contacten. Want als er een groep is die zich altijd als menigte verplaatst dan is het de jeugd wel. Als groep sta je sterk. Het individu ontdekken dat komt later, nu is aansluiting bij een groep belangrijker. En enkel via een scherm contact hebben is toch anders dan in real life.

En uiteraard is er een deel jongeren dan het liefst de hele dag voor een computer hangt, maar die zitten er bij oudere mensen ook bij (al zullen die vaak geen keuze hebben omdat er ook nog geld verdient moet worden).
Maar om nou te zeggen dat alle jongeren alleen maar willen gamen of op het scherm bezig zijn :')

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 01:22

Moet zeggen ik krijg het nu ook zwaar, ik ging elk weekend naar auto meetings, we appe wel met elkaar en geven de update door van onze auto's

Sporten deed 5x in de week voor me knie waar nu gewoon veel pijn heb want alleen sporten doe je niet snel

Omdat mijn werk stil lig zit ik gedwongen thuis, zit veel bij me paarden, maar in weekend ben beetje door heel Nederland aan toeren en foto's maken met me vriend uit pure verveling.

Ik zal echt blij zijn als weer wat kunnen,

Ik snap kinderen nu echt wel die zwaarder krijgen normaal hadden ze school en vrienden om zich heen en nu is veel mensen alleen

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:33

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:37

Klinkt inderdaad positief, maar eerst eens afwachten wat de regering hiermee doet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:37

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:50

Nou ik hoop dat het eind mei wordt dan, want wij gaan die kleine echt nog niet naar school sturen nu.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:08

pmarena schreef:
Nou ik hoop dat het eind mei wordt dan, want wij gaan die kleine echt nog niet naar school sturen nu.

Mocht er een versoepeling komen om basisschoolkinderen weer naar school te laten na de meivakantie dan blijven onze kinderen ook thuis. Het eerste deel van het RIVM onderzoek is nauwelijks afgerond dus op basis van wat nemen ze de beslissing? Mijn kinderen zijn geen proefkonijn! Onderwijs op afstand bevalt prima dus daar houden wij het voorlopig bij.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:11

van mij mag het wel naar de vakantie, ik merk gewoon dat mijn zoon er gewoon weer aan toe is. Net zoals je dat altijd merkt aan het einde van de zomervakantie. Ik denk in ieder geval dat het hem goed zal doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:13

Aangezien ik me geen illusies maak dat Covid over een half jaar ineens weg is zie ik geen voordeel in thuishouden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:13

Ik hekel RTL nieuwsberichten als “Ouders in spanning. Gaan de scholen weer open? Fingers crossed.” dan ook.
Pure sensatie en stemmingmakerij, ze vragen ouders als mij uiteraard niets.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:15

Kaja schreef:
pmarena schreef:

Mocht er een versoepeling komen om basisschoolkinderen weer naar school te laten na de meivakantie dan blijven onze kinderen ook thuis. Het eerste deel van het RIVM onderzoek is nauwelijks afgerond dus op basis van wat nemen ze de beslissing? Mijn kinderen zijn geen proefkonijn! Onderwijs op afstand bevalt prima dus daar houden wij het voorlopig bij.

Dus in een andere landen kunnen ze het onderwijs wel weer opstarten maar hier niet? Dat vind ik een beetje een bijzondere gedachtegang.
Ik wil de beredeneringen achter de beslissingen wel graag weten want ik vind de inkorting van de vakantie nog steeds een straf voor de kinderen die zo hard werken.
Zo zie ik op rtv noord plannen om de campings te redden met een dixie per kampeerplek maar als er geen vakantie is voor veel mensen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:15

Lau_ schreef:

Klinkt helemaal niet zo positief...

Dat betekend dat het werkende leven nog niet opgepakt gaat worden, want waar blijven de kinderen buiten de paar uur op school.
Hoe ga je dat regelen?
Groepje 1 van 0830/1000
Groepje 2 van 1030/1200
Groepje 3 van 1230/1400
Groepje 4 van 1430/1600?

Sta je als leraar iedere dag 4x exact hetzelfde te doen, geen tijd om een kind wat juist wat extra hulp nodig heeft te helpen?

Gezinnen met meerdere kinderen op hetzelfde tijdstip of juist kinderen op niveau op hetzelfde tijdstip?

Vakantie inkorten? Waarom? Wat heeft dat voor meerwaarde?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:16

Ik ben ook heel benieuwd hoor wat ze er van maken. Of de scholen al weer open gaan, of dan echt verwacht wordt dat je je kind laat gaan, of je problemen krijgt met de leerplicht als je je kind nog thuis houdt... ik vind het best spannend en hoop maar dat we niet in vechtmodus hoeven te gaan zeg maar om kind nog even thuis te houden.

Over een paar weken staan we er wellicht anders in maar op dit moment vind ik het niet verantwoord om over 2 weken weer die kleine in een groep kleuters op school te droppen...

Waarom niet? Omdat het nogal dik natte vinger werk is momenteel om maar aan te nemen dat kinderen weinig "gevaar" opleveren. En omdat als je het nu krijgt, er nog nauwelijks echt goede behandelmogelijkheden zijn die aangewend kunnen worden om ernstigere complicaties te voorkomen.

Dat wil ik eerst graag verbeterd zien voordat we weer meer risico op gaan zoeken :)

Wie weet is er over een maand alweer wat meer ervaring met behandelmogelijkheden en wat meer duidelijkheid over de vatbaarheid en verspreidingsrisico enzo van kinderen, en dan willen we het wel overwegen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-04-20 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:16

Suzanne F. schreef:
Lau_ schreef:

Ja ik hoorde het. Is een stap de goede richting op.
Hier hebben we er alleen nog niks aan, die van mij zit op de middelbare. Maar wie weet volgen die na de meivakantie.

Ik werk op het vo. Bij ons ligt het plan al klaar...