Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:06

Veel mensen zullen er in koopkracht op achteruit gaan de komende jaren, daar ben ik zeker van overtuigd.

Voor een deel van de mensen is het misschien ook niet verkeerd om eens naar het begrip consuminderen te kijken en vervolgens naar hun leefpatroon.

Maar genoeg mensen hadden al niet de financiële mogelijkheid om een leefpatroon van over consumeren te hebben.

Hopelijk kunnen we als maatschappij elkaar blijven helpen in moeilijke tijden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:10

purny schreef:
Loretta schreef:

wat duur is is ook nog eens relatief. Voor sommige mensen is het niet op te brengen terwijl het voor de ander een schijntje is.

Tja... als je meerdere keren per jaar weg kan kan je ook makkelijk de verhoging van de zorgpremie opbrengen.

Jij blijft erover vallen he Purny, dat ik meerdere keren per jaar weg kan...

Zover ik uit jou berichten op Bokt haal, is dat je het zelf ook niet heel breed hebt.

Deze reactie valt me dan ook best van je tegen.

Ik ben heel eerlijk en open: van alle "vakanties" dit jaar, zou ik er 2 zelf betalen.

1 "dure" vakantie van €600, daar krijg ik vakantiegeld voor.

1x een weekend weg wat me all in €60 zou kosten.

En ik moet genoeg dingen laten heel het jaar door, zodat ik het vakantiegeld niet hoef te gebruiken om gaten te dichten, maar kan gebruiken voor vakantie.

Die andere €60 spaar ik door goedkoper boodschappen te doen enz.

Opmerkingen dat ik de verhoging van de zorgpremie dus dik kan betalen, komen hier best hard aan. Want €10 per maand duurder volgend jaar, kan wel eens betekenen dat ik dit soort leuke dingen niet meer zou kunnen doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:14

Vakanties zijn luxe. Paardrijden is luxe.
Toen ik gekort werd op mijn wajong heb ik mijn paardrijden opgegeven. Met pijn in mijn hart. Maar het was een luxe dus ging dat er als eerste uit.
Ik heb het nu gelukkig een stuk beter dan bij mijn vorige baan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:16

Weet je wat het is. Ik vind de zorgverzekering echt enorm duur op het moment. Ik maak er enorm veel gebruik van helaas, dus ben blij dat het zo bestaat.
Maar een verhoging is gewoon niet te betalen. Ja ik krijg toeslagen maar die gaan niet net zo hard omhoog, dus ik ga er telkens op achteruit. Ik viel ook een tijd in de groep die bruto net te veel verdienden dus niks kregen en overal buiten vielen. Dubbel zuur, omdat het netto bedrag wel gelijk lag met wat mensen binnen kregen die wel recht hadden . Maar dat was echt een andere situatie als waar ik nu in zit.

Ik zou ook mijn best willen doen om van vakantie geld op vakantie te kúnnen, maar mijn vakantie geld is al minder, haha. En ik moet het helaas wel gebruiken voor gaten.

Natuurlijk zijn er landen waar het minder goed geregeld is en ben ik dankbaar dat ik daar niet woon,maar betekent dat dat ik er nooit over mag klagen of van mag balen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:21

purny schreef:
Toen ik gekort werd op mijn wajong heb ik mijn paardrijden opgegeven. Met pijn in mijn hart. Maar het was een luxe dus ging dat er als eerste uit.

Dan moet je er ook bij vermelden waarom jij gekort werd op jouw Wajong.
Om de ik noem ze rupsjes nooit genoeg van deze wereld nog wat rijker te mkaen als ze al zijn.
Laten we nu niet net doen alsof er echt goede redenen geweest zijn in het verleden om de gewone man uit te knijpen.

Wij moeten allemaal meebetalen aan de bonussen van een enkeling. Laten we dat nu niet normaal gaan vinden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:25

Ik zeg ook niet dat ik het slecht heb, absoluut niet. Ik heb de mazzel dat er toeslagen en wajong bestaat! Wij in Nederland hebben allemaal mazzel met hoe het in Nederland geregeld is.

Maar ik vind dat ik prima mag aangeven dat ik bang ben dat alles een stuk duurder gaat worden volgend jaar. Want er zijn ook al geruchten geweest dat de gemeente belasting erg omhoog gaat gaan.

En ja, dat kleine beetje luxe wat ik nu nog kan veroorloven, dat geef ik niet graag op! Omdat de belasting en zorgverzekering oa duurder gaan worden.

KLM staat op omvallen en nu willen ze de bonus van Elbers gaan verhogen van 75% naar 100% van zn salaris.

Dit jaar krijgt hij geen bonus, maar van mij part gaat hij nooit meer een bonus krijgen. Die man verdient 525.000 per jaar 8)7 ruim een half miljoen per jaar en dan nog een bonus normaal gesproken.

Laat dit soort super rijke mensen maar eens wat meer belasting enz betalen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-04-20 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:25

Voor de mensen die er net buiten vallen vind ik het echt sneu... Maar wat ik gewoon niet leuk vind is klagen over de verhoging van de zorgpremie maar wel op vakantie gaan.
Ik ga zelf ook dit jaar. Maar had ik geen meevallertje gehad dan kon ik niet eens weg...
En tuurlijk is het veel maar het verschil tussen een all in premie en een normale premie is gewoon in sommige gevallen 50 euro per maand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:26

Loretta schreef:
purny schreef:

Dan moet je er ook bij vermelden waarom jij gekort werd op jouw Wajong.
Om de ik noem ze rupsjes nooit genoeg van deze wereld nog wat rijker te mkaen als ze al zijn.
Laten we nu niet net doen alsof er echt goede redenen geweest zijn in het verleden om de gewone man uit te knijpen.

Wij moeten allemaal meebetalen aan de bonussen van een enkeling. Laten we dat nu niet normaal gaan vinden.

Omdat iedere wajonger met arbeidsvermogen 5 tot 10 procent is gekort. Geintje van de PvdA

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:27

purny schreef:
Omdat iedere wajonger met arbeidsvermogen 5 tot 10 procent is gekort. Geintje van de PvdA

Ik vond en vind dat ook nog steeds een schandalige maatregel. Maar ik ben dan ook absoluut geen voorstander van dit slopende neoliberale beleid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:30

purny schreef:

Dat je toen gekort werd vond je destijds ook heel moeilijk herinner ik me. En jij vond het toen ook niet leuk dat sommige mensen daarop net zo hard reageerden als jij nu zelf doet....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:32

Loretta schreef:
purny schreef:

Ik vond en vind dat ook nog steeds een schandalige maatregel. Maar ik ben dan ook absoluut geen voorstander van dit slopende neoliberale beleid

Ik ook. Ik ben ook voor een minimumloon voor ieder wajonger. Zo komen ze eerder uit de wajong en word men gemotiveerder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:33

Marie_Anne schreef:
purny schreef:

Dat je toen gekort werd vond je destijds ook heel moeilijk herinner ik me. En jij vond het toen ook niet leuk dat sommige mensen daarop net zo hard reageerden als jij nu zelf doet....

Klopt. Ik heb nu een andere baan en geen minuut spijt gehad van mijn beslissing.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:34

purny schreef:
Voor de mensen die er net buiten vallen vind ik het echt sneu... Maar wat ik gewoon niet leuk vind is klagen over de verhoging van de zorgpremie maar wel op vakantie gaan.
Ik ga zelf ook dit jaar. Maar had ik geen meevallertje gehad dan kon ik niet eens weg...
En tuurlijk is het veel maar het verschil tussen een all in premie en een normale premie is gewoon in sommige gevallen 50 euro per maand.

Ja, maar wat als je die all in premie nodig hebt? Omdat je al die zorg nodig hebt die vergoed wordt en nog meer zelfs?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:36

:)
purny schreef:

Er zullen vast enkele mensen zijn die bruto net te veel verdienen om in aanmerking te komen voor de toeslagen.

Als die zorgpremie omhoog gaat, kan ik niet meer op vakantie. Ik leef voor vakantie, dus dat zou ik echt heel erg vinden.

Dus ja, ik klaag over het feit dat alles duurder wordt.

Want wat als jij straks (weer) niet meer kan paardrijden Purny? Wordt jij daar dan happy van?

Op de manege waar ik tot 2 jaar geleden reed, betaalde ik €210 per kwartaal, dus €840 per jaar.

Ik weet niet wat jou rijlessen kosten, maar als je niet zou paardrijden, zou je wel ieder jaar op vakantie kunnen.

Dat noem ik dus keuzes maken. Jij gaat paardrijden als je daar geld voor hebt, ik ga van datzelfde geld op vakantie.

Edit: ik ben ook gekort op mijn wajong toen. Maar kon een aanvulling krijgen tot het sociaal minimum omdat ik alleen woon en geen werk had. Verschil oude wajong bedrag en nieuwe wajong bedrag inclusief de aanvulling was iets van €4 per maand.

Krijg nog steeds die aanvulling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:40

Ik rij allang niet meer. Ik moest namelijk stoppen wegens m'n fybro.
Ik betaalde toendertijd 226 euro voor 13 keer.
Paardrijden vind ik ook nog steeds een dure sport. Af en toe een lesje is leuk en haalbaar voor mij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:44

purny schreef:
Ik rij allang niet meer. Ik moest namelijk stoppen wegens m'n fybro.
Ik betaalde toendertijd 226 euro voor 13 keer.
Paardrijden vind ik ook nog steeds een dure sport. Af en toe een lesje is leuk en haalbaar voor mij.

Ok. Sorry dan voor mijn post hierboven. Ik dacht dat je weer aan het lessen was.

€226 voor 13 keer (13 weken = kwartaal) is gewoon een hoop geld.

Ik ben gestopt omdat ik er geen lol meer in had.

Nu heb ik een hondje waar ik lekker mee aan het werk ben. Is ook niet gratis, maar zonder ging het niet heel best met mij. Nu weer een doel in mn leven en een rede om op te staan in de ochtend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:50

Aan de ene kant vind ik het ook wel jammer dat ik nu geen leasepaard of eigen paard heb. Ik heb op dit moment gewoon geen enkel doel meer in m'n leven. Voorheen werkte ik 4 dagen nu helemaal niet meer... Daarom word ik nu ook wel een beetje kribbig...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:09

purny schreef:
Aan de ene kant vind ik het ook wel jammer dat ik nu geen leasepaard of eigen paard heb. Ik heb op dit moment gewoon geen enkel doel meer in m'n leven. Voorheen werkte ik 4 dagen nu helemaal niet meer... Daarom word ik nu ook wel een beetje kribbig...

Dat is ook voor te stellen. Wat ik ook het ergste vind is dat ze mensen elke mogelijkheid afpakken om er nog zelf iets van te maken. Werken loont niet en kansen krijg je niet. en alles wat je probeert wordt bestraft.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:19

Bedoel je dan nu tijdens deze crisis Loretta, of ervaar je dat altijd zo?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:23

Nou werken loont wel degelijk. Blanco wajong is tegenwoordig 975 euro. In veel gevallen krijg je extra als je werkt. Maar dat is een andere discussie

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:34

Qerty schreef:
Bedoel je dan nu tijdens deze crisis Loretta, of ervaar je dat altijd zo?

Ik heb het niet over mij persoonlijk. maar ik bedoel in dit geval de mensen zoals (volgend mij ging het om Purny) die door de maatregelen in de Wajong geen mogelijkheid meer hebben om nog iets te bereiken.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:40

Mooie tijd om het basisinkomen in te voeren, en het hele circus van regelingen, toeslagen, subsidies en weet ik al niet wat af te schaffen. En wie (veel meer) kan/wil werken doet dat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:43

Swah schreef:
Mooie tijd om het basisinkomen in te voeren, en het hele circus van regelingen, toeslagen, subsidies en weet ik al niet wat af te schaffen. En wie (veel meer) kan/wil werken doet dat.

Ik zou dat wel een heel goed plan vinden en de tijd is er wel rijp voor. Onze economie heeft ook echt een herziening nodig ook om de roofbouw op de aarde te stoppen. daarvoor moeten we wel lef hebben en voor een heel andere richting kiezen dan het huidige neo liberale stelsel.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:48

Het lijkt mij ook echt het proberen waard nu!

Ik denk dat wij als gezin ook nog veel meer duurzame keuzes zouden maken bij een systeem van een basisinkomen.

Feitelijk doen ze het momenteel ook bij de zzp'ers.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:56

De huidige bijstand voor zzp'ers is volgens mij niet vergelijkbaar met een basisinkomen. De uitkering die je nu ontvangt wordt later verrekent met je daadwerkelijke cijfers. Je inkomen wordt aangevuld tot het bijstandsbedrag, dus als je nu toch opdrachten binnenhaalt is dat niet als aanvulling op je 'basisinkomen'