Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:44

Wat een leuk topic!
Ik kon geen ander topic over schrijven/ uitgeven vinden, dus ik schop hem even omhoog.

Ik ben erg benieuwd wie er nu allemaal op Bokt gepubliceerde schrijvers zijn? Ik heb contact met ééntje, die zelfs bij Atlas gepubliceerd is.

En ik zie hier Annash (ook via een uitgever?). Echt mega gaaf!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:07

astridastrid schreef:

Ik heb me bezig gehouden met traditional publishing en een literary agent gehad, maar ben uiteindelijk indie gegaan, in ieder geval voor nu. Voor de toekomst sluit ik niks uit.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:35

Annash schreef:
astridastrid schreef:

Ik heb me bezig gehouden met traditional publishing en een literary agent gehad, maar ben uiteindelijk indie gegaan, in ieder geval voor nu. Voor de toekomst sluit ik niks uit.

Je hebt gelijk! Zeker als je al een platform had. Gaaf hoor!
Welke agent had je? En waarom is dat niks geworden?
Altijd leerzaam!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:02

Even een schopje hier :D

Net als velen heb ik ook verschillende ideeën in mijn hoofd en hier wel eens wat van op papier gezet. De grote droom is natuurlijk om dit ooit als een boek uit te geven.

Nu dacht ik een paar maanden geleden van doe eens gek en doe eens mee met een schrijfwedstrijd. Dus ik heb netjes mijn stukken van één van de verhalen ingestuurd met de gedachte iedereen moet ergens beginnen. Mijn verwachtingen lagen dus laag.
Maar nu kreeg ik gisteren een mailtje dat ik de shortlist heb gehaald! Ik zit bij de laatste 30 van de 117 inzendingen!

Wat wil ik hiermee?
Ik wil gewoon even mijn ei kwijt! Ik zie het niet gebeuren dat ik win, maar dit is voor mij al een grote overwinning voor een eerste idee! :D

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:29

Ashley5 schreef:
Even een schopje hier :D

Net als velen heb ik ook verschillende ideeën in mijn hoofd en hier wel eens wat van op papier gezet. De grote droom is natuurlijk om dit ooit als een boek uit te geven.

Nu dacht ik een paar maanden geleden van doe eens gek en doe eens mee met een schrijfwedstrijd. Dus ik heb netjes mijn stukken van één van de verhalen ingestuurd met de gedachte iedereen moet ergens beginnen. Mijn verwachtingen lagen dus laag.
Maar nu kreeg ik gisteren een mailtje dat ik de shortlist heb gehaald! Ik zit bij de laatste 30 van de 117 inzendingen!

Wat wil ik hiermee?
Ik wil gewoon even mijn ei kwijt! Ik zie het niet gebeuren dat ik win, maar dit is voor mij al een grote overwinning voor een eerste idee! :D

WOW, wat gaaf!
Wat een droom!

Via waar had je het ingestuurd? Zelf nooit gedaan, maar weet dat SchijvenOnline het doet?

Heel veel succes!

Ashley5

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:59

Ik had de wedstrijd inderdaad op SchrijvenOnline gevonden.
Nu ga ik er niet vanuit dat ik win, maar het is in ieder geval een bevestiging dat ik iets goed doe :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:07

Dat is hartstikke leuk! Benieuwd hoe je eindigt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:40

Wat leuk!
De Harland schrijfwedstrijd loopt nu ook. Insturen kan tot begin oktober volgens mij.

Ik ben ook eindelijk (weer) begonnen met schrijven. Zo’n idee dat al jaren in je hoofd zit enzo. Inmiddels 7 hoofdstukken geschreven, maar nu eerst met vakantie.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 07-09-25 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:51

Ashley5 schreef:
Ik had de wedstrijd inderdaad op SchrijvenOnline gevonden.
Nu ga ik er niet vanuit dat ik win, maar het is in ieder geval een bevestiging dat ik iets goed doe :D

WHOOHOO! Ik ga duimen!

En je hebt evenveel kans om te winnen als ieder ander, dus succes! Hou ons op de hoogte.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:21

Nou, weer eens een schopje in dit forum dan maar :')
Ik heb eindelijk mijn nieuwe boek af! De zoveelste draft is klaar (Na edits en grammaticachecks) en de proeflezers hebben hem al binnen! :)
Covers zijn ook al klaar en ik ben al aan het oriënteren hoe en wat hierna. Ik neig naar het zelf publiceren omdat ik daar al bekend mee ben en ik heb geen zin meer om te wachten tot een grote uitgeverij hem gelezen heeft :')
Ik moet alleen wel nu langzaam gaan beginnen aan de reclame, maar ik weet niet of ik nu een booktok account op wil zetten :')

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:28

Als je al covers hebt, is het weggegooid geld (of tijd, als je het zelf hebt gedaan) als je naar een uitgever gaat. Dan heb je geen controle over je cover.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:36

Ik kom meelezen/kletsen, als dat mag! Van kind af aan schrijf ik al. Tijdens mijn studie een aantal verhaallijnen uitgezet, maar nooit verder aan gewerkt. In juli van het paard gevallen en ik verveelde me, maar mocht maar beperkt schermtijd, dus heb ik het schrijven weer opgepakt. Ik schrijf eerst alles in een schrift. Lekker makkelijk vanuit de bank. Ik zit al 40 uur per week achter de computer voor mijn werk, dus dan kan ik zo mijn ogen wat rust geven.

Momenteel aan het schrijven van een YA/adult boek. Psychologische roman, denk ik dat het dichtst in de buurt komt qua genre, met wat fantasy aspecten. Geschreven vanuit het perspectief van de bijrollen ipv de hoofdpersonen.

Eerst maar eens zorgen dat de eerste kladversie er komt, en dan ga ik me pas druk maken over publiceren. Ik ga even het topic bijlezen :)

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:35

Annash schreef:
Als je al covers hebt, is het weggegooid geld (of tijd, als je het zelf hebt gedaan) als je naar een uitgever gaat. Dan heb je geen controle over je cover.

Ja? Ik heb een tekenaar de cover voor me laten tekenen. En vind hem echt gaaf. Dus dan ga ik zeker niet naar een uitgever. Lijkt me zonde dan!

denisesilver schreef:
Ik kom meelezen/kletsen, als dat mag! Van kind af aan schrijf ik al. Tijdens mijn studie een aantal verhaallijnen uitgezet, maar nooit verder aan gewerkt. In juli van het paard gevallen en ik verveelde me, maar mocht maar beperkt schermtijd, dus heb ik het schrijven weer opgepakt. Ik schrijf eerst alles in een schrift. Lekker makkelijk vanuit de bank. Ik zit al 40 uur per week achter de computer voor mijn werk, dus dan kan ik zo mijn ogen wat rust geven.

Momenteel aan het schrijven van een YA/adult boek. Psychologische roman, denk ik dat het dichtst in de buurt komt qua genre, met wat fantasy aspecten. Geschreven vanuit het perspectief van de bijrollen ipv de hoofdpersonen.

Eerst maar eens zorgen dat de eerste kladversie er komt, en dan ga ik me pas druk maken over publiceren. Ik ga even het topic bijlezen :)

Wat leeuk! Ik snap je helemaal! We zitten de laatste tijd zoveel achter een scherm. Lekker in je schrift schrijven is veeeel fijner! :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:48

immanuela29 schreef:
Annash schreef:

Ja? Ik heb een tekenaar de cover voor me laten tekenen. En vind hem echt gaaf. Dus dan ga ik zeker niet naar een uitgever. Lijkt me zonde dan!

Of voor jezelf houden. :)

Uiteindelijk via een uitgever moet je er vanuit gaan dat je alleen controle hebt over de tekst - dus datgene dat tussen de cover zit.

Een uitgever heeft voordelen, maar ook nadelen, net als dat zelf publiceren dat heeft. Vergis je bij dat laatste in ieder geval niet in alle kosten van de verschillende edits bij een editor en, als je pech hebt, ook de opmaak van je boek (bij print). Het ligt een beetje aan hoe handig je bent (en hoeveel tranen je erom wil laten :') )

Plus, dan moet je alle uitgaven ook eerst terugverdienen. Via een uitgever (ik reken dit even voor UK/US markt, Nederland weet ik zo niet) heb je vaak te maken met een 'advance'. Maar dan heb je ook weer een literary agent nodig, anders kom je er niet eens tussen en kun je het niet insturen.

Maargoed, dat is mijn ervaring met die markt. NL kan best iets anders in elkaar zitten als dat is waar je je op focust.