Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:44

Wat een leuk topic!
Ik kon geen ander topic over schrijven/ uitgeven vinden, dus ik schop hem even omhoog.

Ik ben erg benieuwd wie er nu allemaal op Bokt gepubliceerde schrijvers zijn? Ik heb contact met ééntje, die zelfs bij Atlas gepubliceerd is.

En ik zie hier Annash (ook via een uitgever?). Echt mega gaaf!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:07

astridastrid schreef:

Ik heb me bezig gehouden met traditional publishing en een literary agent gehad, maar ben uiteindelijk indie gegaan, in ieder geval voor nu. Voor de toekomst sluit ik niks uit.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:35

Annash schreef:
astridastrid schreef:

Ik heb me bezig gehouden met traditional publishing en een literary agent gehad, maar ben uiteindelijk indie gegaan, in ieder geval voor nu. Voor de toekomst sluit ik niks uit.

Je hebt gelijk! Zeker als je al een platform had. Gaaf hoor!
Welke agent had je? En waarom is dat niks geworden?
Altijd leerzaam!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:02

Even een schopje hier :D

Net als velen heb ik ook verschillende ideeën in mijn hoofd en hier wel eens wat van op papier gezet. De grote droom is natuurlijk om dit ooit als een boek uit te geven.

Nu dacht ik een paar maanden geleden van doe eens gek en doe eens mee met een schrijfwedstrijd. Dus ik heb netjes mijn stukken van één van de verhalen ingestuurd met de gedachte iedereen moet ergens beginnen. Mijn verwachtingen lagen dus laag.
Maar nu kreeg ik gisteren een mailtje dat ik de shortlist heb gehaald! Ik zit bij de laatste 30 van de 117 inzendingen!

Wat wil ik hiermee?
Ik wil gewoon even mijn ei kwijt! Ik zie het niet gebeuren dat ik win, maar dit is voor mij al een grote overwinning voor een eerste idee! :D

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:29

Ashley5 schreef:
Even een schopje hier :D

Net als velen heb ik ook verschillende ideeën in mijn hoofd en hier wel eens wat van op papier gezet. De grote droom is natuurlijk om dit ooit als een boek uit te geven.

Nu dacht ik een paar maanden geleden van doe eens gek en doe eens mee met een schrijfwedstrijd. Dus ik heb netjes mijn stukken van één van de verhalen ingestuurd met de gedachte iedereen moet ergens beginnen. Mijn verwachtingen lagen dus laag.
Maar nu kreeg ik gisteren een mailtje dat ik de shortlist heb gehaald! Ik zit bij de laatste 30 van de 117 inzendingen!

Wat wil ik hiermee?
Ik wil gewoon even mijn ei kwijt! Ik zie het niet gebeuren dat ik win, maar dit is voor mij al een grote overwinning voor een eerste idee! :D

WOW, wat gaaf!
Wat een droom!

Via waar had je het ingestuurd? Zelf nooit gedaan, maar weet dat SchijvenOnline het doet?

Heel veel succes!

Ashley5

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:59

Ik had de wedstrijd inderdaad op SchrijvenOnline gevonden.
Nu ga ik er niet vanuit dat ik win, maar het is in ieder geval een bevestiging dat ik iets goed doe :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:07

Dat is hartstikke leuk! Benieuwd hoe je eindigt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:40

Wat leuk!
De Harland schrijfwedstrijd loopt nu ook. Insturen kan tot begin oktober volgens mij.

Ik ben ook eindelijk (weer) begonnen met schrijven. Zo’n idee dat al jaren in je hoofd zit enzo. Inmiddels 7 hoofdstukken geschreven, maar nu eerst met vakantie.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 07-09-25 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:51

Ashley5 schreef:
Ik had de wedstrijd inderdaad op SchrijvenOnline gevonden.
Nu ga ik er niet vanuit dat ik win, maar het is in ieder geval een bevestiging dat ik iets goed doe :D

WHOOHOO! Ik ga duimen!

En je hebt evenveel kans om te winnen als ieder ander, dus succes! Hou ons op de hoogte.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:21

Nou, weer eens een schopje in dit forum dan maar :')
Ik heb eindelijk mijn nieuwe boek af! De zoveelste draft is klaar (Na edits en grammaticachecks) en de proeflezers hebben hem al binnen! :)
Covers zijn ook al klaar en ik ben al aan het oriënteren hoe en wat hierna. Ik neig naar het zelf publiceren omdat ik daar al bekend mee ben en ik heb geen zin meer om te wachten tot een grote uitgeverij hem gelezen heeft :')
Ik moet alleen wel nu langzaam gaan beginnen aan de reclame, maar ik weet niet of ik nu een booktok account op wil zetten :')

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:28

Als je al covers hebt, is het weggegooid geld (of tijd, als je het zelf hebt gedaan) als je naar een uitgever gaat. Dan heb je geen controle over je cover.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:36

Ik kom meelezen/kletsen, als dat mag! Van kind af aan schrijf ik al. Tijdens mijn studie een aantal verhaallijnen uitgezet, maar nooit verder aan gewerkt. In juli van het paard gevallen en ik verveelde me, maar mocht maar beperkt schermtijd, dus heb ik het schrijven weer opgepakt. Ik schrijf eerst alles in een schrift. Lekker makkelijk vanuit de bank. Ik zit al 40 uur per week achter de computer voor mijn werk, dus dan kan ik zo mijn ogen wat rust geven.

Momenteel aan het schrijven van een YA/adult boek. Psychologische roman, denk ik dat het dichtst in de buurt komt qua genre, met wat fantasy aspecten. Geschreven vanuit het perspectief van de bijrollen ipv de hoofdpersonen.

Eerst maar eens zorgen dat de eerste kladversie er komt, en dan ga ik me pas druk maken over publiceren. Ik ga even het topic bijlezen :)

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:35

Annash schreef:
Als je al covers hebt, is het weggegooid geld (of tijd, als je het zelf hebt gedaan) als je naar een uitgever gaat. Dan heb je geen controle over je cover.

Ja? Ik heb een tekenaar de cover voor me laten tekenen. En vind hem echt gaaf. Dus dan ga ik zeker niet naar een uitgever. Lijkt me zonde dan!

denisesilver schreef:
Ik kom meelezen/kletsen, als dat mag! Van kind af aan schrijf ik al. Tijdens mijn studie een aantal verhaallijnen uitgezet, maar nooit verder aan gewerkt. In juli van het paard gevallen en ik verveelde me, maar mocht maar beperkt schermtijd, dus heb ik het schrijven weer opgepakt. Ik schrijf eerst alles in een schrift. Lekker makkelijk vanuit de bank. Ik zit al 40 uur per week achter de computer voor mijn werk, dus dan kan ik zo mijn ogen wat rust geven.

Momenteel aan het schrijven van een YA/adult boek. Psychologische roman, denk ik dat het dichtst in de buurt komt qua genre, met wat fantasy aspecten. Geschreven vanuit het perspectief van de bijrollen ipv de hoofdpersonen.

Eerst maar eens zorgen dat de eerste kladversie er komt, en dan ga ik me pas druk maken over publiceren. Ik ga even het topic bijlezen :)

Wat leeuk! Ik snap je helemaal! We zitten de laatste tijd zoveel achter een scherm. Lekker in je schrift schrijven is veeeel fijner! :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:48

immanuela29 schreef:
Annash schreef:

Ja? Ik heb een tekenaar de cover voor me laten tekenen. En vind hem echt gaaf. Dus dan ga ik zeker niet naar een uitgever. Lijkt me zonde dan!

Of voor jezelf houden. :)

Uiteindelijk via een uitgever moet je er vanuit gaan dat je alleen controle hebt over de tekst - dus datgene dat tussen de cover zit.

Een uitgever heeft voordelen, maar ook nadelen, net als dat zelf publiceren dat heeft. Vergis je bij dat laatste in ieder geval niet in alle kosten van de verschillende edits bij een editor en, als je pech hebt, ook de opmaak van je boek (bij print). Het ligt een beetje aan hoe handig je bent (en hoeveel tranen je erom wil laten :') )

Plus, dan moet je alle uitgaven ook eerst terugverdienen. Via een uitgever (ik reken dit even voor UK/US markt, Nederland weet ik zo niet) heb je vaak te maken met een 'advance'. Maar dan heb je ook weer een literary agent nodig, anders kom je er niet eens tussen en kun je het niet insturen.

Maargoed, dat is mijn ervaring met die markt. NL kan best iets anders in elkaar zitten als dat is waar je je op focust.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:37

Vandaag was dan het moment van de uitslag. Deze werd gegeven aan het einde van een workshop/lezing.
De workshop was reuze interessant. Zeker voor iemand zoals ik die nog maar net om de hoek komt kijken! :D

Helaas niet gewonnen, zoals ik zelf al gedacht had, maar wel een ervaring rijker!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:34

Ashley5 schreef:
Vandaag was dan het moment van de uitslag. Deze werd gegeven aan het einde van een workshop/lezing.
De workshop was reuze interessant. Zeker voor iemand zoals ik die nog maar net om de hoek komt kijken! :D

Helaas niet gewonnen, zoals ik zelf al gedacht had, maar wel een ervaring rijker!

Tof dat je het deelt!

Inderdaad knap, smaakt naar meer!

Wie gaf de workshop?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:47

astridastrid schreef:
Tof dat je het deelt!

Inderdaad knap, smaakt naar meer!

Wie gaf de workshop?

De workshop werd gegeven door Martyn van Beek, maar ook zijn literaire agent Remco Volkers heeft nog een praatje gehouden.
Reuze interessant!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:34

Klinkt inderdaad heel erg interessant! Leuk dat je aan zoiets hebt meegedaan.

Ik mocht wel zeggen dat ik in een schrift schrijf. Ben de laatste tijd best wat passages aan het noteren in mijn telefoon app, omdat ik ze anders vergeet. Ik schrijf chronologisch, dus kan ze er niet zomaar tussen proppen, en mijn telefoon heb ik vaak bij haha

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:21

denisesilver schreef:

Ik mocht wel zeggen dat ik in een schrift schrijf. Ben de laatste tijd best wat passages aan het noteren in mijn telefoon app, omdat ik ze anders vergeet. Ik schrijf chronologisch, dus kan ze er niet zomaar tussen proppen, en mijn telefoon heb ik vaak bij haha

Wat grappig, in een schrift! Erg knap! Ik zou helemaal gek worden maar pas echt heel heel heel veel aan altijd.

Ben benieuwd hoe zoiets eruit ziet :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 06:11

astridastrid schreef:
denisesilver schreef:

Wat grappig, in een schrift! Erg knap! Ik zou helemaal gek worden maar pas echt heel heel heel veel aan altijd.

Ben benieuwd hoe zoiets eruit ziet :D

Zal binnenkort eens een foto maken van mijn geweldige handschrift :+
Ik probeer juist door te schrijven en achteraf te verbeteren. Was voorheen altijd een valkuil om steeds terug te lezen en te editen. Dan lees ik de tekst te vaak en wordt het in mijn beleving steeds slechter. En dan haak ik af :=

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:17

Afbeelding
Mijn schitterende kraaienpotenhandschrift. Ik had “lach” als “lag” geschreven :')
Vergeet überhaupt makkelijk woorden te schrijven. Dan is de laatste letter van het vorige woord een d en dan denk ik dat de “de” of “dus” al geschreven is :+

Ik schrijf in het schriftje ook nauwelijks alinea’s of regels. Alleen met dialoog begin ik de volgende spreker op een nieuwe regel, omdat ik anders niet meer volg wie er spreekt. Maar je merkt dan wel bij het nalezen dat je nadrukking op sommige zinnen mist. In dit geval zou de zin na “Na het weekend is hij weg.” Op een nieuwe regel beginnen.

Ik heb in dit verhaal vijf perspectieven, en het is echt heel erg leuk om hun manier van doen, praten en denken te zien ontstaan terwijl ik ze aan het schrijven ben. Maar het is niet de makkelijkste manier om met schrijven te beginnen haha. Ik leer er in ieder geval veel van.

Mijn grammatica niet naar kijken. Bijna alles wordt met dt geschreven, dat wordt later gefixt :+

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:20

Gaaf!
Gisteren bij de schrijfclub in Nashville ook veel mensen die met de hand schreven. Knap hoor!

Was erg leuk om uit je comfort zone te moeten schrijven; we moeten eerst een Haiku maken voor herfst, en toen schrijven met beperkingen/ boundaries. (En N+7-methodes.)

Super goed voor je creativiteit en zat ook wat tijdsdruk bij, dus was echt slecht van mijn kant :') . Maar ga zeker nog een keer!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:45

Zit je in de VS nu? Klinkt als een hele ervaring, die schrijfclub. Leuk hoor!

Ik heb nu wel zoiets van zo snel mogelijk alles digitaal zetten en extra backups maken. Ben echt panisch voor brand in huis. Altijd al gehad :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:07

Ik kon de flow niet te pakken krijgen voor het schrijven van mijn verhaal, dus ik heb een ander schriftje gepakt om een iets meer autobiografisch-ish idee uit te schrijven, maar wat is dat confronterend. Ik wijs Philip Huff aan als schuldige voor het verschaffen van de inspiratie, en alle lof naar hem dat hij zijn sores zo goed weet te schrijven.

Ik zie het maar als gratis therapie :+

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:05

Ik schrijf ook veel meer in schriften! :j Ik heb de afgelopen 15 jaar al in schriften geschreven. Het is altijd leuk om een oude erbij te pakken en zien of en hoever je verbeterd bent. En of je vroeger betere ideeën had die je nu kan toepassen! :)