Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:47

Toch mag je daar niet over oordelen. Misschien had het kind al 6 glazen cola gehad en zei mama net: nee nu is het even klaar. Dan probeert ie het ergens anders en lukt het hem weer. Krijg je verknipte kinderen van hoor :D dus niet altijd meteen oordelen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:50

Ik weet toevallig hoe het daar gaat helaas en dat is echt zo... Oordeel niet snel maar dit is echt gevalletje sneu zegmaar.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:24

Mijn stiefloeder zette mij op een dieet. Onder het mom dan word je niet dik.
'S morgens 1 boterham meer mocht niet. 'S middags 2 boterhammen meer mocht niet.
'S avonds schepje aardappelen beetje groentemix en stukje paardenvlees (laatste was lekker goedkoop bij arie de knaller slager)
Tussendoortje absoluut niet. Kopje thee was datte. Glas melk was er niet. Toetje te duur.
Toen ik op de middelbare zat kwam het ook geregeld voor dat er gewoon geen brood was.
Dus at ik alleen avondeten.
Soms kreeg ik wat geld mee om thee te kopen op school dat kostte toen 25 guldencent per bekertje. Dan keek ze op mijn rooster hoeveel uur ik had en als ik dan een hele dag had mocht ik tussen de middag wel een kop thee. Je snapt dat ik met de regelmaat van de klok gewoon honger had.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:56

Ik vind dat erg verdrietig leestmee :(

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:59

Jeetje leestmee, wat heftig zeg!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:00

leestmee schreef:
Mijn stiefloeder zette mij op een dieet. Onder het mom dan word je niet dik.
'S morgens 1 boterham meer mocht niet. 'S middags 2 boterhammen meer mocht niet.
'S avonds schepje aardappelen beetje groentemix en stukje paardenvlees (laatste was lekker goedkoop bij arie de knaller slager)
Tussendoortje absoluut niet. Kopje thee was datte. Glas melk was er niet. Toetje te duur.
Toen ik op de middelbare zat kwam het ook geregeld voor dat er gewoon geen brood was.
Dus at ik alleen avondeten.
Soms kreeg ik wat geld mee om thee te kopen op school dat kostte toen 25 guldencent per bekertje. Dan keek ze op mijn rooster hoeveel uur ik had en als ik dan een hele dag had mocht ik tussen de middag wel een kop thee. Je snapt dat ik met de regelmaat van de klok gewoon honger had.

Dat is niet gierig, dat is gruwelijk :(

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:04

Jeetje... Vreselijk.. Dat is inderdaad niet gierig maar verwaarlozing...

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:07

Believe schreef:
Ik ben eerder ook wel eens bij een vriendinnetje weg gestuurd omdat hun een ijsje gingen eten :+ ik moest maar naar huis gaan en later terug komen.

Ben daarna niet lang meer vriendinnen met haar geweest. :')

Vroeger kon ik heel goed misselijk eten aan zoetigheid en dat wisten sommige ouders van mijn vrienden ook wel.

Ging een ochtend/middag naar een verjaardag met de buren en hun kids waar ik met 1 goed bevriend was,
en die ook weer met de mensen waar we met zn allen naar toen gingen.

Het was net 12u dacht ik, en die moeder waar we naar toe gingen,
besloot al dat ik geen snoepje mocht want ik had al gehad volgens haar in de ogen..
En de rest van de kids kregen iets lekkers, ik ben toen heel boos/verdrietig geworden.
Zo van hoe kan je nu al oordelen dat ik al iets lekkers had gehad.
Heb ook helemaal niks gekregen na dat ik het gezegd had, dat ik al de hele dag niks gehad had qua zoetigheid.
(Was toen een jaar of 7-8 dacht ik)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:43

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:57

xApple schreef:
Ik heb daar serieus nog nooit overna gedacht en ik ga regelmatig uit eten met verschillende mensen.
Altijd gewoon bedrag door de helft, of door t aantal mensen.

Tsja ik vind dat wel een tikkie gierig. En zo ongemakkelijk. Maar ieder zijn ding
natuurlijk. Als je een keer blut bent en toch mee wilt dan snap ik het, en zou ik echt niet erg vinden. Of dan betaal ik als het een goede vriendin is. Maar áltijd alleen je
eigen deel willen betalen en gaan zitten rekenen aan je tafeltje of aan de balie vind ik
wel een beetje skeer :o

Ik ook hoor, mensen die gaan zitten uitrekenen wat ze zelf precies gegeten hebben... genant vind ik dat. En idd hoe hou je bij wat iedereen eet/drinkt en het prijsverschil dat ontstaan is? Ik ben daar totaal niet mee bezig als ik een avondje uit eten ben :=

Maar moet ook zeggen dat mensen die zo kniepen geen mensen zijn waar ik mee uit eten ga.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:14

@ Mars, denk je dat je er hetzelfde over zou denken als iedereen bijvoorbeeld vlees en een wijntje of twee drankjes bestelt (à in totaal een euro of 25-30 en jij vegetariër bent met 1 drankje (à in totaal een euro of 16)? Dat is mijn situatie vaak en ik zou het onzin vinden om mee te betalen aan dat eten van de rest. Over een paar euro die ik niet moeilijk. Als iedereen ongeveer hetzelfde eet middelt zich dat vanzelf uit.

Maar daarnaast ben ik blij dat mijn vrienden wel degelijk alles per persoon uitrekenen. Niks gênants aan want je verrekent het onderling. Je kunt nu eenmaal niet in andermans portemonnee kijken en uit eten gaan is gewoon erg duur. Komt regelmatig voor dat ik daarom maar 1 drankje neem. Niet door gierigheid, maar omdat je natuurlijk ook prioriteiten moet stellen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:20

Ja dan denk ik er hetzelfde over. Laatst had ik medicatie waar geen drank bij mocht en last van wat buikklachten. Dus ook aan het water en lichte salade. Terwijl de rest gewoon wijn en vlees plus nagerecht nam.
Daar ga ik echt niet over zitten kniepen hoor, ik vind dat wel degelijk genant/gierig. Uit eten gaan kost geld en daar stel ik me op in. Volgende keer zal ik wellicht weer voor meer eten dan een vriendin en nu was het andersom. Geen enkele behoefte om daar moeilijk om te gaan zitten doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:24

Ok, grappig, bedankt voor de toelichting :).
Wij bieden een persoon in zo'n geval ook al altijd zelf aan om minder te betalen. Maar ik kom nog uit een studentenmilieu waar 1 keer uit eten gelijk staat aan een week boodschappen.

Wat ik wél genant vind is om te moeten vragen of ik alleen mijn eigen eten kan betalen. Heb ik 1x moeten doen, dat was echt erg :=

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:27

In sommige gevallen betaal ik wel liever mijn eigen deel..

Ik werkte een aantal jaar geleden op detacheringsbasis bij een gemeente.
Had het daar prima naar mijn zin en deed netjes mijn werk maar door de reorganisatie moest ik daar weg.
Collega's vroegen of ik het leuk vond om als afscheid ergens te gaan eten, superleuk natuurlijk.
Het was in mijn laatste werkweek en had nog geen andere baan gevonden.
Ik had het goedkoopste op de kaart uitgezocht en ook geen voorgerecht genomen.
Heb het ook maar bij één drankje gehouden en ook geen toetje genomen.
Het was echt hartstikke gezellig en bleven best lang hangen.
Iedereen had gewoon een voorgerecht, duurder hoofdgerecht en dessert genomen.
Daarnaast dronken de mannen aardig wat biertjes weg.
Helemaal prima, maar toen ze wilde splitten kwam ik op ongeveer 25 euro meer uit..
Heb het toen voorzichtig aangegeven dat ik juist wat erop gelet had omdat ik na een paar dagen in de uitkering zat.
Was gelukkig geen probleem en heb mijn eigen deel kunnen betalen.
Daar was ik best wel blij mee toen :o

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:27

Siamsmeesje schreef:
Tja, dat jouw dochter spuit is misschien een voordeel in jouw ogen, maar niet iedere diabeet spuit insuline. Ik hoef gelukkig nog niet te spuiten (pillen) en moet dan toch echt opletten dat ik niet teveel suiker/koolhydraten binnen krijg. En helaas, dan is het voer wat ze in diverse (pret)parken serveren niet denderend :n
Als ik het zelf meeneem weet ik tenminste wat erin zit, en kan ik zelf bepalen of er nog een patatje bij kan, of dat ik thuis wel iets anders pak.

En nee, dat is niet gierig zijn, dat is zuinig zijn op mijn lijf en mijn gezondheid :D

Een voordeel, dat mijn dochter moet spuiten??? :n

Ik sta op 2 benen wat betreft het splitsen van rekeningen. Bij onze vriendengroep komt het niet voor dat men per persoon kijkt, maar wij hebben het ook financieel goed. Ik kan mij voorstellen dat als je jonger bent en het niet zo ruim hebt, het dan gewoon anders is. Dan is het gewoon niet leuk als je zelf een beetje zuinig-aan doet en anderen niet. Dat vind ik niet gierig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:42

Ik vind het echt heel fijn om deze discussie te volgen.

T heeft mij een tijd gelede haast vriendschap gekost...

Werden uitgenodigd door de jarige om uit eten te gaan met 8 man voor dr verjaardag.
Prima gezellig. Ik heb gevraagd of het eigen eten betalen was.

Ik ben hierna best scheef aangekeken dat ik stennis schopte en het toch wel logisch was dat iedereen zelf betaald...

Imo als IK iemand uitnodig is dat op mijn kosten.

Nou goed tot zover..
Discussie liep al wat.. Dus ik vroeg me af hoe ze het met de rekening gingen doen.
En toen ging het los.
Als ik moeilijk zou doen over een drankje meer of minder moest ik maar niet meegaan...

Say whut??????
Het was gewoon een VRAAG...voor mn eigen gemoedsrust.

Maanden later werd ik hier nogsteeds een keer op aangesproken toen er iets anders speelde..
"ja met de verjaardag liep je ook stennis te schoppen over het betalen"

Jullie begrijpen dat deze vriendschap niet meer is wat het was...
Man.. Wat een gezeik gaf dat zeg.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:08

Als ik met mijn vaste vrienden ben dan splitten we de rekening maar ik zit er ook totaal niet mee als iemand graag zn eigen deel betaald. Ik kan niet in de portemonnee van een ander kijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 09:08

Mijn man heeft tijdens een etentje met familie of vrienden vaak de neiging om als eerste te roepen dat hij betaald.
Alles leuk en aardig, maar op een gegeven moment merkte ik gewoon dat iedereen daar op rekende zodat zij niet hoeven te betalen. Toen mijn man eens gezegd om niets te zeggen. Dat was ook awkward *crickets chirp*.
Echt iedereen keek om zich heen alsof ze dachten dat het uit de lucht zou komen vallen :') Uiteindelijk viel het muntje en heeft iemand anders een keer betaald.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:18

Als ik uit eten ga met vrienden betalen we eigenlijk altijd apart. Maar we betalen aan de andere kant regelmatig iets voor elkaar zonder dat terug te vragen e.d.. Net als dat we ook allemaal fooi geven over het eigen deel van de rekening. Wij vinden het wel handiger om gewoon je eigen deel te betalen dan om te splitten. Ik voel me juist bij splitten heel ongemakkelijk, want dan ga ik ineens wel opletten wat ik allemaal bestel omdat ik dan niet meer uit wil geven dan een ander, ik vind niet dat een ander voor mijn dure biefstuk hoeft op te draaien.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:30

Mars schreef:
xApple schreef:
Ik heb daar serieus nog nooit overna gedacht en ik ga regelmatig uit eten met verschillende mensen.
Altijd gewoon bedrag door de helft, of door t aantal mensen.

Tsja ik vind dat wel een tikkie gierig. En zo ongemakkelijk. Maar ieder zijn ding
natuurlijk. Als je een keer blut bent en toch mee wilt dan snap ik het, en zou ik echt niet erg vinden. Of dan betaal ik als het een goede vriendin is. Maar áltijd alleen je
eigen deel willen betalen en gaan zitten rekenen aan je tafeltje of aan de balie vind ik
wel een beetje skeer :o

Ik ook hoor, mensen die gaan zitten uitrekenen wat ze zelf precies gegeten hebben... genant vind ik dat. En idd hoe hou je bij wat iedereen eet/drinkt en het prijsverschil dat ontstaan is? Ik ben daar totaal niet mee bezig als ik een avondje uit eten ben :=

Maar moet ook zeggen dat mensen die zo kniepen geen mensen zijn waar ik mee uit eten ga.

Heel fijn dat jullie dat kunnen, maar voor mij zou dat dus betekenen dat ik gewoon nooit meer mee uit eten kan. Ik werk in de dieren sector en mijn loon is echt minimaal. Mijn vrienden drinken behoorlijk veel alcohol, ik niks, Het zijn ook gigantische vlees eters, en ik krijg er nooit meer dan 1 salade in, gewoon omdat ik nooit veel eet. Ik zou voor een zo'n avond ongeveer het 2 a 3 voudige betalen als we de rekening delen. En daarnaast zou ik dan de hele maand niks anders leuks meer voor mij zelf kunnen doen omdat ik al mijn "overige" geld wat niet naar vasten lasten gaat al uitgegeven heb.
Dat mag je gierig vinden, maar ik vind het eigenlijk belachelijk dat ik aan iemand anders eten mee moet betalen, en als ik het wel breed zou hebben zou ik het totaal niet fijn vinden dat ik mij in moet houden met eten omdat ik iemand anders, anders op kosten jaag.
Wij doen het heel praktisch vind ik. 1 iemand betaald bij ons meestal de rekening, zo is er in het restaurant ook geen discussie en de rest krijgt de bon en bankrekening nummer op app. Iedereen maakt zijn/haar eigen deel over en rond dit vaak gewoon af, stel heb voor 14,30 gegeten, maak ik 15 over. Nooit gedoe of ongemakken door geweest en veel eerlijker voor ieders portemonnee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:34

Ik ga meestal met vaste mensen uit eten: de ene keer betaal ik, de keer daarna de ander, de keer daarna weer ik. :) Maakt echt niet uit als het de ene keer wat meer kost dan de andere keer. Ik heb een hekel aan moeilijk gedoe over geld.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:54

Jolliegirl schreef:
Ik vind het echt heel fijn om deze discussie te volgen.

T heeft mij een tijd gelede haast vriendschap gekost...

Werden uitgenodigd door de jarige om uit eten te gaan met 8 man voor dr verjaardag.
Prima gezellig. Ik heb gevraagd of het eigen eten betalen was.

Ik ben hierna best scheef aangekeken dat ik stennis schopte en het toch wel logisch was dat iedereen zelf betaald...

Imo als IK iemand uitnodig is dat op mijn kosten.

Ik ga er nooit vanuit dat wanneer ik voor een etentje buiten de deur wordt uitgenodigd dat er voor me betaald wordt :o Wij gaan ook geregeld ter ere van iemands verjaardag/nieuwe baan oid uit eten, maar dan betaalt iedereen voor zichzelf. Met 8 man ben je zo 400 á 500 euro kwijt. Dat is toch best logisch dat je dan voor jezelf betaalt?

Maar dat er stennis geschopt wordt om alleen de vraag vind ik ook wel vreemd hoor.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:03

Nou, een uitnodiging vind ik toch impliceren dat je getrakteerd wordt. :P Als je dat niet wilt doen regel je thuis toch gewoon een maaltijd?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:07

Ik vind het helemaal geen fijn idee dat iemand voor mij betaalt :P Ik zou en dus ook niet van uit gaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:17

Ik zou ook nooit verwachten dat een jarige of de persoon die ons uitnodigt betaald.