wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:33

daffie1986 schreef:
PlantsTho schreef:
[
Ach, dat het slecht is voor de vruchtbaarheid is volgens mij niet onomstotelijk bewezen, maar gezien de reacties hier in dit topic moeten we daar eigenlijk blij mee zijn toch? Overbevolking was toch het grote probleem? :D

Waarom zou ik onderzoeken moeten leveren terwijl blijkbaar de onderzoeken naar onvruchtbaarheid bij mannen die ik opnoem volgens jouw niet bewezen zijn? Daarbij is er al eens in het verleden een docu gemaakt waarin dit aangegeven werdt. Nogmaals hoe kan een product waar volgens jouw zoveel vraag naar is, zo goedkoop zijn? Wel eens gehoord over vraag en aanbod?

En wat betrefd de onvruchtbaarheid en overbevolking. Je zegt het zelf, maar dat betekend dus wel dat de vegetariërs zichzelf uitroeien dan. Veehouders, het is maar een fase.

Als je mijn linkje had gevolgd had je kunnen zien dat je als vleeseter over het algemeen een stuk meer soja binnenkrijgt. Dus de toekomst is plantaardig :D

Het aanbod is dan groot genoeg lijkt mij? :)

daffie1986

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:55

Ik ben wel begonnen aan dat artikel maar als er onjuiste cijfers getoond worden dan weet ik dat het niet klopt en heeft het voor mij geen nut om verder te lezen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 07:55

PlantsTho schreef:
1. Voor de gazelle klinkt dat niet echt vriendelijk.

2. Zoals ik al eerder in dit topic heb gezegd: een leeuw heeft niet echt de keuze om in de supermarkt een diervriendelijke maaltijd samen te stellen, denk je niet? Een mens wel.

poedersuiker voor de gazelle ja, maar dat is nu eenmaal hoe de wereld werkt. Welkom op aarde!

Je tweede argument slaat natuurlijk nergens op. Het wel of niet bestaan van supermarkten heeft helemaal niets te maken met de dieetkeuze van leeuwen. Wat leeuwen doen is heel eenvoudig dat eten waarvan ze kunnen bestaan.
Dat er onder zijn poten een savanne vol sappig gras is, daar kan een leeuw niets mee. Die heeft veel meer aan een hapje geconcentreerde eiwitten uit dat gras. Gelukkig zijn er dieren die voor hem het gras eetbaar kunnen maken. Klinkt bekend?

Ook wij kunnen met heel veel plantendelen niets, maar we kunnen wel gebruik maken van organismen die dat wel kunnen. Laten we dat dan vooral op een nette en duurzame manier doen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:13

Klinkt inderdaad niet vriendelijk en dan ervaart het dier ook nog enorm veel stress voordat hij dood is.

En inderdaad het supermarkt argument snap ik ook niet. Alsof de leeuw een salade zou kiezen in plaats van een gazelle als hij wel die keus had. Nee want dat dier eet vlees en dat kun je zielig vinden en niet ethisch verantwoord maar dat is het leven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:24

Helemaal eens met Oomens' post, met name de laatste zin.
En ik wil niet kinderachtig zijn, maar ik zou weleens willen weten of de fanatieke vegans die hier posten, ook kunststof zadels en hoofdstellen gebruiken voor hun paarden (gesteld dat ze rijden an sich niet misdadig vinden), of ze hun honden/katten vegetarisch voeren, of ze kunststof schoenen dragen, en of ze alle voedingsproducten en gebruiksartikelen waar van dieren afkomstige stoffen in verwerkt zijn, consequent mijden.
Ik stoor me, los van het feit dan een 100% plantaardige eet- en leefwijze sowieso moeilijk haalbaar en op wereldschaal bekeken om diverse redenen onwenselijk is, erg aan de houding van morele superioriteit die vegans zich nogal eens aanmeten ten opzichte van de medemens die hun idealisme niet deelt. Alsof zij betere mensen zijn doordat ze geen vlees eten, en mensen die dat wel doen dùs niet van dieren houden dùs moreel inferieur zijn cq. het licht nog niet hebben gezien. De werkelijkheid is een stuk genuanceerder.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:27

Natuurlijk zou een leeuw geen salade kiezen, een leeuw is een carnivoor.

Mijn punt gaat jullie duidelijk voorbij: Wij als omnivoren hebben , in tegenstelling tot die leeuw, de keuze om te kunnen leven van plantaardige voeding. Daardoor is het 'ja maar leeuwen eten ook vlees'-argument een beetje onzin :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:34

je zegt het goed PlantsTho, KEUZE... wij hebben de keuze om plantaardig of vlees en zuivel te eten. zolang het eten van vlees niet verboden is blijft die keuze.. ieders vrije recht om te kiezen wat hij/zij wil eten.

denk je nu werkelijk hier te bereiken dat er zich mensen gaan bekeren tot vegetarisch of veganistisch leven?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:36

Je kunt ook zeggen: de keuze om MINDER vlees te eten. 100% plantaardig hoeft niet en is niet wenselijk. Als het je erom gaat uit idealisme een dier niet op te willen eten, moet je consequent zijn en alle dierlijke producten uitbannen. Dat is echter iets anders dan geen of minder vlees te eten uit milieu-overwegingen. Voor een beter milieu en betere leefomstandigheden voor productiedieren is het niet nodig om vleesconsumptie geheel uit te bannen. Maar daar gaat het een aantal mensen hier niet om. Die zijn helemaal niet bezig met het overtuigen van 'de tegenpartij' maar met preken voor eigen parochie. Dat doe je namelijk als je maar blijft hameren op je eigen morele gelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:48

en die boodschap, minder vlees, is denk ik al wel bekend, en ik verwacht eigenlijk niet dat iemand daar problemen mee heeft....

maar waar ik als veehoudster wel problemen mee heb is dat wij als beroepsgroep steeds weer in een kwaad daglicht worden gezet met leugens verdraaide verhalen door de extremistische, idealistische propaganda van de (anti-boeren)groepen die hier bedoeld worden. Is het nu echt nodig om het zo aan te pakken?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:52

Askja schreef:
Je kunt ook zeggen: de keuze om MINDER vlees te eten. 100% plantaardig hoeft niet en is niet wenselijk. Als het je erom gaat uit idealisme een dier niet op te willen eten, moet je consequent zijn en alle dierlijke producten uitbannen. Dat is echter iets anders dan geen of minder vlees te eten uit milieu-overwegingen. Voor een beter milieu en betere leefomstandigheden voor productiedieren is het niet nodig om vleesconsumptie geheel uit te bannen. Maar daar gaat het een aantal mensen hier niet om. Die zijn helemaal niet bezig met het overtuigen van 'de tegenpartij' maar met preken voor eigen parochie. Dat doe je namelijk als je maar blijft hameren op je eigen morele gelijk.

Niet wenselijk voor wie? Geen enkel dier wil opgegeten worden. Het feit dat je dieren 'productiedieren' noemt zegt al weer genoeg natuurlijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:58

geen enkel mens wil sterven van de honger, en toch gebeurt dat nu op dit moment in Afrika.
terwijl in nederland 170.000 koeien om een papieren probleempje geslacht moeten worden....

ik hoop dat iemand 1+1 kan optellen en dit goede vlees bij de hongerende kinderen terecht laat komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:14

Askja schreef:

Waarom niet?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:19

PlantsTho schreef:
Askja schreef:

Niet wenselijk voor wie? Geen enkel dier wil opgegeten worden. Het feit dat je dieren 'productiedieren' noemt zegt al weer genoeg natuurlijk.

Die dieren merken er niks van dat ze opgegeten worden :+

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:32

Ninx schreef:
Waarom niet?

1. Omdat 100% plantaardig niet per definitie beter is voor onze planeet dan planten en vlees;
2. Omdat ik, en met mij vele anderen, geloven dat een gevarieerd dieet gezonder is;
3. Omdat heel veel mensen het wel ethisch verantwoord vinden om vlees te eten = mening = geen feit.

@Juval: Inderdaad! We hebben hier straks een gigantisch vleesoverschot, maar waarschijnlijk gaat het op de grote hoop voor bakken met geld naar rijke landen. Trieste wereld ;(

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:14

Tiepfoudt schreef:
Ninx schreef:
Waarom niet?

1. Omdat 100% plantaardig niet per definitie beter is voor onze planeet dan planten en vlees;
2. Omdat ik, en met mij vele anderen, geloven dat een gevarieerd dieet gezonder is;
3. Omdat heel veel mensen het wel ethisch verantwoord vinden om vlees te eten = mening = geen feit.

@Juval: Inderdaad! We hebben hier straks een gigantisch vleesoverschot, maar waarschijnlijk gaat het op de grote hoop voor bakken met geld naar rijke landen. Trieste wereld ;(

Probeer je nu te zeggen dat een veganistisch dieet niet gevarieerd is? ;( Dat je stukje dood dier en moedermelk echt voor die variatie zorgen?

Afbeelding

(voor een wat duidelijker te lezen overzicht: https://www.veganisme.org/shop/index.ph ... uct_id=100)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:27

Jammer dat dit topic gedegenereerd is tot het pushen van de veganistische agenda. Niks tegen die levensstijl, maar man, die evangelisatie.... :roll:

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:41

Het topic opende met een frontale aanval op dierenactivisten. En dan verbaasd zijn dat er terug wordt gebeten... :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 12:48

ik ben niet verbaasd, het bevestigt mijn beeld hoe er door sommige mensen over mijn beroepsgroep wordt gedacht. Ik wil niemand bekeren om vlees te eten of zuivel te drinken. Maar het systematisch de grond in boren van mijn sector terwijl dat hier in Nederland als beste van de wereld geregeld is, dat staat me erg tegen. Ik denk niet dat we elkaar gaan begrijpen.. maar de oorlog is wel vuil van de dierenactivistenkant.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:50

juval schreef:
ik ben niet verbaasd, het bevestigt mijn beeld hoe er door sommige mensen over mijn beroepsgroep wordt gedacht. Ik wil niemand bekeren om vlees te eten of zuivel te drinken. Maar het systematisch de grond in boren van mijn sector terwijl dat hier in Nederland als beste van de wereld geregeld is, dat staat me erg tegen. Ik denk niet dat we elkaar gaan begrijpen.. maar de oorlog is wel vuil van de dierenactivistenkant.

En het is jammer dat dan waarschijnlijk het merendeel van deze dierenactivistenkant nooit werkelijk bij een boer zijn langs geweest om eens te kijken hoe het er aan toegaat...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:55

Ja melk en vlees zorgen bij mij voor variatie. Ik houd van yoghurt 's ochtends, ben gek op kaas, gebruik vaak creme fraiche en zure room bij mijn gerechten, houd van toetjes, eet graag filet american als broodbeleg, maak geregeld een tosti met ham of salami of kook een eitje (is ook slecht zeker?), eet graag vis op alle mogelijke manieren zoals op brood en door de salade en door de pasta.. Nouja kan nog wel even doorgaan. Mocht ik alle producten waar vlees/vis/melk/eieren in zitten schrappen dan blijft er voor mij weinig over.

En ja dat is een keuze.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:57

Jildau schreef:
Ja melk en vlees zorgen bij mij voor variatie. Ik houd van yoghurt 's ochtends, ben gek op kaas, gebruik vaak creme fraiche en zure room bij mijn gerechten, houd van toetjes, eet graag filet american als broodbeleg, maak geregeld een tosti met ham of salami of kook een eitje (is ook slecht zeker?), eet graag vis op alle mogelijke manieren zoals op brood en door de salade en door de pasta.. Nouja kan nog wel even doorgaan. Mocht ik alle producten waar vlees/vis/melk/eieren in zitten schrappen dan blijft er voor mij weinig over.

En ja dat is een keuze.

Helemaal mee eens, moet er niet aan denken om de hele dag sla te eten... Daar hebben we konijnen voor :+

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:02

Naath86 schreef:
juval schreef:

En het is jammer dat dan waarschijnlijk het merendeel van deze dierenactivistenkant nooit werkelijk bij een boer zijn langs geweest om eens te kijken hoe het er aan toegaat...

Precies! Wij hebben een groepsaccommodatie en geven ook rondleidingen op ons melkveebedrijf. Veel mensen gaan met een best negatieve blik naar onze stal, maar komen er ontzettend positief uit.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:02

PlantsTho schreef:
Probeer je nu te zeggen dat een veganistisch dieet niet gevarieerd is? ;( Dat je stukje dood dier en moedermelk echt voor die variatie zorgen?

Een dieet met vlees en planten is imo nog altijd gevarieerder dan alleen maar planten :+
Ik geloof er (bijna heilig) in dat variatie in alle opzichten de sleutel is voor een gezond dieet. De kans dat je teveel ergens van binnen krijgt is klein, net zoals de kans dat je ergens te weinig van binnen krijgt. Ga je voor een veganistisch dieet, dan loop je wel degelijk risico op een aantal tekorten, welke je op andere manieren moet aanvullen. Voor mij gaat het hier echter al te ver, want je gaat je voedselkeuze baseren op cijfertjes, gemiddeldes uit allerlei verschillende onderzoeken die ook nog eens per persoon enorm kunnen verschillen omdat ieder lichaam meer/minder efficiënt omgaat met de verschillende binnenkomende voedingsstoffen. "Per dag moet je x gram eiwit/calcium/vit.B12/etc. per kilogram lichaamsgewicht binnen krijgen..." Het is mijn keuze om, als het om mijn eigen lichaam gaat, hier niet op te vertrouwen.

Dit geldt voor mij niet alleen om het wel/geen vlees/zuivel eten/drinken, maar ook als het bv gaat om koolhydraatarme of glutenvrije diëten. Er wordt een grote groep voedsel aan de kant gezet, maar wie heeft er bewijs dat dat wat overblijft voldoende is voor mijn lichaam? Ik vertrouw dan liever op de signalen van mijn eigen lichaam; ik heb een gezond gewicht, ben fit en energiek en de laatste keer dat ik ziek ben geweest kan ik me niet meer herinneren.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 20-03-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:03

Naath86 schreef:
Jildau schreef:

En ja dat is een keuze.

Helemaal mee eens, moet er niet aan denken om de hele dag sla te eten... Daar hebben we konijnen voor :+

Hahaha _/-\o_

Hier net zo, zou niet zonder zuivel en vlees kunnen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:13

Naath86 schreef:

:')

Afbeelding

Tiepfoudt schreef:
Een dieet met vlees en planten is imo nog altijd gevarieerder dan alleen maar planten :+
Ik geloof er (bijna heilig) in dat variatie in alle opzichten de sleutel is voor een gezond dieet. De kans dat je teveel ergens van binnen krijgt is klein, net zoals de kans dat je ergens te weinig van binnen krijgt. Ga je voor een veganistisch dieet, dan loop je wel degelijk risico op een aantal tekorten, welke je op andere manieren moet aanvullen. Voor mij gaat het hier echter al te ver, want je gaat je voedselkeuze baseren op cijfertjes, gemiddeldes uit allerlei verschillende onderzoeken die ook nog eens per persoon enorm kunnen verschillen omdat ieder lichaam meer/minder efficiënt omgaat met de verschillende binnenkomende voedingsstoffen. "Per dag moet je x gram eiwit/calcium/vit.B12/etc. per kilogram lichaamsgewicht binnen krijgen..." Het is mijn keuze om, als het om mijn eigen lichaam gaat, hier niet op te vertrouwen.

Dit geldt voor mij niet alleen om het wel/geen vlees/zuivel eten/drinken, maar ook als het bv gaat om koolhydraatarme of glutenvrije diëten. Er wordt een grote groep voedsel aan de kant gezet, maar wie heeft er bewijs dat dat wat overblijft voldoende is voor mijn lichaam?

Begrijp ik nou goed dat dat je door simpelweg vlees en zuivel toe te voegen aan je dieet alles wel binnenkrijgt en nergens op hoeft te letten? Wauw.... :) Laat al die voedingsdeskundigen hun opleiding maar stoppen, Tiepfoudt heeft de oplossing! *\o/*