Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:15

Citaat:
Dit snap ik niet. Als de mens zo goed zonder vlees kan, waarom moet je dan zelf b12 toevoegen aan je eetpatroon? Blijkbaar is het dan toch niet zo goed om vlees weg te laten.

Natuurlijk wel. Als een simpel pilletje inemen voorkomt dat je een dier van het leven moet beroven om een deel van zijn lichaam in te nemen voor je b12 is dat toch alleen maar winst?

Kinke

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:19

Je snapt me blijkbaar niet, of ik jou niet. Vind je dat de mensen wel of geen vlees moet eten van nature?
Ik bedoel dat als je zelf B12 moet toevoegen, een vega levensstijl blijkbaar toch niet natuurlijk is voor het lichaam van de mens.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:26

Ik heb het niet over van nature in ieder geval :). Mensen zijn van nature omnivoor, maar ik ben van mening dat het immoreel is om dieren te eten als we ze niet nodig hebben. Je kan alles aan vitaminen en dergelijke uit plantaardig voedsel halen. Behalve B12, wat voor supplementen door bacteriën gemaakt wordt. Of het natuurlijk is, is voor mij niet heel erg van belang.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:33

ok duidelijk.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:46

Kinke schreef:
Je snapt me blijkbaar niet, of ik jou niet. Vind je dat de mensen wel of geen vlees moet eten van nature?
Ik bedoel dat als je zelf B12 moet toevoegen, een vega levensstijl blijkbaar toch niet natuurlijk is voor het lichaam van de mens.

Omdat een lijf heel slecht in staat is uit zichzelf voldoende B12 uit voeding te op te nemen, een 'verpest' lijf dan. Dit heeft ondermeer te maken met verschillende gifstoffen zoals suikers en vulstoffen die er voor zorgen dat dat lastig gaat.

Daarnaast wordt vitamine B12 ook kunstmatig toegevoegd aan vlees dus of je t nou kunstmatig uit een pilletje haalt of uit een stuk vlees is kwa gezondheid geen verschil.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:46

Kalfjes die meteen na de geboorte af worden genomen noem ik toch geen liefde voor dieren. Vandaag was ik op een melkvee bedrijf.. Tientallen eenzame kalfjes, zielsalleen in de kou. Mama koeien in de stallen met uiers die op knappen staan.. Echt liefde voor dieren hebben die boeren joh +:)+

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:02

Ik heb helemaal,niet tegen op mensen die veganist zijn.

Maar dan ook geen tarwe dat is bemest met mest van varkens/koeien ed.

Dan doe je ook mee aan de levenstijl van dieren die je niet aanstaat, en het doodgaan van dieren. En ook biologisch katoen word bemest , met biologische stront, en biologische bedrijven slachten ook dieren, om op te eten...dus alle kleding van katoen niet aan doen.en ook niet slapen onder een katoenen dekbedovertrek.

Dus ook geen leer, eieren, aardappelen, uien, mais, soja. ..noem maar op!

Dus helemaal niets van dieren, die Doodgaan, dus geen vlees maar dus ook geen levensmiddelen/kleding die bemest is met dieren die Doodgaan om de Bacillen,eten!

Dus als je iets doet, moet je t goed doen! Maar er zijn voor mij veel veganisten, die helemaal niet veganist zijn!

En ook vind ik dan dat als je Alleen op plek bent waar je vlees kan eten, om een dier dood te maken, je dan jezelf doodhongert, maar NOOIT een dier Doodmaakt.

En ik kom op boerenbedrijf, waar een kalf iig 24/36 uur bij moeder staat, goed biest drinkt, en dan word t gescheiden. Dan krijgt zon kalf nog dagenlang melk van de moeder.

En ja ze zijn gezond!

En ja ik haal as zaterdag weer 2 biggen op, leven ruim een jaar of anderhlaf op biologische manier, kunnen alles, wroeten, zwemmen, krijgen lekker eten, hebben een hok en ruimte van 20 x 50 meter wr ze naar eigen inzicht over kunnen beschikken. Leven echt als varken, en ja dan slachten we en eten ze op!

En nee ik koop geen vlees van mestvarkens en plofkippen.

En ja ik eet ook vlees van biologische koe.

Als ze een goed leven hebben gehad, eet ik dat vlees met liefde op.

En ik heb geen problemen met het beslissen van doden van dier, wat goed leven heeft gehad!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:09

sigrid1182 schreef:
En ik kom op boerenbedrijf, waar een kalf iig 24/36 uur bij moeder staat, goed biest drinkt, en dan word t gescheiden. Dan krijgt zon kalf nog dagenlang melk van de moeder.

En ja ze zijn gezond!

Seriously?

Vind het te gek voor woorden dat mensen het goedkeuren dat baby's weggehaald worden bij hun mama's en al helemaal als je met zulke redenen/argumenten aan komt..

Schiet mij maar lek. Ben in ieder geval héél blij dat ik er niet zo over denk en nog veel blijer dat ik zulke praktijken niet steun. Bizar.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:11

Ja want sigrid zonder de bio-industrie zouden koeien niet meer mesten :+

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:16

xMercury schreef:
sigrid1182 schreef:

En ja ze zijn gezond!

Seriously?

Vind het te gek voor woorden dat mensen het goedkeuren dat baby's weggehaald worden bij hun mama's en al helemaal als je met zulke redenen/argumenten aan komt..

Schiet mij maar lek. Ben in ieder geval héél blij dat ik er niet zo over denk en nog veel blijer dat ik zulke praktijken niet steun. Bizar.

Vind je het dan niet juist sneu om zo'n kalfje dat eerst een tijd bij de moeder is gebleven, ineens weg te halen? Want dat vind ik pas cru.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:20

xMercury schreef:

Ah…weer een klassieker, een kalf en koe vergelijken met een baby en mens.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:21

Laurie schreef:
Vind je het dan niet juist sneu om zo'n kalfje dat eerst een tijd bij de moeder is gebleven, ineens weg te halen? Want dat vind ik pas cru.

Wat dacht je van helemaal niet weghalen?

En koeien niet meer insemineren en van hun melk afblijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:22

xMercury schreef:
Kalfjes die meteen na de geboorte af worden genomen noem ik toch geen liefde voor dieren. Vandaag was ik op een melkvee bedrijf.. Tientallen eenzame kalfjes, zielsalleen in de kou. Mama koeien in de stallen met uiers die op knappen staan.. Echt liefde voor dieren hebben die boeren joh +:)+

Zo..dan moest je vast oordopjes in, want als die uiers op knappen zouden staan dan zou horen en zien je vergaan.
Hier blijven de kalfjes 6 maanden bij de koe, als ze gescheiden worden dan is er zeker een dag of 3 grote onrust bij kalf en koe.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:30

Als mijn borsten op knappen staan zie of hoor je ook niets hor, maar doet behoorlijk veel zeer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:41

jep, want hoe jij reageert is precies zoals een koe zou reageren. Dan moeten ze ook wel verrekken van de pijn als ze gemolken worden. Best knap om er dan nog een melkstel onder te hangen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:43

269_life schreef:
Laurie schreef:

Wat dacht je van helemaal niet weghalen?

En koeien niet meer insemineren en van hun melk afblijven.

Jij consumeert dus geen zuivelproducten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:44

Kinke schreef:
Dit snap ik niet. Als de mens zo goed zonder vlees kan, waarom moet je dan zelf b12 toevoegen aan je eetpatroon? Blijkbaar is het dan toch niet zo goed om vlees weg te laten.

Het wordt inderdaad door voedingsdeskundigen aangeraden om B12 te slikken als veganist en zelfs vegetariër. Ze zouden meer kans hebben op tekorten omdat B12 alleen in dierlijke producten zou voorkomen. Maar inmiddels is al bewezen dat er ook plantaardige producten met B12 zijn zoals paddestoelen, zeewier en kefir.. Maar het is zelfs nog mooier; wij mensen maken zelfs B12 aan in onze dikke darm. Het is nooit bewezen dat wij die B12 zelf kunnen opnemen, maar het is ook nooit bewezen dat het niet kan. Het menselijk lichaam zou verdomd stom in elkaar zitten als het wel B12 aanmaakt maar niet opneemt := Ik eet al 20 jaar geen vlees en wegens koemelkallergie en kippeneierenallergie ook die heel weinig gegeten, en nooit iets bijgeslikt, maar ik heb nog nergens last van..
Er zijn ook genoeg vleeseters met B12 tekorten, dus ik denk eerder dat een bepaalde stof of aandoening de opname van B12 remt en er daardoor tekorten ontstaan, en niet door het eten van weinig/geen vlees. Maar ach, ik ben geen wetenschapper :Y)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:48

De B12 in zeewier/plantaardige producten schijnt dan weer niet omgezet te kunnen worden naar bruikbare B12, als ik de berichtgeving mag geloven :). Dat is dus een andere B12 dan die wat in vlees zit.

Als je jouw redenatie nagaat, Annemiek, zou het dus toeval zijn dat voornamelijk veganisten kampen met tekorten :)?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:07

Ik heb geen enkel probleem met veganisten of vegetariërs. Wel heb ik een probleem met de veganisten en vegatariërs die doen alsof wij die (ook) vlees eten en/of boer zijn afschilderen als een stel harteloze bruten... :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:30

Ik kwam eens een tabel tegen met aantallen mensen met tekorten, en de percentages bij vleeseters en veganisten liepen toch vrij gelijk op.
Ik kan me best voorstellen dat er wat meer veganisen zijn die niet zo creatief met koken zijn en vijf dagen per week leven op frietjes en aardappels en witte pasta.. In dat geval krijg je gewoon tekorten aan andere vitamines wat ook weer de opname van vitamines als B12 remt.
Hoe het met B12 en zeewier zit weet ik niet. Wel weet ik dat B12 wordt aangemaakt door microorganismen die in het lichaam zitten (in je darmen dus) maar ook in algen/zeewier en in bepaalde bacterieculturen. Bij champignons wordt de B12 vooral óp de paddestoel gevonden en in mindere mate erin, wat volgens mij gewoon betekent dat die B12 afkomstig is van de paardenmest waar de paddestoelen in groeien, aangezien paarden net als wij B12 aanmaken in hun dikke darm :Y) :9
Mijn theorie is dan ook dat mensen die veganistisch leven (denk ook aan mensen uit india, boeddhisten, arme chinezen/japanners en andere volkeren die al dan niet noodgedwongen geen vlees kunnen of mogen eten) toch ook weer B12 binnen krijgen via de mest die gebruikt wordt om hun groente te laten groeien. En schijnbaar is dat, samen met de B12 die je zelf aanmaakt, toch genoeg om gezond te blijven, aangezien juist die arme mensen in aziatische landen vaak zo ontzettend oud worden..
Laatst nog op tv gezien, japanse mensen die allemaal rond de 100 jaar werden in goede gezondheid en hun hele leven vooral op zoete aardappel en andere groente en fruit leefden terwijl hun kinderen en kleinkinderen steeds minder gezond leken te worden. Ik vond dat best indrukwekkend!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:46

8nnemiek schreef:
Kinke schreef:

Maar het is zelfs nog mooier; wij mensen maken zelfs B12 aan in onze dikke darm. Het is nooit bewezen dat wij die B12 zelf kunnen opnemen, maar het is ook nooit bewezen dat het niet kan. Het menselijk lichaam zou verdomd stom in elkaar zitten als het wel B12 aanmaakt maar niet opneemt :=
[...]
Er zijn ook genoeg vleeseters met B12 tekorten, dus ik denk eerder dat een bepaalde stof of aandoening de opname van B12 remt en er daardoor tekorten ontstaan, en niet door het eten van weinig/geen vlees. Maar ach, ik ben geen wetenschapper

Hier zo'n menselijk lichaam die verdomd stom in elkaar zit :Y)
Ik ben een vleeseter met B12 tekort. En zelfs nu ik bij slik kom ik nog tekort. Dus ik denk ook zeker dat het niet per se met wel of geen vlees eten te maken heeft, maar mijn lichaam neemt het gewoon niet (goed) op.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:47

Wat meer informatie over b12 en veganisme kan je hier vinden: Http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12

Laurie schreef:
Jij consumeert dus geen zuivelproducten?

Nee.

Maartje1990 schreef:
Ik heb geen enkel probleem met veganisten of vegetariërs. Wel heb ik een probleem met de veganisten en vegatariërs die doen alsof wij die (ook) vlees eten en/of boer zijn afschilderen als een stel harteloze bruten... :n

Men houdt een dier in gevangenschap om er geld aan te verdienen, slacht ze, en eet ze vervolgens op terwijl we absoluut geen dier hoeven te eten om te overleven. Harteloos is misschien wat te ver (ik geloof graag dat je als boer hart voor je zaak hebt), maar diervriendelijk is het ook niet te noemen.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:50

Er komen genoeg mensen in de apotheek voor B12 en dat zijn echt niet allemaal veganisten/vegetariërs, ook mensen die vlees eten hebben hier last van.

Ik heb deze week een behoorlijk schokkend filmpje gezien over kuikentjes hoe deze dieren geselecteerd werden, ze gingen er mee om als of het geen gevoel had behoorlijk bizar.
ze werden letterlijk de kratten/bakken in geschoten er werden zelfs levende dieren in vuilnis zakken gegooid heel raar.
Nou leek het in het filmpje een beetje dat het om china ging (de mensen waren geblurd) niet heel duidelijk maar wel heel schokkend.
Mijn brandende vraag gebeurd dit in Nederland ook ? worden deze kuikens zo ruw behandelt omdat het toch uiteindelijk dood gaat.
Zodra ze naar de boerderijen gaan is het welzijn (tenmiste in nederland) heel anders, maar als ze als kuiken leven is het te ziek voor woorden...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:59

Haantjes (want die leggen geen eieren) worden in NL over het algemeen vergast en soms door een soort shredder gehaald... Bron: NRC-artikel

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:23

We hoeven zoveel niet om te overleven.