Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:14

@suikermeisje: er ligt wel een stapel stoeptegels onder de heg aan de inrit maar ik dacht die eerder te gebruiken aan de voerplaatsen.

De weide kan best veel hebben :j de stal staat op het hoogste punt en helt redelijk af naar de straat. Het stuk is een halve hectare. Afgelopen winter heb ik dat 1/3 afgezet als winterstuk incl schuilstal. Dat heeft zich prima gehouden met 24/7 een tinker en 2 mini's qua blubber.

Verpakt hooi of voordroog vind ik een hel. Al paar keer gehad dat ik pakken krijg die achteraf VOL vuil en/of schimmel zitten. Daarnaast schuren ze er allemaal makkelijk van. Het hooi wat ik nu heb komt van 4ha piekfijn onderhouden land en wordt specifiek zodanig beheerd dat het ideaal is voor sobere rassen.

Kleine pakken kan ik zelf ophalen en in mijn eentje uitladen en stapelen. Paletten en zeil begin ik niet meer aan. Dan moet ik er een heuse burcht omheen bouwen met mijn houdini en slopers. In het hok is het gewoon hek ervoor, slot eraan en klaar.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:18

Een beetje off-topic, maar ik denk dat gewone stoeptegels vrij snel verzakken in een weiland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:23

Het is heel droog land. Waar ze elders kogeldiep in de drek stonden had die weide hooguit 3cm modder. Ze ligt zowat helemaal bovenaan een heuvel. De schuilstal heeft dezelfde tegels als vloer zonder beton onder. Die liggen echt nog piekfijn :)
Er zit wel een "balk" in de opening waar ze over moeten. Er kan dus geen modder of stal bedekking in of uit de stal en dat houdt de boel ook wel goed bij elkaar.

Barbabientje

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:23

Hier weer een flinke tegenslag..
Maandag mijn auto perongeluk tegen mijn voorganger aangeparkeerd (dacht dat ie optrok, was niet :') ).
Is nog niet geclaimd, maar ga er maar vanuit van wel (was huurauto), wat betekend dat ik naar -4 schadevrije jaren ga.. En dus waarschijnlijk vanaf volgend jaar 120€ p/m mag betalen aan de autoverzekering ipv 60€.

Tel daarbij op dat ik veeeel mocht terugbetalen aan zorgtoeslag en mijn spaarrekening is nu echt een heel eind leeg.

Vriendlief en ik zijn aan het kijken voor een huisje, maar zo schiet het natuurlijk echt niet op.. :/

Nu mezelf voorgenomen om echt alleen de hoognodige dingen te kopen, dus geen lekkere broodjes meer op mijn werk, geen blikjes cola meer voor bij de paarden (maar gewoon wat ranja :') ).
Denk dat ik per maand al veeeel uitgeef aan eten en drinken, dus daar maar eens meteen mee stoppen.

Iemand verder nog tips waarop ik kan bezuinigen? :')

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:44

Hier gaat sparen iets minder dan vorig jaar. Paard verhuist naar een andere stal wat 2,5 x duurder is, maar daarvoor staat ze wel op een half uurtje rijden ipv 1 uur een een kwartier.

En heb nu veel spullen voor haar nodig omdat ze aan het werk gaat.
Zadel paste niet meer, nieuwe Barefoot besteld :wave: dag vakantiegeld :') .En zo nog een aantal dingen, de post NL mevrouw staat hier bijna dagelijks op de stoep :')

Nog steeds gaat er een bedrag per maand naar de spaar waar ik niet aan kom, maar de extraatje sparen voor weet ik veel wat dat zit er niet meer zo snel in vanwege de nieuwe stalling. Denk aan nieuwe tv, nieuwe bank en kleding voor mezelf wat niet nodig is maar wel leuk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:49

Vriend en ik gaan bekijken om mijn bijdrage aan de gemeenschappelijke kosten terug te schroeven tot ik weer meer uren werk. Nu is het gewoon écht te krap, ik kan amper €10/maand sparen. Mijn bijdrage is de helft van mijn loon, ik doe nu 19u/week. Toen ik nog fulltime werkte was dat iets minder dan 1/3.

De hele week heb ik fiks lopen rekenen, en ik ben elke maand aardig geld kwijt aan gewoon alle kilometers die ik dagelijks maak met de auto. Dagelijks 14km woon-werk, 32km woon-weiland, 3x/week 20km weiland-clubles. Ik rij al bij al ongeveer 1400-1500km maand... gelukkig wel diesel, maar alsnog gemiddeld €150-€200/maand aan de pomp.
Ik kan maandelijks €72 in mijn zak stoppen door met de fiets naar werk te gaan, dus daar gaan we werk van maken. Ik doe er even lang over als met de auto.

Verder gaan de paarden niet meer op stal deze winter tenzij echt noodzakelijk. Ik ben €120/maand goedkoper uit met 24/7 buiten op een gehuurd stukje weiland met volcontinu hooi voor 2 paarden en 2 mini's grazers als voor 1 volpension en de rest 24/7 buiten.

@ Barbabientje: wanneer mijn vriend thuis is, dan haal ik altijd 2 bakken frisdrank, een bak van 6x 1L plat water en een bak kleine flesjes spa rood. Hier doen we een maand mee ongeveer, en met leeggoed verrekend is dat telkens een kost van ongeveer €30/maand.
Wanneer hij 6 weken weg is voor werk, dan haal ik die frisdrank niet. Ik drink dan eerder thee of koffie. Frisdrank maak ik zelf met zo'n sodastream. Kraantjeswater in de fles, even bruis toevoegen en dan een dopje limonadestroop. Met 1 flesje stroop aan €4 kan ik 9L frisdrank maken... Ben je zuiniger (dus half dopje ipv vol dopje), dan raak je misschien wel aan 12L.
Wanneer je wat koopt, heel goed letten op prijs/kilo of prijs/liter. Je hebt bijvoorbeeld spa fruit en spa "a touch of". Beide is bruiswater met een smaakje maar de eerste is per liter een stuk goedkoper dan de 2e...
Je kan ook zo'n fruitinfuser kopen, fruit in stukjes snijden, zelf bruiswater maken en toevoegen (of plat water).

Zelf kruiden kweken ipv plantjes kopen. Groenten zoals veldsla en waterkers lukken prima in een plantenbak op je terras. Mama slaagde er zelfs in om kerstomaatjes te kweken in een bloempot op haar balkon :))

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:40

Naja het probleem is dus niet dat ik cola drink thuis, want dat gaat van de gezamenlijke rekening af..
Probleem is dat ik voor mezelf graag blikjes meeneem naar mn werk/stal. Dit tikt in de maand behoorlijk aan.

Ook ik ben 200€ in de maand kwijt aan benzine (ongeveer), maar ik werk nu 50km van woonplaats af (enkele reis) en dichterbij is er gewoon geen functie die ik wil bekleden, dus tja is dat gewoon een vaste last.
Tikt behoorlijk aan, en door mijn fulltime werkbaan kan ik ook niet op de fiets naar paard (13km enkele reis), maar nu ik een bijrijder heb scheelt dit me 50€ id maand voor paard en dus die dagen ook 26km aan benzine. Hoewel ik de komende tijd nog wel op stal zal zijn als zij er is, voor mijn eigen gevoel :')

edit:
Ik heb nu voor mezelf de volgende "regel" opgesteld.
Dat ik per 100€ die ik spaar een keertje mag starten :j
Wil graag starten, maar eerst maar eens geld voor huis :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:25

Kan je niet carpoolen met iemand naar je werk? Dat je de kosten van de benzine deelt?

Op zich kan ik wel met de fiets naar paard (16km enkel) maar ik ben daar meestal ook nog wel even bezig met hooi sleuren, mest scheppen, water oppompen etc. Dan nog een keer 16km terug...
Naar werk is het 7km enkele rit, dat doe ik in 20 minuten ongeveer. Is volledig verkeersvrije route, geen stoplichten, slechts 2 kruispuntjes (niet druk) en volledig vlak.
Naar mijn weiland zou dus moeten lukken in een uurtje. Met de fiets zou ik stukje moeten omrijden, wel verkeerslichten en paar drukke oversteekpunten. Helaas is het naar huis bergop :P Maar het zou me maandelijks wel bijna een volledige tank (€75) schelen...

Karma is ermee aan het rammelen. Uitgerekend NU krijg ik een weiland van 2,5ha aangeboden om te huren. Ik ken de prijs niet, ga er wel naar informeren maar vrees dat het te duur gaat uitvallen. Echt zo hard zonde! Zit vlakbij mijn andere weiland (1,5km ofzo), ideale oppervlakte om 1x/jaar te laten hooien voor eigen gebruikt, kunnen ze de rest van het jaar non-stop buiten op gras. Mijn hooiboer heeft zijn paarden er pal naast staan, dus ik zou ook al eens een dagje kunnen overslaan. Scheelt ook weer in benzine.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:26

Zojuist 48 euro in een dichte pot gegooid. Nu kan ik het niet zo makkelijk meer uitgeven

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:17

Varekaj, is het niet een idee om te denken aan een brommertje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:13

Op een brommertje 50km/dag door weer en wind? Toch maar niet :')
Ga wel weer vaker de fiets nemen naar het werk. Dat is 14km/dag. Spaart benzine uit en daar krijg ik normaal een fietsvergoeding voor op het werk. We kunnen op het werk douchen en omkleden. Vorig jaar ook gedaan. Nu is het even van de planning af ivm drukte thuis enzo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:08

Varekaj schreef:
Op een brommertje 50km/dag door weer en wind? Toch maar niet :')
Ga wel weer vaker de fiets nemen naar het werk. Dat is 14km/dag. Spaart benzine uit en daar krijg ik normaal een fietsvergoeding voor op het werk. We kunnen op het werk douchen en omkleden. Vorig jaar ook gedaan. Nu is het even van de planning af ivm drukte thuis enzo.

Daar kan je je toch op kleden? Goed regenpak aanschaffen en je bent op weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:17

Het bespaart :))

Mijn werk is 400 meter verderop , fiets altijd maar kan er lopend of met een paar meter sneeuw kruipend :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:15

Ja het bespaart maar niet in tijd :)) Geloof dat ik voor een scooter die meer dan 25km/u haalt zelfs een extra rijbewijs moet halen.
Jaren terug ben ik gestart met motorrijbewijs maar door een ongeval met paard nooit examen kunnen doen. Jammer, anders had ik nu alles met de moto gedaan ipv auto. Scheelt ook een hoop.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:19

Bij ons in Nederland haal je bij je auto rijbewijs automatisch een A rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:28

Ik zou even moeten bekijken hoe het exact zit. Ik weet dat je minimaal 3 jaar je B-rijbewijs moet hebben eer je met een gelimiteerde A mag rijden, dus max. 11kw en ik denk 250cc. Voor je volle A moet je opnieuw rijbewijs afleggen. Je kan je volle A trouwens niet afleggen voor je 21 jaar bent.

Er is een rijbewijs voor een scootertje dat harder kan dan 25km/u, maar ben er geen 100% zeker van dat je daar zomaar met je B mee mag rondsnorren. Denk dat je net zoals bij je A-rijbewijs (ook de gelimiteerde) eerst een paar uur moet oefenen met de rijschool om oa de maneuvers onder de knie te krijgen.
Ben al redelijk lang uit die materie, dus kan dat ik onzin uitkraam :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:26

purny schreef:
Bij ons in Nederland haal je bij je auto rijbewijs automatisch een A rijbewijs.

Dat is toch al wel heel lang geleden geweest, jaartje of 50. In Nederland krijg je automatisch een AM rijbewijs (brommer) als je een A-rijbewijs (motor) of B-rijbewijs (auto) hebt gehaald.

In Belgie geldt dat ook zo, alleen (nog) niet als je een voorlopig rijbewijs hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:48

Ja die bedoelde ik ook sorry. Een AM rijbewijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:13

Het is wat overdreven om met motorpak en helm op een snorfiets te stappen gok ik :')

Mama vond dat ik een elektrische fiets moest aankopen. Rolt wat sneller. Vind die krengen alleen zo ontieglijk duur.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:00

Varekaj schreef:
Het is wat overdreven om met motorpak en helm op een snorfiets te stappen gok ik :')

Mama vond dat ik een elektrische fiets moest aankopen. Rolt wat sneller. Vind die krengen alleen zo ontieglijk duur.

Ja ze zijn duur, en de accu's ook. En mijn ervaring is dat de accu's rap slechter worden. En een nieuwe accu is zo een paar honderd euro. K heb zelf zo'n fiets in de garage staan, maar gebruiken doe ik hem amper tot niet. Mijn 45 km auto is zó zuinig, plus boodschappenruimte ( ik hop vaak van winkel naar winkel dus je boodschappen veilig kunnen achterlaten is dan érg fijn), plus droog. Voor ik die fiets uit de garage en voor het huis heb ben ik er al klaar mee. En fietsen voor de lol is al helemaal niet mijn ding. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:04

Varekaj schreef:
Ja het bespaart maar niet in tijd :)) Geloof dat ik voor een scooter die meer dan 25km/u haalt zelfs een extra rijbewijs moet halen.
Jaren terug ben ik gestart met motorrijbewijs maar door een ongeval met paard nooit examen kunnen doen. Jammer, anders had ik nu alles met de moto gedaan ipv auto. Scheelt ook een hoop.

Je zou voor de paarden het brommertje kunnen nemen, die dingen zijn echt niet duur. Of eens uitrekenen hoeveel je uitspaart op benzine :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:26

Oh ik fiets op zich wel graag, zeker met mooi weer. Kan er echt van genieten om naar werk te gaan en nadien naar huis langs de vaart, in het zonnetje.

Ik heb het een keer uitgeteld. Het grootste stuk is stomweg verplaatsing tussen woonplek en mijn weiland, dat komt per maand op ongeveer 900km en alles samen (dus incl. woonwerk) tik ik toch wel 1500km/maand aan. Mijn auto is een diesel, verbruikt ongeveer 10L/100km (gemengd gebruik met en zonder trailer er achter) en dat tank je hier aan €1,17. Mijn tank kan 65L in, dus zo'n €75.

Het zou al een hoop schelen als ik bijvoorbeeld een bijrijder zou vinden, zodat ik niet dagelijks heen en terug hoef. Nadeel is dan weer dat de meeste ook willen rijden, en ik heb geen bak...

Maar als het goed is gaan vriend en ik bekijken waar we mijn deel van de bijdrage even terug kunnen schroeven, we hebben sowieso elke maand (ruim) over. Normaal heb ik nu de laatste onvoorziene verrassing betaald en mijn vakantiepremie komt eraan eind deze maand. Als dat allemaal goed gaat en ik kan de maandelijkse bijdragen wat laten zakken, dan kan ik normaal vanaf juni weer €200/maand sparen. Oef.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 01:22

Maar heb je ook gekeken naar de verzekering en wegenbelasting? Want hier in Nederland zou ik met een tomosje goedkoper uit zijn dan de goedkoopste tuut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:37

Ik betaal €127/jaar wegenbelasting en ongeveer 450/jaar aan verzekering.
Mijn vorige auto was iets zuiniger maar daar mocht ik 280 wegenbelasting voor neertellen. Verzekering was rond de 500/jaar. Die laatste was uit 2008 en de elektronica begon kuren te krijgen. Voor elk onderhoud moest ie wel naar de garage. Mijn huidige auto is uit 1997. Veel minder snufjes (heb ik ook niet nodig) en dat onderhoud doet mijn stiefvader gratis. Die vindt het heerlijk om aan auto's te kunnen sleutelen. Daar bespaar ik jaarlijks ook alweer 400 op.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 00:46

Sparen gaat hier gelukkig weer de goede kant op. Moet ook wel met verhuizing en vakantie die eraan komen. Maar eindelijk begint er een relatief goed bedrag op mijn spaarrekening te ontstaan. Toch wel een heel fijn gevoel.