Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:00

Als je echt in de bijstand zat dan was het waarschijnlijk einde oefening auto geweest. Maar ik denk dat je dan te ver doorslaat omdat je de auto nodig hebt vanwege werk. Dus tja valsspelen dan maar en buiten je budget werken. Anders zit je straks echt in de bijstand. :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:16

Ik zou persoonlijk eerst een ander autobedrijf benaderen. Hoe vaak ik al niet bijna belazerd ben met auto's.. ze maken echt zwaar misbruik van ons gebrek aan autokennis. Ik heb nu eindelijk een gevonden die eerlijk is, en dat scheelt zo enorm veel in prijs!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:18

Maar het geeft natuurlijk wel heel goed het dilemma waar iemand in de bijstand voor staat als die probeert werk te vinden. Je kunt het niet betalen, maar het niet hebben van een auto vermindert je kansen op werk een stuk - wat is wijsheid?

Overigens wel een idee 8nnemiek. Ook zijn er soms werkplaatsen waar je door vrijwilligers geholpen kunt worden in bepaalde omstandigheden, of waar je zelf de reparaties kunt doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:13

zelf repareren scheelt heel veel kosten, maar moet je wel kunnen natuurlijk.

Zpu de auto gewoon repareren en idd een goede 'les' voor als het voor 'het echie' zou zijn.
Ben wel benieuwd wat je nou in totaal extra hebt kunnen (be)sparen van je gewone loon sinds je dit doet, kun/wil je daar een indicatie van geven?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:08

Je zou ook de auto kunnen laten repareren en met je week/maandbudget de kosten aan jezelf afbetalen. Dus alsof je een lening hebt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 20:01

Ik kan inderdaad bij mezelf ´lenen´ omdat mijn situatie een keuze is en ik eigenlijk meer inkomsten heb natuurlijk.

Maar als dit realiteit was zou dit het begin kunnen zijn van een opeenstapeling van kosten. Bij gebrek aan spaargeld en een maandbudget dat beperkt is en met name voorziet in de dagelijkse uitgaven. Kan je dergelijk grote lasten op den duur niet meer dragen.

Ik denk dat ik de keuze zou maken mijn auto te verkopen, mijn werk is 12 km hiervandaan. De paarden die ik rijd 15 km. Ik zou dan denk ik gaan zoeken naar een stal dichter in de buurt waar ik kan rijden. Of misschien wel overstappen op een scootertje.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:14

maar ook met een scooter heb je kosten , al zijn het minder dan de auto.
trouwens , juist omdat je met zo'n inkomen moeilijk tot niet kunt sparen voor dat soort dingen heb je na 3 jaar minimum inkomen recht op langdurigheidstoeslag. dat krijg je eens per jaar dan. juist omdat de overheid er van uit gaat dat na die 3 jaar je niet meer kunt sparen met dat inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:19

12 km naar werk is te fietsen. 15 km naar paarden ook wel. Als de twee dicht bij elkaar staan gewoon combineren, met de fiets naar werk is helemaal niet verkeerd. Paardrijden heeft andere spieren nodig dan fietsen dus dat is best te combineren als je in goede conditie bent. Nou weet ik niet of dat ook het geval is bij jou, dus gewoon eens proberen. :)

Als het weer langer donker is fiets ik altijd 16 km naar de manege, dan nog een uurtje lessen of buitenrit, dan weer terug. :) Nu doe ik het ook wel een of 2 keer per week, maar ik pak vaker de auto. :brr:

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:54

Kijk, nu word het voor de mensen die echt van een minimum moeten rondkomen "leuk"....
Je gaat van een auto naar een scooter, en als die scooter het begeeft naar een fiets?...
Doordat dingen kapot gaan en je die niet kan vervangen of fatsoenlijk repareren grijp je steeds meer naar mindere kwaliteit, of "quick and cheap fix".
Wij zijn hier al aan de 3e goedkope boormachine omdat we die van Bosch niet kunnen betalen.
kleding dat sneller slijt omdat je geen goede wasmachine en wasmiddel kan betalen (Miele is ook op MP nog duur).
En een auto is idd voor veel een luxe middel maar een brommer of een fiets zijn ook niet zo goedkoop.

Eten, drinken, tanken, uitjes en cadeaus voor 50,- in de week is niet het gene wat zo knap is. Het is rondkomen in de rest van je leven van dat bedrag wat knap is...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:23

ja maar...dat is toch ook wat er gezegd word :?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:54

Jeetje ts. Goed bezig. Zeker ook met de auto nu.

Kun je geen afbetalingsregeling mer hem treffen? En als je er dan uit bent..dat je die afbetaling met jezelf doet zeg maar.

Ik vind het goed dat je het onderzoekt en dat mag van mij wel een paar voedselbankpaketten kosten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:03

Joltsje schreef:
Kun je geen afbetalingsregeling mer hem treffen? En als je er dan uit bent..dat je die afbetaling met jezelf doet zeg maar..

Ik hoop niet dat ze een betalingsregeling met de garage treft. Dat vind ik alleen kunnen als het écht niet anders kan (mensen met minimum) als je het kan betalen moet je dat doen, en geef een ander de kans om het op afbetaling te doen.
Maar idd, schiet het jezelf voor en betaal jezelf strikt terug.

@Sonja: Dat weet ik.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:14

@succubi ben ik met je eens. Maar voor mijn gevoelmoet ze die wel treffen. Als het dan rond id. Dan zeggen is niet nodig. Het gehele bedrag betalen en dan met zichzelf dezelfde regeling hanteren

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 03:58

Idd, mee eens :).

Waarom zou je je auto verkopen en een scooter rijden als dat niet hoeft?

Laatst een colum gehoord op de radio waar ik nu ineens aan moet denken.
Het ging over rijk zijn en dat dag verplichtingen met zich meebrengt (met een zeer humoristische bedoeling!). Maar dat je als rijke verplicht bent om een nieuwe auto te kopen (en die goed te onderhouden) en die dan te verkopen als er een nieuwer model is zodat de armen ook fijne auto's kunnen rijden...
Vond het serieus wat hebben. Wij hebben net voor een prikkie (kan je geen brommer voor kopen zo goedkoop) een hele fijne en zeer goed onderhouden auto van iemand overgenomen die echt genoeg geld had om hem echt goed te onderhouden. En daarvoor zijn we hem zéér dankbaar! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:53

Enige wat ik van een auto wil is lage maandlasten en een trailer trekken. Hij hoeft niet eens superzuinig te zijn, ik zal hem toch bijna alleen maar voor paardrijden gebruiken dan. :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:19

Anoniem schreef:
Enige wat ik van een auto wil is lage maandlasten en een trailer trekken. Hij hoeft niet eens superzuinig te zijn, ik zal hem toch bijna alleen maar voor paardrijden gebruiken dan. :P

Dat kan al bijna niet ;)
Om een trailer te kunnen trekken moet je best wel een "auto" hebben. Dat kan je niet met een Cinquetento doen. Dan kan je kiezen voor een diesel maar dan zit je ook met hogere wegenbelasting.
En niet superzuinig? Een wat zuinigere auto merk je op je maandlasten ;).

Ik heb een tussenoplossing met mijn auto, die is niet zo zwaar en kan nét een trailertje trekken, dus zuinig in de wegenbelasting, rijd ook vrij zuinig en kan ik met mijn paard mee op pad. Maar niet verder dan 20km omstreken en ook niet te vaak want daar is dat ding niet op gemaakt en sloop ik mijn versnellingsbak mee waarop ik dus weer op hoge lasten kom.... En weer bij het eerste punt kom "goedkoop en zuinig" :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 13:36

De auto is gewoon een flinke financiële kostenpost, en hoe groter en zwaarder hoe meer je moet betalen om hem te laten rijden.

De afgelopen week stormschade opgelopen:
Afbeelding

Dus nu een open tuin met de buren... geen situatie waar ik echt blij mee ben. Nieuw spaardoel: een schutting... Tel dat op bij de kapotte laptop en de auto waarvoor ik een schuld heb opgelopen. Een beangstigend idee hoe het kan opstapelen :=

Ik heb nog één week te gaan, daarna kan ik mijn schuld weer aflossen en kan ik mettertijd ´gewoon´ een nieuwe laptop aanschaffen en een schutting gaan plaatsen.
Maar er zijn andere dingen waar ik stiekem veel meer naar uitkijk:
Spontaan uit eten, een fooi geven, mijn auto hélemaal voltanken, pinnen in de winkel, mijn winkelwagentje vullen met datgene waar ik op dat moment zin in heb, die fles kopen met dat lekkere maar dure drankje, een mooie nieuwe outfit shoppen en last but not least: Robijntje wasmiddel :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:52

zo zie je maar weer. gewoon leven lukt nog wel.. maar als er ook maar iets mis gaat ben je de klos.
maar kan de schutting niet uit de verzekering?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:21

Joltsje schreef:
zo zie je maar weer. gewoon leven lukt nog wel.. maar als er ook maar iets mis gaat ben je de klos.
maar kan de schutting niet uit de verzekering?

Als Kelly_ann een verzekering daarvoor heeft misschien wel, maar daar zal ook een eigen risico aan vast zitten die waarschijnlijk hoger is dan de schadepost.

En vergis je niet: heel veel mensen in de bijstand kúnnen de premies niet betalen, dus zijn niet verzekerd.
Met alle gevolgen van dien soms...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:00

daar zit wat in marvantom.. niet bij stilgestaan...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:18

Amy77 schreef:
Wat goed TS!

Nou Maarten, wij zitten ook redelijk in het Noorden..maar betaal hier meer aan watervebruik etc dan toen we nog in Het Gooi woonden..gek genoeg..de salarissen liggen hier lager, maar de supermarkten zijn wel net zo duur, al dan niet duurder (omdat je voor een goedkopere supermarkt zo'n 15 km moet rijden)..
Mijn leven in Het Gooi was stukken goedkoper dan hier up north en het scheelt 1 hond meer en 1 kat minder..

Ben benieuwd hoe het sommige van jullie bevalt..

Dichtstbijzijnde buurtsuperbij ons is ruim 4km, dat zou op de fiets kunnen, maar het eten is er vaak minder vers en dichter op de houdbaarheidsdatum en de boodschappen zijn er duurder en veel minder keus. Dan liever 1x per week (15km enkele reis) naar grote plaats en grote boodschappen doen voor de hele week.
Die paar euro bezinekosten besparen we weer op de boodschappen en met vaker boodschappen doen haaal je toch vaak even iets extra's :P

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:08

Vind dit een geweldig topic! Leuk om te zien hoe je dit zo bekijkt.
Heb zelf afgelopen jaren behoorlijk zuinig moeten zijn. M'n relatie van toendertijd liep stuk, woonde in een particulier huurhuis waar ik alleen in bleef wonen en had een paard op een pensionstal staan welke ik graag wilde houden, allemaal in de randstad waar huur en stalling behoorlijk prijzig zijn. Werkte full-time, fietste dagelijks 40 km naar werk/stal om benzinekosten te besparen, en deed boodschappen zo goedkoop mogelijk bij aldi etc. Paard is zeker niet verstandig in die positie, maar doordat ik alles zo goedkoop mogelijk heb gedaan is hij nooit wat te kort gekomen. En werk bij een groothandel in ruitersportartikelen, dat scheelde ook al in de aanschaf van spullen. Je gaat beseffen wat nu echt nodig is en wat niet, zoveel heb je helemaal niet nodig kwam ik achter. Het belangrijkste in zo'n positie is dat je ondanks er weinig overblijft, toch een spaarpotje opbouwd voor onverziene uitgaven en uit de schulden kan blijven.
Heb toen diverse verzekeringen en abonnementen opgezegd welke echt niet noodzakelijk waren, en bijv m'n auto liet ik onderhouden door m'n neef die monteur is. Stopte met lessen en wedstrijden, kwamen toch al niet verder meer en reed m'n paard toch nog puur recreatief. Kleding en andere spullen kocht ik alleen als ik het echt nodig had en liefst in de uitverkoop/aanbieding, wat ik had eerst maar eens goed gaan opdragen/gebruiken, je kast puilt vaak uit met kleding die je amper draagt. En dan liefst wel spullen van kwaliteit want die gaan vaak langer mee en kunnen nog een keer gerepareerd worden. M'n huis was toch netjes en gezellig ingericht met meubelen die ik gekregen had, in de aanbieding gekocht had of voor weinig op marktplaats gevonden had. Soms ging het niet de goede kant op door bijv stijgende kosten, dan moest ik weer een oplossing zoeken. Achteraf viel het me nog best mee.
Inmiddels is het tij gekeerd en is m'n situatie weer anders, gelukkig nu meer te besteden. Maar heb zeker veel geleerd door afgelopen jaren, zie het nu als een soort sport toch zo zuinig te blijven. Heb het idee dat door de crisis iedereen ook kritischer is geworden, en vind dat helemaal niet verkeerd. Ken wel een paar mensen die boven hun budget leven, en dan nog klagen erover, die hebben schijnbaar nog niet deze les geleerd. Kwestie van keuzes maken ipv alles te willen, ergens goed in te duiken of iets noodzakelijk is en waar de beste deal te sluiten is levert vaak al wat op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:22

tamary schreef:
Hier kook ik rijst/pasta/quinoa allemaal door het in kokend water te doen, deksel op de pan, wekker op X minuten en gas uit. Alles is dan na de gewone tijd gaar.

Wikkelen in wollen deken of dekbed en het blijft langer warm.
Ik heb een hooimadam voor mijn verjaardag gevraagd. Dat is dekbed idee in zakvorm die je dicht kunt binden. Wilde ik gaan gebruiken voor dit doel.
De houtkachel is bij ons ook in trek voor stoofpeertjes en sudderlapjes... Ding brand toch al om gas te besparen en voor de heerlijke stralingswarmte (hout uit eigen bos), dus dan kun je er ook gebruik van maken om te koken...

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:30

Jeetje Kelly nog maar 1 weekje en je doel is bereikt. Ik ben benieuwd of je weer terug zal vallen in je oude ritme of straks veel bewuster om zal gaan met je uitgaven. Echt petje af hoor dat je het zo lang hebt volgehouden, veel mensen zitten in deze situatie, maar jij had ieder moment kunnen stoppen dus knap dat je ondanks kapotte auto, laptop en schutting toch hebt doorgezet!
Ben opzich best geïnspireerd geraakt van je project, zoals jou met een weekbudget gaan leven ben ik niet van plan. Maar wel bewuster geworden van de uitgaven en wat je kan doen om te besparen. Zo pin ik nu iedere maand een paar tientjes waar ik 'onzin' van mag kopen (broodje in de stad, dingetjes van een paar euro die je niet nodig hebt e.d.) is m'n geld op dan moet ik van mezelf bij iedere uitgaven de vraag stellen "heb ik dit wel nodig?" Voor ik het wel of niet koop.
Ook de kledingruilavond was gezellig en hopelijk ben je blij met mijn oude winterjas! Ik ging iig weer naar huis met een paar leuke setjes :) ook koop en verkoop ik m'n paardenspullen het liefst op de 2e hands beurs en ben zelfs pas lid geworden van een ruilwinkel, ook een super handig iets om iets 'nieuws' in huis te halen (zeker als je bv graag leest).
En verder is onze grootste besparing de boodschappen, wij gaan zo'n 2x per maand (1x voor grootste, 2e keer voor wat brood, groente en zuivel) naar de supermarkt en kopen dan alles voor de hele maand. Enkel voor groente ga ik tussendoor soms nog om bij een boertje op het dorp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:57

Het is maar net wat je gewend bent , ik leef niet op bijstand zeker niet maar ruim is het niet. Als ik zo een huisje (ligt aan een paar factoren , heel vervelend) heb kan ik de eerste paar maanden vrij weinig doen , ik moet huurtoeslag anders kan ik geen boodschappen doen , ik zet nog een stuk zorg uit want de zorgtoeslag gaat naar beneden. Met huurtoeslag heb ik 35 euro per week , de kat krijgt kvv a 6 euro dus 29 euro over voor 1 persoon per week :) . Werk gelukkig bij maar een wajong is vrij krap , denk niet dat je het volhoud je bent het 'luxe' leven gewend in dat opzich.

En nu heb je de schutting de auto en de laptop , dat wordt sparen maar over een week is je actie al afgelopen :P . Maar zo weet je het wel , ik heb 2 fietsen dus is 1 stuk heb ik de ander tot de ander gefixt is.

Zo wat ga je na deze weken doen??