Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:28

OsMo schreef:
Ik geloof wel dat er mensen zijn met bepaalde gaven maar volgens het boek Leviticus keurt God het niet goed.

Ik dacht dat God de mensen aanvaardde zoals ze zijn, met al hun gebreken

Citaat:
Ik heb begrepen dat dit ook gevaarlijk kan zijn voor je omdat je niet in contact komt met een overledene (dat kan ook niet volgens God) maar met een onreine geest.
Onreine geesten weten veel over overleden mensen waardoor achterblijvers geloven dat het hun overleden dierbare is.
Zo'n onreine geest kan voor onverklaarbare angst zorgen waarvan je eerder nooit last hebt gehad

are you kidding me?? geloof je nu ook nog oprecht in 'geesten'?

EDIT: dagelijks sterftecijfer: 150.000 mensen wereldwijd -> die 'geesten' moeten wel een ontzettend grote computer hebben om dan alles van die doden bij te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:05

Wilma boy ik geloof dat God mensen aanvaart zoals ze zijn maar dat betekend niet dat hij akkoord gaat met wat ze doen.
Net als de relatie tussen ouders en hun kinderen.
Voorbeeld: Een ouder wil niet dat het kind met vuur speelt maar als het kind het toch doet op een onopgemerkt moment zal de ouder het kind niet weg doen als "dat kind hoef ik niet".

God bestaat voor mij, en daarmee ook zijn tegen stander, zowel God heeft onderdanen (engelen) maar ook Zijn tegenstander heeft onderdanen. Die onreine geesten zie ik als onderdanen van Gods tegenstander.
Ik geloof dat God ieder als persoon kent maar dat kan ook zijn tegenstander net als zijn onderdanen.

Brainless ik twijfelde eigenlijk al of ik het goed zou vormgeven aangezien ik op de hoogte ben met die gebeurtenis in het oude testament.
Het mag niet dat staat vast maar ik meende ergens ook gelezen te hebben dat het niet kan.
Maar ik kom er net achter dat ik het verwar met iets anders :oo .
Ik had Lucas 16 vers 23 tot en met 31 in mijn gedachten :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-13 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna_Dani

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:10

Wow, dit gaat wel heel ver hoor. Ik snap je punt van het aanvaarden enzo. Maar waarom moet er een tegenstander zijn? En wat heeft die dan slecht gedaan? Of ben ik een tegenstander omdat ik tegen het geloof ben?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:13

Ik weet niet of het heel wijs is dat ik me hier ook meld, maar ik doe het toch :Y)
Gezien god voor mij niet bestaat en ik dus mijns inziens ook niet in de hel kan belanden.... Ga ik toch mijn mening geven. :D

Heb met meerdere mensen wel eens een discussie over het wel of niet bestaan van God.
Ik geloof wel dat er meer is tussen 'hemel' en aarde, maar niet dat je complete bestaan afhangt van iemand die ik nog nooit een hand heb geschud. :n

Mijn visie is dat mensen graag een 'houvast' willen hebben en een creatief en slim persoon heeft ooit bedacht dat dit een fictief persoon moet zijn, God in deze. Hij heeft er een prachtig verhaal bij bedacht en sindsdien zijn er meerdere ''goden'' bedacht wat vandaag de dag zorgt voor verschillen in geloofsovertuiging wat (heel zwart-wit gezien) zorgt voor de hedendaagse oorlogen.
De'jij-ziet-niet-wat-ik-zie-en-ik-drijf-mijn-zin-door' mentaliteit zorgt voor massale afslacht-praktijken.
Dan niet te spreken over culturen waar je niet eens mag uitspreken dat je niet in god gelooft, want het complete bestaan hangt af van je religie :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:35

Anna_Dani schreef:
Wow, dit gaat wel heel ver hoor. Ik snap je punt van het aanvaarden enzo. Maar waarom moet er een tegenstander zijn? En wat heeft die dan slecht gedaan? Of ben ik een tegenstander omdat ik tegen het geloof ben?

De tegenstander die ik bedoel is Satan.
Hij wordt ook wel aangeduid als Gods tegenstander.
De bijbel beschrijft hem ook als Lucifer, Morgenster, de duivel etc.
Gods tegenstander probeert zoals ik eerder beschreven heb in dit topic mensen te verleiden, zijn doel is om mensen pijn te doen, te kwetsen of nog makkelijker gezegd kapot te maken.
Dat lijkt mij erg genoeg toch?

Ik noem je geen tegenstander van het geloof ondanks het feit dat jij niet overtuigd ben van Gods bestaan.
Een echte tegenstander zie ik meer als iemand die het gelovige mensen onmogelijk maakt om uit te komen voor hun geloof in God.
Mensen die je vermoorden als je zegt dat je gelovig bent dat zijn in mijn ogen tegenstanders.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:06

OsMo schreef:
Anna_Dani schreef:

Gods tegenstander probeert zoals ik eerder beschreven heb in dit topic mensen te verleiden, zijn doel is om mensen pijn te doen, te kwetsen of nog makkelijker gezegd kapot te maken.

Een fictief iets kan mensen geen pijn doen. Dat doen andere mensen. Hier heeft een hogere macht niets te maken. De mens maakt en breekt zijn eigen geluk samen met de mensen om hem/haar heen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:12

kleine opmerking, ik hoop dat God de mensen niet aanvaart, maar wel aanvaardt. dit terzijde.

K. Marx heeft ooit gezegd: "Geloof is de opium van het volk". Als niets meer helpt ga je nog hoop zoeken in het geloof en hoor je wat je wilt horen of op dat moment nodig hebt om te horen om dat sprankeltje hoop (terug) te krijgen. Geloof is mijn ogen een bindmiddel om mensen bij elkaar te houden, en laat me duidelijk zijn dat ik dat een goede zaak vind. Maar het grootste deel van geloof vind ik dan weer hypocriet.. Je 'moet' naar de kerk, je 'moet' gedoopt worden, ben je niet getrouwd dan leef je in zonde. Maar die priesters die het geloof verkondigen zitten met hun vingers aan kinderen. Onder welk geloof valt dat?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:26

OsMo schreef:
Anna_Dani schreef:

Ik noem je geen tegenstander van het geloof ondanks het feit dat jij niet overtuigd ben van Gods bestaan.
Een echte tegenstander zie ik meer als iemand die het gelovige mensen onmogelijk maakt om uit te komen voor hun geloof in God.
Mensen die je vermoorden als je zegt dat je gelovig bent dat zijn in mijn ogen tegenstanders.

Dat zijn geen tegenstanders, maar gewoon moordenaars...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:37

Fiebie dat het voor jou fictief is betekend niet dat het ook echt fictief is.
Jij baseert je beredenering omdat je niet overtuigd kunt zijn van iets wat jij niet kunt zien.
Geloof is geloof en is niet te meten door instrumenten en daarmee kan een wetenschapper ook niet zeggen dat God wel of niet bestaat.

We zijn het eens met elkaar dat mensen zelf een daad van goed of slecht uitvoeren. Mensen maken de keuze om goed of slecht te doen.
Ik geloof echter daarnaast wel dat mensen verleid kunnen worden in hun keuze tot het slechte of tot het goede en ik geloof dat dit dan van buiten komt en niet van binnen uit jezelf.
Maar omdat dit niet te meten is kan dat niet aangetoond worden daarom is het ook geloof :o .

Als een mens iemand anders vermoord om zijn geloof is het in mijn ogen niet alleen een moordenaar maar ook een tegenstander van het geloof waar die persoon die hij doodde in geloofde.

Wilma boy :D ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ster ben in Nederlands maar ik ga er vanuit dat je begrijpt hoe ik het bedoelde.
En om op je vraag te antwoorden mensen hebben nog altijd zelf een keuze om het goede te doen. Als ze dat niet doen dan vind ik dat die persoon zich niet kan verschuilen achter God of satan.
Een priester die het geloof verkondigd maar ondertussen zich niet houdt aan dat geloof is een huichelaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:40

Iets wat gepretendeerd wordt en waar niemand ook maar een enkele vorm van bewijs van heeft is voor mij inderdaad fictief.

Iets wat in jouw hoofd zit, waar jij je aan vasthoudt, waar jij elke zondag 2 keer voor naar de kerk gaat, omdat je er in wil geloven, prima... Maar dat is niet gebaseerd op iets wat bewezen aanwezig is.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:42

Die Vlamingen zijn altijd beter in spelling.. grrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:44

Fiebie iets wat voor jou niet bewezen is betekend niet dat het er ook niet is.
Want het is niet bewezen dat het er niet is.
Jij kunt niet zeggen dat het er niet is want dat weet je niet zeker net zo goed dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat het er wel is.
Daarom geloof ik dat het er is.

Jij geloofd dat in mijn hoofd zit prima dan geloof jij dat maar :j
Overigens ga ik niet elke zondag 2x naar de kerk :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-13 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:46

Niet bewezen dat het er niet is?
Tjonge... Nou dan heb je een druk leven als je je daar allemaal mee bezig moet houden hoor. :D

Het zit ook in je hoofd.... Je bent ergens in gaan geloven vanuit je opvoeding, omdat dat zo was, ik denk dat je niet beter weet dan een geloof aan te hangen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:47

Zijn er niet genoeg onderzoeken gedaan naar het bestaan? En daar komt niks uit. Dus OF stel me voor aan God en ik geloof dat ie bestaat OF het is 1 grote fabel en degene die het heeft verzonnen lacht de ballen uit z'n broek in z'n graf.

lizy29

Valt het jullie ook op dat zodra er iets goeds is dit schijnbaar door "god" bewerkstelligt word en zodra er iets slechts gebeurd dit door de mensen zelf komt.

WilmaBoy

ik ga even door drammen

In de stelling: 'God aanvaardt je zoals je bent'

Wat is de stelling van de Christenen ten opzichte van homosexualiteit? En waarop is deze gebaseerd?
-> Genesis 18 en 19 voor zover ik me kan herinneren...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:48

Heel goed punt!

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:49

Oh heerlijk deze twee laatste reacties. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Zo ook naar de vraag van WilmaBoy over onder welk geloof het aan kindertjes zitten valt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:55

Beetje flauwe reactie die laatste.. Dat staat nl nergens en wordt ook niet goedgekeurd. Het feit dat iemand kerks is, maakt m geen zekere heilige. Die mensen zijn dus ook gewoon viespeuken waarbij de roomse kerk erg fout reageert wat betreft de de afhandeling ervan. (Dwz. Onder het tapijt vegen)

Voor homoseksualiteit is toch een apart topic?

mijn vraag was eigenlijk meer hoe wordt iets of iemand een onreine geest? Als t hemel OF de hel is waar komen die onreine geesten dan vandaan?

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:57

Sammie schreef:
mijn vraag was eigenlijk meer hoe wordt iets of iemand een onreine geest? Als t hemel OF de hel is waar komen die onreine geesten dan vandaan?

vagevuur...

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:59

Is het dan niet zo dat er een wezenlijk verschil is tussen godsdienst en geloof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:59

Fiebie hoe goed ken jij mij om te oordelen dat ik vanuit mijn opvoeding gelovig ben?
In mijn opvoeding heb ik juist alle ingrediënten mee gekregen die mij juist ongelovig zouden maken.
Ik had niets met God, sterker nog ik geloofde er niet in.

Ik had een fijne collega die zoals hij vertelde voor mannen viel.
Dat maakte voor mij niets uit, want Jezus zegt heb uw naaste lief als u zelf.
Dat is een belangrijke gebod voor mij en daarnaast vraagt Jezus niet te oordelen over anderen.
En daar probeer ik mij ook aan te houden.
Je zult mij dus ook niet horen zeggen mijn "Ex-Collega gaat naar de Hel want hij is ongehoorzaam"
Ik weet dat namelijk niet.

Lizy Op die opmerking ga ik niet meer in want die heb ik al heel vaak uitgelegd.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:02

Omdat ik weet wie je bent :D
Jij weet ook wie ik ben hoor....

Dan vind ik het dus helemaal apart, hoewel ik meerdere mensen ken die ineens bekeerd zijn.

Maar goed, de vraag van Wilmaboy was even vrij vertaald, hoe kan het dan dat christenen geen homo's accepteren, maar wel blijven roepen dat zij hun naasten lief moeten hebben?
Laatst bijgewerkt door Fiebie op 04-09-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:02

Osmo, het gaat hier over geloof, en het Christendom is heel duidelijk wat betreft homosexualiteit (en zelfs anti-conceptie). Ik zie ook wel dat er goede dingen zitten in het geloof en wil dat ook gerust zeggen. Maar JIJ aanvaardt de mensen zoals ze zijn, maar volgens de Bijbel doet God dat eigenlijk niet. Dat is de stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:14

Fiebie jij kent mij van horen zeggen, maar je hebt nog nooit een woord met mij gewisseld en dan denk jij te weten wie ik ben? Jij weet alleen hoe ik heet en wie mijn zus is.
Dan vind ik het best wel knap dat jij kunt concluderen dat ik gelovig ben door mijn opvoeding.

Dat ik weet wat jou naam is betekend niet dat ik jou ken.
Iemand kennen houdt voor mij wel wat meer in dan weten hoe iemand heet.

Wilma boy dat God dingen niet goed keurt betekend niet dat hij de mensen niet aanvaardt.
Er staat in de bijbel naar mijn weten niets beschreven over anticonceptie.

Sammie volgens mij zijn onreine geesten gevallen engelen die achter Lucifer staan.
Maar ik heb mij daar niet zo heel goed in verdiept dus kan ik dat ook niet met zekerheid
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt