Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:24

Of toevallig een restaurant in Urk of Staphorst? := :=

‘volledig over de zeik’ is maar net wat de een vindt en wat de ander vindt, dwz geen objectieve omschrijving van een reactie ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:41

Misschien heb ik me dan niet volledig genoeg omschreven.
Mijn vader werkt daar al 25 jaar en heeft zich inmiddels omhoog gewerkt tot een redelijk hoge leidinggevende functie. OA hij was ervoor dat de smaakpolitie geweigerd zou worden. Het is dan natuurlijk wel een beetje raar als juist iemand die het er laaiend mee eens was, komt melden dat de smaakpolitie zo komt kijken.
Ik kan me voorstellen dat je dan wel boos word, meer omdat je niet verwacht dat ze dan alsnog binnen komen.

Voor zover ik weet heeft hij werktechnisch niks te verbergen, en is over de zeik bij hem meer mopperend en boos(echt boos) door de keuken lopen. En als die dan doorkrijgt dat het allemaal een grapje was, word die nog bozer. Maar dan meer op zichzelf dat hij niet beseft heeft dat het een grapje was.
Wat dat betreft moet je hem misschien een beetje kennen, hij kan af en toe een beetje onterrecht uit zijn slof schieten omdat hij niet in de gaten heeft dat er een geintje gemaakt word.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:42

Koks zijn nou eenmaal een beetje apart slag volk :D ik zie het al helemaal voor me namelijk.
En nee ik denk ook niet meteen 'die zal vast wat te verbergen hebben' :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:04

Je hebt gewoon een heetgebakerd kokkie die zich doodergert aan dat programma en dat is niet geheel onterecht, het is nl ook ergerlijk :D Als ze hier aan de deur zouden staan om te checken of ik mijn koelkastrubbertjes wel schoon heb en er niks ligt wat over datum is, heb ik daar ook geen zin in en wordt ik ook narrig als ze doorvragen. Niet dat mijn koelkast zo ranzig is, want dat is ie niet, maar heb geen zin in pottenkijkers als ik wat beters te doen heb :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:01

Wij hebben twee hele leuke koks :D maar ik denk wel dat die ook chagrijnig zouden worden van een smaakpolitie.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:16

Wij hebben ook 2 topkoks in de keuken staan :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:05

F_Orumster schreef:
Je hebt gewoon een heetgebakerd kokkie die zich doodergert aan dat programma en dat is niet geheel onterecht, het is nl ook ergerlijk :D Als ze hier aan de deur zouden staan om te checken of ik mijn koelkastrubbertjes wel schoon heb en er niks ligt wat over datum is, heb ik daar ook geen zin in en wordt ik ook narrig als ze doorvragen. Niet dat mijn koelkast zo ranzig is, want dat is ie niet, maar heb geen zin in pottenkijkers als ik wat beters te doen heb :)

Prima dat je dat thuis hebt, maar ik zou het bijzonder goor vinden als dat zo in het restaurant zou zijn :n Totally not amused.

De Smaakpolitie vind ik overigens geen sensatieprogramma.... het stelt dingen aan de kaak die gewoon écht niet kunnen. Bakken met vlees die open op de vloer staan oid. Tsja... dan word je maar voor banketstaaf gezet op tv, moet je maar zorgen dat je bedrijf netjes en schoon is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:13

hier ligt genoeg eten over datum in de koelkast _O- en dan vooral vleeswaren voor op brood :+
Die koop ik, gooi ik in de vriezer en gaan open als vriendlief er trek in heeft.
Regelmatig dat er dus dingen in de koelkast liggen die 2-4 weken over datum zijn (maar dus echt nog wel goed :+ )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:43

JessAndHope schreef:
Prima dat je dat thuis hebt, maar ik zou het bijzonder goor vinden als dat zo in het restaurant zou zijn :n Totally not amused.

Volgens mij zeg ik dat ik mijn koelkast meestal op orde heb. Soms zie ik weleens te laat iets over datum zijn, maar dat gebruik ik niet meer.
Het is ook niet mijn dagelijks werk, ik check mijn koelkast op de zaterdag en maak dan schoon wat vies is. Kan wel zijn dat er op donderdag een vlek op zit. Daarom zou ik niet iemand hier willen hebben. Als ik professioneel was, zou ik het uiteraard héél anders vinden. Kom maar op mijn lab kijken, krijg van iedereen complimenten over mijn labmanagment.

Een kok staat vaak onder hoge tijdsdruk, werkt veel uren en krijgt een schijtloon. De keukenmanagment hangt van meer mensen dan hij af.
Ik kan wel begrijpen dat je geen zin hebt in pottenkijkers, maar er zijn natuurlijk verschillende manieren om daar mee om te gaan.
Daarnaast zijn het soms gewoon heetgebakerde types die harder kunnen mopperen dan ze bedoelen.

Beter kun je eraan meedoen en hopen dat je de sticker krijgt, toch weer goede reclame.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:06

Tja wel voor een bepaald niveau dan hoor... Denk niet dat echt culinaire kenners die hele smaakpolitie iets zegt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:42

Ik krijg bijna braakneigingen van de hoeveelheid 'baas' en 'klant(vriendelijkheid)' dat hier genoemd wordt :o een prutsmuts heeft klanten en een hond heeft een baas..

Verder ben ik ontzettend blij dat ik enigst bedienend personeel ben en me niet hoef te verantwoorden voor andermans fouten, misconmunicaties of iemand ergens op wijzen. Heeerlijk hoor ondanks dat ik me vaak zat de tantjes loop.

Hahaha smaakpolitie komt bij ons ook niet binnen ben ik me bijna zeker van, bij het woord politie krijgen mijn werkgever en ik allebei hoofdpijn en slaken we een diepe zucht en kijken we zo.. :roll: :+. Smaakpolitie is echt zo iets waar ik een mening over heb die niet echt op een juiste manier te verwoorden is?

Morgen topic verder lezen, leuk om te lezen over frustraties van gasten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:49

Ik zeg ook gewoon baas hoor :+ dat is ie toch? Ik werk voor hem, hij vertelt mij wat ik moet doen en of ik dat goed doe... Hoe moet ik hem anders noemen? Leidinggevende (is ie niet)? Eigenaar van dit restaurant :+ ?
Klanten zeg ik idd ook niet, maar klantvriendelijkheid wel... Raar eigenlijk. Maar gastvriendelijkheid vind ik zo raar klinken. Gastvriendelijk dan weer niet. Hmm...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:54

Dat went wel. Ik zeg altijd werkgever.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:14

Ik begrijp niet goed wat er mis is met het woord klanten? Ik ben belastingadviseur en heb ook gewoon klanten. Of moet ik dan zeggen clienten....? Wat een onzin.

En baas en werkgever is ook niet hetzelfde. Je baas kan je werkgever zijn, maar dat hoeft helemaal niet. De werkgever is namelijk degene of het bedrijf waarbij je in dienst bent. Als die baas daar ook gewoon in dienst is, is het wel je baas, maar niet je werkgever. Maar als je baas te hondachtig vind kun je natuurlijk zeggen leidinggevende of zo.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 21-07-12 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:16

Bloodymary schreef:
Ik begrijp niet goed wat er mis is met het woord klanten? Ik ben belastingadviseur en heb ook gewoon klanten. Of moet ik dan zeggen clienten....? Wat een onzin.

En baas en werkgever is ook niet hetzelfde. Je baas kan je werkgever zijn, maar dat hoeft helemaal niet. De werkgever is namelijk degene of het bedrijf waarbij je in dienst bent. Als die baas daar ook gewoon in dienst is, is het wel je baas, maar niet je werkgever.

In de horeca behoor je het te hebben over 'gasten', dat staat netter :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:18

Pff, als ik de cijfers bespreek met een horecabedrijf praten we gewoon over klanten hoor. En gasten is eigenlijk een misplaatst wooord, want dat suggereert toch min of meer dat het gratis is. Jij bent vanavond mijn gast, betekent zoiets als: ik houd jou vanavond vrij.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:37

Wees blij dat de smaakpolitie er is, hij beoordeelt niet het eten ed. maar wel de keuken, ik hoef geen producten die over de datum zijn of waar in een ranzige keuken gewerkt wordt. Ik val niet over veel dingen maar ik verwacht wel dat er een beetje hygienisch gewerkt wordt in een horeca zaak. Zelf kun je nooit in de keuken kijken en hoop/ga je er maar vanuit dat alles goed is. Dus ik vindt het persoonlijk wel goed dat hij zaken langs gaat om te kijken. Ik snap dat de kok geen zin heeft om alles nog even schoon te gaan maken maar als alles schoon is en na gebruik even schoon maakt scheelt dat ook al een hoop ipv het te laten liggen bijvoorbeeld.

Laatst ging ik in Frankrijk uit eten. Nou prima restaurantje maar de tafels stonden wel erg knus naast elkaar, eerst zaten we nog alleen. Vervolgens hadden we gegeten, bediening was prima vroeg of we engels konden praten (zag al aan ons dat we weinig frans spraken) en heeft netjes nagevraagd of er iets veranderd kon worden aan een gerecht (wouden een pizza hawaii maar dat kennen ze daar niet ofzo). Allemaal geregeld, toen wouden we betalen maar kregen ze het nogal druk en doordat de tafels zo dicht bij elkaar stonden en wij in het midden zaten naast een ander stel op nog geen 20 cm afstand kon de ober niet echt gemakkelijk bij ons komen. Toen kregen we de verkeerde bon (scheelde dik 10 euro) maar dat kwam door de drukte, dus daar val ik dan niet over. Wel vond ik het overigens in het begin een klein beetje vervelend dat er niet gelijk om een drankje gevraagd werd ondanks er personeel over het terras zat te kijken. Leek net of die jongen 20 tafels had en de andere veel minder. Maar desondanks lekker gegeten!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:17

Wij hebben het inderdaad ook niet over 'klanten' maar 'gasten'. Bij m'n vorige werk, de HEMA, was 't altijd wel 'klanten' of 'consumenten'. Maar in de horeca ligt dat volgens mij anders.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:40

Magrathea schreef:
Bloodymary schreef:

En baas en werkgever is ook niet hetzelfde. Je baas kan je werkgever zijn, maar dat hoeft helemaal niet. De werkgever is namelijk degene of het bedrijf waarbij je in dienst bent. Als die baas daar ook gewoon in dienst is, is het wel je baas, maar niet je werkgever.

In de horeca behoor je het te hebben over 'gasten', dat staat netter :)

Ja, oké, maar als je per definitie zegt dat enkel een prutsmuts klanten heeft ben je mis.
Ik werk in een kledingwinkel, verkoop dus en heb dus klanten.
Cliënten is enkel voor mensen die een dienst verlenen: advocaten etc.

Bron:
http://www.vrt.be/taal/cli%C3%ABnt-klant

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:41

Optiwolk schreef:

Klanten zijn koning... clienten vaak de pineut }:0

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:17

Shadow0 schreef:
Optiwolk schreef:

Of wat mijn grootmoeder haar baas altijd zei (Voedingswaren in de jaren '80)
"Klant is koning, maar ik ben keizer!"

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:37

Het is gewoon een uitdrukking die in de horeca gebruikt wordt (een prutsmuts heeft klanten jij hebt gasten) ik denk om te motiveren dat je ze niet even gauw afwerkt.

Net als de uitdrukking de klant is koning maar ik ben de keizen(in). Zo van: je moet een hóóp doen voor je gasten maar niet over je heen laten lopen, en erboven staan als ze vervelend zijn.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:40

:J :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:21

Shadow0 schreef:
Optiwolk schreef:

Precies! Daarom noem ik mijn clienten gewoon klanten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:31

Gasten :)

Defenitie van gasten;
1 - Iemand die op bezoek is
2 - Iemand die in een hotel zijn intrek heeft genomen
3 - Figuur, type, persoon: een rare gast

Defenitie van klanten;
1 - Al of niet vaste koper: de klant is koning
2 - (mans)Persoon: een rare klant

In de detailhandel, bijvoorbeeld HEMA, V&D, Kruidvat etc, spreekt men naar mijn mening over klanten. Tijdens het kassa draaien bijvoorbeeld, klantenkorting o.i.d.
En in de horeca, spreekt men over gasten. Je bent te gast in een restaurant.