Wat ga jij stemmen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat ga jij stemmen?

CDA
28 (2%)
PvdA
92 (8%)
SP
121 (10%)
VVD
227 (20%)
PVV
355 (31%)
GroenLinks
97 (8%)
ChristenUnie
14 (1%)
D66
86 (7%)
Partij voor de Dieren
64 (5%)
SGP
4 (0%)
Nieuw Nederland
Geen stemmen
TON
7 (0%)
Mens en Spirit
3 (0%)
Parij één
Geen stemmen
Lijst 17
8 (0%)
Piratenpartij
8 (0%)
Lijst 19
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1114

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:15

Tallie1979 schreef:
Ik ben een ongelovige :P Ja, ik heb Christelijk en Katholiek onderwijs gehad vroeger, maar ik ben en blijf een ongelovige :P

( hoewel ik denk ik wel naar katholiek zou neigen als ik echt MOEST kiezen :P )

Maar anyway, ik wil ook graag dat criminaliteit zwaarder gestaft word, persoonlijk hoop ik dat Wilders ook eens iets aan internetoplichting/diefstal gaat doen..

En dat pietje puk die uit pure frustratie een parkeerwacht doodrijd bij Ikea tig jaar opgesloten word ipv 4 jaar..

En dat de inbreker die je neermept omdat hij in je huis staat opgesloten word ipv ik die hem een lel geef..

Dat laatste vind ik toch ook wel zo belachelijk. De eerste keer dat ik daar van hoorde stond ik echt met m'n oren te klapperen.
Inderdaad, ik kan me heel hard verbazen over straffen in Nederland.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:16

Miepie1980 schreef:
Huh, die vraag snap ik niet Eefske.

Ik vraag mij alleen af of mensen stemmen vanuit 1 punt in het partij programma (wat ik kortzichtig vind) of dat mensen zich ook wat meer verdiepen in wat de politiek van plan is.

Anders heb je over 2 jaar de softdrug gelegaliseerd, de hypotheekrenteaftrek aangepast, kilometerheffing, minder kinderbijslag enz want je misschien allemaal niet wilt. Maar daar heb je geen rekening mee gehouden toen je ging stemmen.

Dus als je alleen op Wilders stemt omdat je vind dat de criminaliteit harder aangepakt moet worden maar je je dan niet druk om de rest van het programma. Is onderwijs, zorg, je eigen portemonnee enz ondergeschikt aan de rest?
Ben zo bang dat mensen later spijt krijgen van het in mijn ogen nu met oogkleppen op stemmen.

Ik hoop dus dat mensen rationeel nadenken over hun stem en niet emotioneel.

Nouja, wat ik meer bedoel is. Wat zijn op dit moment de belangrijkste issues in de zorg? ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:17

Eefske schreef:
Het belangrijkste probleem in de zorg is op het moment toch de kwaliteit en de kosten? Of zijn er nog andere belangrijke dingen die ik mis?

En ook daar heeft de PVV een goed punt.. Wilders heeft gezegd dat de bejaarden in nederland ( zij die dit land hebben gebouwd ) het slechter hebben in verzorgingstehuizen, als de gevangenen in detentie..

En daar heeft hij bij mij een gevoellige snaar geraakt, mijn grootouders zijn mij namelijk heilig. Toen opa een paar maanden terug in een ziekenhuis terecht kwam, is hij heel slecht behandeld en gedrogeerd. Hetzelfde verhaal wat al eerder met hem was gebeurd in een verzorgingstehuis en wat nog vaker zou gebeuren als mijn moeder er geen stokje voor gestoken had..

En dat vind ik erg, heel erg.. De zorg voor bejaarden gaat achteruit, terwijl zij het juist verdienen om goed voor gezorgd te worden..

Eefske

Re: Wat ga jij stemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:18

Ik hoooop toch dat alle partijen het erover eens zijn dat dat schandalig is? Anders emmigreer ik ;)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:19

Tallie1979: Wat triest..... En het is geen uitzondering. Inderdaad een van de heel sterke punten van Wilders, waarom hij mijn stem krijgt!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:22

Op welke manier hebben jullie eigenlijk besloten op welke partij je ging stemmen? Welke tactiek heb je gebruikt?
Ik heb zelf natuurlijk debatten enzo gekeken, daarnaast heb ik de stemwijzer gedaan, vervolgens de hoogste 5 eruit gehaald. Die standpunten vergeleken en vervolgens gekeken welke ik het zwaarst vond tellen. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:23

Hoe heet die ziekte ook alweer, die een tijdje heerste in verzorgingstehuizen en ziekenhuizen? Gingen ouderen wel eens aan dood.. Nou, die heerste dus bij mn ma op t bejaardentehuis. M'n ma had het ook. Quarantaire? Wat is dat? M'n ma moest gewoon werken hoor := Lange handschoenen en mondkapjes, nee, veelste duur := Gewoon korte handschoentjes, en oude mensjes wassen maar.. Zijn toen ook een paar bewoners overleden aan de ziekte.. Hadden ze die eerste in quarantaine gezet en apart behandeld, en het zieke personeel thuis gehouden, dan was dat nooit gebeurd, had die ziekte zich niet kunnen verspreiden.. Maarja, daar was geen geld voor :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:24

Eefske, dat is moeilijk ff samen te vatten.
Hier:
http://www.programvergelijking.nl/#vergelijk-partijen
kan je mooi zien wat elke partij er over zegt.

Even kort door de bocht:
SP, PvdA, Groen Links en PVV zijn het vrij eens over dat de zorg beter kan en ook hoe.
Maar de PVV vind dat de geestelijke gezondheidszorg versobert moet worden, daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:25

Miepie1980 schreef:
Eefske, dat is moeilijk ff samen te vatten.
Hier:
http://www.programvergelijking.nl/#vergelijk-partijen
kan je mooi zien wat elke partij er over zegt.

Even kort door de bocht:
SP, PvdA, Groen Links en PVV zijn het vrij eens over dat de zorg beter kan en ook hoe.
Maar de PVV vind dat de geestelijke gezondheidszorg versobert moet worden, daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens.

Wat heerlijk om te horen dat partijen het eens zijn. Dat hoor je in die debatten nou nooit. ;)
Thanks voor de link!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:28

Mpepers schreef:
Tallie1979: Wat triest..... En het is geen uitzondering. Inderdaad een van de heel sterke punten van Wilders, waarom hij mijn stem krijgt!

Ik ben er ook witheet om geweest! Het is gewoon asociaal en mensonterend!! Hij kreeg verdorie 36 verschillende pillen per dag zodat ze "geen last van hem zouden hebben" Hij is nog nooit zo aggressief en onhandelbaar geweest, hij was zelfs onbeschoft tegen mijn oma! Iets wat hij in 59 jaar huwelijk nog nooit was geweest! Nee, het is om te janken..

Ik vind persoonlijk dat het besparen op uitgaves naar ontwikkelingslanden ( de bodemloze put imo ) terug kan worden gestopt in de zorg in eigen land.

Ik vind wel dat er nog steeds geinvesteerd moet worden in defentie.. De JSF hoeft van mij niet, maar als land zijnde moet je wel zorgen dat in geval van een aanval van een ander land, je terug moet kunnen vechten. Het uitzenden naar landen als Afghanistan hoeft in mijn ogen weer niet. Pas weer een militair dood omdat er bermbommen neer worden gelegd, mensen daar willen niet geholpen worden heb ik af en toe het idee..

School/onderwijs is belangrijk, ik vind dat je daar niet op moet bezuinigen, anders zit je wellicht over 20 jaar met onwijs veel lager opgeleiden. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:28

Ja het kan wel! Gelukkig eigenlijk anders kwam er niets meer door de Kamer heen.

Hoop dat iedereen zich verdiept net als Eefske in waar een partij voor staat en wat het beste aansluit bij jou.
Dus niet maar 1 punt in het programma waar je het mee eens bent of 1 leider van een partij die zo charismatisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:31

Ik reageerde een paar dagen geleden dat ik waarschijnlijk VVD ging stemmen, maar zie daar toch maar van af..

Eefske schreef:
Op welke manier hebben jullie eigenlijk besloten op welke partij je ging stemmen? Welke tactiek heb je gebruikt?

Ik heb met mensen gepraat, partijprogramma's doorgenomen en dingen in het verleden meegenomen in m'n keuze, die ik gehoord/ gezien had. Daarbij nog de stemwijzer gedaan. Maar daar kwamen vooral linkse partijen uit, en ik ga sowieso niet meer links stemmen. Toen bleef voor mij uiteindelijk toch de keuze tussen PVV en CU over, en nu kies ik waarschijnlijk voor de CU. 1: omdat de PVV de kunstsubsidies niet wil behouden, en dat mijn zus dr toekomst wel eens negatief kan gaan beïnvloeden, En 2: omdat ik het met veel standpunten/ uitspraken van de PVV gewoon hélemaal niet eens ben. :) Lastiglasting.. maar ik denk toch de CU! (ookal ben ik niet Christelijk, of kerkelijk gelovig überhaupt ;))

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:33

Miepie1980 schreef:
Ja het kan wel! Gelukkig eigenlijk anders kwam er niets meer door de Kamer heen.

Hoop dat iedereen zich verdiept net als Eefske in waar een partij voor staat en wat het beste aansluit bij jou.
Dus niet maar 1 punt in het programma waar je het mee eens bent of 1 leider van een partij die zo charismatisch is.

Naja, over dat laatste. Het is natuurlijk wel erg belangrijk dat je geloofd wat een partij zegt en dat gaat nu eenmaal makkelijker met een charismatisch persoon dan zonder. Dat wil niet zeggen dat er gestemd wordt op uiterlijk, maar wel op overedingskracht en imo is dat ook heel belangrijk in de politiek. Iemand die wel redelijk goede ideeen heeft, maar niet de ballen heeft om dit ook naar voren te gooien en zich er echt 100% vol overtuigen voor inzet...tja, diegene krijgt mijn stem ook niet. De partijen kunnen l*llen wat ze willen, maar ik moet ze ook geloven ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:33

Over hoe ik tot mijn stem ben gekomen:

Ik heb een keer of drie de stemwijzer gedaan, en daarnaast nog de kieskompas.
(ik vind het overgings geen goede kies-wijzers....!! maar het geeft wel een idee)

Echt debatten kijken doe ik niet, vind het daar meer gaan over elkaar de loef af steken en soms gewoon elkaar gewoon uitmaken voor rotte vis. De inhoud is soms ver te zoeken.

Ik luister nu graag naar 3fm, daar hebben ze alle lijsttrekkers over de vloer.

Daarnaast heb ik het er veel over met mijn partner (wij hebben hele andere ideeen, dus dat discuseerd lekker :D) en collega's/familie. Zo hoor ik ook hun standpunten, wat ook zeker geen verkeerde zijn, daar ga ik dan weer over denken en zo kom ik uit bij mijn eigen standpunten.

Door verkiezingsprogramma's te lezen van partijen die mijn het meeste aanstaan kijk ik dan welke partij het beste bij mijn standpunten past.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 07-06-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:35

Haha. Net de hele tijd zo'n SP-banner onderin :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:36

Yucca schreef:
Daarnaast heb ik het er veel over met mijn partner (wij hebben hele andere ideeen, dus dat discuseerd lekker :D) en collega's/familie. Zo hoor ik ook hun standpunten, wat ook zeker geen verkeerde zijn, daar ga ik dan weer over denken en zo kom ik uit bij mijn eigen standpunten.

Ja dat doe ik ook heel veel, praten met familie/ vrienden dr over. Zo kom je ook echt weer op andere ideeën gewoon. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:43

Ik weet het nu zeker, ik blijf gewoon bij de PVV.. :) Ik heb zojuist ook die vergelijker gedaan en kom tot de conclusie dat VVD, PVV en TON heel dicht bij elkaar zitten :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:51

Ik heb die stepwijzer eens gedaan, VVD & D66 staan op 1, PVV & ToN op 2. CDA staat op 3, maar daar zou ik nooit op stemmen aangezien ik het geloof de politiek uit wil.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:54

Nies_ schreef:
Ik heb die stepwijzer eens gedaan, VVD & D66 staan op 1, PVV & ToN op 2. CDA staat op 3, maar daar zou ik nooit op stemmen aangezien ik het geloof de politiek uit wil.

Is het CDA eigenlijk nog wel zo godsdienstgebonden?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:59

Ja. Ze willen bijv. niet dat iedereen standaart (orgaan)donor wordt tenzij men daar bezwaar tegen maaktm omdat het lichaam dan in handen van de staat zou zijn ipv in die van god.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:00

Van mij hoeft dat ook niet eigenlijk.... Maar niet omdat het dan niet van God is, maar omdat het dan niet van MIJ is... :=

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:00

Absoluut. Geen koopzondagen, geen euthansie, geen donor, geen stamcel-wetenschap, noem maar op.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:01

Lizzle schreef:
Absoluut. Geen koopzondagen, geen euthansie, geen donor, geen stamcel-wetenschap, noem maar op.

Ok. Prima. Ik wist het niet vandaar. :=

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:06

Ik schrik toch wel van het feit dat de gemiddelde bokker erg pvv-minded is.. Nee zo'n radicaal iemand zou mijn stem nooit, maar dan ook nooit krijgen, veel te gevaarlijk imo. Ik ga (strategisch) op PvDA stemmen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:10

Ayasha schreef:
Van mij hoeft dat ook niet eigenlijk.... Maar niet omdat het dan niet van God is, maar omdat het dan niet van MIJ is... :=

Dat is het dan nog wel, als je geen donor wilt zijn zou je dat dan kunnen melden en ben je dus geen donor meer.
Ik zou dat een goede regeling vinden en vind ook dat als je zelf geen donor wilt zijn je zelf ook geen recht hebt op donor organen.