Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:13

Ilova schreef:
Elan schreef:
Ben nu 2x bij een pinkstergemeente geweest, en ja het is niet zo sober als de grijze kerken, maar vond het nog steeds 'een bepaald sfeertje'. Maargoed, kan het net verkeerd getroffen hebben, dus zal er niet direct over oordelen. De andere kerken ben ik nog nooit geweest dus mag ik zeker niet over oordelen. ;)

Zou ik ook eens naar een paar andere kerken gaan,
Dan kan je kiezen bij welke je je goed voelt ;)

Nuja, ik zal me niet goed voelen in een kerk aldaar ik niet geloof, maar als ik wel had geloofd zou ik wel voorkeur hebben naar daar waar het een feestje was ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:49

mo_van_dijk schreef:
Aan de ene kant kan je daar inderdaad heel verdrietig om worden, maar het leven is niet eeuwig. Het stelt mij altijd gerust dat deze persoon een eeuwig leven bij God in de hemel heeft.

Dit neemt niet weg dat vele sterfgevallen niet eerlijk en veel te vroeg plaatsvinden!

Kan het niet gewoon zo zijn dat 'gelovigen' zo graag willen dat ze 'getroost' worden bij zware gebeurtenissen dat er daarom een God is verzonnen. Als je maar genoeg je best doet om jezelf te overtuigen dat er 'iets' is dan zul je dat vast ook zo voelen. Dan zit het zo in je systeem dat je ervan overtuigd bent dat er een god bestaat?

Mootje

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:53

Kinke, Dat was tot 2 jaar geleden ook mijn verklaring. God was voor het kl00tjesvolk die niet via de wetenschap kon redeneren.

Nu denk ik er heel anders over en ik ben daar eigelijk heel bij mee!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:08

tja, daar kan ik niks mee Mo ;)
Stel....God bestaat, waarom weet niet iedereen dat zeker, waarom is het dan niet zo dat iedereen dit merkt en er gewoon geen twijfel is? Waarom moet je zoals ik hier meerdere keren voorbij zie komen "de deur zelf openzetten" etc.etc.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:13

Dat de deur openzetten heeft te maken met dat je een eigen keus hebt. God = liefde en als hij zich aan je opdringt zal het dus geen relatie van liefde zijn. Dat is niet wat God wil.

Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met het feit dat je er eerst een hoop energie in moet steken, voordat je kan geloven (naar mijn idee), zeker als het geloof er niet met de paplepel is ingegoten.

Wanneer je openstaat voor een relatie met God, vraag je letterlijk of hij in je wil komen wonen. Dit kan je (naar mijn idee) alleen met overtuiging zeggen, wanneer je al een soort van achtergrond hebt opgebouwd door bijvoorbeeld de Bijbel te hebben gelezen of met mensen over geloof hebt gepraat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:15

We komen er niet uit Mo, ik blijf het allemaal vaag vinden :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:20

Haha, Kinke. Dat geeft niet... Alles op zijn tijd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:20

of helemaal niet ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:27

Kinke, dan sta je er ook noet voor open :Y) :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:33

tja, daar gingen mijn bovenstaande reacties over he. Als God bestaat dan zou in mijn ogen het een voldongen feit moeten zijn, iedereen zou het merken en zeker weten en niet eerst aan de studie moeten gaan of er 'open voor staan' :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:43

Studie??? Dat komt dan gewoon automatisch!

Ik heb gewoon een aantal boeken gelezen!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:47

mo_van_dijk schreef:
Dat de deur openzetten heeft te maken met dat je een eigen keus hebt. God = liefde en als hij zich aan je opdringt zal het dus geen relatie van liefde zijn. Dat is niet wat God wil.

Hier kwam ik laatst nog eens achter toen ik Bruce Almighty ging kijken. En ze hebben nog verrekte veel gelijk ook in die film. :\

Zooist schreef:
Studie??? Dat komt dan gewoon automatisch!

Ik heb gewoon een aantal boeken gelezen!

Maar die boeken lezen is ook een soort studie. M'n ouders doen het ook de hele tijd.
Ik vind het nutteloos en tijdverspilling.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:49

Ik ben sowieso al iemand die veel wil weten (qua algemene kennis), dus een boek lezen zou ik persoonlijk ook geen studie noemen ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:09

noem het zoals je het wilt noemen, lezen, studeren, voorwerk doen whatever....Als er een god bestaat dan zou ik dat ook moeten merken zonder de bijbel te hebben gelezen of er met anderen over gepraat te moeten hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:10

maar het is maar net of je het wíl merken. Ik ben pas later echt actief de Bijbel gaan lezen, wel christelijk opgevoed, en ik heb altijd gemerkt dat God bestaat. :)
Al heb ik me een tijdje helemaal van Hem afgekeerd, en ben heel boos op Hem geweest en was er helemaal klaar mee. Toch wilde God me nog terug :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:15

nee verootjoo, dat is het niet. Nu zeg jij eigenlijk dat het erop neer komt dat ik het niet WIL merken. Ik ben niet anti god ofzo, ik merk het gewoon niet en dat betekent voor mij gewoon dat god niet bestaat, net zoals ik het bestaan van groene marsmannetjes niet merk en deze dus mijns inziens ook niet bestaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:18

Goof schreef:
verootjoo schreef:
Omdat God dit leven op aarde mogelijk maakt. En toevallig ben ik heel erg blij met mijn leven zoals dat is en ben ik heel erg gelukkig. Dat ten eerste. En daarbij dat ik in goede gezondheid weer op heb mogen staan, dat ik elke dag te eten heb, genoeg geld heb, elke dag weer mag werken op een geweldig leuke baan, dat mijn vrienden gezond zijn, dat ik vrienden heb, dat mijn familie nog (zo goed als) compleet is. Daar ben ik God heel erg dankbaar voor. Ik vind dit allemaal niet vanzelfsprekend.

Dit vind ik nou altijd onbegrijpelijk. Misschien kun je dat eens duidelijk maken?
Ben je dan juist niet trots dat je ZELF een goede baan gevonden hebt, dat je ZELF in staat bent goede vriendschappen te onderhouden etc? Waarom dat afschuiven op een ander? Waarom niet trots zijn op en tevreden zijn met jezelf?
Dit zijn toch allemaal dingen die je in eigen hand hebt? Die je zelf regelt, waar je zelf voor zorgdraagt?

Even mijn "vraag" herhalen...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:26

@Goof, omdat wij nu eenmaal geloven dat God een hele grote vinger in de pap heeft en ons leidt naar die bewuste baan, naar die bewuste vrienden.......

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:32

Maar waar blijft dan de "trots op jezelf" in dat verhaal?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:35

Ow, dat is er zeker wel, maar ik deel dat met Hem die de weg voor mij vrijgemaakt heeft, de baan voor mijn neus geschoven heeft, of de juiste paardenjuf op mijn pad gebracht heeft......

Dan ben ik dankbaar dat als ik een wedstrijd goed gereden heb voor het onwijs gave paard(en) die ik onder mijn kont heb en voor de mensen om mij heen.

Ik ben onwijs trots op mijn man en paarden, mijn hond en schone huis, mijn goede baan, mijn fijne familie en mijn lieve nichtje en neefje! En ik ben God dankbaar dat ik hen allemaal om me heen mag hebben.

Is het zo een beetje duidelijk?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:36

Kinke schreef:
nee verootjoo, dat is het niet. Nu zeg jij eigenlijk dat het erop neer komt dat ik het niet WIL merken. Ik ben niet anti god ofzo, ik merk het gewoon niet en dat betekent voor mij gewoon dat god niet bestaat, net zoals ik het bestaan van groene marsmannetjes niet merk en deze dus mijns inziens ook niet bestaan.

Datzelfde heb ik ook , God laat zich aan mij helemaal niet zien ,
ik heb wel twijfels of de geest van mijn moeder mij bezoekt , ik droom veel van haar , dan denk ik mischien
bezoek ze mij in mijn droom [ of niet natuurlijk] , maar daar kan ik nog over twijfelen omdat je weet dat er mensen zijn die contact hebben met de geest van overledenen ,en dat wordt wekelijks op tv bewezen ,ik heb deze gave helaas niet ,
Met God is dat dus niet , dat moet je klakkeloos aannemen omdat de dominee of je ouders dat ook doen ,
er is geen bewijs ,
Ik wil ook wel merken dat God er is hoor , maar ik merk niks !

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:49

Ik vind wat ik op tv zie geen bewijs dat geesten bestaan hoor.

Als je wilt merken dat God er voor je is:

- zoek een ruimte op waar je alleen wilt zijn
- begin te praten tegen God
- vertel waarom je Hem wilt leren kennen
- nodig Hem uit om jou vrij te maken zodat alle blokkades in jou weggaan
- vraag Hem om je te laten zien met wie je contact op kan nemen in jouw omgeving om je te helpen in dit proces
- vraag Hem om je te laten zien hoe je met Hem een leven kan opbouwen.

En voor de rest kan je alles vragen wat je maar wilt. Maar denk eraan.... alles op God zijn tijd!

Wanneer je dit niet alleen wilt doen zoek dan in je omgeving iemand op die het samen met je kan doen.

Of vraag via PB hulp aan één van de bokker die hier zitten en waar je fijn mee denk te kunnen praten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:50

Ik begrijp wel wat Zooist bedoelt...

Zelf ben ik wel gelovig opgevoed maar doe er niets meer mee of niet zoveel om het zo maar uit te drukken...

Mijn vriendin was bevallen en na 3 dagen overleed haar kindje, mensenkinderen, wat een verdriet is dat zeg!
De dagen en weken erna zat ze heel vaak bij mij en op een gegeven moment zei ze tegen mij, ik geloof helemaal niet meer in God, waar is hij nou, mijn kindje is er niet meer... Die reactie begreep ik heel goed! Ik zei tegen haar, als je er voor openstaat komt hij vanzelf. Daarna vroeg ik haar mee te gaan naar de winkel. We liepen langs de bloemenwinkel en trok haar mee naar binnen en kocht een bloemetje voor haar. De bloemenbindster vroeg hoe het met me ging en ik vroeg aan haar hetzelfde en vroeg ook naar haar kindje, want ze was zwanger geweest en nu geen dikke buik meer...
Ze vertelde me (met mijn vriendin achter mij) dat haar kindje was overleden, bijna exact hetzelfde als hoe het met mijn vriendin haar kindje was gebeurd...
Op dat moment schuift mijn vriendin me aan de kant en zegt tegen dat meisje, jij hebt hetzelfde meegemaakt als ik en vroeg aan deze vrouw hoe ze daarmee om ging...
Die vrouw antwoordde dat God eerst keek of je deze last wel kon dragen en zo kregen ze een gesprek en hielden elkaar even vast.
Mijn vriendin en ik liepen de winkel uit en ik keek haar aan en zei, kijk en daar was HIJ... :)

Begrijpen jullie mijn verhaal een beetje?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:58

Mooi!!!!!!!!!!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:03

Dat is inderdaad mooi!

Toen het uitging met mijn vorige (gelovige) vriend had hij aan een gelovige collega gevraagd voor mij te bidden (wat ik niet wist). Toen het net uit was (2 of 3 dagen) voelde ik in bed ineens een onverklaarbaar gelukkig en warm gevoel. Toen ik dit later aan die collega vertelde (de volgende dag) bleek er voor mij te zijn gebeden in zijn gebedskring.

Vanaf dat moment weet ik echt zeker dat God bestaat!