OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:18

De magneetstrip was het eerst uitgevonden :) Maar helaas dus ook het kwetsbaarst: ze beschadigen relatief makkelijk en het apparaat om te scannen is minder handig omdat je het altijd ergens doorheen moet halen.

De chip van chipknip en oude telefoonkaart is in zoverre anders dat je geen contact hoeft te hebben met een centraal systeem, dat houdt gewoon intern een lijstje bij met het saldo, verder niets.

Bij betalingen met pin, en ook met je biebpas en ovchip wordt er in een centraal systeem bijgehouden wat je doet. (Daardoor zie je het op je bankafschriften, of kan het online bekeken worden.)

Waarom je je ovchip toch moet opladen weet ik eigenlijk niet zeker, volgens mij vooral omdat ze geen zin hebben om achteraf te klooien met incasso's van wanbetalers. (Ga ik eens even opzoeken.)

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:23

kan iemand mij helpen? ik moet morgen met de bus maar heb mijn ov chip nog niet,, kan ik nog met mijne gewone ov reizen in bussen?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:24

mijn dichtbijzijndste activeerpunt is in Rotterdam , woon zelf in West brabant. Belachelijk

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:25

@ Orashai: Als je je ovchipkaart nog niet hebt kun je gewoon met je papieren ov reizen :j

@ Pelryo: Belachelijk...

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:25

_Tara_ schreef:
@ Orashai: Als je je ovchipkaart nog niet hebt kun je gewoon met je papieren ov reizen :j

@ Pelryo: Belachelijk...

Gelukkig maar. Dankje!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:27

Alsjeblieft :)

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:34

_Tara_ de vraagbaak :') ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:36

Ik vind 't niet erg :P Ben altijd wel blij als ik mensen kan helpen eigenlijk. Dit begrijp ik wel dus kan ik mensen er ook mee helpen :D
Ik heet trouwens Emma, dus je mag me ook wel Emma noemen.

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:38

Okee Emma :) Haha dacht al dat je het niet erg vond, maar vind het wel grappig dat je iedereen hier helpt met zn vragen. Je kan zo voorlichter worden bij de ns ofzo ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:39

Met zo'n mooi petje op op 't perron gaan staan zeker :P Dacht het niet :P

En dan te bedenken dat ik eigenlijk heel de dag had moeten leren vandaag :')

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:20

En al met al wordt het er niet beter op.
Eerder kon je in bijna iedere winkel een strippenkaart kopen.
Ook voor degene die maar 1x in de 5 jaar met het OV reist was dit te begrijpen hoe het werkt.
Nu moet diezelfde persoon zo'n chipkaart kopen, opladen, inchecken en vervolgens ook nog eens er om denken dat dit bij het uitstappen ook weer uitcheckt.

Dit weerhoudt een hele hoop mensen ervan met het OV te gaan reizen.

Op het station in groningen staan een stuk of 5 van die paaltjes. Iemand enig iedee hoeveel mensen er in- en uit die treinen stappen? Dat gaat nooit lukken met die paar paaltjes die er op het station staan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:23

Je kan nog steeds wel een soort van dagchipkaarten kopen ov chipkaarten van 1,30 die dan een uur lang geldig zijn ofzo. Als je dan vergeet uit te checken maakt 't ook niet zoveel uit :P
Bij de trein hoeven wij als studenten iig nog niet in en uit te checken dus daar hebben we nog geen last van. En nogmaals, dat in en uitchecken duurt echt geen minuten ofzo. Bliep en dat was 't.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:27

Ik heb zo een brief thuis gehad en heb aangevraagd zou 3 weken duren. is onderhand dik een maand geleden al. en nog steeds geen OV en mij vriendinnen wel. kan het zijn dat ze het per achternaam doen ofzo? ik zal er eens achteraan bellen. want dit klopt niet of weet iemand van jullie hier hoe dit zit?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:28

Als ik jou was zou ik gewoon eens bellen :j

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:30

jaa, zal er eens achteraan. het hoort niet zo geloof ik. mijn broer heeft ook veel problemen gehad met zijn OV uiteindelijk 5 weken na de dag dat die had gebelt kreeg die zijn OV:O

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:31

Je kan in ieder geval nog met je papieren OV reizen tot je je chipkaart thuis hebt.

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:48

_Tara_ schreef:
Met zo'n mooi petje op op 't perron gaan staan zeker :P Dacht het niet :P

En dan te bedenken dat ik eigenlijk heel de dag had moeten leren vandaag :')

Haha leuk toch zo'n petje :P Misschien verdient het wel extreem goed ;)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:59

Ik vind die OV chipkaart echt dikke onzin. Er staat overal beschreven dat het reizen er zo makkelijk door wordt. Maar wat was er nou zo moeilijk aan treinkaartjes en buskaarten?

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:00

Even een vraagje voor degene die ook een tijdelijke OV-chip hebben gehad, moet deze nou wel of niet geactiveerd, ik heb dit niet gedaan, en moet straks toch echt een aantal keer met de bus :=
Ik neem voor de zekerheid mijn papieren maar mee, bah :\

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:06

Ze controleren nu nog niet zo streng.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:22

_Tara_ schreef:
Je kan nog steeds wel een soort van dagchipkaarten kopen ov chipkaarten van 1,30 die dan een uur lang geldig zijn ofzo. Als je dan vergeet uit te checken maakt 't ook niet zoveel uit :P

serieus? Dat is veel goedkoper dan een kaartje met korting waar dan ook heen.... als dat echt zo is dan weet ik wel hoe ik voortaan ga reizen in het weekend.... (zit dan een half uur in de trein en daarna nog 3 kwartier, dus 2 van die dagchipkaarten is veel goedkoper)

Nee, zo goedkoop kan toch niet }>

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:25

Even een vraagje hoor.
Ik had een weekendov (papiertje). Op m'n ovchip staat nu een tijdelijke weekabbo, toch? Dat wil ik eigenlijk zo houden. Kan ik dan nu gewoon gratis reizen met de trein of niet? Heb geen zin in een boete namelijk ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:28

Die kaartjes zijn voor de metro voor zover ik weet. Heb ik toen een keertje opgezocht toen ik in Rotterdam met de metro moest.
Voor de trein gelden die niet, dan zou 't wel erg goedkoop zijn inderdaad :P

Gefeliciteerd trouwens!

@ Ann: Hoe bedoel je een tijdelijke? Staat er wel een foto van jou op of echt zo'n pas waar tijdelijk op staat?

@ Rebel: Dat zou ik bij een NS-ticketmachine even nakijken. Als je een "nieuwe" student bent staat er een weekabbo op, maar als je al langer student bent staat er een tijdelijk abbo op wat je altijd al had. Dan zou er bij jou dus een tijdelijk weekendabbo op staan. Even nakijken bij een NS-ticketmachine en je weet 't zeker!

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:38

Nou ik heb vanmorgen maar gewoon een strippenkaart gekocht.. En nu word het dus nog een dure maand, want ik heb EN geen tijdelijke OV en nog geen chipkaart....

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:54

@Simoon: je kunt nog gewoon met je oude OV-kaart reizen. Tenminste, in de trein wel. En als je het uitlegt aan de buschauffeur die vast ook wel. Dit kun je tot1 feb. doen
En neem aan dat je dan toch zeker wel je chipkaart hebt ;)