Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:10

Je kan kinderen ook heel makkelijk wél het christelijk geloof meegeven, maar toch een set bekrompen en haatdragende opvattingen, dus ik denk dat het een niet afhankelijk van het ander is...

Mijn zoontje van 5 komt trouwens regelmatig thuis met levensvragen als 'bestaat God?' en 'geloof jij in God?'
Er zitten wat gelovige kinderen op zijn school waar hij dingen van oppikt. Ik vind dat heel goed, maar tegelijkertijd ook heel moeilijk.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:41

randalinpony schreef:
Je kan kinderen ook heel makkelijk wél het christelijk geloof meegeven, maar toch een set bekrompen en haatdragende opvattingen, dus ik denk dat het een niet afhankelijk van het ander is...

Mijn zoontje van 5 komt trouwens regelmatig thuis met levensvragen als 'bestaat God?' en 'geloof jij in God?'
Er zitten wat gelovige kinderen op zijn school waar hij dingen van oppikt. Ik vind dat heel goed, maar tegelijkertijd ook heel moeilijk.

Mijn oudste dochter zat op een christelijke basisschool, verbazingwekkend misschien gezien mijn duidelijke afkeer van mijn eigen school met de bijbel, maar ja ik geloof ook erg in de dichtsbijzijnde school en zij wilde er graag naar toe. Zij begon op die leeftijd ook met dergelijke vragen te komen. Toen ik zei dat ik zelf niet geloofde dat God bestaat vroeg ze of zij dat dan helemaal zelf mocht beslissen, wat natuurlijk mocht. Vervolgens geloofde zij wel in God. Ik heb nooit geprobeerd om mijn atheïsme aan haar op te dringen, later geloofde ze zelf opeens niet meer. Wat haar later op de - katholieke - middelbare school wel erg dwars zat, is dat er herhaaldelijk door leraren tegen haar gezegd werd dat niet gelovige mensen slechtere mensen waren dan gelovige mensen. Ik betreurde het toen dat er in de wijde omtrek geen openbare school was om haar naar toe te sturen, want dat soort opmerkingen vind ik echt niet kunnen. Ik weet niet waarom ik altijd van de rare ervaringen heb met het geloof, maar ik kan er een boek over schrijven. Dit topic heeft me wat dat betreft wel goed gedaan zoveel leuke enthousiaste gelovige mensen, dat herstelt de balans weer wat.

Heeft iemand nog gekeken naar het BBC programma? Heb weer een hoop geleerd, het was eigenlijk een soort geschiedenis van het creationisme en in de huidige vorm - young earth creationism - is het kennelijk een relatief nieuwe, uit Amerika overgewaaide uitvinding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:41

Hermelientje schreef:
Wat haar later op de - katholieke - middelbare school wel erg dwars zat, is dat er herhaaldelijk door leraren tegen haar gezegd werd dat niet gelovige mensen slechtere mensen waren dan gelovige mensen. Ik betreurde het toen dat er in de wijde omtrek geen openbare school was om haar naar toe te sturen, want dat soort opmerkingen vind ik echt niet kunnen.

Dat is inderdaad niet goed. Ik kan het zelf gelukkig niet beamen, ik heb op twee katholieke middelbare scholen gezeten en nooit of te nimmer iets dergelijks gemerkt. En de docenten levensbeschouwing / kathechese waren juist enorm ruimdenkend en open en de lessen hebben altijd een veel ruimere invulling gehad (wereldgodsdienst, maatschappelijke invalshoek en gewoon in het algemeen levensbeschouwelijke vragen.)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:52

Shadow0 schreef:
Hermelientje schreef:
Wat haar later op de - katholieke - middelbare school wel erg dwars zat, is dat er herhaaldelijk door leraren tegen haar gezegd werd dat niet gelovige mensen slechtere mensen waren dan gelovige mensen. Ik betreurde het toen dat er in de wijde omtrek geen openbare school was om haar naar toe te sturen, want dat soort opmerkingen vind ik echt niet kunnen.

Dat is inderdaad niet goed. Ik kan het zelf gelukkig niet beamen, ik heb op twee katholieke middelbare scholen gezeten en nooit of te nimmer iets dergelijks gemerkt. En de docenten levensbeschouwing / kathechese waren juist enorm ruimdenkend en open en de lessen hebben altijd een veel ruimere invulling gehad (wereldgodsdienst, maatschappelijke invalshoek en gewoon in het algemeen levensbeschouwelijke vragen.)

Ik heb zelf ook op een (in naam) katholieke middelbare school gezeten.
Mijn docente levensbeschouwing was een van de ruimdenkendste mensen die ik ken.
Alle grote stromingen kwamen op een gelijkwaardige manier aan bod, en ook het fenomeen religie op zich werd op een hele open, onbevooroordeelde manier behandeld. Ook filosofie en ethiek, en verschillende manieren om daarnaar te kijken werden uitgebreid behandeld.

Bij ons op school heerste er gelukkig geen opvatting dat niet-katholieken of ongelovigen minderwaardig zouden zijn.
Integendeel, het grootste deel van de leerlingen was ongelovig. Zelfs de kapel werd niet meer als zodanig gebruikt, maar als muzieklokaal (met een heel aparte akoestiek, zeker als de muziek werd gemixt met schuivende stoelen op een stenen vloer).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:15

Ik was het eerste ongelovige kind op mijn katholieke school.
Ik deed natuurlijk vrolijk mee met de oefeningen voor de communie. Totdat ze erachter kwamen dat ik dus niet gelovig was, en dus ook mijn communie niet zou doen.

Vanaf dat moment mocht ik dus niet meer meedoen. Ik werd tijdens het oefenen in de kerk (onder schooltijd) achter een grote pilaar achterin de kerk gezet.

Wat dat met kinderen doet, laat zich raden: ik werd buitengesloten, voor heiden uitgemaakt. Letterlijk zeiden de kinderen: 'jij hoort niet bij ons.'

Wat een mooie oefening in christelijke waarden had kunnen zijn (niet oordelen, mensen met andere overtuigingen dan de jouwe in hun waarde laten, humaan gedrag tonen) werd door de volwassenen verziekt tot een lesje in onverdraagzaamheid en hatelijkheid.

Het heeft mij getekend en mijn schoolloopbaan behoorlijk frustrerend gemaakt...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:39

Ja zoals bij jullie Oomens en Shadow kan het gelukkig ook. Andere tijden en een andere plaats denk ik. Het was wel in Limburg in de tijd van Monseigneur Gijsen, die nou niet bepaald een verlichte ziel was. De door de kerk goedgekeurde docenten levensbeschouwelijke vorming leken wel regelrecht afkomstig uit de 19e eeuw of nog vroeger. En dan was er ook nog het bizarre voorval van de plaatselijke pastoor die zich misdroeg in het openbaar - het uitgaansleven - en vervolgens een hele lieve collega (vrouwelijk) van mij die behulpzaam wilde zijn bij een oplossing tegen de grond sloeg en die zich daarna ook nog probeerde te beroepen op zijn plaats in de samenleving als pastoor toen hij buiten de deur werd gezet. Reactie van mijn baas "al kwam God zelf dan zou ik verwachten dat hij zich aan onze huisregels en de algemeen geldende fatsoensnormen hield". Vervolgens nam de beste man wraak door mijn dochter op school uit te schelden (letterlijke woorden komen niet door de boktcensuur heen) waar zij als braaf meisje overigens helemaal niets van begreep zowel letterlijk als figuurlijk en waar natuurlijk het hele dorp schande van sprak. Dit leidde uiteindelijk tot zijn vertrek. Weer zo'n voorbeeld van de werkelijkheid die soms vreemder is dan fictie.

Nou ja jullie begrijpen misschien wel waarom ik tot dit bokttopic godsdienst links heb laten liggen. ;)
Maar ik begin te ontdooien!
Randalinpony dit soort verhalen hoor ik hier in de omgeving ook wel eens zelfs nu nog, en dat is echt heel naar. Gelukkig heeft mijn dochter zoiets helemaal niet gemerkt. De andere kinderen vonden haar alleen heel zielig omdat ze dan ook geen cadeautjes kreeg. Maar daar zei zij altijd op "oh maar ik heb een pony hoor" waardoor zij meende dat ze "bij de 10 gelukkigste kinderen van de wereld hoorde".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:16

Wij wonen in het agrarische en heel katholieke binnenland van Andalucía.
Ons zoontje is op ons speciaal verzoek gedoopt en krijgt zeer katholiek en indoctrinerend goedsdienstonderwijs. Daar konden we ook voor opgeven dat hij er niet heen hoefde.

Thuis geven we hem relativerende en aanvullende religieuze normen en waarden mee.
Op deze manier neemt hij én kennis van de wereld waarin hij leeft, maakt hij deel uit van de wereld waar zijn vriendjes in leven én weet hij dat er meer is.

Nu begint Semana Santa; de Heilige Week. Een hele week haast hysterische religieuze belevingen. Dat is prima, op zich. Het probleem is dat de inhoud van die beleving door de kerk gedicteerd is en niet persoonlijk kan zijn.
Op zich is dat ook prima bínnen de club. Een godsdienst is als een club gelijkgestemden. Als je met een ander merk motorfiets wil rijden moet je lid worden van een andere club. Wanneer één club echter gaat roepen dat er maar één motorfiets ís, dan gaat er wat fout.
Tijdens de semana santa heb ik heel intense belevingen, persoonlijke religieuze belevingen die niet binnen de randvoorwaarden van de christelijke godsclub passen.
Ik leg dat aan mijn zoontje uit. Hij hoeft van ons niet te kiezen omdat er geen absoluut gelijk in ís.
Waar hij nú al moeite heeft is met het dogmatische 'zo ís' het van de kerk omdat dit zijn vader niet in diens waarde laat.

Overigens is hier op de dorpsschool een op zich heel goed evenwicht tussen kennis op basis van wetenschap en het katholieke geloof. De godsdienstles bemoeit zich niet met natuurkunde of biologie, die niet met godsdienst. Het ene is wéten op basis van feiten en het andere is gelóven op basis van perceptie. Dat hoéft elkaar niet te bijten zo lang de godsdienst maar geen landjepik doet.
Op zich geeft dat ook vrijheid van religieuze beleving doch de praktijk wordt door ménsen ingevuld en het christelijke geloof heeft de valkuil van het absolute expansionistische gelijk.
De actie 'Waarschijnlijk bestaat God niet' is een humanistisch initiatief om het recht op vrijheid van wetenschap helder te maken. Daar slaagt de actie onthutsend goed in.

hc

beantsje

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:28

Mag ik vragen, HC, waarom jij je zoontje hebt laten dopen?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:21

Jammer, dat persoonlijke negatieve ervaring(en), een negatief stempel op het christendom drukken. Zorgt dit dan voor verdere terughoudendheid?
Ik heb me er enkele jaren geleden ook flink tegen afgezet, moest er niets van weten e.d.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:36

Hmm, ja ook ik heb door de negatieve en als kind onbegrijpelijke ervaringen me er vanaf gekeerd. Mijn ouder ook uiteindelijk. Ik heb hier laatst trouwens ook een verhaal gehoord van een kind wat op een katholieke school zit hier wat buitengesloten werd. Kan me alleen even niet herinneren wie het nu vertelde. Dat zijn dan van die dingen en voorvallen die ik niet kan rijmen met het geloof. Zo lang ik dat denk komt het niet echt bij me op om er over na te denken of ik ooit zou kunnen geloven.Ik geloof gewoon niet dat dat het geloof is en dat God zo is tegen onschuldige kinderen. Maar tegelijkertijd weet ik wel dat niet alle gelovigen zo denken en zouden handelen dus ik wil daarmee niet compleet op negatieve stand gaan staan. Ik geloof nml. wel dat de bijbel als basis een goede levensovertuiging wilde bewerkstelligen en het is aan ieder individu welke invulling daaraan gegeven wordt. In dit topic kun je al lezen en merken dat het ook anders kan en dat juist die in mijn ogen nare dingen steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. Mijn bedenkingen blijven dan wel, waarom is het ooit zo begonnen en waarom is het zo geinterpreteerd. De eeuwige boodschap van hel en hemel paradijs en verlossing van je zonden etc..blijft toch een dwangmiddel voor mij, dat je minder bent als je daar niet voor leeft, dat je buitengesloten word dat men op je neer kijkt. Dat zijn gewoon de ervaringen en het gevoel dat het voor mij niet acceptabel maakt qua levensbeschouwing.

Laatst begon iemand hier tegen ons over nog een keer in de kerk gaan trouwen. Ik weet niet of dat een grapje was maar ik voel me daar niet gemakkelijk bij. Ik wil iemand niet voor het hoofd stoten, laat mij lekker in mn waarde dan laat ik jou lekker in je waarde en kan evengoed je vriend of vriendin zijn maar dring mij niet een geloof op want ik dring een ander ook niet mijn overtuiging op.

Bij mij zorgt dit dus wel voor terughoudenheid ten opzichte van het geloof niet van de gelovige mensen zelf. En het probleem is ook, je loopt er toch weer tegenaan als je een stapje verder die richting op gaat zetten en tja dan is het gelijk weer de stap achteruit er achteraan. Zoals hier ook gebleken is loop je toch weer tegen mensen aan die iets anders interpreteren, dan ik ik wel zeggen nee dat zie je verkeerd want Blue-eyes of sdi zegt dat je het zo moet interpreteren en dan snap ik het wel dan ga je alweer....ik heb nog nooit meegemaakt dan iemand dan zegt tja dat is ook goed natuurlijk als je het zo ziet. Nee het is ZO en anders niet dus je hebt het maar te geloven zo. Dat is voor mij te abstract allemaal zo werkt het bij mij gewoon niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:05

Hermelientje schreef:
Ja zoals bij jullie Oomens en Shadow kan het gelukkig ook. Andere tijden en een andere plaats denk ik. Het was wel in Limburg in de tijd van Monseigneur Gijsen, die nou niet bepaald een verlichte ziel was.

Dat kan enorm veel uitmaken. Juist toen ik net in Breda ging wonen werd Bisschop Musken benoemd, en dat is een persoon waar ik enorm veel respect voor heb gekregen :j Iemand met zeer uitgesproken maar vooral ook hele menselijke meningen, en dat heb ik altijd heel erg bewonderd. En dat tekent dan toch ook in grote mate je beeld van zo'n geloof. Bovendien geeft het wel aan hoe anders de sfeer was - bisschop Musken zou niet daar en dan benoemd zijn als de sfeer niet al een heel stuk opener en progressiever was geworden. (Bovendien is west-Brabant volgens mij altijd al redelijk soepel geweest.)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:23

Naar aanleiding van de opmerking over het enige juiste merk "motorfiets" schiet me iets te binnen. Ik woonde jaren geleden een tijdje in Japan. Daar had je vaak binnen één gezin mensen die een verschillend geloof hadden en ook mensen die meer dan één geloof aanhingen. Familieleden gingen ook vrolijk voor de gezelligheid met elkaar mee naar bijvoorbeeld de protestante of katholieke kerk, Shinto of Boeddhistische tempel, ook al was dat dan hun ding niet. Ook atheïsme of één van de vele "nieuwe godsdiensten" die Japan rijk was leverde geen enkel probleem op. Het idee dat iemand het enige ware geloof of de enige ware God zou hebben kwam echt niet bij ze op. Dus kennelijk zijn sommige dingen ook cultuurgebonden. (Al was het wel zo dat de Tibetaanse en Japanse boeddhisten om een mij onbekende reden niet door 1 deur konden). O ja en je geloof bijvoorbeeld op straat "verkopen" zoals Hara Krishna dat deed vonden zij werkelijk het toppunt van onbeleefdheid.
Verder viel me toen op dat de Japanse tv-series voor de jeugd extreem gewelddadig waren, vergeleken met de toen nog redelijik onschuldige dingen die bij ons vertoond werden. En die rare strips die de mannen lazen, nou die waren ook niet misselijk. Maar in Tokio (meer inwoners dan heel Nederland) kon je op elk tijdstip van de dag of nacht en in elke buurt volkomen veilig rondlopen, ook als vrouw alleen. Dus van die link tussen feitelijk geweld en het kijken naar tv-series was in Japan in ieder geval helemaal niets te merken. Het zoontje in het gezin waar ik een tijdje verbleef keek zonder blikken of blozen naar de meest gruwelijke gevechtstaferelen en werd daar echt totaal niet bang of agressief van. Het was gewoon niet echt voor hem en hij moest altijd een beetje om mij lachen omdat ik niet durfde te kijken als het bloed rijkelijk vloeide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:17

sdi schreef:
Jammer, dat persoonlijke negatieve ervaring(en), een negatief stempel op het christendom drukken. Zorgt dit dan voor verdere terughoudendheid?
Ik heb me er enkele jaren geleden ook flink tegen afgezet, moest er niets van weten e.d.

Mijn ervaring met gelovigen is toch dat er weinig sprake is van principes en oprechtheid. Echter, dat is niet hetgene waarom ik mij er niet in zou kunnen vinden. Ik vind het beperkend, beklemmend en kortzichtig. Maar bovenal veroordelend. Ik geloof absoluut dat er een god is, maar de bijbel en de kerk is in mijn ogen absoluut niet het werk van god. Want zo'n god, die wil toch geen enkel weldenkend mens kennen? Als ik aan een god denk, dan is dat als iemand die niet oordeelt, geen voorwaarden stelt en er is voor iedereen. Dus ook voor homo's, ongelovigen, spiritisten en andere groepen die door de kerk buitengesloten of veroordeeld worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:40

Kan me ook helemaal geen god voorstellen die zo ijdel is dat hij vereerd wil worden, niet mijn idee van een verlichte geest. ;)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:30

faye schreef:
Mijn ervaring met gelovigen is toch dat er weinig sprake is van principes en oprechtheid. Echter, dat is niet hetgene waarom ik mij er niet in zou kunnen vinden. Ik vind het beperkend, beklemmend en kortzichtig. Maar bovenal veroordelend. Ik geloof absoluut dat er een god is, maar de bijbel en de kerk is in mijn ogen absoluut niet het werk van god. Want zo'n god, die wil toch geen enkel weldenkend mens kennen? Als ik aan een god denk, dan is dat als iemand die niet oordeelt, geen voorwaarden stelt en er is voor iedereen. Dus ook voor homo's, ongelovigen, spiritisten en andere groepen die door de kerk buitengesloten of veroordeeld worden.

Daar kan ik me ook heel goed in vinden behalve nog de twijfels over "het bestaan van" in combinatie met "de interpretatie van het geloof" volgens sommigen. En dan ook nog, in de god die de ene omschrijft zou ik in principe makkelijker kunnen geloven dan in de god die een ander omschrijft waarmee ik wil zeggen dat dat kortzichtige, beklemmende etc. dus niet overal en voor iedere vorm van geloven geld of voor iedere gelovige. Maar over het algemeen denk ik er hetzelfde over puur door ervaring waar je telkens toch weer tegen op loopt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:18

faye schreef:

Zonder mezelf nu op de borst te willen kloppen kan ik echt wel zeggen dat oprechtheid en principes kernwaarden voor mij zijn. Beperkend beklemmend, kortzichtig en veroordelend zijn kwalificaties die voor mij beslist niet gelden.
Er zijn gelovigen die open-minded zijn en gelovigen die bekrompen zijn, net zoals ongelovigen soms open-minded en soms bekrompen zijn.
Jij schuift nu alle gelovigen weer op 1 hoop; maak jij je nu niet aan hetzelfde schuldig?

Overigens: ik geloof dat wij mensen niet mogen oordelen omdat dat niet aan ons is, maar aan God. Ik geloof ook dat geloven in God consequenties heeft voor je leven maar dat het aan ieders geweten is om te bepalen hoe die consequenties liggen. Maar om nou alle regels overboord te gooien, is weer het andere uiterste. Alleen denk ik niet zozeer in termen van veroordelen en straf en buitensluiten. Ik denk meer in oorzaak en gevolg. Als je dingen doet, die slecht voor jezelf of voor anderen zijn, heeft dat nare gevolgen. Voorbeeld? Ik heb diverse mensen gekend die zich met spiritisme bezig hebben gehouden en ze hebben stuk voor stuk dikke problemen gekregen; angsten, psychiatrische problemen enz. Het waren gewoon geen gelukkige mensen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:39

Citaat:
Voorbeeld? Ik heb diverse mensen gekend die zich met spiritisme bezig hebben gehouden en ze hebben stuk voor stuk dikke problemen gekregen; angsten, psychiatrische problemen enz. Het waren gewoon geen gelukkige mensen.

Vind ik een gevaarlijke uitspraak.

Misschien waren deze mensen namelijk al op zoek omdát ze min of meer zwevend waren.
Ik ken uit mijn omgeving enkele mensen die juist in de tijd dat ze psychisch labiel waren, bekeerd zijn middels agressieve bekeringstechnieken.
Helaas zoeken sommige actief ledenwervende gelovige groepen de labiele mensen juist op.

Een van deze mensen is na aanraking met christenen die het op zijn ziel gemunt hadden, zo in de war geraakt over wat nu goed en fout was, dat hij daardoor van een hoogte is gesprongen.

Misschien dat hij dat toch wel gedaan had, wij zullen het nooit weten. Maar ik blijf het moorddadig vinden dat er dus groepen zijn die pschychisch ernstig labiele mensen als een makkelijk prooi zien om zieltjes te winnen...

Aan de andere kant zijn er mensen die door iemand als Char te consulteren (hoewel ik dat een oplichtster bovenste plank vind, er zal heus meer tussen hemel en aarde zijn, maar dat is dan vooral Char zelf...) rust vinden, omdat ze geloven in de antwoorden die ze krijgen.

En net als bij alternatieve geneeskunst: als mensen er mee geholpen zijn, zijn ze dus geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:43

Ik ken heel veel mensen die met het spirituele bezig zijn, en niemand die daar angstig of psychiatrisch patient van wordt. Dat vind ik dus typisch een voorbeeld van het beklemmende en beperkende van de kerk.
Als je dat in je hebt ben je juist meer jezelf en evenwichtiger als je dat een plek in je leven geeft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:32

beantsje schreef:
faye schreef:

Zonder mezelf nu op de borst te willen kloppen kan ik echt wel zeggen dat oprechtheid en principes kernwaarden voor mij zijn. Beperkend beklemmend, kortzichtig en veroordelend zijn kwalificaties die voor mij beslist niet gelden.
Er zijn gelovigen die open-minded zijn en gelovigen die bekrompen zijn, net zoals ongelovigen soms open-minded en soms bekrompen zijn.
Jij schuift nu alle gelovigen weer op 1 hoop; maak jij je nu niet aan hetzelfde schuldig?

Overigens: ik geloof dat wij mensen niet mogen oordelen omdat dat niet aan ons is, maar aan God. Ik geloof ook dat geloven in God consequenties heeft voor je leven maar dat het aan ieders geweten is om te bepalen hoe die consequenties liggen. Maar om nou alle regels overboord te gooien, is weer het andere uiterste. Alleen denk ik niet zozeer in termen van veroordelen en straf en buitensluiten. Ik denk meer in oorzaak en gevolg. Als je dingen doet, die slecht voor jezelf of voor anderen zijn, heeft dat nare gevolgen. Voorbeeld? Ik heb diverse mensen gekend die zich met spiritisme bezig hebben gehouden en ze hebben stuk voor stuk dikke problemen gekregen; angsten, psychiatrische problemen enz. Het waren gewoon geen gelukkige mensen.

Het wordt flauw, maar ik ben het weer eens helemaal met Beantsje eens :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:35

Blue_eyes en Beantsje, wat verstaan jullie eigenlijk onder spiritisme? Is dat iets anders dan spiritualiteit, of is dat hetzelfde?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:39

Tjs, spiritisme... daar zijn verschillende definities van, en ik denk dat Faye dat beter precies kan duiden dan ik (want die houdt zich ermee bezig).
Wat dat betreft is het misschien een term die beter niet gebruikt - of toch beter niet door mij gequote had kunnen worden. Wat ik me zo voorstel, en wat ik dus ook denk dat slecht is, zijn die mensen die 'wel even contact denken te kunnen opnemen met gene zijde' - mensen die dus volledig onvoorbereid dingen gaan doen als glaasje draaien etc. Dat zijn volgens mij gewoon stomme acties, en je hoort veel te vaak dat mensen daardoor in de problemen komen.

Edit: overigens is spiritisme wel iets anders dan spiritualisme, volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:06

Er is niemand die wel even contact maakt met gene zijde, oproepen kan namelijk helemaal niet. Jammer dat mensen een mening klakkeloos aanemen zonder zichzelf ergens in te verdiepen. De kerk is nou niet de aangewezen plek om hier meer over te weten te komen :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:08

En wie zegt dat ik daar in de kerk ben achtergekomen? Wij verschillen blijkbaar van mening over wat kan en wat niet - maar dat is niet nieuw ;)
Edit: Volgens mij heb ik jou in eerdere discussies wel verteld dat ik dit soort dingen niet zomaar roep, maar me daar heus wel in verdiept heb. Alleen blijkbaar niet op de plekken die jij zou aanraden, omdat ze jouw mening weergeven... maar dat is wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:10

Je kunt geen "geesten" oproepen. Dat is onmogelijk. Wel handig om angst te blijven voeden, maar zo werkt het gewoon niet. Ik ben wel nieuwsgierig waar je deze info dan wel vandaan hebt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:12

Ik ben wel benieuwd wat het dan geweest zijn, als je geesten niet kunt oproepen. Demonen, wellicht? Uit de eerste hand namelijk, van een vriendin die glaasje ging draaien om nog eens met haar opa te kunnen praten, maar die daarna heel akelige dingen heeft meegemaakt.
Edit: overigens in de tijd dat ik nog geen christen was en er dus zonder verder 'vooroordeel' naar keek.