Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
randalinpony schreef:Je kan kinderen ook heel makkelijk wél het christelijk geloof meegeven, maar toch een set bekrompen en haatdragende opvattingen, dus ik denk dat het een niet afhankelijk van het ander is...
Mijn zoontje van 5 komt trouwens regelmatig thuis met levensvragen als 'bestaat God?' en 'geloof jij in God?'
Er zitten wat gelovige kinderen op zijn school waar hij dingen van oppikt. Ik vind dat heel goed, maar tegelijkertijd ook heel moeilijk.
Hermelientje schreef:Wat haar later op de - katholieke - middelbare school wel erg dwars zat, is dat er herhaaldelijk door leraren tegen haar gezegd werd dat niet gelovige mensen slechtere mensen waren dan gelovige mensen. Ik betreurde het toen dat er in de wijde omtrek geen openbare school was om haar naar toe te sturen, want dat soort opmerkingen vind ik echt niet kunnen.
Shadow0 schreef:Hermelientje schreef:Wat haar later op de - katholieke - middelbare school wel erg dwars zat, is dat er herhaaldelijk door leraren tegen haar gezegd werd dat niet gelovige mensen slechtere mensen waren dan gelovige mensen. Ik betreurde het toen dat er in de wijde omtrek geen openbare school was om haar naar toe te sturen, want dat soort opmerkingen vind ik echt niet kunnen.
Dat is inderdaad niet goed. Ik kan het zelf gelukkig niet beamen, ik heb op twee katholieke middelbare scholen gezeten en nooit of te nimmer iets dergelijks gemerkt. En de docenten levensbeschouwing / kathechese waren juist enorm ruimdenkend en open en de lessen hebben altijd een veel ruimere invulling gehad (wereldgodsdienst, maatschappelijke invalshoek en gewoon in het algemeen levensbeschouwelijke vragen.)
Hermelientje schreef:Ja zoals bij jullie Oomens en Shadow kan het gelukkig ook. Andere tijden en een andere plaats denk ik. Het was wel in Limburg in de tijd van Monseigneur Gijsen, die nou niet bepaald een verlichte ziel was.
sdi schreef:Jammer, dat persoonlijke negatieve ervaring(en), een negatief stempel op het christendom drukken. Zorgt dit dan voor verdere terughoudendheid?
Ik heb me er enkele jaren geleden ook flink tegen afgezet, moest er niets van weten e.d.
faye schreef:Mijn ervaring met gelovigen is toch dat er weinig sprake is van principes en oprechtheid. Echter, dat is niet hetgene waarom ik mij er niet in zou kunnen vinden. Ik vind het beperkend, beklemmend en kortzichtig. Maar bovenal veroordelend. Ik geloof absoluut dat er een god is, maar de bijbel en de kerk is in mijn ogen absoluut niet het werk van god. Want zo'n god, die wil toch geen enkel weldenkend mens kennen? Als ik aan een god denk, dan is dat als iemand die niet oordeelt, geen voorwaarden stelt en er is voor iedereen. Dus ook voor homo's, ongelovigen, spiritisten en andere groepen die door de kerk buitengesloten of veroordeeld worden.
faye schreef:Mijn ervaring met gelovigen is toch dat er weinig sprake is van principes en oprechtheid. Echter, dat is niet hetgene waarom ik mij er niet in zou kunnen vinden. Ik vind het beperkend, beklemmend en kortzichtig. Maar bovenal veroordelend. Ik geloof absoluut dat er een god is, maar de bijbel en de kerk is in mijn ogen absoluut niet het werk van god. Want zo'n god, die wil toch geen enkel weldenkend mens kennen? Als ik aan een god denk, dan is dat als iemand die niet oordeelt, geen voorwaarden stelt en er is voor iedereen. Dus ook voor homo's, ongelovigen, spiritisten en andere groepen die door de kerk buitengesloten of veroordeeld worden.
Citaat:Voorbeeld? Ik heb diverse mensen gekend die zich met spiritisme bezig hebben gehouden en ze hebben stuk voor stuk dikke problemen gekregen; angsten, psychiatrische problemen enz. Het waren gewoon geen gelukkige mensen.
beantsje schreef:faye schreef:Mijn ervaring met gelovigen is toch dat er weinig sprake is van principes en oprechtheid. Echter, dat is niet hetgene waarom ik mij er niet in zou kunnen vinden. Ik vind het beperkend, beklemmend en kortzichtig. Maar bovenal veroordelend. Ik geloof absoluut dat er een god is, maar de bijbel en de kerk is in mijn ogen absoluut niet het werk van god. Want zo'n god, die wil toch geen enkel weldenkend mens kennen? Als ik aan een god denk, dan is dat als iemand die niet oordeelt, geen voorwaarden stelt en er is voor iedereen. Dus ook voor homo's, ongelovigen, spiritisten en andere groepen die door de kerk buitengesloten of veroordeeld worden.
Zonder mezelf nu op de borst te willen kloppen kan ik echt wel zeggen dat oprechtheid en principes kernwaarden voor mij zijn. Beperkend beklemmend, kortzichtig en veroordelend zijn kwalificaties die voor mij beslist niet gelden.
Er zijn gelovigen die open-minded zijn en gelovigen die bekrompen zijn, net zoals ongelovigen soms open-minded en soms bekrompen zijn.
Jij schuift nu alle gelovigen weer op 1 hoop; maak jij je nu niet aan hetzelfde schuldig?
Overigens: ik geloof dat wij mensen niet mogen oordelen omdat dat niet aan ons is, maar aan God. Ik geloof ook dat geloven in God consequenties heeft voor je leven maar dat het aan ieders geweten is om te bepalen hoe die consequenties liggen. Maar om nou alle regels overboord te gooien, is weer het andere uiterste. Alleen denk ik niet zozeer in termen van veroordelen en straf en buitensluiten. Ik denk meer in oorzaak en gevolg. Als je dingen doet, die slecht voor jezelf of voor anderen zijn, heeft dat nare gevolgen. Voorbeeld? Ik heb diverse mensen gekend die zich met spiritisme bezig hebben gehouden en ze hebben stuk voor stuk dikke problemen gekregen; angsten, psychiatrische problemen enz. Het waren gewoon geen gelukkige mensen.