Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 02:12

Verdikke... en dat is wat ik dus veel mensen kwalijk neem;

O, we zijn gevaccineerd en geboosterd

En

O, milde variant,

dus we mogen weer los, want we zijn lang genoeg opgesloten geweest...

Vreselijk. Bij klachten blijf je thuis en je test. Zo simpel is het gewoon. Daar moeten SIRE campagnes voor opgetuigd worden. Ik sta er niet achter om iedereen te vaccineren, ik vind het qr-beleid verschrikkelijk, maar tis ook op en top triest dat er door velen niet meer logisch nagedacht wordt.

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 02:49

Individueel is dit asociaal. En dan maakt het niet uit of het corona is of een griep, verkoudheid, waterpokken of wat dan ook. Als iemand geen afweer heeft en aangeeft hier voorzichtig mee om te willen gaan en niemand met klachten op bezoek te willen hebben, dan moet je dat respecteren.

Maar over het algemeen genomen snap ik wel dat mensen meer los gaan. En zorg dan dat thuistesten gratis beschikbaar worden. Toen ik laatst moest testen bij de ggd duurde het een dag voor ik eindelijk een afspraak kon maken, toen nog een dag wachten voor het zover was en 26 uur wachten op de uitslag. En zelftesten vind ik best prijzig als je telkens moet testen bij klachten. Wij sparen de testen vanuit school op en gebruiken die bij klachten. Ik ga ze echt niet zelf kopen.

En omikron is duidelijk milder. Dat laten de ziekenhuiscijfers duidelijk zien. Ook vind ik dat 8 dagen isolatie (ze beginnen met dag 0) heel lang is als je geen klachten hebt.

Ik denk dat we echt moeten gaan leren leven met corona. We kunnen kwetsbaren beschermen door idd daar niet heen te gaan met klachten of een gratis zelftest te doen voor je erheen gaat. De kwetsbare kan eventueel een FFP2 mondkapje op.

Maar we kunnen niet een compleet land continue strenge maatregelen op blijven leggen. Ik ben er echt wel klaar mee. Ik wil me prima aanpassen aan een individueel kwetsbaar iemand door vooraf te testen, afstand te houden en beide een mondkapje te dragen. Maar ik ga niet meer in de auto bij een rijbeurt van sport een mondkapje dragen. Ik houd geen afstand meer van bekenden die dat zelf ook niet meer willen. En dat is hier zo goed als iedereen. We vieren gewoon een feestje en ik ga ook carnavallen. Heb ik echt klachten of ben ik ziek, dan doe ik een zelftest. En zelfs dat vind ik dat er af moet gaan … dat testen.

We hebben vaccinaties om jezelf te beschermen. De enkelingen die dit niet kunnen vanwege medische oorzaak kunnen we prima individueel beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 07:44

996981 schreef:
Wat heerlijk om te zien dat Corona niet meer on top of mind is! 10:00 vanochtend de laatste geplaatste reactie :D

Helemaal eens, het dagelijkse gesprek over nieuwe varianten, IC opnames, aantal positieve testen, etc is wel voorbij nu de druk van de ketel is. Shadow0 noemt trouwens enkele terechte onderwerpen die nu net naar boven komen, maar die zijn vooral terugkijkend terwijl voorheen de angst vooral zat in wat komende dagen en weken zou komen. Mogelijk dat ook enkele mensen zich liever wat afzijdig houden omdat ze hier maandenlang hun volledige vertrouwen in de overheid en de "experts" hebben gestoken en er steeds meer bewijs naar boven komt dat niet de wetenschap maar de politiek de overhand heeft gehad in het bepalen van het beleid. Die mensen zitten zich waarschijnlijk wat te schamen in een hoekje nu.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:15

enzino schreef:
996981 schreef:
Wat heerlijk om te zien dat Corona niet meer on top of mind is! 10:00 vanochtend de laatste geplaatste reactie :D

Helemaal eens, het dagelijkse gesprek over nieuwe varianten, IC opnames, aantal positieve testen, etc is wel voorbij nu de druk van de ketel is. Shadow0 noemt trouwens enkele terechte onderwerpen die nu net naar boven komen, maar die zijn vooral terugkijkend terwijl voorheen de angst vooral zat in wat komende dagen en weken zou komen. Mogelijk dat ook enkele mensen zich liever wat afzijdig houden omdat ze hier maandenlang hun volledige vertrouwen in de overheid en de "experts" hebben gestoken en er steeds meer bewijs naar boven komt dat niet de wetenschap maar de politiek de overhand heeft gehad in het bepalen van het beleid. Die mensen zitten zich waarschijnlijk wat te schamen in een hoekje nu.

Fijn dat je mijn post ook volledig negeert, dat gevoel mag er blijkbaar niet zijn. Is blijkbaar niet begrijpelijk. En ik val niet eens onder de mensen die vanaf het begin heeft geroepen om een harde lockdown en harde maatregelen. Dat is namelijk niet zo.

@karuna en dat is super vervelend maar Vayo laat wel zien wat ik bedoel, dit is helaas niet nieuw.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:23

Mocht ik onder “enkele mensen” vallen Enzino, ik ben atm rétedruk met de oplevering van een nieuw huis dus minder puf te reageren, laat staan discussies aangaan met mensen die t anders zien :D.

Ga wel mee met Shadow verder. Mijn vertrouwen in de wetenschap is nog steeds hoog, en hoewel politiek teveel inmenging heeft gehad denk ik dat het op veel vlakken wel genuanceerder ligt en men dingen heeft verandert om qua communicatie duidelijker te zijn. Is dat correct? Nee, maar ik zou zoiets kunnen snappen. Muv het laten vallen van verpleegtehuizen en de bescherming daarvoor uiteraard. En misschien ben ik naïef (waarschijnlijk) maar ik kan niet geloven dat het uit slechte bedoelingen is geweest. Dus vertrouwen in de politiek is bij mij niet per se weg, ondanks de domme beslissingen die schijnbaar zijn gemaakt in het begin en qua communicatie.
Met de kanttekening dat ik er niet in ben gedoken dus dit is volledig een aanname obv de berichten hier en de nieuwsberichten die erover zijn geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:28

JudithO, het verbaasd me niets dat er mensen zijn die dat niet meekrijgen.
Immers zegt de overheid dat je bij een vliegreis niet hoeft te testen als je ingeent bent.
In landen met 2G+ is de boodschap heel helder: met 2x vaccineren moet je nog even testen maar met een booster heb je de joker en ben je vogelvrij.
Zelfs bij ziekhuistoegang hoef je met booste dan niet meer te testen. Heldere boodschap lijkt mij, met booster ben je onschendbaar.
Hoe moet de gemiddelde mens daar nog chocola van maken?

Edit: ik ben toch negatief gelukkig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:58

parnassia schreef:
Verdikke... en dat is wat ik dus veel mensen kwalijk neem;

O, we zijn gevaccineerd en geboosterd

En

O, milde variant,

dus we mogen weer los, want we zijn lang genoeg opgesloten geweest...

Vreselijk. Bij klachten blijf je thuis en je test. Zo simpel is het gewoon. Daar moeten SIRE campagnes voor opgetuigd worden. Ik sta er niet achter om iedereen te vaccineren, ik vind het qr-beleid verschrikkelijk, maar tis ook op en top triest dat er door velen niet meer logisch nagedacht wordt.

Toch hoop ik echt dat dit testen er hier ook snel af gaat, net als in Scandinavische landen zoals Denemarken en Noorwegen. En niet alleen omdat het verwarrend is. Maar het gevaar is nu niet anders als met andere endemische ziektes. En ja, dat is gevaarlijk voor kwetsbaren. Maar dat geldt ook voor griep of een zware verkoudheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:23

Van mij mogen ze ook stoppen met het melden van besmettingen. Het heeft voor mij geen waarde meer

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:25

Nee idd. Voegt weinig meer toe imo.

Heeft iemand al iets kunnen vinden waar bijgehouden wordt nu wie er door en wie er met Corona opgenomen wordt in het ziekenhuis?
Want ze zeggen dat nu te scheiden maar kan nergens iets vinden waar het geregistreerd staat hoe de verdeling is op het moment.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:30

Ik heb wel een bron die meldt hoe groot of eigenlijk nu hoe klein de kans is dat je opgenomen wordt. Mensen schatten die kans doorgaans veel te hoog in voor zichzelf. Zeker met omicron is die kans enorm afgenomen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:33

SusanH schreef:
Ik heb wel een bron die meldt hoe groot of eigenlijk nu hoe klein de kans is dat je opgenomen wordt. Mensen schatten die kans doorgaans veel te hoog in voor zichzelf. Zeker met omicron is die kans enorm afgenomen.

Zou je die bron willen delen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:34

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:41

SusanH schreef:

Dat zie ik idd ook om mij heen. Mensen die aangeven dat de kans heel groot is op overlijden bij besmetting, terwijl dit gewoonweg slecht in te schatten valt. Natuurlijk zijn er veel mensen geweest die er aan overleden zijn en ook nu met de omikron zullen er mensen aan overlijden, maar je ziet ook heel vaak dat zelfs kwetsbaren er relatief makkelijk doorheen komen. Mensen met copd en noem maar op.

Het zijn nu veelal 90 + en 80-89 jaar die ermee in het ziekenhuis komen en eraan overlijden. Op die leeftijd kan ieder virusje of bacterie een risico zijn.

Ik denk dat we prima weer kunnen gaan leven zonder dat krampachtig testen en besmettingen bijhouden én toch kwetsbaren wat kunnen beschermen. En dan hoeft niet heel de samenleving altijd aan maatregelen te voldoen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:43

SusanH schreef:

Is dat zo? Ik ken dus vooral heel veel mensen die zeggen dit overkomt mij heus niet. En we zien het wel.
Maar goed dat is ook wetenschappelijke nergens op gebaseerd en ik ken weinig mensen die überhaupt bang zijn geweest.

Dat zegt verder niks over wat ze doen met de maatregelen etc. Want dat is mijn omgeving erg braaf. Ook ken ik in mijn persoonlijke omgeving geen mensen die niet gevaccineerd zijn

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:10

Nou het is niet zo dat ik denk Dit overkomt mij niet. Maar net als bij andere ziektes ga ik me er niet bang voor maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:24

Sizzle schreef:
JudithO, het verbaasd me niets dat er mensen zijn die dat niet meekrijgen.
Immers zegt de overheid dat je bij een vliegreis niet hoeft te testen als je ingeent bent.
In landen met 2G+ is de boodschap heel helder: met 2x vaccineren moet je nog even testen maar met een booster heb je de joker en ben je vogelvrij.
Zelfs bij ziekhuistoegang hoef je met booste dan niet meer te testen. Heldere boodschap lijkt mij, met booster ben je onschendbaar.
Hoe moet de gemiddelde mens daar nog chocola van maken?

Edit: ik ben toch negatief gelukkig.

Ik zei het al...die zelftesten zijn behekst }>
Fijn in elk geval dat de pcr negatief was.

Net zoals de nieuwe europese richtlijn. 2 vaccinaties is hoelang ? 270 dagen geldig. Een booster onbeperkt in de tijd.
Hoelang onbeperkt dan zal zijn, zal de tijd moeten uitwijzen uiteraard :+

Bij ons gaat bij code geel van de coronabarometer de coronapas eraf. Ze gokken op maart. Of eind februari misschien al.
Ben ik weer een evenwaardig burger +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:38

Ik vind het ook bijna knap dat niemand van ons aangestoken is na 3 dagen direct contact in huis met een zieke covid patient. Blijkbaar is ze weinig infectieus want mijn vader heeft ook niets.
Misschien vallen wij onder de groep die afketst, dat zou dan ook verklaren dat wij met een klein kind in huis nog altijd besmetingsvrij zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:43

Bijzonder hé :D
Er is duidelijk nog een heel groot grijs gebied in het hele coronagebeuren.

Hier binnen de oude boerenfamilie ook 1 persoon van de 4 die het niet oppikt. Wonen ook samen in een huis. Was in 2020, dus nog voor de vaccins ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:51

Ik moet wel zeggen dat mijn moeder zeer gevoelig is voor het oppikken van virussen. Eigenlijk is ze ook risico patient maar zelf vind ze van niet en vind het ziek worden zelf reuze meevallen.
Het is bijna standaard zo dat ze flink ziek wordt met koorts en bedlegerig als wij enkel wat neusverkouden zijn. Volgens haar eigen woorden valt het wel mee en ze is zelf dus ook op geen enkele manier voorzichtig of zo. Ze houdt wel rekening met andere mensen maar zelf leeft ze alsof er niets aan de hand is.
Dat vind ik ook gelijk het lastigste. Er wordt de hele tijd gehamert op de risicopatient, maar dat schiet natuurlijk niet op als de risicopatient zelf het met een korreltje zout neemt :=
(Disclaimer: ik begrijp uiteraard dat er ook risicopatienten zijn die wel voorzichtig zijn)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:08

Hier 2 cliënten ziek met lage weerstand maar klachten zijn echt heel mild gelukkig hebben ze zelf geen idee ze zijn ook gewoon actief bezig

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:13

Goh totaal niet verwacht, maar heb een afspraak op beschermd spreekuur. :o

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:19

Apart dat er een wel ziek wordt. Zijn ze er al achter hoe dat komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:19

IMANDRA schreef:
En misschien ben ik naïef (waarschijnlijk) maar ik kan niet geloven dat het uit slechte bedoelingen is geweest.

The road to hell is paved with good intentions - Clairvaux

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:30

Zebrastreep schreef:
Hier 2 cliënten ziek met lage weerstand maar klachten zijn echt heel mild gelukkig hebben ze zelf geen idee ze zijn ook gewoon actief bezig

Fijn! Dat is wel het beeld wat je nu gelukkig toch best vaak ziet. En dat maakt denk ik ook dat het goed gaat zijn als we er minder mee bezig zijn in de zin van steeds testen, weten dat je een nauw contact was, hoeveel besmettingen er zijn. Het geeft zoveel onrust en soms ook echt angst. Ik denk dat het ook voor veel mensen in verzorgingshuizen, woongroepen enz. goed is dat het weer terug gaat naar normaal. Ook al geeft dat soms ietsje meer risico, maar ik heb het idee dat we nu in sommige gevallen en de kwaliteit van leven uit het oog aan het verliezen zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:40

Dat laatste zeker.
Mensen zitten doorgaan maanden in een verzorgingstehuis voor ze overlijden. Geen jaren.
Deze mensen bezoek onthouden in deze laatste fase van hun leven vind ik echt heel erg!!