Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:37

Laat duidelijk zijn dat ik hen de broodnodige ontspanning erg gun. Maar, waarom hebben de zorgverleners het zo zwaar gehad de afgelopen tijd? Kwam dat door de kwetsbare mensen die zich veelal (ook uit zelfbescherming) aan de maatregelen hebben gehouden of door de mensen die ze op hun eigen manier interpreteerden of er zelfs lak aan hadden? Waarom niet nog even rekening houden met de groep kwetsbare mensen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:38

Sizzle schreef:
Als het om je gezondheid gaat kun je eigenlijk niemand vertrouwen. Daar kun je over opwinden maar dan ben je je de hele dag aan het opwinden en dat houdt ook niet op bij covid. Dat geldt ook voor mensen die append op het zebrapad aan komen rijden waar jij op staat.

Inmiddels heel Spanje weer rood* ​doch geen extra IC opnames en ​halen hier de verkeersdoden Covid19 rap in....

* *\%/* = minder toerisme = minder druk = minder risico met ALLES; van verkeer tot Covid. Jep, lekker egoïstisch. Alhoewel; de werkeloosheidscijfers zijn beter dan zomer 2018, dus vóór Covid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:38

Jij hebt recht om te spreken maar dat betekend niet dat je voor een ander kunt beslissen hoe lang de tenen zijn, veel plezier .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:39

Ann schreef:
Waarom niet nog even rekening houden met de groep kwetsbare mensen?

Omdat daar geen reden meer voor is ?! :)*

Genoeg is genoeg. Enneh dat zeg ik als ´bejaarde´ :P

Er is altijd wel een risico; is het leven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:42

Ann schreef:
Laat duidelijk zijn dat ik hen de broodnodige ontspanning erg gun. Maar, waarom hebben de zorgverleners het zo zwaar gehad de afgelopen tijd? Kwam dat door de kwetsbare mensen die zich veelal (ook uit zelfbescherming) aan de maatregelen hebben gehouden of door de mensen die ze op hun eigen manier interpreteerden of er zelfs lak aan hadden? Waarom niet nog even rekening houden met de groep kwetsbare mensen?

Dat kan je toch niet zeggen?
Je kan namelijk mensen niet de schuld geven van Corona.
Natuurlijk ben je daar zelf bij maar hoe en wat en wanneer iemand Corona oploopt valt niet zomaar te zeggen.
Er zijn mensen die nergens komen maar toch Corona krijgen en er zijn mensen bij wie het het hele gezin Corona krijgt maar zelf juist niet besmet raken.
Dus ja als het binnen de regels is die nu gelden mag iemand daar zelf een keuze in maken.
Pas daarbuiten vind ik dat iemand anders daar eventueel wat over mag denken. Al zal het mensen sieren als ze juist niet zo oordelen over anderen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-07-21 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:46

bigone schreef:
Jij hebt recht om te spreken maar dat betekend niet dat je voor een ander kunt beslissen hoe lang de tenen zijn, veel plezier .

Iedereen hier wil respect voor hun gevoel érgens bij; dan heb ik toch wel het recht om overgevoelige lange tenen een symptoom van de pandemie te vínden?! >;)

Dank je; gaat zeker lukken *D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:52

Inderdaad en daarbij vind ik ook dat je mensen niet zomaar mag veroordelen op het naleven van de regels. En dan heb ik het niet over excessen, maar over mensen die er goed over nadenken en hierin eigen beslissingen nemen die verantwoord voelen maar ook bijdragen aan hun psychische welzijn.

Ik heb ook oudere cliënten waar gewoon hun kind + partner beleven komen of kind + kleinkind op het moment dat er maar 1 persoon op bezoek mocht komen. Ik heb die regel altijd al te krom gevonden om hem heel letterlijk op te volgen. Ook snap ik best dat mensen niet altijd van iedereen 1.5 meter afstand hebben genomen. Soms heb je gewoon eens behoefte aan een knuffel oid.

De ene persoon heeft er van nature al geen moeite mee om veel alleen te zijn en weinig bezoek te zien en gaat uit zichzelf al weinig naar de kroeg/terras/dierentuin en naar feestjes. En de ander is van nature al een persoon die graag mensen om zich heen heeft en juist vaak de drukte opzoekt en wel naar evenementen en de kroeg e.d. gaat.

Hierdoor voelt de heftigheid van de maatregelen niet voor iedereen even zwaar aan. En dat vind ik misschien nog wel één van de heftigere dingen van corona. Dat er mensen zijn die altijd met een schuin oog naar anderen kijken wat zij doen. Dat ze andere veroordelen, omdat ze zich niet goed genoeg aan de maatregelen houden. Tellen hoeveel mensen er bij iemand binnen zitten e.d. Bij sommige mensen heeft corona wel het slechtste in de mensen naar boven gehaald hoor.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:58

lenaa_tje schreef:
Dat kan je toch niet zeggen? ...
Dat doe ik toch ook niet? Ik vraag het me af en breng het niet als een voldongen feit?
Verder kan ik niet zoveel met jouw "Ja, maar..." berichten. :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:03

Huertecilla schreef:
Inmiddels heel Spanje weer rood* ​doch geen extra IC opnames en ​halen hier de verkeersdoden Covid19 rap in....

* *\%/* = minder toerisme = minder druk = minder risico met ALLES; van verkeer tot Covid. Jep, lekker egoïstisch. Alhoewel; de werkeloosheidscijfers zijn beter dan zomer 2018, dus vóór Covid.

Fijn joh! Hoe meer positieven, hoe minder toeristen, want die alleen kunnen anderen besmetten?

En jippie, hoe meer hoe liever, dan kunnen we weer de horeca dicht doen, een avondklok krijgen en de provincie niet uit?

Moet nog zien dat die IC-opnames blijven dalen als de grote uitbraken doorzetten. Er is nog een grote groep niet gevaccineerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:46

MoniqueT schreef:
Huertecilla schreef:

Fijn joh! Hoe meer positieven, hoe minder toeristen, want die alleen kunnen anderen besmetten?

En jippie, hoe meer hoe liever, dan kunnen we weer de horeca dicht doen, een avondklok krijgen en de provincie niet uit?

Moet nog zien dat die IC-opnames blijven dalen als de grote uitbraken doorzetten. Er is nog een grote groep niet gevaccineerd.

Geen reden voor rampscenarios. De IC opnames waren de reden weet je nog?! Tenminste zo werd het verkocht :x
500/100k nu is geen énkel vergelijk met een jaar geleden. Er is nu geen enkele relatie tussen dat vergelijkingscijfer en de dalende risicos per aantallen besmettingen.
Dat die kleurcodes niet zijn aangepast bij de totaal andere rekensom is volstrekt idioot.

Met de huidige cijfers/risicos is vérder openen van de horeca volstrekt gerechtvaardigd; meer beperken van geen kánt.

MoniqueT

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:30

Ik moet het nog zien, maar blij zijn met veel besmettingen vind ik raar. Ik heb nogal wat vrienden die een B&B hier hebben en die zitten te springen op code geel om weer gasten te mogen ontvangen bijvoorbeeld.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:45

Ann schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat kan je toch niet zeggen? ...
Dat doe ik toch ook niet? Ik vraag het me af en breng het niet als een voldongen feit?
Verder kan ik niet zoveel met jouw "Ja, maar..." berichten. :)

Maar dan vraag ik mij af waarom?
Wij kunnen het niet eens zijn en dat is prima. Ik vind dat van jou erg zwart wit gedacht.

Ik ben docent (met een groot verantwoordelijkheidsgevoel) maar ook gewoon mens.
Waarom zou ik oordelen over mijn vriendin die kinderarts is maar in de Corona tijd wel veel contact had (zonder 1,5 meter afstand) met een groep vriendinnen. Ze is single, ouders wonen in een andere woonplaats. Ik snap dat wel.
Ik zie geen reden waarom zij zich maar had moeten opsluiten maar iemand die ‘gewoon’ op kantoor werkt dit wel had kunnen doen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:13

Over zwart/wit gesproken... Tussen jezelf maar moeten opsluiten of geen rekening houden in je vrije tijd met de mogelijk kwetsbare mensen waarmee je door je beroep in aanraking komt, zit in mijn ogen een heel grijs gebied.

Verder, van zorgverleners verwacht ik (misschien onterecht?) een bepaald gevoel van empathie en bewustzijn van de ernst van de huidige crisis door wat ze beroepsmatig meemaken en daardoor begrijp ik niet altijd sommige meningen of keuzes, maar ik veroordeel verder niemand.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:20

Dat bepaald gevoel voor empathie en bewustzijn van de ernst van de huidige crisis hoort plaats te vinden op het werk en tijdens het werk zelf. Dus dan goed handen wassen, niet werken met klachten, jezelf testen bij klachten, afstand houden indien nodig/mogelijk, PBM correct gebruiken indien noodzakelijk.

Maar je kan en mag niet verwachten dat iemand in zijn/haar privéleven dan rekening houdt met de kwetsbare mensen waarmee ze binnen hun beroep in aanraking komen en hierdoor andere beslissingen maakt (iemand geen knuffel geven, een feestje afslaan oid). Heel banketstaaf gezegd gaat het niemand wat aan wat diegene in zijn/haar privéleven doet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:25

Vayo schreef:
Dat bepaald gevoel voor empathie en bewustzijn van de ernst van de huidige crisis hoort plaats te vinden tijdens het werk zelf. Dus dan goed handen wassen, niet werken met klachten, jezelf testen bij klachten, afstand houden indien nodig/mogelijk, PBM correct gebruiken indien noodzakelijk.

Maar je kan en mag niet verwachten dat iemand in zijn/haar privéleven dan rekening houdt met de kwetsbare mensen waarmee ze binnen hun beroep in aanraking komen en hierdoor andere beslissingen maakt (iemand geen knuffel geven, een feestje afslaan oid). Heel banketstaaf gezegd gaat het niemand wat aan wat diegene in zijn/haar privéleven doet.

Het corona virus maakt geen onderscheid tussen werk en vrije tijd. Wat je in je vrije tijd doet, kan doorspelen naar je werk. Ik zeg niet dat mensen zich moeten afzonderen en opsluiten? Maar zelf zou ik er wel extra rekening mee houden als ik zorgverlener was.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:30

lenaa_tje schreef:
Waarom zou ik oordelen over mijn vriendin die kinderarts is maar in de Corona tijd wel veel contact had (zonder 1,5 meter afstand) met een groep vriendinnen. Ze is single, ouders wonen in een andere woonplaats. Ik snap dat wel.
Ik zie geen reden waarom zij zich maar had moeten opsluiten maar iemand die ‘gewoon’ op kantoor werkt dit wel had kunnen doen.

Omdat dat bij de job hoort. Iedereen doet in zijn/haar vrije tijd waar hij/zij zin in heeft, maar je moet er wel voor zorgen dat je vrije tijd geen nadelige invloed heeft op je werk.
Van iemand die in de zorg werkt mag je wel verwachten dat die heel erg oplet om niet besmet te raken.
Een landbouwer die de hele dag alleen op zijn tractor zit kan zich op dat punt iets meer veroorloven.
Een boekhouder heeft een helder hoofd voor cijfers nodig, maar kan perfect zijn job doen met een been in het gips. En als die van thuis werkt is besmetting ook geen punt.
Een vakkenvuller in de supermarkt kan zijn job doen met een suf hoofd, maar kan moeilijk trapjes opklimmen met een been in het gips.
Als je voor een job kiest, dan kies je er ook voor om die job goed te doen. En elke job heeft consequenties voor je privéleven.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:35

Ik snap beide kanten van het verhaal. Ik zit meer alleen sinds deze pandemie omdat ik het zeer slecht zou trekken als door mijn toe doen 1 van mijn cliënten corona krijgt. Ondanks dat ik en hun volledig gevaccineerd zijn. Maar merk ook hier in mijn omgeving dat er geen begrip voor is. Ik hoor reacties van wanneer hou je nou eens op. Ik denk dat ik op hou als ze dat melden op een persconferentie dat je weer mag knuffelen zonder risico. Ik heb ook gewoon niet meer de energie om er tegen in te gaan. Zou veel liever net al de rest van de wereld gezellig weer terug naar het normaal gaan maar kan dat niet doen vanwege mijn verantwoordelijkheid met mijn werk. En dat terwijl ik zeer zelden binnen anderhalve meter van de cliënt moet komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:40

Helft besmettingen komt door de delta variant. Nos.nl
Zit op mijn mobiel en linken plaatsen gaat niet zo makkelijk vandaar op deze manier

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:17

Tja volop feesten e.d. vind ik niet kunnen, maar dat is ongeacht het werk wat je doet. Ik heb in mijn privéleven in ieder geval niets gelaten, omdat ik in de zorg zit. Maar ik vind sowieso dat ik geen buitensporige dingen heb gedaan. En ik heb me zodra het kon laten vaccineren, wat de kans op besmetten ook enorm verkleint.
Maar ergens ligt er wel een grens. Mijn kinderen mogen gewoon vriendjes om te spelen ontvangen of logeetjes, En ik ben een select clubje vrienden en familie blijven zien waarbij ik niet zozeer beperkt heb in aantal (dus regelmatig 1 persoon teveel), maar juist in huishoudens.

Maar friezenfan, als je zelden binnen anderhalve meter van je cliënt komt en zowel de cliënt als jij zijn volledig gevaccineerd ... dan is er praktisch geen risico hoor. Uiteraard moet je doen waar je je goed bij voelt, maar volgens mij kun je prima met alle versoepelingen meegaan hoor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:42

Citaat:
Zeker 60 besmette jongeren bezochten discotheek Enschede
Zestig mensen die zaterdag in discotheek Aspen Valley in Enschede zijn geweest, zijn met het coronavirus besmet, meldt de GGD Twente. Gisteren werd duidelijk dat op het eerste feest dat daar sinds het uitbreken van de coronapandemie werd gegeven, veel mensen besmet zijn geraakt.

De GGD heeft alle 800 bezoekers van de discotheek opgeroepen om zich te laten testen. Dat wordt goed opgevolgd, zegt een woordvoerder. Het aantal besmettingen dat te maken heeft met een bezoek aan de discotheek zal vermoedelijk verder oplopen, verwacht de GGD. Het is nog niet duidelijk hoeveel besmettingen met de deltavariant er tussen zitten. Dat wordt landelijk onderzocht en het onderzoek duurt twee tot drie weken.

Bron nos

en een best flinke toename van de landelijke cijfers een week na ee eerste feesten. -O- Ik hoop een incident. De discotheek vraagt is af waar en hoe het is fout gegaan ook. :?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:44

Persoonlijk heb ik dan meteen het idee: 'bij het fenomeen 'discotheek' '. :')

Maar was dit een van de discotheken waar de toegang wat soepel was, of was deze wel echt streng?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:45

Sheran schreef:
Persoonlijk heb ik dan meteen het idee: 'bij het fenomeen 'discotheek' '. :')

Maar was dit een van de discotheken waar de toegang wat soepel was, of was deze wel echt streng?

Ik ook :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:51

https://www.ad.nl/politiek/kenners-bezo ... ~a3096d78/

kom je bijna automatisch hier uit.

"Kenners bezorgd na brandhaarden: direct na de prik ‘dansen met Janssen’ is ‘onzin’
In de bijsluiter van het Janssen-vaccin staat het zwart op wit: pas na circa 14 dagen begint de bescherming. Maar Nederlanders mogen meteen de eerste avond na de prik al de club of de kroeg in. Kenners en Kamerleden zijn kritisch. ‘Je bent nog helemaal niet beschermd’."

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:57

Wat ik begreep was juist hier de controle heel streng. Personeel getest en chevk op testresultaat met identiteit. Maar ook zorgen omdat er 44 uur? Mocht zitten tussen test en toegang. Ze (eigenaar discotheek) vrezen dat het daar misgaat. Maar ja er schijnen flink wat nep negatieve uitslagen rond te gaan door het land. Simpel te koop voor mensen die noet willen testen of positief en willen stappen. Geen idee of dat ook hier is geweest,
Maar de beelden van zaterdag 8)7 tjsa dan zou het me verbazen als er niet veel en veel meer besmet zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... -je-veilig

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:28

En het personeel?? Al eerder aangekaart maar ik zie nergens in al die regels dat personeel getest moet zijn, je neemt aan van wel maar toch. En discotheek gaat voorlopig niet open.