Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:03

Als je normaal gesproken veel kleding gaat passen bij irl shoppen, kun je er nu toch wel rekening mee houden dat we in een crisis situatie zitten en je koop (of pas) gedrag daarop aanpassen? Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een model waarvan je al weet hoe de pasvorm is en daar 1 of 2 verschillenden maten van passen ipv 20 verschillende modellen? Momenteel koop ik kleding alleen online en waarvan ik de pasvorm al weet en dan als ik het daadwerkelijk nodig heb. Het funshoppen komt na de crisis wel weer.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:09

Ann schreef:
Als je normaal gesproken veel kleding gaat passen bij irl shoppen, kun je er nu toch wel rekening mee houden dat we in een crisis situatie zitten en je koop (of pas) gedrag daarop aanpassen? Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een model waarvan je al weet hoe de pasvorm is en daar 1 of 2 verschillenden maten van passen ipv 20 verschillende modellen? Momenteel koop ik kleding alleen online en waarvan ik de pasvorm al weet en dan als ik het daadwerkelijk nodig heb. Het funshoppen komt na de crisis wel weer.

Bijvoorbeeld bij de Decathlon verschillen de pasvormen zo erg, dat ik van het ene model maat S=38 nodig heb en van het andere model maat M=40 en het volgende model krijg ik voor geen meter passend.

De laatste maanden best behoorlijk wat kg aangekomen, dus broeken van vorige winter pas ik niet meer. En mn zomerbroeken (Lange broeken maar dunne stof) vind ik eigenlijk te koud voor als de temperatuur echt onder de 10°c zakt.

Dus hier hoop ik dat de winkels in België snel weer open mogen.

Ik wacht al een week of 6 de situatie af, maar die wordt steeds maar niet beter... dus zodra de Decathlon weer open is, maar even snel de broek terug brengen en een paar andere kopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:13

Ann schreef:

Oh ja hoor. Ik ben al een jaar niet meer wezen funshoppen. Eind van de zomer 1 keer voor noodzakelijke dingen, 1 winkel en binnen 30 minuten weer buiten. Alleen had ik geen broeken en schoenen nodig. Ik heb talent om modellen te kiezen die uit de collectie zijn zodra ik nieuwe nodig heb, dus dezelfde bestellen gaat niet. Alleen zolang ik nog 1 broek zou hebben is er geen probleem, zo vaak kom ik toch niet buiten en draag mijn joggingbroek wel :')

Normaal zou ik dit jaar al een paar aan het funshoppen geweest zijn. Nu helemaal nog niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:14

Ik begrijp je wel, mvdende, maar het is een beetje een cirkeltje. Als we ons gedrag (in zijn algemeenheid) niet aanpassen, blijven we alleen maar langer in deze situatie zitten. Hopelijk kun je snel de broek omruilen voor een wel passende.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:15

IMANDRA schreef:
Maar als je je maat van een specifieke winkel weet... waarom niet van die winkel online bestellen?

Dat doe ik dus ook.

Barbabientje

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:27

Ik vind de nieuwe regels wel lastig..

Ik ben nu nl een beetje aan het bedenken hoe dit te doen op stal.
In principe mag er dus 2 man buiten zijn en 2 man in de stallen, maar hoe ga je dit organiseren?
Iemand tips? _O-

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:29

Ik vind het wel lastig hoor. Aan de ene kant hoor je niet te funshoppen, aan de andere kant zijn de 'fun'winkels wel gewoon open... ja waarom dan, ik krijg daar echt een beetje kortsluiting in mijn hoofd van :+ Het stomme vind ik ook dat de allergoedkoopste winkels (zoals action en primark) vaak dus geen webshop hebben terwijl ik momenteel wel heel graag in die prijsklasse wil kopen en dus toch echt naar de fysieke winkel ga. Niet vaak en alleen als ik daar iets 'nodig' heb, op rustige tijden en me ruimschoots aan de maatregelen houdend, dat natuurlijk wel. Als ik dat online kon kopen had ik dat gedaan want dat vind ik echt een groot gemak, maar dat doe ik alleen met spullen die ik dus niet bij de discounters kan/wil halen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:32

Ik vind het raar dat iemand die dus al het hele jaar niet is wezen winkelen nu enorm wordt aangewezen omdat ze twee broeken in een fysieke winkel gaat kopen.
Voor iedereen is essentieel anders, want als je sinds maart niet meer in het centrum bent geweest om wat te kopen denk ik dat die persoon best kan inschatten wat voor hem/haar essentieel is.
Ik vind broeken online kopen prima van merken die ik ken, maar snap heel goed dat dit nou net iets is wat voor anderen toch wel echt belangrijk is om fysiek te kopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:32

MyWishMax schreef:
nynke55 schreef:
Waarom zou je 20 broeken bestellen? Ik bestel er meestal 1. want ik weet mijn maat. Mocht ik twijfelen, dan koop ik er 2 en gaat er 1 terug.

Ik weet mijn maat ook. Maar toch wil dat erg wisselen per model en merk, dus ik kan niet blind bestellen en er vanuit gaan dat het past. Broeken en schoenen bestel ik dus niet graag, die wil ik in de winkel passen. Omdat ik er wel rustig 10 moet passen om 1 goede vinden.

Ik weet mijn maat ook, maar idd het wisselt sterk per merk en ook de lengte valt vaak tegen. Veel broeken zijn gewoon veel te kort voor mij. Zelfs als je altijd bij een specifieke winkel koopt, het een past mooi en het ander zit gewoon slecht. Zelfde met schoenen. Bestel ik ook niet online. Je wil ze toch even passen. En vaak lijkt het op de foto heel erg leuk en valt het in de praktijk heel erg tegen. Voor mijn dochter pas wel een en ander online besteld omdat ik precies wist welk model ik hebben moest, zelfde broek als die ze al had maar dan maatje groter. Gelukkig heeft H&M dezelfde broeken al jaren. Dat geluk moet je ook maar net hebben, want assortiment kan zomaar ineens wijzigen waardoor je favoriete model eruit gaat. En funshoppen doe ik nooit want ik hou helemaal niet van winkelen. Ik ga alleen de stad in als ik echt iets nodig heb.

Ik zag trouwens net op het corona dashbord dat de besmettingen hier heel erg terug aan het lopen zijn. Erg fijn om te weten!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:33

Wat is funshoppen?
Ik koop alleen als ik iets nodig heb, bijna altijd online, en moet ik een winkel in liefst zo snel mogelijk zonder passen,

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:34

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Als we ons met z'n allen vanaf het begin aan de geest van de regels hadden gehouden om corona te bestrijden,

Uhm. Vanaf het begin af aan was de 'geest van de regels' niet om corona te bestrijd, maar om, ja, wat eigenlijk? Iets tussen het 'gematigd door laten gaan' en 'toewerken naar herd immunity'.

Toen we het immers bijna onder controle hadden was het beleid van de overheid niet om die tijd te gebruiken om het laatste beetje ook nog even onder controle te krijgen en vervolgens een goed plan ter voorbereiding van de herfst, nee, het was een haastig en ongecoordineerd opengooien van allerlei dingen, en toen snel op vakantie.

Daarnaast moet de overheid wel degelijk wat doen. Er wordt wel volop geframed alsof deze uitbraak alleen maar komt door individuele mensen die zich niet aan de regels houden, maar een deel van de mensen dat besmet raakt wordt dat doordat ze bv moeten werken in situaties die niet veilig genoeg zijn, of omdat ze wonen in situaties die niet veilig genoeg zijn.

Bedenk dat de beschermingsmaatregelen voor de zorg nog steeds niet voldoende zijn! Er werken mensen in de zorg met te weinig beschermingsmateriaal, en die mensen worden ziek.

Dat heeft twee effecten: enerzijds de rechtstreekse, van besmettingen die zich uitbreiden, maar ook een indirecte, waarbij mensen best wel duidelijk de onderliggende niet-echt-aanpakkenhouding van de regering hebben meegekregen, en die onduidelijkheid laten meespelen in hun keuzes. Want handelen in de 'geest' van de regels om corona te stoppen betekent voor mensen dat ze al 8 maanden in isolatie zitten.

Citaat:
dan had de overheid niks hoeven te doen, want dan hadden we de zaak onder controle kunnen houden en namen we uit onszelf de maatregelen die nodig zijn op dat moment. Maar omdat we met z'n allen continu de grenzen van de regels opzoeken, moeten er aldoor nieuwe regeltjes bedacht worden om de mazen te dichten, die we toch weer gevonden hebben.

Ken je het prisoner's dilemma? Dat is hier volop aan de orde. Corona samen bestrijden is effectief, maar de overheid heeft die samenwerking deels zelf ondermijnd. En dus is er nu niet echt meer een samen over.
Dat de maatregelen bovendien veel minder ingrijpende gevolgen hebben op mensen die geld en ruimte hebben om hun leven te leven (tegenover mensen die in kleine appartementen wonen, geen eigen buitenruimte hebben en vertrouwen op gezamelijke voorzieningen voor hun leven) maakt het des te lastiger. Waar is het 'samen' dan?

Citaat:
Wat de bibliotheek betreft. In het voorjaar had de bibliotheek de mogelijkheid opengezet dat iedereen via hun app een aantal boeken gratis als e-book konden lezen. Dit vanwege het feit dat ze gesloten waren. Dat kunnen ze nu natuurlijk weer doen.

Ik hoop het. Maar de bieb is meer: een plek om te werken, om dingen in te zien, tijdschriften en kranten te lezen die men niet zelf kan of wil betalen, een plek om de taal te leren, een plek om internet op te kunnen voor de mensen die geen internet of volwaardige computer thuis hebben, een plek om te printen en kopieren van belangrijke documenten...
Voor veel mensen lijkt het zo onbelangrijk. Maar voor de mensen die nu in de aanvraagprocedure van uitkeringen zitten en geen geld hebben voor internet/printers is het wel lastig. En nee, niet iedereen heeft een netwerk van mensen waar ze dat kunnen vinden. De bieb was een deel van dat netwerk.

De horror, mensen die zelfstandig nadenken zonder dat de overheid ze vertelt wat ze moeten doen. Ik weet dat je een hekel aan deze regering hebt en dat graag en veel ventileert, maar soms kan je ook gewoon verder dan je eigen bias kijken. En het is echt onzin om te doen alsof wij als samenleving ontzettend onze best hebben gedaan om ons aan de geest van de regels te houden om zo het reproductiegetal laag te houden.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:35

Ik vind het funshoppen ook lastig.
Heb spullen nodig voor onze baby, maar dit is de eerste dus wil je je even goed laten voorlichten in winkels ed.
Valt dit onder funshoppen of noodzakelijk?

Technisch gezien kan ik alles online kopen, maar heb nog nooit een kinderwagen aangeraakt, dus ja, wat extra informatie ed is dan wel fijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:36

ik vind het helemaal geen probleem dat iemand even naar een winkel gaat om iets te kopen, ik denk dat de term "funshoppen" vooral slaat op mensen die er een dagje uit van maken, even hier kijken, even daar kijken en niks kopen. Winkels als een museum zien, zeg maar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:37

Barbabientje van kinderwagen kan ik alleen maar zeggen Joolz... zo een fijne..

Pabie

Echwel schreef:
Wat is funshoppen?
Ik koop alleen als ik iets nodig heb, bijna altijd online, en moet ik een winkel in liefst zo snel mogelijk zonder passen,

Ja dit is voor iedereen anders vrees ik.
Maar ik denk dat zolang iemand niet elke week 5 winkels afloopt en in 3/4 niets koopt het niet nodig is een enkel tripje voor wat dan ook helemaal zwart te maken.

Want als we t gooien op "dat kan je ook bestellen" kan je ondertussen echt alles bestellen dus is geen enkel shoppen nog geoorloofd.

Ik steun toch liever de lokale ondernemer, maar ga wel met een plan naar het centrum. Niet winkel in en uit om even leuk te kijken wat ze hebben etc. Maar gewoon gericht naar de winkels waar ik weet wat ik wil hebben, vaak ook van te voren online uitgezocht wat ik wil hebben.

En ach ja daar mag men wat van vinden, maar ik hoop ook dat we na de crisis nog fysieke winkels hebben en meer keuze dan bol of amazon.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Ik vind dat er toch ook wel winst te halen valt in de communicatie vanuit de overheid richting ons, de burgers. Dat is niet altijd even eenduidig. Ook uit het gedrag van bewindslieden (denk aan Grapperhaus en de bruiloft) spreekt niet altijd een voorbeeldrol. En dat maakt dat mensen dan automatisch denken dat het minder belangrijk is. Daarmee praat ik het niet goed. Maar het is zeker iets wat meespeelt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:38

ik vind dat gewoon kritisch zijn op wat je doet. Zo min mogelijk winkelen, maar dingen die voor jou belangrijk zijn moet je gewoon doen. Voor de 1 is dat een broek, voor de ander een kinderwagen.
Waarbij je je kan afvragen of die kinderwagen ook niet nog 2 weken kan wachten, als we weer iets versoepelen. Daarop heb alleen jijzelf een antwoord.

Ik vind dat wat anders dan een dagje de stad in gaan, zoals ik voor corona nog wel eens deed met mijn moeder. Zonder dat ik echt specifiek iets nodig had gewoon winkeltjes neuzen en een gezellige dag hebben samen. Voor mij is dat funshoppen, niet doelgericht naar een winkel gaan om te halen wat je nodig hebt.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:39

Barbabientje schreef:
Heb spullen nodig voor onze baby, maar dit is de eerste dus wil je je even goed laten voorlichten in winkels ed.

Technisch gezien kan ik alles online kopen, maar heb nog nooit een kinderwagen aangeraakt, dus ja, wat extra informatie ed is dan wel fijn.

Gewoon nadenken wat voor jou belangrijk is.
Als je doelgericht ergens heen gaat vind ik dat geen funshoppen.

Ik zelf zie funshoppen als zonder duidelijk doel naar het centrum gaan en wat winkels in en uit lopen en dan met paar dingetjes terug komen. Als je duidelijk voor ogen hebt wat je wil hebben en welke winkel(s) je daar voor in moet mwah. Ook zo banketstaaf om een karretje van de supermarkt te stelen en daar je kind in te leggen.

En 10 verschillende bestellen om thuis te kunnen testen is ook weer zo wat he :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:39

Barbabientje schreef:

Ik vind dat wel noodzakelijk.

Funshoppen is voor mij een dagje eruit en winkelen zonder iets echt nodig te hebben. Je gaat dus meer gewoon kijken en als er iets leuks is neem je het mee, maar nodig is het niet. Dat doe ik dus niet nu.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:40

secricible schreef:
ik vind dat gewoon kritisch zijn op wat je doet. Zo min mogelijk winkelen, maar dingen die voor jou belangrijk zijn moet je gewoon doen. Voor de 1 is dat een broek, voor de ander een kinderwagen.
Waarbij je je kan afvragen of die kinderwagen ook niet nog 2 weken kan wachten, als we weer iets versoepelen. Daarop heb alleen jijzelf een antwoord.

Ik vind dat wat anders dan een dagje de stad in gaan, zoals ik voor corona nog wel eens deed met mijn moeder. Zonder dat ik echt specifiek iets nodig had gewoon winkeltjes neuzen en een gezellige dag hebben samen. Voor mij is dat funshoppen, niet doelgericht naar een winkel gaan om te halen wat je nodig hebt.

Klopt, ik ga ook nu niet, want kan inderdaad wel 2 weken wachten, maar wie weet wat er komt na die 2 weken.
Dus ben vast aan het vooruit doem denken zeg maar.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:41

SusanH schreef:
Ik vind dat er toch ook wel winst te halen valt in de communicatie vanuit de overheid richting ons, de burgers. Dat is niet altijd even eenduidig. Ook uit het gedrag van bewindslieden (denk aan Grapperhaus en de bruiloft) spreekt niet altijd een voorbeeldrol. En dat maakt dat mensen dan automatisch denken dat het minder belangrijk is. Daarmee praat ik het niet goed. Maar het is zeker iets wat meespeelt.

Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat.
Niemand weet nog wat nou verstandig is, want uit zo'n grapperhaus komt ook naar voren ja hij vond het verantwoord om een bruiloft te houden en dat mag van de regels (niet het binnen 1.5m komen maar dat even buiten beschouwing gelaten). Maar daarmee dragen ze ook uit dat dat niet onverstandig is. Ik denk dat door dat soort acties wel het hele creatief binnen de regels denken verder is versterkt. Niet met z'n allen voor elkaar maar ieder voor zich het beste er van maken of dat nou verstandig is of niet..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:42

Echwel schreef:
Wat is funshoppen?

Voor mij betekent funshoppen dat je doelloos winkel in- winkel uit gaat, alleen om te kijken en niets kopen.

Zoiets wat je doet op vakantie, langs alle winkels lopen en alleen winkelen om te kijken. En af en toe toch iets te kopen.

Maar heb ik bijvoorbeeld iets nodig bij de Ikea en ga ik er voor dat artikel heen, dan loop ik wel een complete ronde door de winkel op mn gemakje. Dat valt voor sommige misschien ook onder funshoppen, maar ik kom naar de winkel met de intentie om wat te kopen, niet om het winkelen zelf.

Muze

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:45

Dat dus. Voel
Me verder niet geroepen toelichting te geven waarom ik twee broeken wel nu wil kopen en niet bestel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:46

Ik was ook zo een funshopper. Ging graag naar de stad maar ben nu sinds de eerste golf flink afgekickt.
Heb er echt geen behoefte meer aan. Scheelt een hoop geld en geen onzin waar je mee thuis komt. Kleding in mijn geval. Mis alleen even lekker lunchen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:47

Popstra schreef:
Ik was ook zo een funshopper. Ging graag naar de stad maar ben nu sinds de eerste golf flink afgekickt.
Heb er echt geen behoefte meer aan. Scheelt een hoop geld en geen onzin waar je mee thuis komt. Kleding in mijn geval. Mis alleen even lekker lunchen.

haha ik kwam altijd met veel te veel thuis, wat ik echt oprecht niet nodig had :+
Dus voor mijn portemonnee is dit wel beter _O-