Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ann schreef:Als je normaal gesproken veel kleding gaat passen bij irl shoppen, kun je er nu toch wel rekening mee houden dat we in een crisis situatie zitten en je koop (of pas) gedrag daarop aanpassen? Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een model waarvan je al weet hoe de pasvorm is en daar 1 of 2 verschillenden maten van passen ipv 20 verschillende modellen? Momenteel koop ik kleding alleen online en waarvan ik de pasvorm al weet en dan als ik het daadwerkelijk nodig heb. Het funshoppen komt na de crisis wel weer.
Ann schreef:Als je normaal gesproken veel kleding gaat passen bij irl shoppen, kun je er nu toch wel rekening mee houden dat we in een crisis situatie zitten en je koop (of pas) gedrag daarop aanpassen? Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een model waarvan je al weet hoe de pasvorm is en daar 1 of 2 verschillenden maten van passen ipv 20 verschillende modellen? Momenteel koop ik kleding alleen online en waarvan ik de pasvorm al weet en dan als ik het daadwerkelijk nodig heb. Het funshoppen komt na de crisis wel weer.
MyWishMax schreef:nynke55 schreef:Waarom zou je 20 broeken bestellen? Ik bestel er meestal 1. want ik weet mijn maat. Mocht ik twijfelen, dan koop ik er 2 en gaat er 1 terug.
Ik weet mijn maat ook. Maar toch wil dat erg wisselen per model en merk, dus ik kan niet blind bestellen en er vanuit gaan dat het past. Broeken en schoenen bestel ik dus niet graag, die wil ik in de winkel passen. Omdat ik er wel rustig 10 moet passen om 1 goede vinden.
Shadow0 schreef:Karl66 schreef:Als we ons met z'n allen vanaf het begin aan de geest van de regels hadden gehouden om corona te bestrijden,
Uhm. Vanaf het begin af aan was de 'geest van de regels' niet om corona te bestrijd, maar om, ja, wat eigenlijk? Iets tussen het 'gematigd door laten gaan' en 'toewerken naar herd immunity'.
Toen we het immers bijna onder controle hadden was het beleid van de overheid niet om die tijd te gebruiken om het laatste beetje ook nog even onder controle te krijgen en vervolgens een goed plan ter voorbereiding van de herfst, nee, het was een haastig en ongecoordineerd opengooien van allerlei dingen, en toen snel op vakantie.
Daarnaast moet de overheid wel degelijk wat doen. Er wordt wel volop geframed alsof deze uitbraak alleen maar komt door individuele mensen die zich niet aan de regels houden, maar een deel van de mensen dat besmet raakt wordt dat doordat ze bv moeten werken in situaties die niet veilig genoeg zijn, of omdat ze wonen in situaties die niet veilig genoeg zijn.
Bedenk dat de beschermingsmaatregelen voor de zorg nog steeds niet voldoende zijn! Er werken mensen in de zorg met te weinig beschermingsmateriaal, en die mensen worden ziek.
Dat heeft twee effecten: enerzijds de rechtstreekse, van besmettingen die zich uitbreiden, maar ook een indirecte, waarbij mensen best wel duidelijk de onderliggende niet-echt-aanpakkenhouding van de regering hebben meegekregen, en die onduidelijkheid laten meespelen in hun keuzes. Want handelen in de 'geest' van de regels om corona te stoppen betekent voor mensen dat ze al 8 maanden in isolatie zitten.Citaat:dan had de overheid niks hoeven te doen, want dan hadden we de zaak onder controle kunnen houden en namen we uit onszelf de maatregelen die nodig zijn op dat moment. Maar omdat we met z'n allen continu de grenzen van de regels opzoeken, moeten er aldoor nieuwe regeltjes bedacht worden om de mazen te dichten, die we toch weer gevonden hebben.
Ken je het prisoner's dilemma? Dat is hier volop aan de orde. Corona samen bestrijden is effectief, maar de overheid heeft die samenwerking deels zelf ondermijnd. En dus is er nu niet echt meer een samen over.
Dat de maatregelen bovendien veel minder ingrijpende gevolgen hebben op mensen die geld en ruimte hebben om hun leven te leven (tegenover mensen die in kleine appartementen wonen, geen eigen buitenruimte hebben en vertrouwen op gezamelijke voorzieningen voor hun leven) maakt het des te lastiger. Waar is het 'samen' dan?Citaat:Wat de bibliotheek betreft. In het voorjaar had de bibliotheek de mogelijkheid opengezet dat iedereen via hun app een aantal boeken gratis als e-book konden lezen. Dit vanwege het feit dat ze gesloten waren. Dat kunnen ze nu natuurlijk weer doen.
Ik hoop het. Maar de bieb is meer: een plek om te werken, om dingen in te zien, tijdschriften en kranten te lezen die men niet zelf kan of wil betalen, een plek om de taal te leren, een plek om internet op te kunnen voor de mensen die geen internet of volwaardige computer thuis hebben, een plek om te printen en kopieren van belangrijke documenten...
Voor veel mensen lijkt het zo onbelangrijk. Maar voor de mensen die nu in de aanvraagprocedure van uitkeringen zitten en geen geld hebben voor internet/printers is het wel lastig. En nee, niet iedereen heeft een netwerk van mensen waar ze dat kunnen vinden. De bieb was een deel van dat netwerk.
Echwel schreef:Wat is funshoppen?
Ik koop alleen als ik iets nodig heb, bijna altijd online, en moet ik een winkel in liefst zo snel mogelijk zonder passen,
Barbabientje schreef:Ik vind het funshoppen ook lastig.
Heb spullen nodig voor onze baby, maar dit is de eerste dus wil je je even goed laten voorlichten in winkels ed.
Valt dit onder funshoppen of noodzakelijk?
Technisch gezien kan ik alles online kopen, maar heb nog nooit een kinderwagen aangeraakt, dus ja, wat extra informatie ed is dan wel fijn.
Barbabientje schreef:Ik vind het funshoppen ook lastig.
Heb spullen nodig voor onze baby, maar dit is de eerste dus wil je je even goed laten voorlichten in winkels ed.
Valt dit onder funshoppen of noodzakelijk?
Technisch gezien kan ik alles online kopen, maar heb nog nooit een kinderwagen aangeraakt, dus ja, wat extra informatie ed is dan wel fijn.
secricible schreef:ik vind dat gewoon kritisch zijn op wat je doet. Zo min mogelijk winkelen, maar dingen die voor jou belangrijk zijn moet je gewoon doen. Voor de 1 is dat een broek, voor de ander een kinderwagen.
Waarbij je je kan afvragen of die kinderwagen ook niet nog 2 weken kan wachten, als we weer iets versoepelen. Daarop heb alleen jijzelf een antwoord.
Ik vind dat wat anders dan een dagje de stad in gaan, zoals ik voor corona nog wel eens deed met mijn moeder. Zonder dat ik echt specifiek iets nodig had gewoon winkeltjes neuzen en een gezellige dag hebben samen. Voor mij is dat funshoppen, niet doelgericht naar een winkel gaan om te halen wat je nodig hebt.
SusanH schreef:Ik vind dat er toch ook wel winst te halen valt in de communicatie vanuit de overheid richting ons, de burgers. Dat is niet altijd even eenduidig. Ook uit het gedrag van bewindslieden (denk aan Grapperhaus en de bruiloft) spreekt niet altijd een voorbeeldrol. En dat maakt dat mensen dan automatisch denken dat het minder belangrijk is. Daarmee praat ik het niet goed. Maar het is zeker iets wat meespeelt.
Echwel schreef:Wat is funshoppen?
Ik koop alleen als ik iets nodig heb, bijna altijd online, en moet ik een winkel in liefst zo snel mogelijk zonder passen,
Popstra schreef:Ik was ook zo een funshopper. Ging graag naar de stad maar ben nu sinds de eerste golf flink afgekickt.
Heb er echt geen behoefte meer aan. Scheelt een hoop geld en geen onzin waar je mee thuis komt. Kleding in mijn geval. Mis alleen even lekker lunchen.