Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:51

Bijna 80% zegt niet op familiebezoek te gaan en geen familie te ontvangen met Pasen. En bij een groot deel van de mensen die wel familie gaan zien, zal het geen probleem zijn, bijvoorbeeld in de tuin met 1,5 meter afstand.
Dus hopelijk valt het allemaal wel mee.
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... met-pasen/

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:52

Maar je kan er in mij optiek ook voor kiezen om samen in quarantaine te gaan. Bv met een latrelatie. Alle andere sociale contacten vermijden en je afstanden houden. Maar met een (of 2 in dit geval) VASTE personen (dus niet elk weekend een ander) een huishouden vormen en samen in quarantaine gaan. Dat is in mijn ogen niet anders dan een huishouden dat toevallig uit meerdere personen bestaat.

Zelf heb ik dat met een vriendin van mij.
Ouders houdt ik wel op afstand. In de tuin bijkletsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:59

Cer schreef:
Nou ja, er zijn nog best wat mensen die niet in Corona geloven.. ik werd tot mijn verbazing op FB door een fb-kennis uitgenodigd voor een anti 5G-Corona complot FB pagina :oo
Op Twitter zie ik ook wat uitspraken als 'de regering houdt ons eronder, kom, we gaan met zn allen naar buiten!'..
En hier lees je ook dat mensen het niet trekken om de zomer 'alleen' door te brengen.. dus aan de ene kant kan het verbazen, aan de andere kant niet.

Daarbij denk ik ook dat het wel een beetje afhankelijk is van wie je ontmoet en wie die personen weer ontmoeten. Als je ouders verder niemand zien, en je ziet zelf ook niemand buiten je ouders, wie ga je verder besmetten dan, als je hygiene goed in acht houdt?
Kan iemand uitleggen hoe dat dan werkt?

Je ziet toch altijd mensen bij het boodschappen doen of tijdens de frisse neus. Veel mensen werken nog gewoon met collega's of klanten natuurlijk. Tenzij je jezelf echt opsluit in huis.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:00

Cer schreef:
Daarbij denk ik ook dat het wel een beetje afhankelijk is van wie je ontmoet en wie die personen weer ontmoeten. Als je ouders verder niemand zien, en je ziet zelf ook niemand buiten je ouders, wie ga je verder besmetten dan, als je hygiene goed in acht houdt?

Als iedereen altijd open en eerlijk was over zijn/haar contacten, dan waren de SOA's nu zo ondertussen ook wel verdwenen. :Y)

Je kunt alleen verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag, vind ik. En dus niet blind varen op het "ik spreek niemand anders" van een ander. Gisteren stond ik op straat op afstand met bekenden te praten toen er een dame op leeftijd zo dicht langs me liep dat ze me haast aanraakte, waarna ze ook nog eens een gesprek begon. Heb haar gevraagd afstand te houden, maar misschien zegt zij tegen haar omgeving ook wel dat ze niemand ziet.

In mijn werk heb ik onvermijdelijk contact met mensen en beschermd contact met mensen met COVID. Ik weet en zie hoe triest de gevolgen van COVID kunnen zijn, dus kies ik ervoor om me waar dat kan strikt aan de regels te houden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:02

Mag ik (niet om te klagen of klagers terecht te wijzen, maar om misschien toch het besef te geven dat het nog erger kan) aangeven waar we in Spanje al heel blij mee zouden zijn?

* gewoon buiten je eigen huis/tuin een wandeling kunnen maken, zonder hond en verder dan 50 meter
* boodschappen doen in een supermarkt naar keuze en niet verplicht in het dorpswinkeltje van 4 x 15 meter waar zelfs de rijen (2 stuks) niet breder zijn dan 1 meter en het assortiment van de dag bestaat uit óf rundvlees óf kip óf lam, maar zeker niet alledrie tegelijk. En we hebben ook nog de bakker, stokbrood met of zonder zout, chocoladecroissant of croissant (maar voor die laatste twee moet je wel vroeg zijn!)
* naar een tuincentrum voor planten en potten, want ondanks dat wij graag de tuin nu klaar zouden maken om er in te genieten (ja, wij hebben een tuin gelukkig!) zijn er geen andere winkels open dan die voor eten, drogisterij-artikelen of apotheken
* mensen met kinderen zouden heel graag eens die kinderen een uurtje buiten kunnen laten spelen, ook streng verboden, alleen als je echt niet anders kan, mag je ze even mee nemen om boodschappen te doen (wat ook weer niet handig is in dat ene winkeltje)
* en dan ook misschien bij vrienden, familie of kennissen even dat koffiemomentje in de tuin op 1,5 meter afstand of meer? ook dat kan nu niet, want je mag niet de auto in of op straat komen zonder dat je naar je werk (ook heel beperkt wat betreft bedrijven die mogen draaien), apotheek of voedselgerelateerde winkel gaat.
* met zijn tweeën in de auto zitten, we liggen tenslotte ook samen in één bed.

Kortom: ik snap dat mensen zich in Nederland beperkt voelen, maar tel je zegeningen. We hebben met dezelfde ziekte te maken, het aantal besmettingen in onze regio is vele malen lager dan bijvoorbeeld in Noord-Brabant of in Madrid, maar we hebben wel hele strenge regels.

En ook wij zouden dolgraag ons kleinkind wat in mei geboren gaat worden, bezoeken, al was het maar een raamvisite. Of het nieuwe huis van mijn zoon en zijn vriendin gaan bekijken of gewoon een mooie rit langs de kersenbloesems maken. Maar aan de andere kant, zolang dat virus zich nog zo makkelijk verspreid, doen we het met thuisbezorgde boodschappen en een lieve vriend die voor ons naar de supermarkt gaat (hij mag wel, vitaal beroep, rondrijden met medicatie voor apotheken).

Ik zie ondertussen wat berichten voorbij komen. Wat Tancreda zegt: 1 of 2 vaste personen alleen in de weekenden zijn en je allebei niet met andere sociale contacten inlaten, kan prima. Of als je alleenstaand bent en in het weekend naar je ouders (waar dan ook niet de halve familie op bezoek komt), ok!

Ook ik snap er soms niks van hoor, die verhalen uit Nederland en daarom voel ik me misschien toch wel prettiger en veiliger met de Spaanse regels. Gisteren gebeld met de dochter van onze benedenburen in ons Nederlandse appartement (vakantiewoning, zeg maar). Pa 80, ma 78. Hij gaat nog naar kantoor (jawel!!) want is onmisbaar, vindt hij. Zij gaat wandelen met een vriendin. Zoon werkt met pa op kantoor en heeft een gezin met tieners. De andere buurvrouw van 81 woont alleen, maar haar zoon en zijn vriendin eten er altijd een paar keer week en dat gaat gewoon door, want is eigen gezin. Maar schoondochter werkt dus wel in een supermarkt achter de kassa. En die mensen staan dus ook in onze lift , zelfde buitendeur enzovoort. Ik blijf maar even hier veilig op mijn berg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:05

mysa schreef:
Yvank_ schreef:
In Zuid Korea nu 91 mensen die genezen waren weer positief getest. In China loopt het ook weer op. Ik ben bang we er nog lang niet vanaf zijn.

Waar lees/hoor je dat? Dat zou betekenen dat er zelfs geen kortdurende immuniteit wordt opgebouwd?

China is erg groot, de meeste mensen hebben het nog niet gehad dus dan ook geen immuniteit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:07

Ja dat weet ik niet, ik heb nog nooit een SOA gehad... :Y)

En ik zie inderdaad mensen bij het boodschappen doen, 1x per week, maar wel vanaf afstand, tot nu toe lukt dat prima. Onderweg zit ik niet aan mn gezicht en als ik thuis kom was ik mn handen.. Dat is volgens mij volgens de regels. Als ik naar mijn moeder zou gaan, die in dr upje een beetje thuis zit te zitten (nee ik denk niet dat zij er een enorm geheim sociaal leven op nahoudt) en ik zorg dat ik goed schoon ben (lijkt me verder ook best wel fris :j ) en ik ga niet om haar nek hangen, maar gewoon netjes op afstand binnen, dan denk ik dat ik bij mn moedertje op visite kan :j (zij heeft ook schoonmaakmiddelen in huis, dus we kunnen deurkrukken etc ontsmetten bijvoorbeeld)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:09

Cer schreef:
Nou ja, er zijn nog best wat mensen die niet in Corona geloven.. ik werd tot mijn verbazing op FB door een fb-kennis uitgenodigd voor een anti 5G-Corona complot FB pagina :oo
Op Twitter zie ik ook wat uitspraken als 'de regering houdt ons eronder, kom, we gaan met zn allen naar buiten!'..
En hier lees je ook dat mensen het niet trekken om de zomer 'alleen' door te brengen.. dus aan de ene kant kan het verbazen, aan de andere kant niet.

Moet je eens lid worden van de Vaccinvrije FB (voor ouders), daar komen ook de wildste complotten voorbij.

@Iena en friezenfan, jullie hebben gelijk,ze moeten dan inderdaad wel 1.5meter afstand van jullie bewaren. Ik begreep hem verkeerd,excuus.

Als ik wandel met mn gezin lopen wij geen 1.5 meter uit elkaar maar bewaren inderdaad wel die afstand van vreemden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:11

Ik moet straks ook de deur uit om onze hond in te laten slapen. Hij is oud en het zat er al een tijdje aan te komen maar vanochtend zakte hij door zijn benen, liet zijn plas lopen en stond niet meer op, het is klaar.

Onze eigen da heeft onderbezetting vanwege corona ziekmeldingen, dus we gaan noodgedwongen twee dorpen verderop. Ze komen ook niet meer aan huis omdat ze dan geen 1,5 meter afstand kunnen garanderen. Ik zie er tegenop, mag ik hem wel vasthouden terwijl hij vertrekt? ;(
Jemig wat klote en dit is nog ‘maar’ een hond.

mysa

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:12

Oh wat naar, ook nog net nu, veel sterkte.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:12

MoniqueT schreef:
Mag ik (niet om te klagen of klagers terecht te wijzen, maar om misschien toch het besef te geven dat het nog erger kan) aangeven waar we in Spanje al heel blij mee zouden zijn?

* gewoon buiten je eigen huis/tuin een wandeling kunnen maken, zonder hond en verder dan 50 meter
* boodschappen doen in een supermarkt naar keuze en niet verplicht in het dorpswinkeltje van 4 x 15 meter waar zelfs de rijen (2 stuks) niet breder zijn dan 1 meter en het assortiment van de dag bestaat uit óf rundvlees óf kip óf lam, maar zeker niet alledrie tegelijk. En we hebben ook nog de bakker, stokbrood met of zonder zout, chocoladecroissant of croissant (maar voor die laatste twee moet je wel vroeg zijn!)
* naar een tuincentrum voor planten en potten, want ondanks dat wij graag de tuin nu klaar zouden maken om er in te genieten (ja, wij hebben een tuin gelukkig!) zijn er geen andere winkels open dan die voor eten, drogisterij-artikelen of apotheken
* mensen met kinderen zouden heel graag eens die kinderen een uurtje buiten kunnen laten spelen, ook streng verboden, alleen als je echt niet anders kan, mag je ze even mee nemen om boodschappen te doen (wat ook weer niet handig is in dat ene winkeltje)
* en dan ook misschien bij vrienden, familie of kennissen even dat koffiemomentje in de tuin op 1,5 meter afstand of meer? ook dat kan nu niet, want je mag niet de auto in of op straat komen zonder dat je naar je werk (ook heel beperkt wat betreft bedrijven die mogen draaien), apotheek of voedselgerelateerde winkel gaat.

Kortom: ik snap dat mensen zich in Nederland beperkt voelen, maar tel je zegeningen. We hebben met dezelfde ziekte te maken, het aantal besmettingen in onze regio is vele malen lager dan bijvoorbeeld in Noord-Brabant of in Madrid, maar we hebben wel hele strenge regels.

En ook wij zouden dolgraag ons kleinkind wat in mei geboren gaat worden, bezoeken, al was het maar een raamvisite. Of het nieuwe huis van mijn zoon en zijn vriendin gaan bekijken of gewoon een mooie rit langs de kersenbloesems maken. Maar aan de andere kant, zolang dat virus zich nog zo makkelijk verspreid, doen we het met thuisbezorgde boodschappen en een lieve vriend die voor ons naar de supermarkt gaat (hij mag wel, vitaal beroep, rondrijden met medicatie voor apotheken).

Ik zie ondertussen wat berichten voorbij komen. Wat Tancreda zegt: 1 of 2 vaste personen alleen in de weekenden zijn en je allebei niet met andere sociale contacten inlaten, kan prima. Of als je alleenstaand bent en in het weekend naar je ouders (waar dan ook niet de halve familie op bezoek komt), ok!

Ook ik snap er soms niks van hoor, die verhalen uit Nederland en daarom voel ik me misschien toch wel prettiger en veiliger met de Spaanse regels. Gisteren gebeld met de dochter van onze benedenburen in ons Nederlandse appartement (vakantiewoning, zeg maar). Pa 80, ma 78. Hij gaat nog naar kantoor (jawel!!) want is onmisbaar, vindt hij. Zij gaat wandelen met een vriendin. Zoon werkt met pa op kantoor en heeft een gezin met tieners. De andere buurvrouw van 81 woont alleen, maar haar zoon en zijn vriendin eten er altijd een paar keer week en dat gaat gewoon door, want is eigen gezin. Maar schoondochter werkt dus wel in een supermarkt achter de kassa. En die mensen staan dus ook in onze lift , zelfde buitendeur enzovoort. Ik blijf maar even hier veilig op mijn berg.

Die Spaanse regels lijken me helemaal ruk. Kan prima overweg met de Nederlandse. En ik heb 't geluk een fijne tuin te hebben en tegen een natuurgebied aan te wonen. Als geisoleerd wonende single kan ik ook nog bij m'n moeder op bezoek in dezelfde gemeente die goddank ook nog in haar eigen huis woont. Ik waardeer mijn mogelijkheden enorm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:14

MoniqueT schreef:

Het lijkt toch echt de goede kant op te gaan in Nederland. Dus blijkbaar werkt het, dat is toch waar het om gaat uiteindelijk.

Electra63 meldde hier gisteren nog dat Diederik Gommers in Jinek zei trots te zijn op de Nederlandse aanpak. Dat vind ik veel waard, uit zijn mond.

Sterkte MizzMontana, ik hoop dat je hem gewoon mag vasthouden inderdaad.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:17

Marie_Anne schreef:
Hou Anne Frank er alsjeblieft buiten....

Het is pas begin april, waarom nu al druk maken over de zomer, terwijl nog niemand weet wat er gaat gebeuren. Een normale zomer zal het niet worden maar er zal heus meer kunnen dan nu.

Misschien begrijp je het verkeerd. Ik lees het als: als ik aan mensen zoals Anne Frank denk, dan weet ik dat ik niet moet klagen, zij hadden het zoveel slechter. Het relativeert de situatie, bijv.: wij hebben een prima tuin, maar je zal maar 8 hoog op een 2 kamer appartement zitten zonder balkon.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:17

Het is ook ruk, ik zou erg blij zijn met wat versoepeling. Voorlopig is dit vastgesteld tot 28 april en er komt zeker een verlenging van de staat tot alarm tot 14 mei. Maar in welke vorm is nog niet duidelijk, wellicht toch wat soepeler? De staat van alarm is nodig om bepaalde beslissingen te kunnen nemen zonder steeds het hele parlement te moeten raadplegen.

Ik hoop dat inderdaad het voorbeeld van Nederland ook Spanje laat zien dat een intelligente lockdown ook kan werken. Nu nog de vraag hoe intelligent ze zijn ...

Maar zoals het bij onze buren gaat, vind ik dus ook niet intelligent ...

Sterkte met de hond vanmiddag!! Altijd zo verdrietig!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:23

Sterkte Mizzmontana. :(:)

Het lijkt te werken hier in Nederland, eigenlijk zie je hetzelfde resultaat als in Belgie, waar ze veel strengere regels hebben. Nederlanders zijn dus toch intelligent wat betreft de inschattingen maken? :))

Morgen komen mijn ouders op bezoek. Ze zijn al wat vaker geweest om even een bakkie te doen, en de 1,5 meter aanhouden is tot nu toe goed gelukt. Normaal vieren we pasen bij hun, samen met mijn broer en zijn gezin, maar die blijven thuis, zijn met 4en en dat is teveel, bovendien werkt dochterlief in een supermarkt. Hun gaan individueel nog wel bij mijn ouders langs, want als er maar eentje tegelijk gaat is de 1,5 meter een stuk makkelijker te handhaven.

Verder vanmorgen nog wat belgische collega's gesproken, hoe het aan de grens gaat met controles, en of ze veel verschil merken in Belgie en Nederland. Buiten dat hier alle winkels open zijn merken hun weinig verschil, alleen is het drukker op straat in Belgie volgens hun.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:29

Neonlight schreef:
Het lijkt te werken hier in Nederland, eigenlijk zie je hetzelfde resultaat als in Belgie, waar ze veel strengere regels hebben. Nederlanders zijn dus toch intelligent wat betreft de inschattingen maken? :))

De meerderheid in elk geval! Dat is fijn hoor. Ik weet niet hoe dat hier uit zou werken. Maar er is natuurlijk een enorm verschil tussen een grote stad als Madrid en het mini-dorp waar wij wonen. Hier kan ik uren wandelen zonder mensen tegen te komen. Maar mag niet :-)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:32

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:36

De overtredingen zie je hier eigenlijk ook voornamelijk in de stedelijke gebieden, tenminste, dat is wat ik op de nieuwssites lees. Maar de ruimte is daar ook een stuk minder, mensen gaan sneller naar dezelfde plek toe. Wat dat betreft ben ik ook enorm blij met het gehuchtje waar ik woon, omringt door bossen.
Ik vind het ook prettig dat de maatregelen ook gedeeltelijk in handen van de gemeentes liggen, waardoor je niet krijgt dat alle parken bijvoorbeeld gesloten moeten worden, maar het alleen de parken zijn waar het uit de hand loopt.
Ik hoop voor jullie dat Spanje hier inderdaad wat van leert en jullie ook weer wat vrijheid terug kunnen krijgen. Alleen ben ik er ook wel weer bang voor wat een beetje vrijheid na zo'n harde lockdown doet, of mensen dan niet teveel vrijheid nemen.
Is het waar hij zit overigens ook zo heftig met de Corona gevallen? Of valt het in jouw regio mee?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:42

SandravdB schreef:
En waar laat je dan je kind? Als je in kas zou gaan werken

Mijn overbuurvrouw is lerares die gewoon iedere dag geacht wordt op school te verschijnen. Om kinderen op te vangen van mensen die nu dus werken. Wellicht dat dat soort initiatieven ook in jouw regio plaatsvinden op scholen?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:43

Neonlight schreef:
=

En dat ondanks dat Nederland zichzelf naar de verdoemenis hielp volgens de Belgen, wij waren ze dom en zij zoveel beter en slimmer. En nog steeds allerlei excuses verzinnend om maar te doen laten lijken dat we het alsnog veel slechter doen dan zij.

Ik merk hier in de omgeving eigenlijk dat iedereen zich toch ook best netjes aan de regels houd. Winkelen gaat met respect voor ieders ruimte, ik heb nog niet echt scheldende mensen gezien, of mensen die juist denken dat ze iedereen terecht moeten wijzen. Het is drukker op straat dan normaal tijdens werkdagen, maar dat lijkt me ook logisch als niet meer iedereen op kantoor opgesloten zit. Ik zie echt wel dat er ruimte zit tussen de mensen die buiten zijn ook. Hoewel het bizar is als je het heuvelland in rijd en ineens borden ziet staan dat het gesloten is voor recreatie, er beveiliging staat die vraagt wat je gaat doen... Je bent gewend om 'gewoon' 'in en uit' te rijden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:46

Ik vind sommige regels in landen als Spanje best heftig en ik knijp in m'n handen dat er voor mij nog zo weinig is veranderd. De sociale contacten mis ik niet onnoemelijk (niet leuk maar te overleven), ik mag en moet elke dag naar mijn paarden en dat kan gewoon. En kan ze nog de nodige beweging geven en met mijn grote ravalideren. In landen als Frankrijk mogen ook al veel dingen niet meer voor je dieren... Als het niet levensbedreigend is. Dat vind ik echt heel erg als ook wij hier in NL daarop moeten inleveren. Mijn eigen contacten en beperkingen echt prima. Dat mijn eigen knie revalidatie stil ligt en ik niet kan worden geholpen. Maar mijn beesten zou ik dat echt niet willen ontnemen....

Ik hoop dat ook dat er bij ons geen strakkere maatregelen komen. En die versoepeling, tja. Dat moeten we bekijken. Veel willen rrn vastr datum en piepen dat dat niet kan worden gegeven. Ik snap dat niet zo goed. Het blijft vooralsnog gewoon onzeker hoe alles loopt, life by the day en probeer te genieten wat nog wel is en mag. Hoe lastig het soms ook is....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:55

O ja, ik vergeet nog iets! Ik kwijl steeds weer als ik alle thuis-bezorgingsmaaltijden van goede restaurants op Facebook voorbij zie komen!

Ha, hier mag thuisbezorgd worden, maar er zit geen restaurant dicht genoeg in de buurt.

@Neonlight: net als in Nederland is er een enorm verschil in het aantal besmettingen per regio. Madrid en Barcelona, de twee grootste steden zijn enorm zwaar getroffen. Onze regio kent de meeste besmettingen in de steden Murcia en Cartagena. Maar dan nog is onze ´staat´ de tweede minste getroffen staat in Spanje. Onze eigen gemeente kent 19 besmettingen op ongeveer 6000 inwoners, maar minstens de helft is in één bejaardentehuis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:56

Of Nederlanders zich ook tijdens dit mooie weer en de paasdagen aan de regels houd merken we de komende twee weken wel. Wat ik gister in de supermarkt heb gezien ben ik er toch bang voor dat het cijfer eind volgende week weer op gaat lopen. Misschien doemdenken maar ik bereid mezelf vast voor op nog eens twee maanden op eigen erf zitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:57

Even wat luchtig nieuws tussendoor, deze schoolkinderen zijn aan de andere kant van de wereld gestrand maar komen nu terug naar Nederland gevaren op het Friese zeilschip wylde swean. Zo te zien genieten ze volop van dit avontuur en ik gun het ze. :)

https://nos.nl/artikel/2330035-gestrand ... trots.html

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:00

Babootje schreef:
Dank jullie wel allemaal. Ook voor de berichtjes via PB.
Nee er was voor ons geen fysiek afscheid meer mogelijk. We mochten toen ze terminaal was wel komen maar echt fysiek contact in de vorm van hand vast houden of knuffelen is echt onmogelijk. Mijn broer is geweest. Hij heeft al - vermoedelijk - Corona gehad met gemiddelde symptomen, maar inderdaad ingepakt, met bril mondkap en vooral niet aanraken. Wij hebben de keuze gemaakt niet te gaan, omdat mijn man diabetes heeft en we hem niet in gevaar willen brengen. Wij hebben iedere dag kunnen skypen (geweldig dat dat kon) zo vaak we wilden. Gisteren hebben we dat echt nog pakweg 10 minuten voor haar dood gedaan. Zo snel kreeg ik het telefoontje al dat ze weg was. Er was iemand bij die de IPad vast hield en haar over haar hoofd aaide toen we met haar praatten. Ze wist dat wij het waren want opende haar ogen en probeerde nog wat te zeggen. We hebben kunnen zeggen hoeveel we van haar houden. En dat was het dan...
Er is geen uitvaart. Haar lieve vrienden en vriendinnen zijn allemaal op leeftijd. We willen hen niet extra risico doen lopen. Maandag nemen we afscheid. Mn moeder moet eerst 2 dagen in quarantaine (diep gekoeld) voordat ze kan worden opgebaard.Ook veel respect voor degenen die de crematie regelen. Ook dan mogen we haar vanwege het risico niet aanraken.
Qua herdenking hebben we besloten dat te verplaatsen naar een latere datum, wanneer dat weer mag.
Het is zo onwerkelijk nog en heel raar dat ik haar straks niet meer op kan zoeken...

Heftig hoor....!
De verpleging doet haar best, maar afscheid nemen met al deze beperkingen - brrrr...

Nogmaals veel sterkte!