Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:58

Tsja dat vind ik ook zoiets. In een overvolle wereld alles voor kinderen bekostigen en financieel stimuleren maar als je ze niet wilt mag je zelf betalen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:59

verootjoo schreef:
MyWishMax schreef:
Maar als je wel chronisch ziek bent heb je dat elk jaar. Ja, als je als gezond persoon iets hebt ben je het vaak ook al kwijt als het wat onderzoek vraagt. Maar marjo zegt ook elk jaar eigen risico kwijt he? Jaar in, jaar uit. Alsof je gestraft wordt voor ziekte, maar dat is in alle gevallen zo. Ongeluk en even eigen risico er bovenop. Aan de ene kant snap ik het eigen risico. Aan de andere kant vind ik het apart, ja. Zoals jullie ook al schrijven. Sommige dingen vind ik raar dat die wel onder eigen risico vallen en andere dat die er niet onder vallen.

Maar ik denk ook dat wij daar niet goed over kunnen oordelen wat wel en niet goed zou zijn, want we zijn toch wat egoïstisch in zulke zaken. Dingen die je niet nodig hebt onzin vinden en dingen die je zelf wel nodig hebt niet. Even zwart wit he?

Dat laatste is zeker zo, iedereen bekijkt het vanuit z’n eigen perspectief.

Zelf ben ik niet chronisch ziek maar om één of andere reden wel vaak eigen risico kwijt :+

Voor mensen die het echt niet kunnen betalen zijn vaak wel regelingen. Zoals gespreid betalen, kwijtschelding of via de gemeente collectief verzekerd worden voor alles voor een lager bedrag.

Bepaalde chronische ziekten zijn uitgesloten van eigen risico. En de huisartsbezoek, en de zorg rondom zwangerschap/bevalling, en de zorg voor kinderen ook.
Die laatste twee vinden sommige mensen op bokt heel gek maar je hebt daar te maken met een kwetsbaar persoon die je niet wilt uitsluiten van zorg, omdat vooral zij er niks aan kunnen doen dat ze er zijn.

Voor de rest is alles wat in de basisverzekering zit eigen risico.
Maar iemand die mogelijk kanker heeft, of überhaupt chronisch ziek is, kan er ook niets aan doen dat ze er zijn of dat ze ziek zijn en zijn in veel gevallen ook kwetsbaar. Kwetsbaarheid is niet alleen voorbehouden aan kinderen. Als die onderzoeken / behandelingen niet van het eigen risico af gingen, zouden mensen er ook niet over vallen dat iets wat een keuze is, wel volledig vergoed wordt, maar iets waar mensen niet voor kiezen, niet.

Wat betreft de financiële steun, moeten mensen ook wel weten dat die regelingen er zijn en er überhaupt toegang toe hebben (als in: weten welke stappen ze moeten zetten) en dan ook nog maar net het geluk hebben dat de overheid de juiste vinkjes kan zetten waardoor ze daarvoor in aanmerking komen.

Jildau schreef:
Tsja dat vind ik ook zoiets. In een overvolle wereld alles voor kinderen bekostigen en financieel stimuleren maar als je ze niet wilt mag je zelf betalen. :D
En ook even langs een psycholoog om te zien of je ze wel alle honderd op een rijtje hebt. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-22 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:59

Sanet schreef:
elnienjo schreef:

Ik vond t altijd al absurd dat dingen rondom kinderen en zwanger etc in t basispakket zaten / zitten.. ik dacht dat toen met keuze ziektekosten dat je echt kon kiezen wat voor jou belangrijk was .. maar zo werkte t niet helemaal :')

Zwangerschap is een (luxe) keuze, geen ziekte, dus dat zou gewoon onder aanvullende verzekering moeten vallen.

Als anticonceptie gratis was, dan wel idd.

Dat is nog altijd goedkoper dan een kind al vind ik dat anticonceptie en sterilisatie juist onder basisverzekering moet vallen.

Eigen risico zou afgeschaft moeten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:01

elnienjo schreef:
Sanet schreef:

Dat is nog altijd goedkoper dan een kind al vind ik dat anticonceptie en sterilisatie juist onder basisverzekering moet vallen.

Tja, wat is het alternatief? Standaard 250 euro per maand kwijt zijn aan je zorgverzekering? Zorg moet ook ergens van betaald worden hè.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:04

Veroortjoo. Ja, via gemeente heb je idd verzekeringen, maar die zijn ook erg duur he? Ik zit er bij zo 1 en dat is ruim 185 euro per maand. Dus niet echt een lager bedrag eerlijk gezegd. Vroeger met normale verzekering betaalde ik gespreid, want in januari al door eigen risico heen, maar was ik hetzelfde kwijt. Kwijtschelding van eigen risico nooit mogelijk geweest, ken ook niemand die dat wel krijgt.

Zorg voor kinderen snap ik helemaal, andere dingen niet. Maar ik heb geen kinderen dus bekijk het vanuit mij. Ik kan er ook niks aan doen dat ik ziek ben.

Sowieso vind ik de zorgverzekering af en toe heel raar. Want bepaalde behandelingen, die in het buitenland onderzocht zijn en waar mensen veel profijt van hebben, worden niet vergoed. Terwijl die voor betere levenskwaliteit of zelfs verbetering van de klachten kunnen zorgen. Maar de zware medicatie die alleen symptomen onderdrukt wel, ookal moet de dosis elk jaar omhoog omdat het geen oplossing is. :+

Maar misschien heb ik het dan beter :') ik weet dat ik het standaarf kwijt ben. Jij hebt elk jaar pech blijkbaar? Dat lijkt mij vervelend, ik ben lekker voorspelbaar :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:10

Amber_anne schreef:
Mijn uo is dat ik de reclames op tv leuk vind

Echt? Die van Centraal beheer vind ik grappig, maar daar houdt t voor mij wel heel erg op :)).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:12

Mkango schreef:
elnienjo schreef:

Tja, wat is het alternatief? Standaard 250 euro per maand kwijt zijn aan je zorgverzekering? Zorg moet ook ergens van betaald worden hè.

Als je voor kinderen ook gewoon verzekering moet betalen tot 18 jaar kan de individuele premie voor iedereen lager worden.
In 2019 waren er in Nederland 3,4 minderjarigen dus dat tikt lekker aan.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 10-09-22 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:14

elnienjo schreef:
Mkango schreef:

Als je voor kinderen ook gewoon verzekering moet betalen tot 18 jaar kan de individuele premie voor iedereen lager worden.

Zullen we dat gewoon niet doen. Daar is echt niemand bij gebaat en zal enkel zorgen voor meer ontwijking van zorg.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:16

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Zullen we dat gewoon niet doen. Daar is echt niemand bij gebaat en zal enkel zorgen voor meer ontwijking van zorg.

Als er geen eigen risico meer is hoef je de zorg niet te ontwijken. En als er voor kinderen betaald moet worden denken mensen wellicht beter na voor ze een tweede of zelfs derde nemen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:17

Mee eens, San. Het is al lastig als volwassene dat je afhankelijk bent van wat je kan betalen voor zorg. Kinderen moet je niet de dupe laten worden daarvan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:28

Slecht idee elnienjo, wij betalen, inclusief eigen risico per maand, al bijna 400 dus als er dan ook nog kinderen bijkomen is dat helemaal niet op te brengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:30

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Als er geen eigen risico meer is hoef je de zorg niet te ontwijken. En als er voor kinderen betaald moet worden denken mensen wellicht beter na voor ze een tweede of zelfs derde nemen.

Premie voor kinderen laten betalen zal er niet voor zorgen dat er genoeg binnenkomt om het eigen risico te laten vervallen. Kinderen zijn niet de grootste zorgvragers.

Hoe dan ook. Slecht idee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:33

chanicha schreef:
Slecht idee elnienjo, wij betalen, inclusief eigen risico per maand, al bijna 400 dus als er dan ook nog kinderen bijkomen is dat helemaal niet op te brengen.

Het zou dan per persoon juist goedkoper worden als er voor die 3,4 minderjarigen ook premie moet worden afgedragen. En kinderen nemen is een keuze natuurlijk. Als iemand een paard neemt verwacht ie ook niet dat de maatschappij daar voor bijdraagt in onderhoud en zorgkosten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:35

Ja elnienjo, kinderen zijn hetzelfde als je paard. En laat ze maar verrotten met hun ziektes.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:35

Nee maar paarden gaan er over een aantal jaar niet voor zorgen dat jij kan eten of verzorgd wordt in een ziekenhuis en kinderen wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:38

chanicha schreef:
Nee maar paarden gaan er over een aantal jaar niet voor zorgen dat jij kan eten of verzorgd wordt in een ziekenhuis en kinderen wel.

Het merendeel van de kinderen niet lijkt me.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:41

elnienjo schreef:
chanicha schreef:

Het merendeel van de kinderen niet lijkt me.

Maar ze gaan wel jouw aow betalen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:42

chanicha schreef:

En precies deze opvatting is de kern-oorzaak van overbevolking!

Laten we eens beginnen met elkaar niet meer dit schrikbeeld aan te praten, dat er helemaal niet is!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:43

Jildau schreef:
Heeft niet perse met goede gezondheid te maken. Ik ben ook gezond. Afgelopen maart voelde ik een klein bultje in m'n borst dus toch voor de zekerheid maar even naar de huisarts. Die vertrouwde het niet en stuurt me door naar het ziekenhuis. Ik ben een kwartier in het ziekenhuis geweest (borst pletten tussen plaat) en klaar. Gewoon hetzelfde wat ze als bevolkingsonderzoek doen bij 50-plussers. Nou niks aan de hand gelukkig en weer naar huis. Wel afgelopen week de rekening van €385 eigen risico gekregen..

Je hoeft maar één klein onderzoekje of bloed prikken of wat dan ook te doen en je bent de sjaak. Ik vind dat belachelijk. Onderzoek omdat je mogelijk kanker hebt mag je zelf dokken maar echo's voor de zwangerschap worden vergoed. Want kanker is je eigen risico en zwanger worden komt je aanwaaien? Ofzo.

Poh, zeker heel erg krom :(

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Ik vind dit altijd een lastige. Kinderen zijn nodig om een maatschappij draaiende en levend te houden, echter is een groot gezin met 4-6 kinderen is niet meer van deze tijd.

Ik zou er dan eerder voorstander van zijn om na twee kinderen de vergoedingen stop te zetten, maar dat resulteert dan inderdaad weer in een risico van zorgontwijking etc.

Overigens, in Nederland is het gemiddelde geboortecijfer lager dan 2 dus denk ik niet dat dergelijke 'oplossingen' gaan werken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:48

_San87_ schreef:
Amber_anne schreef:
Mijn uo is dat ik de reclames op tv leuk vind

Echt? Die van Centraal beheer vind ik grappig, maar daar houdt t voor mij wel heel erg op :)).

Ja serieus, ik kijk ook heel veel tv en kijk zelfs bepaalde liever dingen op tv dan dat ik ze stream

Anoniem

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:52

Ik ben nu heel nieuwsgierig wat maakt dat je ze zo leuk vindt. :D

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:54

elnienjo schreef:
En kinderen nemen is een keuze natuurlijk.

Waar kan je ze bestellen dan? Asking for a friend waarbij het zelf kweken nog niet lukt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:56

Zorgmijders zijn er nu al...meestal oudere.
Die gaan niet want het is te duur en als ze dan er niet meer omheen kunnen zijn ze voor de zorgverzekering vaak 10 keer zo duur want dat kan het niet meer met een simpele ingreep maar ziekenhuisopname.

Vervolgens zie je mensen het eigen risico op hebben en voor een keel ontsteking de spoedpost op komen (niet de huisartsenpost) zonder koorts en perse door een arts gezien willen worden.
(1 van de vele voorbeelden)

Dus of eigen risico zijn doel haalt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:57

Zelfs het NIET krijgen van kinderen is niet altijd een keuze.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:58

Amber_anne schreef:
_San87_ schreef:

Ja serieus, ik kijk ook heel veel tv en kijk zelfs bepaalde liever dingen op tv dan dat ik ze stream

But... Why :)).