Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
verootjoo schreef:Maar iemand die mogelijk kanker heeft, of überhaupt chronisch ziek is, kan er ook niets aan doen dat ze er zijn of dat ze ziek zijn en zijn in veel gevallen ook kwetsbaar. Kwetsbaarheid is niet alleen voorbehouden aan kinderen. Als die onderzoeken / behandelingen niet van het eigen risico af gingen, zouden mensen er ook niet over vallen dat iets wat een keuze is, wel volledig vergoed wordt, maar iets waar mensen niet voor kiezen, niet.MyWishMax schreef:Maar als je wel chronisch ziek bent heb je dat elk jaar. Ja, als je als gezond persoon iets hebt ben je het vaak ook al kwijt als het wat onderzoek vraagt. Maar marjo zegt ook elk jaar eigen risico kwijt he? Jaar in, jaar uit. Alsof je gestraft wordt voor ziekte, maar dat is in alle gevallen zo. Ongeluk en even eigen risico er bovenop. Aan de ene kant snap ik het eigen risico. Aan de andere kant vind ik het apart, ja. Zoals jullie ook al schrijven. Sommige dingen vind ik raar dat die wel onder eigen risico vallen en andere dat die er niet onder vallen.
Maar ik denk ook dat wij daar niet goed over kunnen oordelen wat wel en niet goed zou zijn, want we zijn toch wat egoïstisch in zulke zaken. Dingen die je niet nodig hebt onzin vinden en dingen die je zelf wel nodig hebt niet. Even zwart wit he?
Dat laatste is zeker zo, iedereen bekijkt het vanuit z’n eigen perspectief.
Zelf ben ik niet chronisch ziek maar om één of andere reden wel vaak eigen risico kwijt
Voor mensen die het echt niet kunnen betalen zijn vaak wel regelingen. Zoals gespreid betalen, kwijtschelding of via de gemeente collectief verzekerd worden voor alles voor een lager bedrag.
Bepaalde chronische ziekten zijn uitgesloten van eigen risico. En de huisartsbezoek, en de zorg rondom zwangerschap/bevalling, en de zorg voor kinderen ook.
Die laatste twee vinden sommige mensen op bokt heel gek maar je hebt daar te maken met een kwetsbaar persoon die je niet wilt uitsluiten van zorg, omdat vooral zij er niks aan kunnen doen dat ze er zijn.
Voor de rest is alles wat in de basisverzekering zit eigen risico.
Jildau schreef:En ook even langs een psycholoog om te zien of je ze wel alle honderd op een rijtje hebt.Tsja dat vind ik ook zoiets. In een overvolle wereld alles voor kinderen bekostigen en financieel stimuleren maar als je ze niet wilt mag je zelf betalen.
Sanet schreef:elnienjo schreef:
Ik vond t altijd al absurd dat dingen rondom kinderen en zwanger etc in t basispakket zaten / zitten.. ik dacht dat toen met keuze ziektekosten dat je echt kon kiezen wat voor jou belangrijk was .. maar zo werkte t niet helemaal
Zwangerschap is een (luxe) keuze, geen ziekte, dus dat zou gewoon onder aanvullende verzekering moeten vallen.
Als anticonceptie gratis was, dan wel idd.
elnienjo schreef:Tja, wat is het alternatief? Standaard 250 euro per maand kwijt zijn aan je zorgverzekering? Zorg moet ook ergens van betaald worden hè.Sanet schreef:Als anticonceptie gratis was, dan wel idd.
Dat is nog altijd goedkoper dan een kind al vind ik dat anticonceptie en sterilisatie juist onder basisverzekering moet vallen.
Eigen risico zou afgeschaft moeten worden
Mkango schreef:elnienjo schreef:Tja, wat is het alternatief? Standaard 250 euro per maand kwijt zijn aan je zorgverzekering? Zorg moet ook ergens van betaald worden hè.
Als anticonceptie gratis was, dan wel idd.
Dat is nog altijd goedkoper dan een kind al vind ik dat anticonceptie en sterilisatie juist onder basisverzekering moet vallen.
Eigen risico zou afgeschaft moeten worden
elnienjo schreef:Mkango schreef:Tja, wat is het alternatief? Standaard 250 euro per maand kwijt zijn aan je zorgverzekering? Zorg moet ook ergens van betaald worden hè.
Als je voor kinderen ook gewoon verzekering moet betalen tot 18 jaar kan de individuele premie voor iedereen lager worden.
_San87_ schreef:elnienjo schreef:
Tja, wat is het alternatief? Standaard 250 euro per maand kwijt zijn aan je zorgverzekering? Zorg moet ook ergens van betaald worden hè.
Als je voor kinderen ook gewoon verzekering moet betalen tot 18 jaar kan de individuele premie voor iedereen lager worden.
Zullen we dat gewoon niet doen. Daar is echt niemand bij gebaat en zal enkel zorgen voor meer ontwijking van zorg.
elnienjo schreef:_San87_ schreef:
Zullen we dat gewoon niet doen. Daar is echt niemand bij gebaat en zal enkel zorgen voor meer ontwijking van zorg.
Als er geen eigen risico meer is hoef je de zorg niet te ontwijken. En als er voor kinderen betaald moet worden denken mensen wellicht beter na voor ze een tweede of zelfs derde nemen.
chanicha schreef:Slecht idee elnienjo, wij betalen, inclusief eigen risico per maand, al bijna 400 dus als er dan ook nog kinderen bijkomen is dat helemaal niet op te brengen.
chanicha schreef:Nee maar paarden gaan er over een aantal jaar niet voor zorgen dat jij kan eten of verzorgd wordt in een ziekenhuis en kinderen wel.
Jildau schreef:Heeft niet perse met goede gezondheid te maken. Ik ben ook gezond. Afgelopen maart voelde ik een klein bultje in m'n borst dus toch voor de zekerheid maar even naar de huisarts. Die vertrouwde het niet en stuurt me door naar het ziekenhuis. Ik ben een kwartier in het ziekenhuis geweest (borst pletten tussen plaat) en klaar. Gewoon hetzelfde wat ze als bevolkingsonderzoek doen bij 50-plussers. Nou niks aan de hand gelukkig en weer naar huis. Wel afgelopen week de rekening van €385 eigen risico gekregen..
Je hoeft maar één klein onderzoekje of bloed prikken of wat dan ook te doen en je bent de sjaak. Ik vind dat belachelijk. Onderzoek omdat je mogelijk kanker hebt mag je zelf dokken maar echo's voor de zwangerschap worden vergoed. Want kanker is je eigen risico en zwanger worden komt je aanwaaien? Ofzo.
_San87_ schreef:elnienjo schreef:Als je voor kinderen ook gewoon verzekering moet betalen tot 18 jaar kan de individuele premie voor iedereen lager worden.