Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:16

Beetje vreemde gewaarwording zojuist bij de tandarts.
Moest lange behandeling ondergaan, tandarts en assistent raken met elkaar in gesprek over het afgelopen weekend en dat de kroegen weer open zijn.
Assistent was lekker de kroeg in gedoken. Oh zegt de tandarts, je moest zeker vooraf testen.
Nee hoor, kroegeigenaar deed niet moeilijk. Iedereen mocht naar binnen.
En zo zal het op veel plekken gebeuren.

Was blij dat mijn vaccinaties sinds twee weken zijn afgerond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:27

Maar het is toegestaan Tienus :

Een vaste zitplek is verplicht. Dit mag ook een zitplek aan de bar zijn en ook zelfbediening is weer toegestaan.
Bezoekers houden 1,5 meter afstand van elkaar.
Bezoekers worden gevraagd zich te registreren en en mee te werken aan de gezondheidscheck.
In alle eet-en drinkgelegenheden mag 100% van de capaciteit op 1,5 meter afstand gebruikt worden. Dit geldt binnen en buiten.
Entertainment zoals tv-schermen en luide muziek is toegestaan. Bezoekers moeten dan wel op hun vaste zitplek blijven zitten.
De beperkingen voor de openingstijden van horecagelegenheden vervallen. Dit houdt in dat horecagelegenheden weer volgens hun reguliere openingstijden open kunnen. Dit geldt ook voor de beperking op de afhaaltijden.
—————-
Of ze er zich binnen aan de anderhalve meter houden , ik denk het niet maar voor cafébezoek heb je geen negatieve test nodig. Wanneer een café wel werkt met negatieve bewijzen mogen ze zelfs 100 % klanten toelaten en hoeven ze zich nergens aan te houden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:39

Verrek, je hebt gelijk.
Het is zo verwarrend met evenementen.
Ik vind het best krom en nog veel verwarrender.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:46

tienus63 schreef:
Verrek, je hebt gelijk.
Het is zo verwarrend met evenementen.
Ik vind het best krom en nog veel verwarrender.

Maar kan me goed voorstellen dat je je dan even niet prettig voelt. Terwijl je bij zorgverleners in de stoel zit met de mond wagenwijd open. En dan kletsen ze over je heen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:50

Heb het van me afgeschud, nu hoorde ik ze er over praten.
Feit lag er toch al, als ze het in de koffiekamer besproken hadden, wist ik het niet.
En ze hebben natuurlijk mondkapjes en handschoenen aan als ze bij de patiënten bezig zijn.

Dacht vooral wat een domme actie van mensen die in de zorg werken.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 01-07-21 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:03

Geven die zichzelf dan een harde klap in het gezicht? :')
sorry, slechte grap :+

Maar tijdens de lockdowns zag ik toch aardig veel zorgmedewerkers die meededen aan (thuis)feestjes, en ergens snap ik het ook wel want je moet dan ook ergens ontladen (dat was ook vaak het antwoord :j )

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:04

tienus63 schreef:
Heb het van me afgeschud, nu hoorde ik ze er over praten.
Feit lag er toch al, als ze het in de koffiekannen besproken hadden, wist ik het niet.
En ze hebben natuurlijk mondkapjes en handschoenen aan als ze bij de patiënten bezig zijn.

Dacht vooral wat een domme actie van mensen die in de zorg werken.

Waarom? Dat zijn ook mensen die gewoon hun vrije tijd mogen hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:16

Inderdaad, ik vind niet dat je van mensen in de zorg mag verwachten dat zij zich 100% streng en strikt aan alle regeltjes en adviezen houden. Je bent mens en hebt ook een privéleven en recht om tijdens je privé tijd eigen beslissingen te maken. Ik kan me voorstellen dat dat voor kwetsbaren moeilijk is. En ik heb echt wel rekening gehouden met mijn cliënten, maar bijv wel altijd meer dan 1 pers bezoek gehad en de 1,5 meter heb ik laten vallen tussen enkele close vrienden, enkele close familieleden en gevaccineerden.

Ik mag hopen dat je een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel hebt als je in de zorg werkt. Maar anderzijds heb je ook gewoon je eigen privéleven en het zou niet goed zijn als je dan ook nog eens bij alles wat je doet stil staat bij je werk.

Een enkele cliënt had er moeite mee dat ik mijn kinderen naar school liet gaan. Tja daar ga ik me totaal niet in aanpassen. Dat is hun goed recht en ze hebben het hard nodig. Ik heb me laten vaccineren in januari dus daar bescherm ik ze al mee. En mijn cliënten kunnen natuurlijk zelf ook een mondkapje te dragen als ik er ben, maar niemand deed dit. Prima, maar die ene cliënt dus ook niet en dan vind ik het allemaal wel makkelijk praten als je van anderen extreme dingen verwacht maar zelf andersom niks doet om die ander te beschermen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:26

Natuurlijk hebben zij recht op vrije tijd en invulling ervan.
Ik verwacht niet van mensen in de zorg dat ze zichzelf alles ontzeggen, alsjeblieft niet.
Maar ik vind het niet zo nadenkend van mensen als ze er zo gemakkelijk mee omgaan, zeker niet als ze erg dicht op patiënten zitten.
Dan heb je imo toch een verantwoordelijkheid.
En hopelijk gezond verstand.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:50

Je moet gewoon wel je verantwoordelijkheid nemen. Ik werk in een kleinschalige instelling met een klein team, maar iedere collega zou het verschrikkelijk vinden als ze het perongeluk meenamen daarheen. Even flink afkloppen want het is nog niet gebeurd of net goed gegaan. Maar ik zei bepaalde dingen wel af als ik de dag erna weer op stage moest zijn. Met name feestjes. Ik vond mijn ontlading wel tijdens het sporten. En mijn werk is er ook niet perse zwaarder door geworden, heb ondanks deze periode ontzettend veel geleerd wat ik anders niet geleerd had. Maar toch gaat het soms wel in je kop zitten dat je denkt ik zal het toch niet zijn? Ik voelde mij soms wel dat ik bepaalde afspraken niet kon maken als zorgmedewerker maar dat belemmerde mij gelukkig niet extreem.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 06:25

Maar dit verschilt per persoon. Wat jij niet of wel doet zal een ander wel vinden kunnen.
Hierboven hebben we het niet over een illegale Corona party met wappies die vinden dat Corona niet bestaat.
En ook het gevoel van verantwoordelijkheid nemen zal voor mensen anders zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:27

tienus63 schreef:
Ik verwacht niet van mensen in de zorg dat ze zichzelf alles ontzeggen, alsjeblieft niet.
Maar ik vind het niet zo nadenkend van mensen als ze er zo gemakkelijk mee omgaan, zeker niet als ze erg dicht op patiënten zitten.

Schoolvoorbeeld ´Ja, maar...´ = ´Nee, want...´ :roll:

Ík heb het enorm te doen met de zorgverlening en het onderwijs bv. Hébben het al extra zwaar in het werk en dan krijgen ze ook nog eens privé een aap op hun schouder gezet.
Ik vind het niet zo nadenkend van mensen als ze daar zo makkelijk mee omgaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:53

Cer schreef:
Maar tijdens de lockdowns zag ik toch aardig veel zorgmedewerkers die meededen aan (thuis)feestjes, en ergens snap ik het ook wel want je moet dan ook ergens ontladen (dat was ook vaak het antwoord :j )

Ik kan me voorstellen dat zorgpersoneel het ook zat is wanneer ze zichzelf onthouden van vanalles, wel boven patienten hangen die het niet zo nauw nemen. Dat houd je niet vol.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:22

Als die zorgverleners lekker willen stappen laat ze... leven en laten leven...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:40

Huertecilla schreef:
tienus63 schreef:

Schoolvoorbeeld ´Ja, maar...´ = ´Nee, want...´ :roll:

Ík heb het enorm te doen met de zorgverlening en het onderwijs bv. Hébben het al extra zwaar in het werk en dan krijgen ze ook nog eens privé een aap op hun schouder gezet.
Ik vind het niet zo nadenkend van mensen als ze daar zo makkelijk mee omgaan.

Ben het met je eens HC. Van sommige beroepsgroepen verwachten mensen een meer dan volmaakt volgen van alle maatregelen,niet alleen op hun werk(lijkt me logisch eigenlijk) maar ook! in hun kostbare vrije tijd.
Niet realistisch en niet eerlijk tegenover deze beroepsgroepen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:43

Zolang nog niet iedereen is gevaccineerd, hoop ik dat andere mensen (ook zorgverleners) daar nog rekening mee willen houden. Het is in mijn ogen een kleine moeite om ook in je vrije tijd er bij stil te staan wat voor beroep je hebt en wat voor kwetsbare mensen je kunt tegenkomen in die context. Het is nog maar voor even (als het goed is). Maar goed, dat is mijn mening.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:52

Misschien ook even inleven in de andere kant, je ligt als kwetsbaar persoon, weliswaar net de beide prikken gehad, op de stoel en dan hoor je verhalen boven je van het heerlijk uitgaan, daar hebben ze zeker recht op net als iedereen. Maar kan me ook voorstellen dat je dat niet echt prettig vind. Dat staat compleet los van recht hebben op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:02

Heel lange en overgevoelige tenen is een veel voorkomend bijverschijnsel van vaccinaties én Covid19....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:02

CharleyT schreef:
Ben het met je eens HC. Van sommige beroepsgroepen verwachten mensen een meer dan volmaakt volgen van alle maatregelen,niet alleen op hun werk(lijkt me logisch eigenlijk) maar ook! in hun kostbare vrije tijd.

Het is niet eerlijk, maar het is óók niet eerlijk tegenover de kwetsbare patiënten die daardoor meer risico lopen. Als gezondheidsmedewerker heb je imo wel een verantwoordelijkheid naar je patiënten. (Wel afhankelijk van het soort patiënt wat je hebt natuurlijk)

Persoonlijk zou ik het dus onverantwoordelijk vinden als je met bijv mensen werkt die (nog) niet gevaccineerd zijn of kunnen worden maar wel extra risico gaat lopen door op een onverantwoorde manier uit te gaan.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:08

CharleyT schreef:

Ik werk zelf in het onderwijs en juist omdat ik op mijn werk veel mensen zie (die niet allemaal even voorzichtig zijn, want pubers), ben ik privé extra voorzichtig. Inmiddels mag je tijdens dans/sport - wanneer noodzakelijk - weer binnen 1.5m van anderen komen, maar tot zeker een week na mijn laatste lessen doe ik dat bijvoorbeeld niet.

Maar eerlijk gezegd verwacht ik van álle mensen dat ze zich zoveel mogelijk aan de maatregelen proberen te houden, en het huisfeestje uit het voorbeeld had - wat mij betreft - nog helemaal niet gegeven moeten worden ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:09

Huertecilla schreef:
Heel lange en overgevoelige tenen is een veel voorkomend bijverschijnsel van vaccinaties én Covid19....

Kom op nou, doe effe normaal. Jouw vriendinnen hadden er net zo goed last van anders had jij je zelfs niet laten vaccineren. Enig inlevingsvermogen is je blijkbaar vreemd, alsof de gevoelens van een ander er niet toe doen. Helaas denken nogal veel mensen zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:12

Aan de andere kant is dat het risico wat je neemt.
Ik heb normaal fysiotherapie voor een chronische ontsteking. Dit doe ik nu niet. 1 omdat ik een heel groot risico kan zijn voor de fysiotherapeut gezien het aantal mensen wat ik zie op een dag.
Maar ook voor mezelf vind ik het risico te groot. Mijn fysiotherapeut is een hele lieve man maar ik weet dat hij (voor mij ingeval) meer risico neemt dan dat ik nu voor mezelf accepteer.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-07-21 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:12

Als het om je gezondheid gaat kun je eigenlijk niemand vertrouwen. Daar kun je over opwinden maar dan ben je je de hele dag aan het opwinden en dat houdt ook niet op bij covid. Dat geldt ook voor mensen die append op het zebrapad aan komen rijden waar jij op staat.

Uitbraken in ziekenhuizen gingen vaak heel snel over vele besmettingen. Dan weet je dus al dat de bescherming gatenkaas is. Er is altijd een groep die het niet boeit.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:13

Huertecilla schreef:

Je vergeet egoïsme en afbraak van de (vaak al geringe hoeveelheid) hersencellen. :+
(Is in zijn algemeenheid én sarcastisch bedoeld).

lenaa_tje, hier gaan we ook nog niet naar de (zo erg nodige) fysiotherapie. Maar sommige zaken kun je niet uitstellen helaas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:31

Ann schreef:
Huertecilla schreef:

Je vergeet egoïsme en afbraak van de (vaak al geringe hoeveelheid) hersencellen. :+ :D
(Is in zijn algemeenheid bedoeld).

Het kortzichtige egoïsme; ja maar ik ´voel´ me... en dan iets wat de schuld van een ánder is ;)

Wat betreft de zorgverleners et al; wees blij dat ze zich meer dan een jaar idioot intens ingespannen hebben voor de hele samenleving.

enneh Bigone; ik heb dus recht van spreken mbt die lange tenen.
Vanavond een live concert met ene gevaccineerde lief.
Morgenavond idem met andere ditto.
Nu ben ik gevaccineerd tegen eventueel gemauw :)*