Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:28

Ik ben wel nieuwsgierig hoe een avondklok eruit zou gaan zien in praktisch opzicht. Ik kwam gisteren om 22 uur thuis uit mn werk. Nou heb ik een cruciaal beroep, dus dat zal bij een avondklok ook nog wel mogen. Maar wat met mensen die avond- en nachtdiensten draaien in andere sectoren? En zou je je hond nog mogen uitlaten? Mag je dan wel door een regio heen rijden? Of terugkomen uit een andere regio?

Voor mij bestaat mijn leven nu voornamelijk uit werken en thuis zijn, dus ik zal weinig verschil merken. Maar ben nieuwsgierig...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:29

Karl66 schreef:
Als we ons met z'n allen vanaf het begin aan de geest van de regels hadden gehouden om corona te bestrijden,

Uhm. Vanaf het begin af aan was de 'geest van de regels' niet om corona te bestrijd, maar om, ja, wat eigenlijk? Iets tussen het 'gematigd door laten gaan' en 'toewerken naar herd immunity'.

Toen we het immers bijna onder controle hadden was het beleid van de overheid niet om die tijd te gebruiken om het laatste beetje ook nog even onder controle te krijgen en vervolgens een goed plan ter voorbereiding van de herfst, nee, het was een haastig en ongecoordineerd opengooien van allerlei dingen, en toen snel op vakantie.

Daarnaast moet de overheid wel degelijk wat doen. Er wordt wel volop geframed alsof deze uitbraak alleen maar komt door individuele mensen die zich niet aan de regels houden, maar een deel van de mensen dat besmet raakt wordt dat doordat ze bv moeten werken in situaties die niet veilig genoeg zijn, of omdat ze wonen in situaties die niet veilig genoeg zijn.

Bedenk dat de beschermingsmaatregelen voor de zorg nog steeds niet voldoende zijn! Er werken mensen in de zorg met te weinig beschermingsmateriaal, en die mensen worden ziek.

Dat heeft twee effecten: enerzijds de rechtstreekse, van besmettingen die zich uitbreiden, maar ook een indirecte, waarbij mensen best wel duidelijk de onderliggende niet-echt-aanpakkenhouding van de regering hebben meegekregen, en die onduidelijkheid laten meespelen in hun keuzes. Want handelen in de 'geest' van de regels om corona te stoppen betekent voor mensen dat ze al 8 maanden in isolatie zitten.

Citaat:
dan had de overheid niks hoeven te doen, want dan hadden we de zaak onder controle kunnen houden en namen we uit onszelf de maatregelen die nodig zijn op dat moment. Maar omdat we met z'n allen continu de grenzen van de regels opzoeken, moeten er aldoor nieuwe regeltjes bedacht worden om de mazen te dichten, die we toch weer gevonden hebben.

Ken je het prisoner's dilemma? Dat is hier volop aan de orde. Corona samen bestrijden is effectief, maar de overheid heeft die samenwerking deels zelf ondermijnd. En dus is er nu niet echt meer een samen over.
Dat de maatregelen bovendien veel minder ingrijpende gevolgen hebben op mensen die geld en ruimte hebben om hun leven te leven (tegenover mensen die in kleine appartementen wonen, geen eigen buitenruimte hebben en vertrouwen op gezamelijke voorzieningen voor hun leven) maakt het des te lastiger. Waar is het 'samen' dan?

Citaat:
Wat de bibliotheek betreft. In het voorjaar had de bibliotheek de mogelijkheid opengezet dat iedereen via hun app een aantal boeken gratis als e-book konden lezen. Dit vanwege het feit dat ze gesloten waren. Dat kunnen ze nu natuurlijk weer doen.

Ik hoop het. Maar de bieb is meer: een plek om te werken, om dingen in te zien, tijdschriften en kranten te lezen die men niet zelf kan of wil betalen, een plek om de taal te leren, een plek om internet op te kunnen voor de mensen die geen internet of volwaardige computer thuis hebben, een plek om te printen en kopieren van belangrijke documenten...
Voor veel mensen lijkt het zo onbelangrijk. Maar voor de mensen die nu in de aanvraagprocedure van uitkeringen zitten en geen geld hebben voor internet/printers is het wel lastig. En nee, niet iedereen heeft een netwerk van mensen waar ze dat kunnen vinden. De bieb was een deel van dat netwerk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:30

safina schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig hoe een avondklok eruit zou gaan zien in praktisch opzicht. Ik kwam gisteren om 22 uur thuis uit mn werk. Nou heb ik een cruciaal beroep, dus dat zal bij een avondklok ook nog wel mogen. Maar wat met mensen die avond- en nachtdiensten draaien in andere sectoren? En zou je je hond nog mogen uitlaten? Mag je dan wel door een regio heen rijden? Of terugkomen uit een andere regio?

Voor mij bestaat mijn leven nu voornamelijk uit werken en thuis zijn, dus ik zal weinig verschil merken. Maar ben nieuwsgierig...

Je werkgever kan een verklaring opstellen, dat je tot de cruciale beroepen behoort.
Ik heb deze al vanaf maart.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:31

elnienjo schreef:
Ineke2 schreef:
In Rotterdam komt er een strengere lockdown áls de cijfers daar niet snel gaan dalen hoorde ik vanmorgen Aboutaleb zeggen op de radio.

Probleem alleen is: dat betekend dat de niet essentiële winkels dichtgaan.
Maar in de omringende steden is dat niet het geval. Dan gaan de Rotterdammers dus “ gewoon” naar Delft bijvb om daar te funshoppen :n

OV stilleggen in dat gebied

Dat kan niet zomaar, er zijn mensen van afhankelijk en van die mensen is daar zorgpersoneel een hele grote groep van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:31

Mijn moeder en ik hebben wat nodig bij de Intratuin, maar ik ga absoluut niet in het weekend of op woensdag of vrijdag. Maandagochtend vroeg leek mij een mooie tijd.

Zo doe ik het bij alles waarbij ik naar de winkel moet. Welke dag is nu echt geen typische dag om te gaan :') dus geen vakantie en vrije dag.

Normaal gaan we alle kerstshows in de omgeving af. Nu niet, ook al zou het kunnen. Jammer, altijd een leuk uitje en 1 van de weinige die ik kan. :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:32

safina schreef:

Denk dat als je in je eentje bent (ofwel in de auto op de terugweg van je werk, ofwel de hond uitlatend) niet als risico wordt gezien. Het maakt het alleen makkelijker om illegale groepsvorming buiten op te breken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:32

Ik vind een pretpark wel iets anders dan funshoppen... ?

En online broeken.. nope... ik kan nog wel even vooruit maar er zijn een aantal dingen die ik niet online ga kopen.. broeken, jassen en schoenen bijvoorbeeld, dingen die je moet passen.

OV stilleggen? hoe dan? er gaan ook verbindingen doorheen... ? En wat dan voor mensen met essentiele beroepen? Die moeten gaan lopen ofzo?

Maar uiteindelijk is er overal gezeur over soms. Mensen die inderdaad 5 dagen thuis werken, die willen bijv een blokje om.. maar neeeee die moeten binnen blijven.. Dus dan gaan ze naar een bos, want meer ruimte en dan lopen ze met zn allen in het bos.. oehh... nou ja, dan gaan ze naar een bioscoop, waar looprichtingen zijn en dingen.. maar neeeee...
En dat is allemaal nog wel te begrijpen, maar wat ik niet zo goed kan hebben is dat mensen met een grote tuin, of een erf, tegen mensen die 8hoog op een flatje wonen (en geen paard hebben waar ze nog wel heen mogen) dan gaan zeggen "aaah blijf thuis, je loopt in mijn bos, het is hier te druk!!! ik loop hier met mijn hond, nadat ik lekker een uurtje heb paardgereden" ... :')

Muze

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:33

Ik ga die broeken dus ook passen.
Verder kom ik nergens, al maanden niet.
Alleen op stal, boodschappen en apotheek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:34

Shadow0 schreef:
Bedenk dat de beschermingsmaatregelen voor de zorg nog steeds niet voldoende zijn! Er werken mensen in de zorg met te weinig beschermingsmateriaal, en die mensen worden ziek.

Kuipers brieft net de Tweede Kamer: ze hebben onderzoek gedaan naar virusstammen naar herkomst besmettingen zorgpersoneel en mensen uit de zorg blijken niet zozeer door patientcontact besmet te worden, maar gewoon in hun dagelijks leven, zoals zovelen besmet raken nu.
Ik ken het onderzoek niet, maar misschien wel interessant dat eens op te zoeken?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:34

Ineke2 schreef:
Dat kan niet zomaar, er zijn mensen van afhankelijk en van die mensen is daar zorgpersoneel een hele grote groep van.

Jammer dat ons ID/paspoort daar nog niet in voorziet dat je BSN-nummers aan kunt melden als essentieel beroep waardoor je wel toegang krijgt tot OV.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:35

safina schreef:
Kuipers brieft net de Tweede Kamer: ze hebben onderzoek gedaan naar virusstammen naar herkomst besmettingen zorgpersoneel en mensen uit de zorg blijken niet zozeer door patientcontact besmet te worden, maar gewoon in hun dagelijks leven, zoals zovelen besmet raken nu.
Ik ken het onderzoek niet, maar misschien wel interessant dat eens op te zoeken?

Dat heeft ie vorige week ook al gezegd.. of in ieder geval, de vorige keer dat ik hem hoorde :j
toen vroeg ik me ook hardop af hoe dat dan werkt, die besmettingen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:36

Muze schreef:

Broeken passen kan ook thuis natuurlijk. Kun je veel beter en relaxter vergelijken dan in 'n winkel waar ze slecht licht en krappe hokjes hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:36

elnienjo schreef:
Ineke2 schreef:

Jammer dat ons ID/paspoort daar nog niet in voorziet dat je BSN-nummers aan kunt melden als essentieel beroep waardoor je wel toegang krijgt tot OV.

Wel eens van de AVG wetgeving gehoord?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:37

elnienjo schreef:
mvdende schreef:

Nou, je kan bijna helemaal niets meer. Alles is dicht.

Snap héél goed dat mensen in hun vrije weekend/ dag even iets anders aan hun hoofd willen hebben en even uit de (thuiswerk) situatie willen zijn.

Voor veel mensen is hun woonkamer al hun werkplek geworden....

Normaal gingen ze misschien een middagje uit lunchen of zochten ze een museum op oid.

Juist door steeds meer dingen te sluiten (attracties, dierentuinen, musea) gaan mensen naar de dingen die nog wél open zijn: IKEA, Intratuin, woonboulevard, natuurgebieden.

Waardoor het in die plaatsen alleen maar drukker en drukker wordt.

Als je al 5 dagen tussen 4 muren opgesloten zit, wil je er ook wel even tussenuit.

Ik ga niet zomaar funshoppen, maar als ik iets nodig heb, ga ik het wel halen. Is even een uitje, even iets anders dan de 4 muren thuis.

En dat terwijl een "uitje" vorig jaar nog een evenement/ dagje pretpark oid was, nu is een "uitje" even naar de Intratuin omdat je iets nodig hebt.

Maar ik las van jou dat jij zaterdag naar de Intratuin bent gegaan en dat je het daar zo druk vond. Waarom ga je dan in het weekend als je door de week gewoon thuis bent? Ik ben afgelopen week ook naar Intratuin gegaan, op 'n doordeweekse dag tussen 17.30/18.30 en toen was het er uitgestorven.

Ik was er om 16:30 op zaterdag. Ja dat het op dat moment nog erg druk was verbaasde me inderdaad.

Ik was daarvoor naar de binnenstad van Bergen op zoom geweest omdat ik iets moest hebben. Knutselwerkje om even iets anders te doen dan op mn telefoon zitten.

Op zondag is de boel dicht in Bergen op Zoom en maandag ochtend ook.

Dan had ik pas gisteren kunnen gaan, terwijl ik nu op zondag al gelijk lekker aan de gang kon.

Doet me goed even stoppen met social media voor een aantal uurtjes per dag.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:43

elnienjo schreef:
Muze schreef:

Broeken passen kan ook thuis natuurlijk. Kun je veel beter en relaxter vergelijken dan in 'n winkel waar ze slecht licht en krappe hokjes hebben.

Tuurlijk, thuis passen.

Eerst 20 broeken bestellen en betalen dan...

Niet iedereen zit erop te wachten enkele honderden € aan online bestellen kwijt te zijn met de mogelijkheid dat je je geld nooit meer terug ziet.

Want de niet passende broeken moeten weer retour gestuurd worden en de "verantwoordelijkheid" daarvan ligt bij jou. Als er tijdens het retour zenden iets mis gaat, ben jij verantwoordelijk en kan je dus fluiten naar je centen.

Ik koop nooit online kleding.

Sterker nog, als de Decathlon in Antwerpen weer open gaat, moet ik er heen om een broek te retourneren. Die had ik in januari (voor corona dus) daar gekocht en nu pas ik hem niet meer. Kaartjes enzo zitten er nog aan, broek nooit aan gehad. Mag 365 dagen ruilen, dus moet er voor januari heen. En iets gekocht in een Belgische filiaal kan je niet terug brengen naar een Nederlands filiaal.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:44

mvdende schreef:
elnienjo schreef:

Tuurlijk, thuis passen.

Niet iedereen zit erop te wachten enkele honderden € aan online bestellen kwijt te zijn met de mogelijkheid dat je je geld nooit meer terug ziet.

Want de niet passende broeken moeten weer retour gestuurd worden en de "verantwoordelijkheid" daarvan ligt bij jou. Als er tijdens het retour zenden iets mis gaat, ben jij verantwoordelijk en kan je dus fluiten naar je centen.

Sterker nog, als de Decathlon in Antwerpen weer open gaat, moet ik er heen om een broek te retourneren. Die had ik in januari (voor corona dus) daar gekocht en nu pas ik hem niet meer. Kaartjes enzo zitten er nog aan, broek nooit aan gehad. Mag 365 dagen ruilen, dus moet er voor januari heen. En iets gekocht in een Belgische filiaal kan je niet terug brengen naar een Nederlands filiaal.

Mogelijkheid dat je je geld nooit terug ziet? Wat is dat nu weer voor onzinnige opmerking.

Overigens heb ik de magische oplossing om die hoge kosten te voorkomen: achteraf betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:47

mvdende schreef:
Tuurlijk, thuis passen.

Ik koop al zolang het bestaat bij Bonprix en retourzendingen zijn gratis en heb altijd netjes m'n geld teruggekregen. Bij Zalando betaal je zelfs geen verzendkosten, dus kun je nog makkelijker bestellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:50

Ik moet vandaag ook nog even een paar dingetjes halen. Broeken bestel ik nooit online

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:50

Waarom zou je 20 broeken bestellen? Ik bestel er meestal 1. want ik weet mijn maat. Mocht ik twijfelen, dan koop ik er 2 en gaat er 1 terug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:52

Online kleding bestellen is voor mij kansloos, ik krijg het niet passend te vinden zowat. Maar achteraf betalen laten ze nieuwe klanten niet doen meestal. Eerst vooraf en pas na meer bestellingen kun je hooguit achteraf gaan betalen.

Voor mij wijzigt er niet veel. Enige dat ik mis is frankrijk snuiven en de sauna. Het is trouwens bij intratuin elke dag druk, de parkeerplaats staat meest goed vol. Bouwmarkten ook trouwens

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:54

nynke55 schreef:
Waarom zou je 20 broeken bestellen? Ik bestel er meestal 1. want ik weet mijn maat. Mocht ik twijfelen, dan koop ik er 2 en gaat er 1 terug.

Ik weet mijn maat ook. Maar toch wil dat erg wisselen per model en merk, dus ik kan niet blind bestellen en er vanuit gaan dat het past. Broeken en schoenen bestel ik dus niet graag, die wil ik in de winkel passen. Omdat ik er wel rustig 10 moet passen om 1 goede vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:56

Ja ik weet mijn maat ook.. maar dat verschilt echt per model, dat is bij mij met alle kleding zo.. Ja ik bestel het echt wel online, behalve broeken en duurdere schoenen.
Soms valt een model in het echt anders dan je dacht, dus in een winkel pak je dan een andere maat, en eventueel een ander model.. Ik heb geen broeken nodig momenteel dus ik hoef ze nu niet te kopen. maar ik vind online broeken/schoenen niet zo heel eenvoudig :)

idem wat MWM aangeeft :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:57

Nou ja, ik ben ook wel erg gemakkelijk wat kleding betreft, als ik een broek vind, meestal jeans, dan bestel ik die gewoon weer. Sneakers ook van 1 merk, daar weet ik van dat die gaan passen. Ik heb zo'n hekel aan kleding shoppen.

IMANDRA

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:00

Maar als je je maat van een specifieke winkel weet... waarom niet van die winkel online bestellen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:00

Ik koop jeans vaak op mp , weet de merken en meestal willen mensen wel even de taille en lengte meten. Scheelt heel veel geld en vaak nog heel goed.