MyWishMax schreef:Maar als je wel chronisch ziek bent heb je dat elk jaar. Ja, als je als gezond persoon iets hebt ben je het vaak ook al kwijt als het wat onderzoek vraagt. Maar marjo zegt ook elk jaar eigen risico kwijt he? Jaar in, jaar uit. Alsof je gestraft wordt voor ziekte, maar dat is in alle gevallen zo. Ongeluk en even eigen risico er bovenop. Aan de ene kant snap ik het eigen risico. Aan de andere kant vind ik het apart, ja. Zoals jullie ook al schrijven. Sommige dingen vind ik raar dat die wel onder eigen risico vallen en andere dat die er niet onder vallen.
Maar ik denk ook dat wij daar niet goed over kunnen oordelen wat wel en niet goed zou zijn, want we zijn toch wat egoïstisch in zulke zaken. Dingen die je niet nodig hebt onzin vinden en dingen die je zelf wel nodig hebt niet. Even zwart wit he?
Dat laatste is zeker zo, iedereen bekijkt het vanuit z’n eigen perspectief.
Zelf ben ik niet chronisch ziek maar om één of andere reden wel vaak eigen risico kwijt 
Voor mensen die het echt niet kunnen betalen zijn vaak wel regelingen. Zoals gespreid betalen, kwijtschelding of via de gemeente collectief verzekerd worden voor alles voor een lager bedrag.
Bepaalde chronische ziekten zijn uitgesloten van eigen risico. En de huisartsbezoek, en de zorg rondom zwangerschap/bevalling, en de zorg voor kinderen ook.
Die laatste twee vinden sommige mensen op bokt heel gek maar je hebt daar te maken met een kwetsbaar persoon die je niet wilt uitsluiten van zorg, omdat vooral zij er niks aan kunnen doen dat ze er zijn.
Voor de rest is alles wat in de basisverzekering zit eigen risico.