Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:36

Real UO: ik vind het over het algemeen allemaal echt top geregeld in Nederland :D :j *\%/*

Nauwelijks werken en daar lekker een eigen paard, andere hobby's en buitenlandse reizen van kunnen betalen, nog nooit van gedroomd dat het zomaar op mijn leeftijd zou kunnen. En ik heb geen super bijzondere achtergrond, opleiding of kennis of wat dan ook, integendeel :=

It's a matter of perspective :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:37

Bv heel simpel gezegd met niet-kloppende getallen:

Tot een inkomen van 400 euro krijg je 100 euro huurtoeslag. Als je 500 euro verdient krijg je dan niks. Dus als je meer verdient ga je er dan in geld op achteruit.

Urbanus

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:57

Wij krijgen nergens toeslag voor ;(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:58

Ik alleen zorg maar heb door beperking sowieso elk jaar m’n eigen risico al op door medicatie. <3

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:29

Sizzle schreef:
Waarom klopt dat niet dan?
Die toeslag is toch ook maar gemeensschapsgeld waar je recht op hebt omdat je net onder een bepaald minimum zit?
Waarschijnlijk snap ik het niet omdat ik destijds door dure huisjesmelkers sowieso nooit recht had op wat dan ook.

Hetgeen wat in mijn ogen niet klopt, is dat werken niet loont. Je kan in bepaalde gevallen beter minder gaan werken omdat je dan uiteindelijk meer overhoudt met je toeslagen etc.

Ik vind ook dat meer werken moet lonen en je daar dan altijd financieel op vooruit moet gaan. Werken moet gestimuleerd worden als je het mij vraagt.

Sheran schreef:
Bv heel simpel gezegd met niet-kloppende getallen:

Tot een inkomen van 400 euro krijg je 100 euro huurtoeslag. Als je 500 euro verdient krijg je dan niks. Dus als je meer verdient ga je er dan in geld op achteruit.

Ja dit dus...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:32

Vanaf wanneer zou die toeslag dan wel weg mogen vallen?
Als je meer verdient valt die toeslag toch altijd een keer weg? Of mag die dan pas wegvallen als je er minimaal 100 euro overheen blijft of zo?
Een toeslag is in feite een uitkering (of is dat een UO?)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:41

Urbanus schreef:

Wij vallen ook overal buiten ;(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:05

Niobe schreef:
Urbanus schreef:

Wij ook en dat vind ik prima want dan krijg ik ook geen gezeik met corrupte ambtenaren!

Maar wellicht komt dat ook omdat ik nog tot die generatie behoor die een vak konden leren waar ze een fatsoenlijke boterham mee konden verdienen.

Wanneer je in deze markt niet wekelijks gebeld of gemaild wordt of je open staat voor een nieuwe uitdaging, moet je je toch eens heel ernstig achter je oor krabben waarom dat zo is!

Maar ook dat is geen populaire opmerking, nee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:07

ikke schreef:
Niobe schreef:

Wij ook en dat vind ik prima want dan krijg ik ook geen gezeik met corrupte ambtenaren!

Maar wellicht komt dat ook omdat ik nog tot die generatie behoor die een vak konden leren waar ze een fatsoenlijke boterham mee konden verdienen.

Wanneer je in deze markt niet wekelijks gebeld of gemaild wordt of je open staat voor een nieuwe uitdaging, moet je je toch eens heel ernstig achter je oor krabben waarom dat zo is!

Misschien omdat je niet op LinkedIn zit :7.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:12

De overgang tussen zomer en herfst is echt mooi.
Al die kleuren.
De geur van het natte gras.
De geur van dat de herfst begint.
De donkere avonden.
Met je warme pyjama op de bank. Kopje thee er bij!
Lekker...!! <3

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:30

_San87_ schreef:
ikke schreef:

Misschien omdat je niet op LinkedIn zit :7.

Dat ja. En ligt ook aan de branche waarin je werkt of je de hele tijd lastig gevallen wordt door recruiters. Is niet binnen elk soort werk normaal.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:57

Sizzle schreef:
Vanaf wanneer zou die toeslag dan wel weg mogen vallen?
Als je meer verdient valt die toeslag toch altijd een keer weg? Of mag die dan pas wegvallen als je er minimaal 100 euro overheen blijft of zo?
Een toeslag is in feite een uitkering (of is dat een UO?)

Een specifiek bedrag kan ik niet noemen. Ik denk dat het belangrijk is dat (meer) werken gestimuleerd wordt, en dat je ervoor moet zorgen dat je door meer te werken ook daadwerkelijk meer verdiend. Hoe dat opgelost kan worden, dat weet ik niet. Anders had ik wel een andere loopbaan gekozen :')

Maargoed, zo zie ik wel meer dingen vanuit de overheid waarvan ik denk... Hoe gaat dit op de lange termijn goed gaan? Wat ik eerder al aangaf, om mij heen zie ik steeds meer mensen die met moeite rond kunnen komen. Ik vind het bizar om te lezen dat mensen standaard elk jaar hun eigen risico kwijt zijn aan medische zorg. Zelf heb ik het hoogste eigen risico om kosten te besparen, zodat ik elke maand wat meer overhoud (gelukkig ben ik gezegend met een goede gezondheid, dus kan ik dat risico nemen).

Het wordt ons steeds moeilijker gemaakt om rond te komen, maar een compensatie lijkt er niet te komen. Een bonus moet wat mij betreft gezien worden als een bonus. Dat kan natuurlijk wel belast worden, maar zou niet ten koste mogen gaan van je toeslagen. Anders kun je toch net zo goed geen bonus geven?

Maargoed, ik zal er over ophouden want deze discussie gaat veel verder dan "unpopular opinions" :') .

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:57

maralyn schreef:
Al die kleuren.
De donkere avonden.
Lekker...!! <3

Ohh ik kijk zó uit naar die druilerige, saaie dagen... Lekker op de bank onder een dekentje, kat op schoot, boek erbij, warme choco of thee inderdaad... Laat maar komen <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:01

Marjo schreef:
maralyn schreef:
Al die kleuren.
De donkere avonden.
Lekker...!! <3

Ohh ik kijk zó uit naar die druilerige, saaie dagen... Lekker op de bank onder een dekentje, kat op schoot, boek erbij, warme choco of thee inderdaad... Laat maar komen <3

Ik kijk er aan de ene kant naar uit, want cozy bankhangdagen.

Maar aan de andere kant zie ik er vreselijk tegenop. Donkere dagen, slecht uit bed kunnen komen, alles steeds nat/ koud en de dagen dat ik daadwerkelijk lekker met een dekentje op de bank kan genieten van het weer zijn meestal schaars :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:45

Mijn uo is dat ik de reclames op tv leuk vind

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:25

Marjo schreef:
Maargoed, zo zie ik wel meer dingen vanuit de overheid waarvan ik denk... Hoe gaat dit op de lange termijn goed gaan? Wat ik eerder al aangaf, om mij heen zie ik steeds meer mensen die met moeite rond kunnen komen. Ik vind het bizar om te lezen dat mensen standaard elk jaar hun eigen risico kwijt zijn aan medische zorg. Zelf heb ik het hoogste eigen risico om kosten te besparen, zodat ik elke maand wat meer overhoud (gelukkig ben ik gezegend met een goede gezondheid, dus kan ik dat risico nemen).

Heeft niet perse met goede gezondheid te maken. Ik ben ook gezond. Afgelopen maart voelde ik een klein bultje in m'n borst dus toch voor de zekerheid maar even naar de huisarts. Die vertrouwde het niet en stuurt me door naar het ziekenhuis. Ik ben een kwartier in het ziekenhuis geweest (borst pletten tussen plaat) en klaar. Gewoon hetzelfde wat ze als bevolkingsonderzoek doen bij 50-plussers. Nou niks aan de hand gelukkig en weer naar huis. Wel afgelopen week de rekening van €385 eigen risico gekregen..

Je hoeft maar één klein onderzoekje of bloed prikken of wat dan ook te doen en je bent de sjaak. Ik vind dat belachelijk. Onderzoek omdat je mogelijk kanker hebt mag je zelf dokken maar echo's voor de zwangerschap worden vergoed. Want kanker is je eigen risico en zwanger worden komt je aanwaaien? Ofzo.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:28

Jildau schreef:
Marjo schreef:

Heeft niet perse met goede gezondheid te maken. Ik ben ook gezond. Afgelopen maart voelde ik een klein bultje in m'n borst dus toch voor de zekerheid maar even naar de huisarts. Die vertrouwde het niet en stuurt me door naar het ziekenhuis. Ik ben een kwartier in het ziekenhuis geweest (borst pletten tussen plaat) en klaar. Gewoon hetzelfde wat ze als bevolkingsonderzoek doen bij 50-plussers. Nou niks aan de hand gelukkig en weer naar huis. Wel afgelopen week de rekening van €385 eigen risico gekregen..

Je hoeft maar één klein onderzoekje of bloed prikken of wat dan ook te doen en je bent de sjaak. Ik vind dat belachelijk. Onderzoek omdat je mogelijk kanker hebt mag je zelf dokken maar echo's voor de zwangerschap worden vergoed. Want kanker is je eigen risico en zwanger worden komt je aanwaaien? Ofzo.

Nou dat idd.
Bloedonderzoek is al gauw €50-€100.

En als je een ongeluk krijgt, opgehaald wordt met de ambulance en een nachtje ter controle moet blijven, dan zit je al snel over de €2000. Dag eigen risico :wave:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:36

Jildau schreef:
Marjo schreef:

Je hoeft niet alles te dokken he, 1x per jaar Max 385€.
In het grootste gedeelte van de wereld komen mensen nooit bij een dokter of ziekenhuis omdat die lang niet voor iedereen bereikbaar zijn.

Op de een of andere manier vind ik dit toch erg verwend klinken. Bij ons krijgt iedereen zorg, of je het kan betalen of niet. Ook al betaal je jaren je zorgverzekering niet, ook al kun je het eigen risico niet betalen, of al ben je een toevallige passant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:38

Maar als je wel chronisch ziek bent heb je dat elk jaar. Ja, als je als gezond persoon iets hebt ben je het vaak ook al kwijt als het wat onderzoek vraagt. Maar marjo zegt ook elk jaar eigen risico kwijt he? Jaar in, jaar uit. Alsof je gestraft wordt voor ziekte, maar dat is in alle gevallen zo. Ongeluk en even eigen risico er bovenop. Aan de ene kant snap ik het eigen risico. Aan de andere kant vind ik het apart, ja. Zoals jullie ook al schrijven. Sommige dingen vind ik raar dat die wel onder eigen risico vallen en andere dat die er niet onder vallen.

Maar ik denk ook dat wij daar niet goed over kunnen oordelen wat wel en niet goed zou zijn, want we zijn toch wat egoïstisch in zulke zaken. Dingen die je niet nodig hebt onzin vinden en dingen die je zelf wel nodig hebt niet. Even zwart wit he?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:40

Jildau schreef:
Marjo schreef:

Wat idioot dat zwangerschap niet van je eigen risico afgaat! Hoe krom!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:44

Ik vond t altijd al absurd dat dingen rondom kinderen en zwanger etc in t basispakket zaten / zitten.. ik dacht dat toen met keuze ziektekosten dat je echt kon kiezen wat voor jou belangrijk was .. maar zo werkte t niet helemaal :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:46

MyWishMax schreef:
Maar als je wel chronisch ziek bent heb je dat elk jaar. Ja, als je als gezond persoon iets hebt ben je het vaak ook al kwijt als het wat onderzoek vraagt. Maar marjo zegt ook elk jaar eigen risico kwijt he? Jaar in, jaar uit. Alsof je gestraft wordt voor ziekte, maar dat is in alle gevallen zo. Ongeluk en even eigen risico er bovenop. Aan de ene kant snap ik het eigen risico. Aan de andere kant vind ik het apart, ja. Zoals jullie ook al schrijven. Sommige dingen vind ik raar dat die wel onder eigen risico vallen en andere dat die er niet onder vallen.

Maar ik denk ook dat wij daar niet goed over kunnen oordelen wat wel en niet goed zou zijn, want we zijn toch wat egoïstisch in zulke zaken. Dingen die je niet nodig hebt onzin vinden en dingen die je zelf wel nodig hebt niet. Even zwart wit he?

Dat laatste is zeker zo, iedereen bekijkt het vanuit z’n eigen perspectief.

Zelf ben ik niet chronisch ziek maar om één of andere reden wel vaak eigen risico kwijt :+

Voor mensen die het echt niet kunnen betalen zijn vaak wel regelingen. Zoals gespreid betalen, kwijtschelding of via de gemeente collectief verzekerd worden voor alles voor een lager bedrag.

Bepaalde chronische ziekten zijn uitgesloten van eigen risico. En de huisartsbezoek, en de zorg rondom zwangerschap/bevalling, en de zorg voor kinderen ook.
Die laatste twee vinden sommige mensen op bokt heel gek maar je hebt daar te maken met een kwetsbaar persoon die je niet wilt uitsluiten van zorg, omdat vooral zij er niks aan kunnen doen dat ze er zijn.

Voor de rest is alles wat in de basisverzekering zit eigen risico.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:52

Cer schreef:
Ik vond t altijd al absurd dat dingen rondom kinderen en zwanger etc in t basispakket zaten / zitten.. ik dacht dat toen met keuze ziektekosten dat je echt kon kiezen wat voor jou belangrijk was .. maar zo werkte t niet helemaal :')

Zwangerschap is een (luxe) keuze, geen ziekte, dus dat zou gewoon onder aanvullende verzekering moeten vallen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:54

verootjoo schreef:
Jildau schreef:

Je hoeft niet alles te dokken he, 1x per jaar Max 385€.
In het grootste gedeelte van de wereld komen mensen nooit bij een dokter of ziekenhuis omdat die lang niet voor iedereen bereikbaar zijn.

Op de een of andere manier vind ik dit toch erg verwend klinken. Bij ons krijgt iedereen zorg, of je het kan betalen of niet. Ook al betaal je jaren je zorgverzekering niet, ook al kun je het eigen risico niet betalen, of al ben je een toevallige passant.

Maar daar gaan wij dan toch ook heen? Ik kan me voorstellen dat mensen een knobbeltje in de borst niet laten onderzoeken als je dat €385 kost. Dat je niet naar de tandarts gaat omdat daarna de dikke rekening komt. Bovenop het maandelijkse bedrag aan zorgverzekering wat ook elk jaar duurder wordt.

Ik moest eens pillen halen en later een crème wegens allergie. Pillen waren €4 maar kwam €14 apothekerskosten overheen. Toen de crème van €2,50 halen en daar kwam ook €14 apothekerskosten overheen. Nou zijn m'n partner en ik gezegend met voldoende inkomen maar dat is toch niet op te hoesten voor velen? Als je elke week nauwelijks rond kan komen dan is dat onwijs veel geld. Moest in een week €28 betalen aan uitlegkosten terwijl ik de medicijnen uit de muur trek uit een kluisje bij de supermarkt. :D

En inderdaad laat dan mensen die zwanger zijn hun hele eigen risico betalen voor alle echo zooi. Dat vind ik iets meer eigen risico dan een onderzoek naar bijvoorbeeld kanker.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:56

elnienjo schreef:
Cer schreef:

Zwangerschap is een (luxe) keuze, geen ziekte, dus dat zou gewoon onder aanvullende verzekering moeten vallen.

Als anticonceptie gratis was, dan wel idd.