Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:24

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:29

Sodera schreef:
Ik heb een kruik gekocht met een soort van hoes erom heen, is een gebreide hoes en dan is ie met kokend water wel heet, maar verbranden lukt je niet meer!
Zoiets als dit:
https://www.bellatio.nl/product/1016914 ... oires.html

Ja die werken bij mij dus niet, ik heb echt intense hitte nodig. _O- Omdat ik soms zulke heftige rugpijn heb dat de 'huidpijn' van een hete kruik soms echt even een opluchting is van de inwendige pijn zeg maar.
Maar voor de meeste mensen is dit wel een goed alternatief! Bij de kruidvat hebben ze ook mini-kruikjes met een knuffeldier er omheen, die zijn ook leuk!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:51

Bij kennis is die bewuste kruik dus geknapt/gescheurd met kokend water erin. Dat werd dus de ambulance..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:52

Ja ik dacht dat het het materiaal dus wel aantast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:31

Een vriendin van mij heeft een huis gekocht waarbij haar paarden aan huis komen. Ze heeft ervaring met paarden in pension, maar nog geen ervaring met paarden aan huis.
Er worden nu al paarden gehouden op het perceel dus de basis is in orde. Maar er komen natuurlijk een boel nieuwe dingen op haar af om rekening mee te houden, zoals mestafvoer, weideonderhoud, onderhoud van de bak, checken op giftige planten, aankoop van ruwvoer etc.

Ik zou haar graag een leuk boek cadeau doen waar info in staat over zulke onderwerpen. Bestaat dat?
Want ik vind vooral veel “hoera, ik heb mijn eerste eigen pony” boeken, maar de basiszorg voor een paard kent ze uiteraard, of boeken uit Amerika, waar de situatie toch best anders is dan hier.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:00

Blijheid schreef:
Een vriendin van mij heeft een huis gekocht waarbij haar paarden aan huis komen. Ze heeft ervaring met paarden in pension, maar nog geen ervaring met paarden aan huis.
Er worden nu al paarden gehouden op het perceel dus de basis is in orde. Maar er komen natuurlijk een boel nieuwe dingen op haar af om rekening mee te houden, zoals mestafvoer, weideonderhoud, onderhoud van de bak, checken op giftige planten, aankoop van ruwvoer etc.

Ik zou haar graag een leuk boek cadeau doen waar info in staat over zulke onderwerpen. Bestaat dat?
Want ik vind vooral veel “hoera, ik heb mijn eerste eigen pony” boeken, maar de basiszorg voor een paard kent ze uiteraard, of boeken uit Amerika, waar de situatie toch best anders is dan hier.

Ik denk niet dat er een boek is dat alles in één dekt, maar:

Misschien staat hier iets voor je tussen: https://www.bol.com/nl/nl/productaanbev ... 002065087/ .

https://mediaboek.nl/paarden/paard-en-voer.html is qua voer wel een geschikt boek.
https://mediaboek.nl/het-gezonde-paard.html is ook wel handig om te hebben voor iemand die voor het eerst zelf voor zijn paard(en) gaat zorgen.

Wel lastig inderdaad, het zou wel handig zijn als daar een "normaal" handboek voor zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:16

Jet schreef:
Blijheid schreef:

Ik denk niet dat er een boek is dat alles in één dekt, maar:

Misschien staat hier iets voor je tussen: https://www.bol.com/nl/nl/productaanbev ... 002065087/ .

https://mediaboek.nl/paarden/paard-en-voer.html is qua voer wel een geschikt boek.
https://mediaboek.nl/het-gezonde-paard.html is ook wel handig om te hebben voor iemand die voor het eerst zelf voor zijn paard(en) gaat zorgen.

Wel lastig inderdaad, het zou wel handig zijn als daar een "normaal" handboek voor zou zijn.
Alleen bestaat er nou eenmaal geen "normale" of "standaard" situatie bij het houden van paarden. Het hangt af van de omgeving waarin je woont, je manier van houden, de mensen om je heen etc. Dat zijn dingen die je gewoon moet ervaren, leren door te doen - niet alle kennis komt uit boeken, zeker niet als het aankomt op zoiets dat zo zwaar steunt op de praktijk. :P

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:46

Kun je rotsplantjes ook als binnenplantjes houden?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:37

Mkango, daar heb je op zich wel gelijk in, maar toch zijn er echt wel do's en don'ts te bedenken bij het houden van paarden, zeker voor beginners.

O ja, wat tegenwoordig speelt is het I en R-gebeuren: het aanvragen van een UBN-nummer en de paarden opgeven bij het RVO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:50

Dank voor de uitgebreide reacties! Ik ga de boeken bekijken :j

Er bestaat inderdaad geen standaard situatie, maar alleen al een rijtje met opties zou al helpen hier en daar om iemand op weg te helpen. Dat je bijvoorbeeld kan kiezen voor een mestcontainer, of een bedrijf die je mesthoop komt leeghalen met een vrachtwagen, of een aanhanger gebruiken en zelf wegbrengen, over je eigen land verspreiden, etc. Voor en nadelen van zulke opties.

Soms als je de kennis nog niet hebt weet je ook niet waar je naar kan zoeken. Een boek met opties waar je zelf dan ideeen uit kan halen voor wat in je eigen situatie past lijkt me best handig.

Misschien moet ik het zelf maar gaan schrijven ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-21 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:52

Kookaburra schreef:
Kun je rotsplantjes ook als binnenplantjes houden?

Ja, de meeste soorten wel. Veel vetplanten die als binnenplanten worden verkocht zijn eigenlijk rotsplantjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:59

Blijheid, ik denk dat internet een hulp voor haar is.
Maar vooral ook buren en paardenmensen in de buurt.
Die weten vaak wel de bedrijven in de buurt te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:05

DuoPenotti schreef:
Blijheid, ik denk dat internet een hulp voor haar is.
Maar vooral ook buren en paardenmensen in de buurt.
Die weten vaak wel de bedrijven in de buurt te vinden.

Zeker :j Ik heb zelf ook paarden aan huis en ze weet dat ze altijd alles kan vragen.
Alle info is ook wel te vinden (inderdaad online, en via de tam-tam) maar een mooi boek waar alles overzichtelijk in staat als naslagwerk leek me een leuk cadeau :)
Komt dus heus wel goed, maar was verbaasd dat er over zoveel paardenzaken boeken zijn en hierover eigenlijk nauwelijks. Het is toch heel wat, om ineens alles zelf te gaan doen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:10

Ik denk dat een boek niet zo gemakkelijk is omdat wij paardenhouders het allemaal anders doen.
De een wil 24/7 buiten, de ander vind een uurtje voldoende. En dan alles er tussen in.
De ene woont op zandgrond, de ander op klei.
De ene heeft 30.000 m2 grond, de ander 3000.
De ene heeft koudbloedjes voor de recreatie, de ander warmbloeden voor sport.
Dat is niet in 1 boek te vangen :)
Maar het idee is zeker wel leuk :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:16

Wat ik bijvoorbeeld zelf wel belangrijk vind is EHBO. Weet hoe je hartslag, ademhaling en temperatuur kan meten bij paarden en pas dat dan toe op je eigen gezonde paard. Schrijf dat op, dan heb je zijn basiswaarden. Leer hoe je ziet of hij happy is of niet. Zorg ervoor dat ze niet te dik worden, dat is vaak al een kunst apart. Ik persoonlijk zou voor ieder paard een box willen, die hoef je niet standaard te gebruiken, maar als er iets is, is dat wel fijn om te hebben. En een zandpaddock waar ze kunnen staan, boxen met uitloop waarvan de boxen wel afgesloten kunnen worden zijn ook fijn. En een stuk waar ze voldoende ruimte hebben om zich uit te kunnen leven als ze dat willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:29

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat een boek niet zo gemakkelijk is omdat wij paardenhouders het allemaal anders doen.
De een wil 24/7 buiten, de ander vind een uurtje voldoende. En dan alles er tussen in.
De ene woont op zandgrond, de ander op klei.
De ene heeft 30.000 m2 grond, de ander 3000.
De ene heeft koudbloedjes voor de recreatie, de ander warmbloeden voor sport.
Dat is niet in 1 boek te vangen :)
Maar het idee is zeker wel leuk :j

Ik weet niet of het niet te vangen is, eigenlijk. Het gaat er denk ik vooral om dat je opties geeft. Hierboven noemde ik mestafvoer als voorbeeld; wat je kiest is afhankelijk van je situatie maar neem
Opties a - b - c eens mee in je overweging. Ook voor weideonderhoud (of paddock) kan je zoiets doen, of hoe je een goede voerleverancier vind, hoe je je bak netjes houd, verschil tussen zand en klei als ondergrond.

Ik zou zeker niet alle situaties heel specifiek willen omschrijven (heb jij een sportpaard, 3000 meter grond en wil hem overdag buiten en s nachts stal, kies dan X) maar info willen geven zodat mensen die zelf kunnen toepassen op hun eigen situatie.

Maar goed, het is een wild idee hoor, ik zie mezelf nog niet zomaar een boek schrijven :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:33

Zijn er ook halve liter glazen zonder lelijke "picardie" zijkanten. Dat zijn van die lelijke hoekige zijkanten wat heel naar is met vasthouden. :+

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:36

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:42

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:48

Haha dankjewel! Ze zijn er zo te zien wel.

Maar zijn er mensen die 40 euro betalen voor 6 glazen? Daarvoor laat ik er te vaak 1 kapot vallen. _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:52

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:42

Ga eens kijken bij de kringloop.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:43

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:45

Als ik hulp wil bij het kiezen van planten voor mijn tuin, bij wie zou ik dan moeten zijn?
Hovenier? Kweker? Tuinarchitect?

En heeft iemand suggesties voor zo’n partij die dat ook nog kan met inheemse planten die interessant zijn voor de lokale beesten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:54

Ik zou inderdaad rustig 40 euro aan 6 glazen uitgeven als ze helemaal zijn wat ik zoek (en ik het geld heb liggen). Ik kreeg ±10 jaar terug 5 stuk 450ml glazen als sintcadeau (de eerste was namelijk al gesneuveld bij het inpakken), daarvan heb ik er nog minimaal 4 en ik gebruik ze dagelijks. Als er bij mij wat sneuvelt is het een ovenschaal of een deksel ervan. Eigenlijk nooit glazen.