Nayomie schreef:Vreemd? In deze huidige maatschappij zie ik dit helaas als realiteit.
Jammer. Want terecht is het echt niet, de meeste mensen zijn echt erg meewerkend. (Maar lees ook het boek van Rutger Bregman.)
Citaat:
Want zo ondenkbaar is het niet. Dat jij dat zo ziet dat is natuurlijk mooi en zo zou iedereen moeten denken, maar niet geheel realistisch.
Maar we hebben er dus invloed op. Hoe vaker we herhalen dat misbruik de norm is, en dat we alles op voorhand al dicht moeten zetten tegen misbruik, hoe meer we dat normaal gaan vinden.
Terwijl als we juist uitgaan dat je dat soort dingen gewoon niet doet, de kans op succes groter wordt.
Wat het realisme betreft: ik vind dus dat we ons vooral moeten baseren op wat er ook echt gebeurt. Dus
als er misbruik is tot het punt dat mensen die hun reis moeten maken niet meer kunnen reserveren, dan kunnen we alsnog regels maken en ingrijpen. Heel realistisch dus. Ik kan niets bedenken dat realistischer is dan aansluiten bij de werkelijkheid en proberen die zo veel mogelijk te volgen en te kennen.
Het punt is dat je regels en beperkingen niet altijd op voorhand hoeft te doen. En dat je niet altijd alles hoeft te ondermijnen met 'jamaar hoe gaan we het handhaven.'
Soms wel, en het is nuttig om na te denken welke kant je voorzorgen op treft. Maar dus niet altijd. En in dit opzicht, waar het alternatief is dat het ov een chaos wordt en onveilig, lijkt het me aanzienlijk nuttiger om te denken in hoe we dingen
wel kunnen verbeteren dan waarom we dat vooral
niet kunnen.
Citaat:
Wat ik in deze omgeving zie is dat mensen écht niet meer aan andere mensen denken.
Jammer dat dat je ervaring is, maar ook jammer dat je denkt dat dat is omdat mensen niet meer aan jou denken. Want volgens mij is het veel meer het gevolg van de communicatie vanuit onze regering, die 'op papier' nog wel allemaal richtlijnen heeft, maar waar de nonverbale communicatie dat het allemaal voorbij is en reuze meevalt oorverdovend is. Daar reageren mensen op: als ze de boodschap krijgen dat het niet meer echt belangrijk is, dan werken ze ook daar aan mee.
Citaat:
Kijk maar naar het hamster gedrag begin van deze crisis.
Ten eerste: daar kun je je natuurlijk op focussen. Terwijl er ook zoveel anders is. Maar ook hier: hamsteren is een ander soort reactie dan bewust misbruik maken. Hamsteren is eerst en vooral een reactie op onzekerheid: is er nog wel genoeg voor mij? Hoe meer je dus duidelijkheid biedt in de verdeling, hoe meer mensen daarop kunnen vertrouwen, en hoe minder de noodzaak van hamsteren is.
En terug naar het OV: door een reserveringssysteem mogelijk te maken waarin ook een beroep gedaan wordt op een goede verdeling (dus met de mogelijkheid als het echt nodig is, en een beetje flexibel zijn als het kan) wordt de noodzaak om uit alle macht je eigen plek te verdedigen minder, omdat je vertrouwen kunt hebben dat het goed komt.
Waarom niet eerst eens proberen hoe het werkt?