Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:35

Anne_GTI schreef:
Ik neem iedereen die bij de halte staat mee tot de maximum capaciteit bereikt is. Ik ga echt niet controleren waarom iemand met de bus gaat. Kost me veel teveel tijd.

En wat doe je dan met de mensen aan her eind van de lijn? Ik heb mazzel dat ik het eerste station ben en eigenlijk plaats heb op de heenweg. Wat doe je dan met de mensen op het eind? Helaas pindakaas?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:45

lucifertje schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik neem iedereen die bij de halte staat mee tot de maximum capaciteit bereikt is. Ik ga echt niet controleren waarom iemand met de bus gaat. Kost me veel teveel tijd.

En wat doe je dan met de mensen aan her eind van de lijn? Ik heb mazzel dat ik het eerste station ben en eigenlijk plaats heb op de heenweg. Wat doe je dan met de mensen op het eind? Helaas pindakaas?

Niet iedereen gaat van begin tot eind mee natuurlijk, dus ik denk eigenlijk dat het wel meevalt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:59

Shadow0 schreef:
Nayomie schreef:
Vreemd? In deze huidige maatschappij zie ik dit helaas als realiteit.

Jammer. Want terecht is het echt niet, de meeste mensen zijn echt erg meewerkend. (Maar lees ook het boek van Rutger Bregman.)

Citaat:
Want zo ondenkbaar is het niet. Dat jij dat zo ziet dat is natuurlijk mooi en zo zou iedereen moeten denken, maar niet geheel realistisch.

Maar we hebben er dus invloed op. Hoe vaker we herhalen dat misbruik de norm is, en dat we alles op voorhand al dicht moeten zetten tegen misbruik, hoe meer we dat normaal gaan vinden.

Terwijl als we juist uitgaan dat je dat soort dingen gewoon niet doet, de kans op succes groter wordt.

Wat het realisme betreft: ik vind dus dat we ons vooral moeten baseren op wat er ook echt gebeurt. Dus als er misbruik is tot het punt dat mensen die hun reis moeten maken niet meer kunnen reserveren, dan kunnen we alsnog regels maken en ingrijpen. Heel realistisch dus. Ik kan niets bedenken dat realistischer is dan aansluiten bij de werkelijkheid en proberen die zo veel mogelijk te volgen en te kennen.
Het punt is dat je regels en beperkingen niet altijd op voorhand hoeft te doen. En dat je niet altijd alles hoeft te ondermijnen met 'jamaar hoe gaan we het handhaven.'
Soms wel, en het is nuttig om na te denken welke kant je voorzorgen op treft. Maar dus niet altijd. En in dit opzicht, waar het alternatief is dat het ov een chaos wordt en onveilig, lijkt het me aanzienlijk nuttiger om te denken in hoe we dingen wel kunnen verbeteren dan waarom we dat vooral niet kunnen.

Citaat:
Wat ik in deze omgeving zie is dat mensen écht niet meer aan andere mensen denken.

Jammer dat dat je ervaring is, maar ook jammer dat je denkt dat dat is omdat mensen niet meer aan jou denken. Want volgens mij is het veel meer het gevolg van de communicatie vanuit onze regering, die 'op papier' nog wel allemaal richtlijnen heeft, maar waar de nonverbale communicatie dat het allemaal voorbij is en reuze meevalt oorverdovend is. Daar reageren mensen op: als ze de boodschap krijgen dat het niet meer echt belangrijk is, dan werken ze ook daar aan mee.

Citaat:
Kijk maar naar het hamster gedrag begin van deze crisis.

Ten eerste: daar kun je je natuurlijk op focussen. Terwijl er ook zoveel anders is. Maar ook hier: hamsteren is een ander soort reactie dan bewust misbruik maken. Hamsteren is eerst en vooral een reactie op onzekerheid: is er nog wel genoeg voor mij? Hoe meer je dus duidelijkheid biedt in de verdeling, hoe meer mensen daarop kunnen vertrouwen, en hoe minder de noodzaak van hamsteren is.

En terug naar het OV: door een reserveringssysteem mogelijk te maken waarin ook een beroep gedaan wordt op een goede verdeling (dus met de mogelijkheid als het echt nodig is, en een beetje flexibel zijn als het kan) wordt de noodzaak om uit alle macht je eigen plek te verdedigen minder, omdat je vertrouwen kunt hebben dat het goed komt.
Waarom niet eerst eens proberen hoe het werkt?

Het gaat er niet om of mensen aan mij denken, die heb ik namelijk al jaren geleden laten varen. Het gaat erom dat mensen zich hoe dan ook gerechtvaardigd vinden om dingen te doen zodra er geen regels met straffen op staan. En ja regels worden gebroken maar de drempel wordt verhoogd.

Mooi voorbeeld: er staan boetes op samenscholing, het gebeurt minder. Er staan geen boetes op om met meerdere uit hetzelfde huishouden de supermarkt in te gaan. Mensen gaan dus massaal met hun partner oid de supermarkt in. Of, er staat geen boete als je de 1.5 meter niet aanhoudt, mensen houden massaal geen afstand meer. Dus als je mij vraagt hoe meewerkend de mensen over het algemeen zijn als er geen sancties op staan, is dat best schrikbarend.

En nogmaals er zijn mensen die er wel aan meewerken, maar je moet als je zoiets instelt ook rekening houden met eventuele (denkbare) gevolgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:18

Nayomie schreef:
Het gaat er niet om of mensen aan mij denken, die heb ik namelijk al jaren geleden laten varen. Het gaat erom dat mensen zich hoe dan ook gerechtvaardigd vinden om dingen te doen zodra er geen regels met straffen op staan.

Sommige mensen, ja. Maar heel veel mensen werken mee, gewoon omdat ze best wel meewerkend zijn, zeker als ze de redelijkheid inzien.

Citaat:
Mooi voorbeeld: er staan boetes op samenscholing, het gebeurt minder. Er staan geen boetes op om met meerdere uit hetzelfde huishouden de supermarkt in te gaan. Mensen gaan dus massaal met hun partner oid de supermarkt in. Of, er staat geen boete als je de 1.5 meter niet aanhoudt, mensen houden massaal geen afstand meer. Dus als je mij vraagt hoe meewerkend de mensen over het algemeen zijn als er geen sancties op staan, is dat best schrikbarend.

Ik vind het echt zo'n oneindige armoede dat sommige mensen niet meer kunnen denken buiten straffen om. Daar maak ik me wel zorgen om. Op zoveel plekken wordt meteen gegrepen naar geboden of verboden, naar straf of zelfs geweld, als we het nog niet eens geprobeerd hebben met heldere communicatie en duidelijk maken wat de bedoeling is.

IK zie in het gebrek aan afstand vooral de weerslag van een kabinet dat aangeeft dat er niet zoveel aan de hand is, en dat de maatregelen wel-niet-wel nodig zijn, heel vaak met elkaar in tegenspraak en zonder dat echt volkomen duidelijk is bij iedereen wat het doel is. Natuurlijk krijg je dan ook geen consistente naleving.
Maar dat soort onduidelijkheid kun je dus oplossen door duidelijker te zijn. Daar heb je echt niet meteen boetes voor nodig.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:34

Hier zit de trein weer ramvol, kon bijna niet meer mee. Hou me hart vast wat dit voor de komende weken betekend :(

Edit; ramvol als in dat alle bestickerde stoelen bezet zijn..

friendly

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:32

Ja en op facebook lees je alleen maar berichten dat mensen “zelf wel bepalen of ze met de trein reizen en gewoon een dagje Amsterdam ofzo gaan doen want ze hebben al lang genoeg opgehokt gezeten”. Ja vriend, en door die figuren kunnen we straks weer een intelligente lockdown in :\

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:36

De Sprinter tussen Zwolle en Almere Oostvaarders was vanmorgen niet voller dan de afgelopen weken. Ik Had de hele coupé voor mezelf. De mensen die ik zag, hadden allemaal wel keurig een mondkapje voor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:58

lucifertje schreef:
Anne_GTI schreef:

Versterking optrommelen. Maar dat was op mijn ritten tot nu toe niet nodig.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:07

Ik snap dat dat in een bus makkelijker is dan in een trein.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:58

friendly schreef:
Ja en op facebook lees je alleen maar berichten dat mensen “zelf wel bepalen of ze met de trein reizen en gewoon een dagje Amsterdam ofzo gaan doen want ze hebben al lang genoeg opgehokt gezeten”. Ja vriend, en door die figuren kunnen we straks weer een intelligente lockdown in :

Het maakt toch niet uit wat iemand gaat doen .... Als diegene netjes een mondkapje draagt...

En ja, sommige mensen zijn afhankelijk van het ov om ergens te komen.

Zal jij het leuk vinden als je alleen binnen een straal van 7 km van je huis kan komen, fietsafstand dus?

Of maximaal 2 km van huis, omdat je vanwege lichamelijke problemen niet meer kan fietsen?

Kortom opgesloten zitten in je eigen woonplaats..

Dagjesmensen ga je vanaf nu weer veel meer krijgen. Deze mensen zitten al 12 weken "opgesloten"

Ikzelf zou misschien nog één maandje wachten, maar daarna zou ik ook weer gewoon gaan reizen voor de leuk.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:12

Het wordt afgeraden. En daarom zou ik niet voor de leuk reizen als je t niet met de fiets of auto af kan. Ik moet reizen met het ov voor mijn werk (anders werkweigering, kan niet thuis) en dan zou ik het banketstaaf vinden als ik te laat kom of niet kan komen omdat de dagjesmensen met het ov gaan. Hoe erg ik het ook begrijp hoor!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:56

Mag ik even klagen dat ik zo'n stom mondkapje gekocht heb en vervolgens niemand er mee zie lopen op het station. Ben ik nou gek? :')

Ik kan er wel aan wennen trouwens dat de trein zo leeg is. O:)

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:01

Op het station is het ook niet verplicht, het is als verplicht als je in de bus/trein/metro/tram etc. zit!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:16

Vanmorgen een man in de trein die zijn mondkapje braaf naast zich had liggen in de trein.
Zo werkt hij niet, Henk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:20

mvdende schreef:
friendly schreef:
Ja en op facebook lees je alleen maar berichten dat mensen “zelf wel bepalen of ze met de trein reizen en gewoon een dagje Amsterdam ofzo gaan doen want ze hebben al lang genoeg opgehokt gezeten”. Ja vriend, en door die figuren kunnen we straks weer een intelligente lockdown in :

Het maakt toch niet uit wat iemand gaat doen .... Als diegene netjes een mondkapje draagt...

Zal jij het leuk vinden als je alleen binnen een straal van 7 km van je huis kan komen, fietsafstand dus?

Of maximaal 2 km van huis, omdat je vanwege lichamelijke problemen niet meer kan fietsen?

Dagjesmensen ga je vanaf nu weer veel meer krijgen. Deze mensen zitten al 12 weken "opgesloten"

Ikzelf zou misschien nog één maandje wachten, maar daarna zou ik ook weer gewoon gaan reizen voor de leuk.

Je hebt nota bene een auto... Snap niet dat mensen met een auto voor een uitje de trein pakken. :n

Ik kom ook mijn woonplaats niet uit zonder OV. Normaal haalden mijn ouders mij regelmatig op en dan kon ik hun auto lenen. Maar helaas moet de leaseauto volgende week ingeleverd worden ivm verliezen baan. De andere auto's zijn vaak weg omdat er thuis 2 in de zorg (onregelmatig) werken. Dus dan ben ik wel afhankelijk van het OV als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders toe wil. Maar ik ga gewoon buiten de spits en als het druk is dan wacht ik wel een trein. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:32

Voor mezelf zou het ook geen prettig gevoel geven als ik het OV pak omdat ik het leuk vind wetende dat de auto aan de deur staat. Al snap ik wel dat het voor de meeste mensen een goedkopere optie is om het OV te pakken ipv de auto.

Ik zal overigens wel bij bv een pup wel met het OV gaan reizen ivm oefenen met het OV, zeker nu ik geen eigen auto heb en ik er straks weer afhankelijk van ben dus in geval van spoed wel met het OV naar de DA moet kunnen. :j

Ben overigens wel benieuwd hoe het OV de komende tijd vormgegeven wordt, hoe druk het daadwerkelijk zal zijn en of er echt problemen uit gaan ontstaan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:34

Jolien87 schreef:
Vanmorgen een man in de trein die zijn mondkapje braaf naast zich had liggen in de trein.
Zo werkt hij niet, Henk.

:')

Wat ik me wel afvraag. Ik ga vrijdagavond rond half 7 met de trein. Hoe doe ik dat dan met eten? Normaal haal ik iets op het station en eet het of op het station op (maar ik gok zomaar dat de food courts nu dicht zijn?), of in de trein (maar eten door een mondkapje gaat zo lastig :') ). Iemand een idee? Vooraf eten kan, maar het is bijna drie uur reizen dus ik eet het liefst zo kort mogelijk van tevoren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:48

Foaly schreef:
Jolien87 schreef:
Zo werkt hij niet, Henk.

:')

Wat ik me wel afvraag. Ik ga vrijdagavond rond half 7 met de trein. Hoe doe ik dat dan met eten? Normaal haal ik iets op het station en eet het of op het station op (maar ik gok zomaar dat de food courts nu dicht zijn?), of in de trein (maar eten door een mondkapje gaat zo lastig :') ). Iemand een idee? Vooraf eten kan, maar het is bijna drie uur reizen dus ik eet het liefst zo kort mogelijk van tevoren :+

Winkels op de stations gaan zo langzaam aan weer allemaal open.

Voor eten en drinken mag je je mondkapje af zetten maar het wordt gevraagd om dit tot een absoluut minimum te beperken. Dus geen uitgebreide burger king menu's ed.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:19

Op Station Zwolle zijn de Kiosk en AH to go sowieso open.

Vanaf morgen rijden de treinen het hele weekend niet vanaf Zwolle. -O-

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:25

Oh fiets meen je dat? -O-

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:26

Yep. Ze zetten bussen in.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:47

Ja. :(
Ik ga dus maar met de auto.

Vanmiddag weer 2 zonder mondkapje in de trein. Of nouja, mondkapje onder de kin, vermoedelijk in de aanslag om op te zetten zodra de controle langskomt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:04

MarlindeRooz schreef:
mvdende schreef:

Je hebt nota bene een auto... Snap niet dat mensen met een auto voor een uitje de trein pakken. :n

Ik kom ook mijn woonplaats niet uit zonder OV. Normaal haalden mijn ouders mij regelmatig op en dan kon ik hun auto lenen. Maar helaas moet de leaseauto volgende week ingeleverd worden ivm verliezen baan. De andere auto's zijn vaak weg omdat er thuis 2 in de zorg (onregelmatig) werken. Dus dan ben ik wel afhankelijk van het OV als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders toe wil. Maar ik ga gewoon buiten de spits en als het druk is dan wacht ik wel een trein. :)

Zou ja, want inderdaad heb ik nu een autotje...

En toch. Als ik méér dan 100km enkele reis ergens heen zou gaan en er zijn weer actie kaartjes, dan ga ik wél met de trein, ondanks dat ik een auto heb.

Bij 100km ligt voor mij het omslagpunt waarop een treinkaartje voor €19 retour goedkoper is dan de benzine van de auto.

Stel ik ga naar bijvoorbeeld Groningen, dan is zn €19 retour kaartje véél goedkoper dan met één persoon in de auto daarheen reizen.

+ dat ik het niet red om zeg 1,5 uur heen te rijden, een hele dag ergens bezig te zijn (museum oid) en vervolgens weer 1,5 uur terug te moeten rijden. Ik trek dat niet met mijn energie en doodmoe achter het stuur kruipen is levensgevaarlijk! Dan neem ik dus liever de trein, dan kan ik wat dommelen onderweg. En dan misschien alleen het de 15 minuten van station naar huis rijden, dat lukt dan nog wel.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:28

Die koetingskaartjes zullen ook pas weer komen als het OV niet meer ontmoedigd wordt. Dus zodra die er zijn draagt de ns zelf uit dat voor dagje op stap ov weer kan want daar zijn die kaartjes immers voor. Denk dat het nog heel lang duurt voordat die kaartjes terug komen

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:40

Maar is jouw auto dan zo onzuinig Mvdende? Ik tank, volle tank, rond de 55-60 euro en dan rijd ik er 650 km mee. En dan rijd ik hem niet helemaal leeg en ik trek nogal stevig op dus niet bepaald zuinig :+

Edit: Wat Pabie zegt denk ik ook, die kortingsacties zullen voorlopig wel niet aan de orde zijn