Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:47

Sizzle schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom zulke uitspraken zomaar mogen.
Een paar jaar geleden moest ergens een politicus opstappen omdat het massa slachtvervoer vergeleken had met deportatie. Baudet kan gewoon uitgebreid misplaatste 2e wereld oorlog opmerkingen aan de lopende band maken. Mag hij niet gewoon uit de politiek verwijderd worden, of valt dat onder vrijheid van meningsuiting?

Dat verwondert mij ook ten zeerste!

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:55

Kaag heeft zich op twitter uitgesproken over Baudets vergelijking van niet gevaccineerden met joden, je wil niet weten wat ze naar haar hoofd geslingerd krijgt maar petje af voor haar. Word tijd voor een cordon sanitaire in de tweede kamer. De Jonge is de enigste die een poos geleden demonstratief Baudet de rug toekeerde bij een toespraak van Baudet, ze zouden allemaal op moeten staan en afnokken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:56

Sizzle schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom zulke uitspraken zomaar mogen.
Een paar jaar geleden moest ergens een politicus opstappen omdat het massa slachtvervoer vergeleken had met deportatie. Baudet kan gewoon uitgebreid misplaatste 2e wereld oorlog opmerkingen aan de lopende band maken. Mag hij niet gewoon uit de politiek verwijderd worden, of valt dat onder vrijheid van meningsuiting?

Tja, parlementsleden kunnen niet ontslagen worden.
(Wat in principe terecht is: 'de kiezer bepaalt, punt uit'.)

Er zijn opties als 'iemand uit de fractie verwijderen' (en soms besluit iemand dan om op te stappen, soms blijft iemand in het parlement, hetzij als éénmansfractie hetzij door toe te treden tot een andere fractie).

Gelukkig hebben we in Nederland een uiterst beperkte 'parlementaire onschendbaarheid'.
In 1939 voegde een braaf parlementslid een NSB-er pal na schorsing van de vergadering toe 'dat hij een landverrader was'. Boete van de strafrechter: tien gulden wegens belediging.
(Vlak voor de hamerslag was hij onschendbaar geweest.)
Binnen de vergadering geldt nog de veiligheidsmaatregel dat de voorzitter iets 'buiten de orde van de vergadering' kan verklaren, ga je dan nog door kun je ook vervolgd worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:04

Ik denk niet dat een cordon sanitaire een goede oplossing is. Dat was het historisch gezien meestal ook niet.
Maar die vent is dusdanig aan het radicaliseren dat het raar moet lopen als dat forum niet zeer binnenkort nog verder gemarginaliseerd raakt.

Of is dat wishful thinking?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:09

Nu beperkende regels weer aangetrokken worden links en rechts in Europa, even een stap terug naar registrering van persoonlijk gegevens bij vaccinatie.
Dit is automatisch ook een inverse.
Wie niet geregistreerd is, hoppa verplicht in quarantaine.

Een fundamenteel verschil met controle op QR voor resaturant o.i.d. is er niet; het is alleen maar een uitbreiding van waarvoor.

We zijn nu al in een fase van vaccinatie-herhaling.

Er is geen hersengymnastiek nodig om dit door te trekken naar de toekomst. Covid19 stáát al op de A-lijst.

Míj gaat het niet/nauwelijks raken, maar dat maakt nog niet dat ik het een fijn toekomstbeeld vind; erg Orwell imo.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:20

Pandora2 schreef:
Vrijdag vervroegd Overlegcomité hier.
We gaan onze buurlanden volgen denk ik :P
Citaat:
Vrijdag overlegcomité: geen ontkomen aan pasjes-, test-, telewerk- en mondmaskermaatschappij

Het is alweer vervroegd naar morgen lees ik :+

Het gelekte rapport van de experten verhit nu al de discussie. Gaat weer lekker zo :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:25

Electra63 schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/live-kuipe ... ~abcf79c8/

Piek van ziekenhuisopnames is nog niet in zicht.

Met daarbij idd ook een berichtje over overbelasting van de GGD lijnen voor testafspraken.. Dus nee, die piek is idd nog niet in zicht. Effect van oa carnaval en die laatste stapavond op zijn vroegst eind deze week heb je dan de piek in de besmettingen..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:31

mysa schreef:
Ik denk niet dat een cordon sanitaire een goede oplossing is. Dat was het historisch gezien meestal ook niet.
Maar die vent is dusdanig aan het radicaliseren dat het raar moet lopen als dat forum niet zeer binnenkort nog verder gemarginaliseerd raakt.

Of is dat wishful thinking?

Ik denk (hoop) het wel. Er zijn, geluk bij een ongeluk, op populistisch-rechts inmiddels genoeg alternatieven te vinden voor de ongehoorde Nederlander. Die kant van het politiek spectrum is behoorlijk versnipperd.

De trouwe aanhang van Baudet is een samenraapsel van gefrustreerde nationalisten, doorgeslagen Engel-wappies en halve neonazi's. Die harde kern is wel fanatiek genoeg om regelmatig voor reuring te zorgen, maar lijkt mij niet groot en invloedrijk genoeg om politiek een vuist te maken en aldus de democratie te bedreigen.

Wat wel een zorgelijke ontwikkeling is, is de steeds verdere radicalisering van extreemrechtse jongeren die uit zijn op een rassenoorlog en daarbij daadwerkelijk terroristisch geweld willen gebruiken.
Als Baudet zich daar openlijk mee gaat verbinden en zijn wappie-aanhang daarin meekrijgt, lijkt me dat wel degelijk een gevaarlijke situatie opleveren.
En ik sluit dat niet uit, want die gast is gewoon duidelijk van het padje, zowel mentaal als politiek. En dat geldt helaas ook voor een bepaalde groep qua complotdenken volledig doorgeschoten viruswappies.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:10

Vraagje in de live blog van de nos staat een stuk over de boosterprik en daar zeggen ze dat het zorg personeel het zorg personeel gaat prikken en dat de ggd die groep niet gaat prikken.
Ik heb geen collega's die mogen prikken dus hoe gaan ze dat dan doen? En wanneer gaan ze daar aan beginnen. Vooral zorg personeel dat binnen de anderhalve meter moet komen (dus niet ik) zouden toch ook zo snel mogelijk die booster moeten krijgen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:57

tammiebels schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hoorde ook weer dat iemand gewoon naar zijn werk wilde terwijl zijn vrouw besmet was. Dan ga je toch eerst 5 dagen in quarantaine en/of je werkt thuis. Want met kinderen in huis kan ik me niet voorstellen dat je elkaar niet over en weer besmet. Tenzij die vrouw natuurlijk helemaal geïsoleerd kan leven.

Door dit soort grappenmakers duurt dit nog wel even.

Het kan dus echt wel, hier alledrie de kinderen positief (vanuit school meegenomen, 2x VO, 1x BO). Isolatie is hier onmogelijk en vind ik de kind(eren) te jong voor. Dus gewoon allemaal samen. Wij als ouders zijn al 2 keer testen geweest, tot nog toe steeds negatief en we zitten nu dus sinds een dag of 10 in quarantaine.

Zijn jullie gevaccineerd?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:58

friezenfan2 schreef:
Vraagje in de live blog van de nos staat een stuk over de boosterprik en daar zeggen ze dat het zorg personeel het zorg personeel gaat prikken en dat de ggd die groep niet gaat prikken.
Ik heb geen collega's die mogen prikken dus hoe gaan ze dat dan doen? En wanneer gaan ze daar aan beginnen. Vooral zorg personeel dat binnen de anderhalve meter moet komen (dus niet ik) zouden toch ook zo snel mogelijk die booster moeten krijgen.

De GGD denkt er blijkbaar zo over, maar de instellingsartsen dus niet, die raden het vaccineren van medewerkers af omdat zij daarvoor niet medisch verantwoordelijk willen zijn. Ook is er dan nog een issue op te lossen over de registratie, wie gaat dat dan doen?
Wel lekker makkelijk voor de GGD dit. We laten het gewoon de zorg doen, die zijn nog niet overbelast ofzo.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:03

tokedri schreef:
tammiebels schreef:

Het kan dus echt wel, hier alledrie de kinderen positief (vanuit school meegenomen, 2x VO, 1x BO). Isolatie is hier onmogelijk en vind ik de kind(eren) te jong voor. Dus gewoon allemaal samen. Wij als ouders zijn al 2 keer testen geweest, tot nog toe steeds negatief en we zitten nu dus sinds een dag of 10 in quarantaine.

Zijn jullie gevaccineerd?

Nee, beide niet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:07

Hier in de klas ook weer een besmetting. Via thuistest ontdekt. Bij de GGD kwamen ze er niet door dus ze zijn maar naar Testen voor toegang gereden. Daar mag je met klachten niet heen dacht ik maar goed. Maar deze was ook positief. Dus ik houd mijn dochter nu ook maar goed in de gaten, al is ze gelukkig wel gevaccineerd.

Maar de GGD is overbelast dus, je komt er gewoon niet door om een afspraak te maken. Bizar toch?
Dan ligt het aantal besmettingen misschien wel nog veel hoger.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:10

Het is ook wel te merken dat ggd overbelast is. Een bekende uit Nieuwegein moest om te testen naar huizen en iemand anders van Amsterdam naar Amersfoort.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:23

Valt met artsen best mee denk ik dan . De schoolarts van de GGD wil nog gewoon controle onderzoeken doen binnen de school met ouders erbij…..kromme wereld.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:23

Hadden ze gebeld? Want online gebeurd dat soms omdat er meerdere tijdsloten gereserveerd worden als iemand online een afspraak maakt. Waardoor tijdelijk dan ergens geen plek is en er een locatie verder weg wordt laten zien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:25

Needje schreef:
Hadden ze gebeld? Want online gebeurd dat soms omdat er meerdere tijdsloten gereserveerd worden als iemand online een afspraak maakt. Waardoor tijdelijk dan ergens geen plek is en er een locatie verder weg wordt laten zien.

Hm dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, maar van een kan het me niet zo voorstellen dat die online een afspraak had gemaakt :o

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:01

bigone schreef:
Kaag heeft zich op twitter uitgesproken over Baudets vergelijking van niet gevaccineerden met joden, je wil niet weten wat ze naar haar hoofd geslingerd krijgt maar petje af voor haar. Word tijd voor een cordon sanitaire in de tweede kamer. De Jonge is de enigste die een poos geleden demonstratief Baudet de rug toekeerde bij een toespraak van Baudet, ze zouden allemaal op moeten staan en afnokken.

Zolang joden zelf die vergelijking ook al maken:

https://www.ad.nl/binnenland/rabbijn-ve ... ~aafcc427/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:04

robert45 schreef:
bigone schreef:

Zolang joden zelf die vergelijking ook al maken:

https://www.ad.nl/binnenland/rabbijn-ve ... ~aafcc427/

Eén jood...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:05

Er zijn ook héél veel joden die het een belachelijke vergelijking vinden. En dan nog heb je als niet-jood met je poten van dat trauma af te blijven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:22

Robert, Tamara (toevallig een nicht van mij) is altijd al een soort van buitenbeentje geweest met een aparte mening..
Ze wordt ook nergens gesteund.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:33

Ik ben gewoon gevaccineerd hoor dus geen vrees.

Ik begin mij zo langzamerhand wel af te vragen tot hoe ver we gaan.

Verplichting tot prikken komt er nooit, nou met de huidige dwang is dat er al bijna.
Verplichte QRcode, straks ook in de winkels.
Straks een Verplichte booster want anders verloopt straks je QR code

Oostenrijk die nu al nadenkt over een totaal contactverbod tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden.

Maatregelen die steeds verder en verder gaan. Mensen die al zo ver gaan dat ze anderen willen uitsluiten van ziekenhuisopname etc.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:35

Ik word er inmiddels ook gewoon een beetje boos van hoor. Prik gewoon. Die paar procent die het niet mogen van de huisarts zorgen niet voor het verschil. Als mensen zich nou gewoon (hadden) laten prikken komen we tenminste uit deze hele toestand.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:42

In januari hoef ik pas een booster , dan zit er ook ongeveer een jaar tussen mijn eerste prik en de booster. Heb dus nog even voorbereiding gelukkig :D. Alleen las ik iets over zorgpersoneel , zorgpersoneel prikken? Ik hoop niet in de vorm van dat dan je eigen collega's je moeten prikken , want dan laat ik het zeker aan mij voorbij gaan :') Ik denk meer in de vorm dat ik toen ook op school had , werden we ook geprikt door wat oudere mensen die dit aan de lopende band doen. Nadeel is wel dat ze soms verkeerd prikken , ik laat het liever doen door een GGD medewerker... Maar we gaan het zien dat veranderd toch nog wel 100 keer.

@Robert45

Ik vindt het eigenlijk wel logisch dat de QR-code verloopt na een jaar. Mensen lopen nu met mij best een risico dat ik het weer sneller krijg en gemakkelijker overbreng op de ander. Als mensen mij zien denken ze , ach die is nog jong en net gevaccineerd en veilig. Maar goed ze weten niet dat ik in de zorg zit en al bijna een jaar terug mijn eerste prik heb gehad. Dus ik zou het heel logisch vinden als mijn QR-code gaat verlopen.

Een QR-code is voor mij niet de voornaamste reden om te vaccineren. Nog steeds om het niet ernstig ziek worden en een ziekenhuisopname en of overlijden voorkomen. Al acht ik de kans bij mij klein , ik ga geen Russisch Roulette hiermee spelen. Plus ik werk met mensen waarbij Corona gewoon het einde kan betekenen. Ik voel mijn verantwoordelijk over anderen , dus daarom neem ik ook gewoon de booster.

En nee , ik ben niet verplicht heb steeds er een vrije keus in gehad. Ook werk gerelateerd 0 keer gedwongen. Nu is er wel een plek waar ik werk die het wel als vereiste heeft dat iemand gevaccineerd is. Dit is in een thuissituatie dus ik snap dat heel goed.