Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:57

Cer schreef:
Omdat het misschien op andere scholen wel zo is... ? Maar goed, de scholen mogen open blijven, dus er is niks aan de hand toch?

Ik heb geen besmettingen in mn familie, maar ja, ik mag ze toch niet allemaal tegelijk zien... :+

Overgens las ik een paar pagina's terug ook iets over besmettingen via scholen vs via 'thuis'.. Dat voorbeeld vond ik wat gek.. Want als je een besmetting in een klas hebt, dan heb je hoeveel kinderen bij elkaar, 20? Dus dan kan 1 iemand potentieel 20 anderen besmetten, die vervolgens naar 20 families gaan...

Als je thuis vier gasten op visite hebt, en 1 is besmettelijk, kan die potentieel 3 anderen besmetten die dat meenemen naar 3 families... Dat is 17 minder...
maar goed, ik ben niet heel goed in rekenen.. :)

Ik denk zelf dat het verschil tussen bijv de action en de bibliotheek is dat mensen soms langere periode in een bibliotheek zitten om te lezen en te studeren (dus verspreiding aerosolen?) in tegenstelling tot de action waar je redelijk snel doorheen kan wandelen..

Dat hangt er maar met vanaf , wanneer die kinderen alleen eigen gezin zien en school ( rest is dicht) dan is zo’n uitbraak snel onder controle. Wanneer een gezin vier gasten op visite heeft gehad en die vier gasten gaan in de dagen erna op visite bij weer vier andere gezinnen incl opa en oma in tehuis dan verspreid het zich dagenlang en in veel grotere aantallen voor er aan de bel word getrokken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:00

Action /bibliotheek denk dat het verschil zit in dat het moeilijk is om onderscheid te maken in winkels. Allemaal dicht op supermarkt na of allemaal open. Je kunt verder denk ik moeilijk zeggen deze winkel wel en deze niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:05

bigone schreef:
Dat hangt er maar met vanaf , wanneer die kinderen alleen eigen gezin zien en school ( rest is dicht) dan is zo’n uitbraak snel onder controle. Wanneer een gezin vier gasten op visite heeft gehad en die vier gasten gaan in de dagen erna op visite bij weer vier andere gezinnen incl opa en oma in tehuis dan verspreid het zich dagenlang en in veel grotere aantallen voor er aan de bel word getrokken.

Dat blijkft niet opgaan Bigone :)
Want waarom zouden de kinderen alleen het eigen gezin zien, en de gasten allemaal anderen?
Als er op school asymptomatische verspreiders zitten, heb je gewoon een grotere groep te pakken..

Als mensen iedere dag bij iemand op visite gaan kan het snel gaan, maar als mensen 3 weken in hun eigen bubbel blijven kan het meevallen. Als kinderen bij andere kinderen gaan spelen (gamen) na school, nog even bij elkaar staan, en dan vervolgens naar hun eigen respectievelijke gezinnen gaan, waarvan bijv broer / zus weer op een andere school zit.. kan het ook snel gaan :)

Ik heb er geen problemen mee hoor, begrijp me goed, maar sommige dingen klinken gewoon niet zo heel logisch..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:08

Karl66 schreef:
Als we ons met z'n allen vanaf het begin aan de geest van de regels hadden gehouden om corona te bestrijden, dan had de overheid niks hoeven te doen, want dan hadden we de zaak onder controle kunnen houden en namen we uit onszelf de maatregelen die nodig zijn op dat moment. Maar omdat we met z'n allen continu de grenzen van de regels opzoeken, moeten er aldoor nieuwe regeltjes bedacht worden om de mazen te dichten, die we toch weer gevonden hebben. Het gevolg is allerlei kromme regeltjes. Daar kan je natuurlijk die stomme overheid de schuld van geven, we zouden natuurlijk ook gewoon naar onszelf kunnen kijken en ons massaal gaan zitten schamen dat we het zo ver hebben laten komen dat al die extra regeltjes er moeten komen.

Wat de bibliotheek betreft. In het voorjaar had de bibliotheek de mogelijkheid opengezet dat iedereen via hun app een aantal boeken gratis als e-book konden lezen. Dit vanwege het feit dat ze gesloten waren. Dat kunnen ze nu natuurlijk weer doen.

Helemaal met bovenstaande eens.

Iedere keer als er nieuwe maatregels worden aangekondigd, komt er een discussie van 'Ja, maar...' of 'Wat als...?' en eerlijk gezegd begrijp ik dat niet altijd.
Hoe moeilijk is het om te kijken naar het grotere plaatje en je daarom aan een soms 'onlogische' maatregel te houden en niet de mazen op te zoeken omdat je het er persoonlijk niet mee eens bent?
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-11-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:13

Maar even hoor.... wie zegt dat degene die de regeltjes onlogisch vinden, zoals ik, zich daar dan dus niet aan houden? >;)

Ik hou me verder prima aan de regels, geen enkele reden om me ergens voor te schamen.. :)

En soms vragen mensen gewoon dingen... mogen bijv thuiskappers hun werk blijven doen, of nagelstylistes.. is ongeveer zoals een huiskamer, dus 1 persoon tegelijk maar wel 10 per dag. Het mondkapje maakt dan het verschil? Ik vind het spannend hoor, zo'n beroep momenteel..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:29

Ik schrok toen ik Kuipers hoorde vertellen dat er tegenover over iedere IC opname COVID patiënt nu 3,5 COVID patiënt op de cohort afdeling liggen.
Tegen 2 patiënten op de cohort tijdens de eerste golf.
En dat is het grote probleem.
De reguliere zorg zit nu nog meer en sneller in de problemen.

Daarom moet het even streng zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:37

ik had me gisteren voor de persco idd ook niet gerealiseerd dat deze golf dan wel minder hoog is, maar wel veel langer duurt. Moet zeggen dat ik me vooral focuste op het feit dat die piek niet zo hoog was als vorige keer. Maar op de lange termijn is dit natuurlijk niks beter, behalve dat de zorg iets minder piekbelasting heeft en iets meer chronische belasting. Als je dat beter wilt noemen dan...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:59

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:42

hier op school hadden we 61 kinderen en 11 leraren ziek vlak voor de herfstvakantie.
In de klas van mijn zoon 7 , en 1 heeft nog steeds pittige restklachten en is dus al een maand amper op school.

Onze school treft zelf maatregelen. Onder en bovenbouw gaan gescheiden naar school. Halve dagen online en halve dagen fysiek. Dat lijkt voor nu te werken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:44

Ik vind max 2 buiten ook wel echt lastig... Idd veel stellen om mij heen en km spreek liever niet binnen af. Ik snap dat buiten handhaven makkelijker is, maar dit is wel echt ruk. Hopelikk idd maar echt 2 weken.

We wilden deze week naar de begraafplaats. Sterfdag van mijn zus. We gaan altijd met m'n ouders die kant dan op... Nu mag ik niet met ze mee dus. Super suf. Ik zie ze binnen ook gewoon?? Dat is toch krom...

Wel blij dat je nog naar de sportschool mag. Ik snap de logica echt niet, maar ben er wel blij mee omdat ik in een revalidatie zit en min. 2x per week fysiosport doe.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:46

Wel prettig om met 'n vriend(in) af te kunnen spreken zonder zo'n zwaan-kleef-aan-partner erbij.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:46

secricible schreef:
ik had me gisteren voor de persco idd ook niet gerealiseerd dat deze golf dan wel minder hoog is, maar wel veel langer duurt. Moet zeggen dat ik me vooral focuste op het feit dat die piek niet zo hoog was als vorige keer. Maar op de lange termijn is dit natuurlijk niks beter, behalve dat de zorg iets minder piekbelasting heeft en iets meer chronische belasting. Als je dat beter wilt noemen dan...

Ja eens ,dat werd goed uitgelegd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:49

In Rotterdam komt er een strengere lockdown áls de cijfers daar niet snel gaan dalen hoorde ik vanmorgen Aboutaleb zeggen op de radio.

Probleem alleen is: dat betekend dat de niet essentiële winkels dichtgaan.
Maar in de omringende steden is dat niet het geval. Dan gaan de Rotterdammers dus “ gewoon” naar Delft bijvb om daar te funshoppen :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:54

volgens mij is dat idd het probleem van regionale beperkingen. Daarom ben ik "blij" dat er nu voornamelijk een landelijk beleid ingezet wordt, hoewel ik natuurlijk niet blij ben met hoe dat me raakt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:01

Ineke2 schreef:
In Rotterdam komt er een strengere lockdown áls de cijfers daar niet snel gaan dalen hoorde ik vanmorgen Aboutaleb zeggen op de radio.

Maar in de omringende steden is dat niet het geval. Dan gaan de Rotterdammers dus “ gewoon” naar Delft bijvb om daar te funshoppen :n

Dat is inderdaad een probleem....

Hier in de grensstreek zie je ook veel Belgen, meer dan anders. Ze liepen hier zelfs in het bos met hele de hele familie..

Ik woon op de grens met Zeeland, als ik iets echt nodig heb, kan ik daar naar toe. Niet om te funshoppen, maar als er iets stuk gaat of ik erachter kom dat ik iets nodig heb.

Anders online bestellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:04

Nja, misschien is de drempel om te gaan funshoppen buiten je stad dan wat groter? Want dan moet je met t OV, of auto ergens heen.. en je kunt alleen winkelen, geen terrasjes zitten..

Ik vind het lastig om van te voren al te gaan zeggen dat mensen dan 'dus' dat en dat gaan doen... dat weet je toch niet?
Ik herinner me ook goed van de zomer dat 'men' zei dat 'de' Nederlands zo lekker met zn allen naar t strand gingen en ach en wee... terwijl heel scheveningen vol stond met Duitse kentekenplaten.. Dus je weet niet wie wat 'dus' gaat doen.. denk ik? :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:13

Dit was wat de burgemeester zelf al direct aangaf...
En dat hij daarom alvast een claim heeft ingediend om de ondernemers van Rotterdam te helpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:15

Zouden mensen echt zó graag willen funshoppen dat ze echt ergens anders naar toe gaan?
Zo ja, ben je dan zo ontevreden met je leven dat je perse zo'n uitje nodig hebt? Lijkt me erg ongezond.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:20

Eh ja... Er gaan immers nog legio mensen naar pretparken en dierentuinen bijvb op dit moment.

Allemaal echt NIET nodig in de situatie waarin we nu zitten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:20

Hier gaat het vooral om de prijsverschillen tussen NL en BE. NLers die in België willen tanken en Belgen die in Nederland boodschappen komen doen. En dat gaat dan zo ver dat toen de grenzen dicht waren, mensen op de fiets door het bos de grens over gingen om boodschappen te komen doen. Dus ik geloof wel dat mensen ver gaan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:23

opisop_shop schreef:
Zouden mensen echt zó graag willen funshoppen dat ze echt ergens anders naar toe gaan?
Zo ja, ben je dan zo ontevreden met je leven dat je perse zo'n uitje nodig hebt? Lijkt me erg ongezond.

Nou, je kan bijna helemaal niets meer. Alles is dicht.

Snap héél goed dat mensen in hun vrije weekend/ dag even iets anders aan hun hoofd willen hebben en even uit de (thuiswerk) situatie willen zijn.

Voor veel mensen is hun woonkamer al hun werkplek geworden....

Normaal gingen ze misschien een middagje uit lunchen of zochten ze een museum op oid.

Juist door steeds meer dingen te sluiten (attracties, dierentuinen, musea) gaan mensen naar de dingen die nog wél open zijn: IKEA, Intratuin, woonboulevard, natuurgebieden.

Waardoor het in die plaatsen alleen maar drukker en drukker wordt.

Als je al 5 dagen tussen 4 muren opgesloten zit, wil je er ook wel even tussenuit.

Ik ga niet zomaar funshoppen, maar als ik iets nodig heb, ga ik het wel halen. Is even een uitje, even iets anders dan de 4 muren thuis.

En dat terwijl een "uitje" vorig jaar nog een evenement/ dagje pretpark oid was, nu is een "uitje" even naar de Intratuin omdat je iets nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 04-11-20 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:24

Ik ben al sinds begin Corona niet meer in de stad geweest maar heb nu toch 2 nieuwe broeken nodig.
Voel me bijna schuldig dat ik daarvoor naar de stad wil.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:25

Ineke2 schreef:

OV stilleggen in dat gebied

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:25

Muze schreef:
Ik ben al sinds begin Corona niet meer in de stad geweest maar heb nu toch 2 nieuwe broeken nodig.
Voel me bijna schuldig dat ik daarvoor naar de stad wil.

Bestel gewoon online

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:27

mvdende schreef:
opisop_shop schreef:

Nou, je kan bijna helemaal niets meer. Alles is dicht.

Snap héél goed dat mensen in hun vrije weekend/ dag even iets anders aan hun hoofd willen hebben en even uit de (thuiswerk) situatie willen zijn.

Voor veel mensen is hun woonkamer al hun werkplek geworden....

Normaal gingen ze misschien een middagje uit lunchen of zochten ze een museum op oid.

Juist door steeds meer dingen te sluiten (attracties, dierentuinen, musea) gaan mensen naar de dingen die nog wél open zijn: IKEA, Intratuin, woonboulevard, natuurgebieden.

Waardoor het in die plaatsen alleen maar drukker en drukker wordt.

Als je al 5 dagen tussen 4 muren opgesloten zit, wil je er ook wel even tussenuit.

Ik ga niet zomaar funshoppen, maar als ik iets nodig heb, ga ik het wel halen. Is even een uitje, even iets anders dan de 4 muren thuis.

En dat terwijl een "uitje" vorig jaar nog een evenement/ dagje pretpark oid was, nu is een "uitje" even naar de Intratuin omdat je iets nodig hebt.

Maar ik las van jou dat jij zaterdag naar de Intratuin bent gegaan en dat je het daar zo druk vond. Waarom ga je dan in het weekend als je door de week gewoon thuis bent? Ik ben afgelopen week ook naar Intratuin gegaan, op 'n doordeweekse dag tussen 17.30/18.30 en toen was het er uitgestorven.