Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:57

Ik maak & eet zelf wel eens toetjes waar rauw ei in zit verwerkt. Is een potentieel risico voor salmonella maar zelf neem ik die gok wel vanwege de hele kleine kans en omdat ik (en mensen aan wie ik het voorzet, die overigens dan ook weten dat er rauw ei in zit zodat ze zelf de afweging kunnen maken) niet tot een risicogroep daarvoor behoren. Volgens mij zijn er afhankelijk van het recept ook wel alternatieven voor rauw ei te bedenken?

Kookaburra

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:44

Hier is de kans op 'besmette eieren' inderdaad klein. Eieren uit NL durf ik dus wel aan ;)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:35

Oké dankjewel iedereen voor de antwoorden! Ik ga het recept maken met rauw ei. Ben benieuwd :9

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:55

Neem wel zo vers mogelijke eieren (dus met de langste houdbaarheidsdatum).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:01

Supermarkteieren worden getest. Eigen eieren beter niet rauw eten. Maar in chocomousse en zo gebruik je het ook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:07

Waarom eigen eieren niet? Ik gebruik juist mijn eigen eieren het liefst in rauw spul. Omdat ik precies weet wat er met de kippen en eieren is gebeurd :)
Ik gebruik het liefst ook de Marans-eieren, men zegt dat door de dikke schil en stug vlies de bacterie minder kans heeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:14

Omdat die niet getest zijn. Ooit eens hier op bokt gelezen dat je juist qua salmonella veiliger bent met supermarkt eieren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:15

Worden dan alle supermarkteieren getest? Dat lijkt me erg veel moeite.
Ik snap de redenering, maar ik denk dat met eigen kippen je ook niet heel snel de mist in gaat.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:40

Ze worden steekproefsgewijs elke paar weken getest.
Dus elke paar weken wordt een bepaald percentage eieren bij elke veehouder getest op salmonella besmetting.

Daarnaast heb je hygiëne sluizen bij de bedrijven, waardoor salmonella ook veel minder makkelijk binnen komt dan bij je eigen buiten loop kippen.
Met vrije uitloop zit dat natuurlijk iets anders, maar die worden wel ook getest.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:26

Ik wordt altijd wakker met een random liedje in mijn hoofd.
Hoe bedenken mijn hersenen dat/'welk liedje het wordt'?

Zonet werd ik bijvoorbeeld wakker met het liedje '50 ways to say goodbey' van Train in mijn hoofd. Ik heb dat nummer echt in geen maanden gehoord.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:27

Kookaburra schreef:

Zonet werd ik bijvoorbeeld wakker met het liedje '50 ways to say goodbey' van Train in mijn hoofd. Ik heb dat nummer echt in geen maanden gehoord.

Ik heb helaas geen antwoord voor je, maar ik vind dit een super interessante vraag!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:43

Weet iemand hier of je gebruikte antibiotica spuiten (van mijn paard) ook kan inleveren bij de gewone apotheek?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:50

Bel ze zou ik zeggen.

Anders bij je dierenarts?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:25

Hier bij de apotheek mogen we in ieder geval geen naalden inleveren. De spuit zelf zou ik gewoon doen, AB is toch op zich gewoon AB lijkt mij, en het zal wel op dezelfde manier vernietigd worden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:30

Ik lever de insulinespuitjes van mijn kat in bij de dierenarts. Lijkt me dat je dat ook moet kunnen doen voor een paard?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 00:30

Hoe Max die crash van (gisteren)moddag heeft overleefd! 51 G-krachten is absurd! Ik dacht dat je lijf maximaal iets van 10 G aankon voordat je buiten bewust zijn raakt? En als het hoger is, of voor langere tijd is het dodelijk...

Ik snap dat zijn lijf er beter tege kan dan die van ons, omdat zijn lijf er voor is getraind om de hoge G-kracht van de sport aan te kunnen, maar zo hoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 00:38

iirrssjjee schreef:
Hoe Max die crash van (gisteren)moddag heeft overleefd! 51 G-krachten is absurd! Ik dacht dat je lijf maximaal iets van 10 G aankon voordat je buiten bewust zijn raakt? En als het hoger is, of voor langere tijd is het dodelijk...

Ik snap dat zijn lijf er beter tege kan dan die van ons, omdat zijn lijf er voor is getraind om de hoge G-kracht van de sport aan te kunnen, maar zo hoog?
Dat komt doordat de auto (dankzij “de badkuip”) de meeste energie van die klap opvangt, en waarom daar zo’n bandenstapel ligt die ook een deel van die energie absorbeert. Dat is namelijk wat er dodelijk is aan die krachten die daarbij vrijkomen: de energie die opeens vrijkomt waar je lichaam niet tegen bestand is. Als je lichaam dat grotendeels zelf moet opvangen (zoals bijvoorbeeld in een personenauto), loop je een vrij groot risico op een dodelijke afloop doordat je van binnen gewoon kapot gaat, maar dankzij die bandenstapel en de auto is een hoop van die energie niet “in” Max’ lichaam terechtgekomen. Was het een dikke, betonnen muur geweest, dan had het er ook nog weleens heel anders uit kunnen zien.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 10:26

Kookaburra schreef:

Beetje late reactie, maar de kans is denk ik heel groot dat je onbewust gedurende die dag toch iets hebt meegekregen (bijvoorbeeld dat het liedje afspeelde in een winkel/in de supermarkt) of dat je iets hebt gelezen/gezien wat je deed denken aan dat nummer. Dat heeft ook een naam (in de psychologie) maar ik ben het ff kwijt wat.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:15

Afbeelding

Hier mag geen kokend water in. Maar is dat omdat het gevaar bestaat dat het te heet wordt en je je huid kan verbranden (wat ook klopt). Of is het omdat anders het plastic van de warmte kruik smelt en de kruik stuk gaat?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:16

Ik dacht beide. Ik doe er altijd wat koud in en dan uit de waterkoker die ik even laat staan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:16

Dat eerste. De kruik smelt niet, weet ik uit ervaring :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:17

Lestrange01 schreef:
[ [url=m/qRlL79.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier mag geen kokend water in. Maar is dat omdat het gevaar bestaat dat het te heet wordt en je je huid kan verbranden (wat ook klopt). Of is het omdat anders het plastic van de warmte kruik smelt en de kruik stuk gaat?

Dat eerste, want ik doe er wel altijd kokend water in en met de laatste 3 kruiken is daar nooit iets bij mis gegaan. Maar ik heb al wel een paar keer brandwonden gehad omdat ik ermee in slaap was gevallen en hij dus ergens tegenaan kwam wat niet de bedoeling was. :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:17

Het eerste. Ik doe er wel kokend water in soms. Als je de overodige lucht er uit duwt en hem daarna in een doek verpakt gaat dat prima. Nog nooit 1 gesmolten gehad.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:18

poes schreef:
Ik dacht beide. Ik doe er altijd wat koud in en dan uit de waterkoker die ik even laat staan.

Ja dat doe ik meestal ook. Maar als ik hem in de avond gebruik en mee wil gaan slapen dan doe ik er geen koud water bij zodat hij langer warm blijft :')

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:19

Captain schreef:
Lestrange01 schreef:
[ [url=m/qRlL79.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat eerste, want ik doe er wel altijd kokend water in en met de laatste 3 kruiken is daar nooit iets bij mis gegaan. Maar ik heb al wel een paar keer brandwonden gehad omdat ik ermee in slaap was gevallen en hij dus ergens tegenaan kwam wat niet de bedoeling was. :+

Ja ik ook, maar nu doe ik er een kussensloop om de kruik heen en dan gaat het goed _O-