Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:08

:') Versgemaaid gras wordt nooit meer hetzelfde...

Hele andere vraag: in de Penny stond ooit een serie van Sally's pony's. Later werkte zij voor SOS ponies. Hoe liep dit eigenlijk af? Wie was de geheimzinnige opdrachtgever? :P (net Bassie en Adriaan, haha)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:58

Gracezellaa schreef:
Om het nog wat zieliger te maken; die heerlijke geur van pas gemaaid gras is afkomstig van een stofje dat gras afgeeft wanneer het in paniek is. Dus wanneer wij dat opsnuiven en ervan genieten, is het gras eigenlijk aan het schreeuwen om hulp.

Edit: Nog even een toelichting. Dit stofje moet roofinsecten aantrekken. Het gras "denkt" namelijk aangevreten te worden door luizen/mijten bijvoorbeeld. De roofinsecten die vervolgens aangetrokken worden, moeten deze vretende insecten opruimen.

Heb je daar iets van een link van? Ben wel heel nieuwsgierig.....

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:03

Cowboy55 schreef:
Gracezellaa schreef:
Om het nog wat zieliger te maken; die heerlijke geur van pas gemaaid gras is afkomstig van een stofje dat gras afgeeft wanneer het in paniek is. Dus wanneer wij dat opsnuiven en ervan genieten, is het gras eigenlijk aan het schreeuwen om hulp.

Edit: Nog even een toelichting. Dit stofje moet roofinsecten aantrekken. Het gras "denkt" namelijk aangevreten te worden door luizen/mijten bijvoorbeeld. De roofinsecten die vervolgens aangetrokken worden, moeten deze vretende insecten opruimen.

https://www.compoundchem.com/2014/04/25 ... cut-grass/

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:06

Cowboy55 schreef:
Gracezellaa schreef:

Hier een link naar een wetenschappelijk artikel (in het engels): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2613722/

Hier een link naar een iets simpeler artikel (ook in het engels): https://today.agrilife.org/2014/09/22/m ... chers-say/

Verder vind je meer informatie door te zoeken op: defence mechanism grasses (de nederlandse vertaling levert eigenlijk geen bruikbare hits op)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:09

Ik ken nog het verhaal van een onderzoek waar in 2 gelijke kamers, gelijke planten stonden. De ene plant werd elke keer als er een specifiek iemand binnen kwam gemeen behandeld, in z'n blaadjes geknepen enzo. De andere plant was controle, die werd neutraal behandeld (dus ook niet lief toegesproken :) )
De slecht behandelde plant begon na korte tijd met reageren als die specifieke persoon de kamer in kwam, door het genereren van (elektrische) stroompjes.

Ik heb al even gezocht maar kan de bron helaas niet vinden. Wat dat betreft slechte toevoeging aan dit verhaal dus :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:12

Sheran schreef:
:') Versgemaaid gras wordt nooit meer hetzelfde...

Hele andere vraag: in de Penny stond ooit een serie van Sally's pony's. Later werkte zij voor SOS ponies. Hoe liep dit eigenlijk af? Wie was de geheimzinnige opdrachtgever? :P (net Bassie en Adriaan, haha)

Ik vraag me dit ook echt af nu je het zegt. Sally's pony's was echt een van mijn favo strips :D

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:41

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik ken nog het verhaal van een onderzoek waar in 2 gelijke kamers, gelijke planten stonden. De ene plant werd elke keer als er een specifiek iemand binnen kwam gemeen behandeld, in z'n blaadjes geknepen enzo. De andere plant was controle, die werd neutraal behandeld (dus ook niet lief toegesproken :) )
De slecht behandelde plant begon na korte tijd met reageren als die specifieke persoon de kamer in kwam, door het genereren van (elektrische) stroompjes.

Ik heb al even gezocht maar kan de bron helaas niet vinden. Wat dat betreft slechte toevoeging aan dit verhaal dus :+

Ze hebben bij Mythbusters ooit ook zoiets onderzocht... Dat een plant echt reageerde op negatieve of positive emoties.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:50

Waarom je in de VS veel huizen ziet die van hout worden gemaakt. Zeker met al die stormen enzo. Is steen daar niet te betalen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:35

Meliaforever schreef:
Waarom je in de VS veel huizen ziet die van hout worden gemaakt. Zeker met al die stormen enzo. Is steen daar niet te betalen?

Hout is handiger ivm aardbevingen, het ‘werkt’ tot een bepaalde belasting beter mee dan steen.

En hout is veel voorhanden. Bovendien bouwen de Amerikanen wel graag grote imposante huizen, maar kwalitatief mag het niet zoveel kosten. Om de schijn wat op te houden, blijven Amerikanen he?

Hier in Nederland is met hout bouwen niet perse goedkoper. Maar wij stellen ook strengere eisen aan het bouwen van constructies, waardoor met hout bouwen vaak aanvullingen nodig heeft wat het duurder maakt.

Een binnenwand is in Amerika makkelijk te verwoesten... je zou er zelfs zo doorheen kunnen rennen. In Holland, uitgezonderd de niet kundig aangebrachte wanden of de oude wanden, zijn veel steviger dubbelwandig en zijn ook opgevuld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:46

Waarom voelt 20 graden in huis of in de auto altijd kouder aan, dan 20 graden buiten?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:27

Waarschijnlijk omdat je dan stilzit en buiten meestal wel in beweging bent.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:01

Janine1990 schreef:
Waarom voelt 20 graden in huis of in de auto altijd kouder aan, dan 20 graden buiten?

Gevoelstemperatuur en temperatuur is niet hetzelfde

Citaat:
Het menselijk lichaam koelt aan de lucht af als de lucht kouder is dan de lichaamstemperatuur, maar ook door het verdampen van vocht (meestal zweet) of door een combinatie van beide. Naarmate de temperatuur hoger is, moet er meer vocht verdampt worden en als het warmer is dan de lichaamstemperatuur is dit de enige mogelijkheid. Dit verklaart waarom men bij hoge temperaturen meer moet zweten - vocht dat moet worden aangevuld door te drinken.

Het gevolg is dat de luchtlaag die op de huid ligt warmer wordt en meer waterdamp bevat. Hierdoor wordt verdere afkoeling bemoeilijkt. Als de luchtlaag wordt weggeblazen, door een ventilator of door de wind, krijgt men dan ook het gevoel dat het koeler is, hoewel de thermometer nog steeds dezelfde temperatuur zal aanwijzen. Wel kunnen we de Natteboltemperatuur meten. Deze is enigszins vergelijkbaar met de gevoelstemperatuur in het geval van hoge temperaturen, omdat verdamping hier een rol speelt. In het geval van lage temperaturen wordt de gevoelstemperatuur echter bepaald door de convectie van het luchtlaagje rond de huid en de daarmee gepaard gaande afvoer van warmte.
Wikipedia

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:51

Meliaforever schreef:

Ik dacht dat het gewoon goedkoper was om te herbouwen na een aardbeving, orkaan, tsunami noem maar op. De huizen van steen overleven een orkaan ook niet dus dan kan je net zo goed met hout bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:05

Machie schreef:
Waarom vinden we planten eten wel goed en dieren eten niet, of nouja, sommige mensen dan. Planten hebben ook gevoel, of vinden we dat planten geen gevoel hebben?

Als we geen dieren willen eten én geen planten...Wat eten we dan? Allen schimmels misschien (champignons)? Maar dat lijkt me geen heel gezond dieet.
Dus ik ga voor een praktische reden; mensen eten liever planten dan dat ze dood gaan :D

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:15

Ik vraag me af hoe ik mijn simkaart uit mijn iPhone haal zonder een veiligheidsspeld, naald of dergelijke in huis. :+

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:19

Chabby schreef:
Ik vraag me af hoe ik mijn simkaart uit mijn iPhone haal zonder een veiligheidsspeld, naald of dergelijke in huis. :+

Niet :=

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:23

Paperclip? (geen idee of dat past)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:35

Chabby schreef:

Oorbellen!

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:25

Bedankt voor de tips, maar beiden niet in huis haha...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:27

Cowboy55 schreef:
Gracezellaa schreef:

Op YouTube staat een interessante documentaire over dit onderwerp. What plants talk about.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:36

Chabby schreef:

Coctailprikkertje

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:48

Ik had op een site een lijst gevonden waarmee je het kon proberen. Niets werkt. De punt van m'n passer is zojuist afgebroken en zit nu in m'n toestel vast. Wat een gedoe.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:56

Chabby schreef:
Ik had op een site een lijst gevonden waarmee je het kon proberen. Niets werkt. De punt van m'n passer is zojuist afgebroken en zit nu in m'n toestel vast. Wat een gedoe.

:Y) :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:10

Bij de buren vragen of ze iets hebben om het mee te doen?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:43

Noisy schreef:
Chabby schreef:

Coctailprikkertje

Dat is te dik.
Hier wordt het iPhone piemeltje dus ook heilig bewaard in het doosje van de telefoon :=