Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:41

secricible schreef:
mvdende schreef:
Het kleine beetje lol.... gaat er zó wel helemaal van af. En ik kan ook nog op een avondklok gaan rekenen waarschijnlijk want west-brabant is net zo donkerrood als regio Rotterdam.

Het zijn 2 weken. 2....weken. Geen 2 jaar. Komop zeg, waar hebben we het over?
Er gaan mensen dood en er werken mensen 120uur per week om dat te voorkomen. En het enige wat aan jou gevraagd wordt is 2 weken je hond niet trainen, niet met je ouders te wandelen, maar op de bank te zitten en te netflixen. Met of zonder ouders.

Eigenlijk zijn er al maanden maatregelen dus het kan me voorstellen dat het niet voor iedereen even makkelijk is :o zo is het voor best veel ondernemers steeds weer de consequenties en steeds meer failliet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:48

secricible schreef:
Oh, en het hoogtepunt in de zkh verwacht ik niet over 2 weken. De daling is al ingezet. Dit is niet om het tij te keren, maar om de daling kracht bij te zetten zodat we met de feestdagen hopelijk wat meer kunnen.

Dacht het nog niet , daling in besmettingen daarop volgt twee weken later vaak daling in ziekenhuis. Voorlopig loopt het elke dag nog op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:51

Die feestdagen kunnen mij gestolen worden. Het is mbt eventuele besmettingen beter niet met ( veel) familie en vrienden samen te komen. Wat ongetwijfeld toch wel gaat gebeuren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:53

Als we ons met z'n allen vanaf het begin aan de geest van de regels hadden gehouden om corona te bestrijden, dan had de overheid niks hoeven te doen, want dan hadden we de zaak onder controle kunnen houden en namen we uit onszelf de maatregelen die nodig zijn op dat moment. Maar omdat we met z'n allen continu de grenzen van de regels opzoeken, moeten er aldoor nieuwe regeltjes bedacht worden om de mazen te dichten, die we toch weer gevonden hebben. Het gevolg is allerlei kromme regeltjes. Daar kan je natuurlijk die stomme overheid de schuld van geven, we zouden natuurlijk ook gewoon naar onszelf kunnen kijken en ons massaal gaan zitten schamen dat we het zo ver hebben laten komen dat al die extra regeltjes er moeten komen.

Wat de bibliotheek betreft. In het voorjaar had de bibliotheek de mogelijkheid opengezet dat iedereen via hun app een aantal boeken gratis als e-book konden lezen. Dit vanwege het feit dat ze gesloten waren. Dat kunnen ze nu natuurlijk weer doen.

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:01

Ik vind dat ook een beetje cru gezegd. Want dan zeg je dus eigenlijk dat het de eigen schuld is van wie besmet wordt. Ik ken diverse mensen met Corona die echt geen idee hebben hoe ze er aan komen en die zich aan elke regel hebben gehouden. Het is een nogal hardnekkig virus zeg maar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:03

moonsparkle schreef:
Eigenlijk zijn er al maanden maatregelen dus het kan me voorstellen dat het niet voor iedereen even makkelijk is :o zo is het voor best veel ondernemers steeds weer de consequenties en steeds meer failliet.

En over die ondernemers zul je me ook absoluut niet horen. Ik vind de maatregelen net zo goed klote, ben er gruwelijk coronamoe van en wil niks liever dan mijn ouders weer een keer een knuffel geven.
Maar ik vind zeuren dat je 2 weken je hond niet kan trainen en dat je niet kan wandelen met je ouders terwijl je ze wel gewoon thuis kan zien echt gezeur, zeker van iemand die het zeker in eerdere fases niet bepaald erg nauw nam met de richtlijnen echt tegen het zere been en onfatsoenlijk tegenover juist die ondernemers.

bigone schreef:
secricible schreef:
Oh, en het hoogtepunt in de zkh verwacht ik niet over 2 weken. De daling is al ingezet. Dit is niet om het tij te keren, maar om de daling kracht bij te zetten zodat we met de feestdagen hopelijk wat meer kunnen.

Dacht het nog niet , daling in besmettingen daarop volgt twee weken later vaak daling in ziekenhuis. Voorlopig loopt het elke dag nog op.

Ik bedoelde de dalingen in de besmettingen idd, niet in de ziekenhuizen, excuus :D
Dus ik verwacht dat de dalingen in de zkh al zullen volgen op de daling in de besmettingen. Volgens mij is de daling 12 dagen en we dalen al in besmettingen sinds 4 dagen dus dan moeten we over een dikke week iets gaan zien aan de ziekenhuizen.

Bloodymary schreef:
Ik vind dat ook een beetje cru gezegd. Want dan zeg je dus eigenlijk dat het de eigen schuld is van wie besmet wordt. Ik ken diverse mensen met Corona die echt geen idee hebben hoe ze er aan komen en die zich aan elke regel hebben gehouden. Het is een nogal hardnekkig virus zeg maar.

Nu trek je wat Karl zegt naar individueel niveau. Dan slaat het idd nergens op.
Maar het is wel zo dat als we ons strenger aan de maatregelen hadden gehouden het reproductiegetal niet zo hoog was geweest en dus het aantal besmettingen lager was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:05

Bloodymary schreef:

Nja, het virus verspreid zichzelf niet hè, het overleeft niet buiten de mens dus de mensen zijn de verspreiders.

En waar je het dan oploopt en of dat je eigen schuld is... geen idee. Maar het is een feit dat als mensen zich houden aan de maatregelen de verspreiding minder wordt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:07

Sclimpre schreef:
lenaa_tje schreef:
@sclimpre omdat je gewoon heel veel leerlingen kwijt raakt en omdat dit voor heel veel kinderen psychische gevolgen heeft. Over de sociale ongelijkheid die dit brengt nog niet gesproken.

Verder ontstaan er vrijwel geen clusters op scholen en valt het controleerbaar binnen de perken te houden.

Weer ander kinderen doen het veel beter op gedeeltelijk afstandsonderwijs.
Uiteraard moet je die kinderen helpen die er problemen mee hebben.
Het is een misverstand dat afstandsonderwijs sociale ongelijkheid zou brengen. De sociale ongelijkheid is er, maar kan minder goed verstopt worden.
Het grootste probleem met afstandsonderwijs is dat het een verandering is tov wat we gewoon zijn.
ik zeg niet dat we het gewoon moeten invoeren en verder niks corrigeren, wel dat het een aantal voordelen heeft die we nu overboord gooien.

Ik vind dat daar een goed onderzoek naar moeten komen. Onder onze leerlingen (vmbo -vwo) zijn er nauwelijks leerlingen die het een vervanging vonden. En ja hier is een enquête over geweest. Wel vind ik (en terecht) dat mijn havo / vwo er beter mee konden omgaan.
Ook studenten geven aan dat ‘echte’ contact momenten niet te vervangen zijn door online momenten.
En ik ben het met je eens dat de sociale ongelijkheid al bestaat maar je vergroot het wel. De eerste klasser die thuis geholpen wordt tijdens het doen van zijn online lessen komt vooruit. De leerling die die hulp niet krijgt maar wel moeite heeft met zelf aan de slag gaan komt niet vooruit. De laag opgeleide ouders (die veelal ook niet thuiswerken) hebben ook niet de mogelijkheid om hun kind te ondersteunen.

Over de psychische impact nog niet eens gesproken. Zoals bijv. SusanH bij haar dochter ook al aangeeft.

Ik vind dat Frankrijk ook een heel duidelijk signaal afgeeft door zijn scholen niet te sluiten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:11

Bloodymary, ik heb het niet over individuen maar wij als samenleving. Ook al doen heel veel individuen dat niet, als samenleving zoeken we wel de mazen in de wet op. En omdat die mazen aldoor gedicht moeten worden, krijg je een lappendeken van maatregelen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:31

Het is maar 2 weken ja (of langer), daar gaat het mij niet om, ik hou die regels wel 2 maanden vol omdat er in mijn leven niet zoveel verandert hierdoor.

Maar daarom mag ik de regels nog wel zo krom als een hoepel vinden. Dat binnen een stuk meer is toegestaan dan buiten. Dat de IKEA en Action open blijven maar de bibliotheek niet. En ja ik snap de beweegredenen van samenscholen etc, maar als ik zeg dat ik de regels krom en weinig onderbouwd vind, zit ik niet te wachten op een antwoord dat het naar voor 2 weken is. Want daar gaat het mij dus helemaal niet om.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:32

Alle boeken zijn tegenwoordig toch wel als e-book verkrijgbaar?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:35

secricible schreef:
Komop, het is 2 weken, daarna kan het weer iets toe waarschijnlijk.

Geloof je dit zelf? Ik durf te wedden dat dit allemaal blijft tot het voorjaar.

Moet je eens bedenken half jaar lang mondmaskers dragen. En dan ook nog hoeveelheid afval dit geeft, straten bezaaid met mondkapjes.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:38

Minder luchtvervuiling, meer grond vervuiling

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:40

Blussem schreef:
secricible schreef:

Moet je eens bedenken half jaar lang mondmaskers dragen. En dan ook nog hoeveelheid afval dit geeft, straten bezaaid met mondkapjes.

Dan moet je jezelf maar troosten met de wetenschap dat de samenleving, waar jij ook deel van bent, het daar zelf naar gemaakt heeft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:41

Natuurlijk voelt het rot en het heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat dit niet de eerste keer is dat er maatregelen zijn. Ik ben er ook ontzettend klaar mee. Ben er mede door mijn baan verloren en solliciteren is nu simpelweg moeilijk. Maar: als dit het enige is...

Hier in Drenthe valt het allemaal best mee, en ja... het voelt wat als afgestraft worden door anderen. Maar ik snap ook dat er een lijn getrokken moet worden. Anders krijg je van die Italiëpraktijken zoals in februari. Dat wil je ook niet. De maatregelen van nu zijn maar heel even. Het is k*t. Dat sowieso. Maar ik denk dat corona krijgen en er zeer ziek van worden vele malen erger is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:52

Coby schreef:
purny schreef:
Net iemand aan de lijn gehad... ik mag helemaal niks meer zei hij...

Heb hem maar even gezegd dat we niet in Frankrijk wonen en dat we nog wel dingen mogen

Moet hij een dag meedraaien met mij binnen het onderwijs. Alles mag en alles gaat door en door. Zonder anderhalve meter. En gezien speciaal leerlingen tm 20 jaar. Wat meer ontsmetten van handen en dat is het.
Hoezo thuiswerken. Gehele lesdagen en daarna nog vergaderen. Tsja alles voor de opvang zodat ouders kunnen werken. En wat meer besmettingen
En dan niet met mijn ouders mogen wandelen buiten. ...

Deze jongen heeft ook een beperking en als hij dan wat zegt en ik leg het uit dan snapt hij het wel. In tegenstelling tot bepaalde bokkers hier. Daar is de solidariteit ver te zoeken.
Bovendien staar ik mij niet blind op de einddatum van extra maatregelen. Dat heb ik bij de eerste golf al geleerd. Toen zat ik mij te verheugen op 6 april en werd het uiteindelijk 15 juni dat ik weer aan de slag kon.
Voordeel is wel dat we allemaal geld over houden om te sparen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 00:38

Blussem schreef:
secricible schreef:

Per 1 december zeer waarschijnlijk in publieke ruimtes verplicht dus kun je nog even verder.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 01:43

Wooh, net naar een talk show gekeken en daar kwam extra naar voren dat grote delen van Nederland het heel goed gaat na de laaste corona maatregelen.
Alleen voornamelijk in Rotterdam gaat het hartstikke fout.
Eigenlijk zou Rotterdam in lockdown moeten. Maar doordat ze daar niet hun verantwoording nemen moet nu heel Nederland op de blaren zitten door nu extra maatregel.

Terwijl dat niet veel gaat helpen. Waarom nemen ze in Rotterdam niet hun verantwoordelijkheid en stellen ze daar een lockdown in?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 01:54

Blussem schreef:
Wooh, net naar een talk show gekeken en daar kwam extra naar voren dat grote delen van Nederland het heel goed gaat na de laaste corona maatregelen.
Alleen voornamelijk in Rotterdam gaat het hartstikke fout.
Eigenlijk zou Rotterdam in lockdown moeten. Maar doordat ze daar niet hun verantwoording nemen moet nu heel Nederland op de blaren zitten door nu extra maatregel.

Terwijl dat niet veel gaat helpen. Waarom nemen ze in Rotterdam niet hun verantwoordelijkheid en stellen ze daar een lockdown in?

Blussem: “MENSEN NEMEN HUN VERANTWOORDELIJKHEID NIET”
Ook Blussem: “Morgen maar even goed vieren met de vrienden nu het nog kan.”

8)7

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:10

Door de Blussems in onze samenleving gaat het fout.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:02

Toch een verband met de luchtkwaliteit.
Afbeelding

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:44

Wat ik me afvraag, weten mensen die roepen scholen dicht iets over het aantal besmettingen van leerlingen op scholen. Hier in voorgezet onderwijs, twee zeer grote scholen in totaal maar vier besmette leerlingen die geen verband hadden met elkaar, dus zie geen reden waarom die scholen dan dicht zouden moeten.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:47

purny schreef:
Voordeel is wel dat we allemaal geld over houden om te sparen

Nou hier dus echt niet, mijn spaarrekening loopt leger en leger. Kan geen studentenbijbaan meer vinden momenteel dus alleen maar extra lenen, en een hogere druk om zsm af te studeren wat ook weer wordt tegengewerkt door Corona. En ook nog eens buiten alle geld terug regelingen voor studenten vallen :') Achja er zit niks anders op voor nu dan gewoon maar doorbikkelen maar makkelijk is het niet altijd, voor heel veel mensen niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:48

mondkapje dragen wij als sinds april verolicht , en ik leef nog steeds :D
Veel mondkapjes afval? oplossing : een katoenen kopen :)* . Liefste 2 , dat wast beter.

Verder vrees ik, dat t inderdaad nog wel even gaat duren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:49

Omdat het misschien op andere scholen wel zo is... ? Maar goed, de scholen mogen open blijven, dus er is niks aan de hand toch?

Ik heb geen besmettingen in mn familie, maar ja, ik mag ze toch niet allemaal tegelijk zien... :+

Overgens las ik een paar pagina's terug ook iets over besmettingen via scholen vs via 'thuis'.. Dat voorbeeld vond ik wat gek.. Want als je een besmetting in een klas hebt, dan heb je hoeveel kinderen bij elkaar, 20? Dus dan kan 1 iemand potentieel 20 anderen besmetten, die vervolgens naar 20 families gaan...

Als je thuis vier gasten op visite hebt, en 1 is besmettelijk, kan die potentieel 3 anderen besmetten die dat meenemen naar 3 families... Dat is 17 minder...
maar goed, ik ben niet heel goed in rekenen.. :)

Ik denk zelf dat het verschil tussen bijv de action en de bibliotheek is dat mensen soms langere periode in een bibliotheek zitten om te lezen en te studeren (dus verspreiding aerosolen?) in tegenstelling tot de action waar je redelijk snel doorheen kan wandelen..