Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:52

Suzanne F. schreef:
Ik merk om me heen dat mensen het zo zat beginnen te worden. Eerste weken nog wel begrip en volgzaamheid, nu worden mensen het gewoon zat. Gaan toch weer bij elkaar op bezoek, gaan er op uit etc.
Ik snap het eigenlijk wel, de ergste schrik is eraf. En het duurt gewoon zo lang.

ik begin het bij mezelf en om me heen ook te merken.
ik heb het idee dat het onder controle is. tot 28 april of even daarna is prima.
maar nog 1,5 jaar zo door? ja doei, dan maar corona.
ik denk dus dat het belangrijk is dat we weten waar we aan toe zijn en hoe lang we nog vol moeten houden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:56

Zo is het. Net op RTL nieuws voor het eerst dat ik dacht, hehe duidelijkheid en hoop op hoe verder. Maar toen vroeg Jinek er net naar aan Hoekstra en die ging er niet op in (ergens ook weer begrijpelijk, hij gaat over de financien). Gommers zei alleen dat er pas versoepeld kan worden bij 700 corona patienten op de IC (even kort door de bocht). En dat duurt nog maanden zei hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:05

Ja, ik zag Gommers vanmorgen ook bij Goedemorgen Nederland, en toen vertelde hij dat er nu veel met verpleegkundigen van andere afdelingen gewerkt wordt op de IC. En die zijn daar niet voor opgeleid en niet aan gewend. Dus vooral voor hen is dit heel zwaar en is de werkdruk enorm, de kans op een burnout is dan groot. Het aantal patiënten moet echt nog flink omlaag op de IC, was zijn boodschap. Anders zijn er straks wel bedden, maar is er alsnog niet voldoende personeel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:09

Gommers is nu bij Jinek.
Hij is positief verrast.
Hij vindt het een ingewikkeld virus.
Maar is zeer tevreden over deze ontwikkeling door de genomen maatregelen.
Hij is trots op de Nederlandse aanpak.

De werkdruk is echter nog even hoog.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:52

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:04

Inmiddels 14, de link allecijfers.nl die ik deelde geeft twee kolommen , eentje met alle besmettingen per gemeente en eentje met de hoeveelheid mensen die daarvan in het ziekenhuis zijn opgenomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:09

Joltsje schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik merk om me heen dat mensen het zo zat beginnen te worden. Eerste weken nog wel begrip en volgzaamheid, nu worden mensen het gewoon zat. Gaan toch weer bij elkaar op bezoek, gaan er op uit etc.
Ik snap het eigenlijk wel, de ergste schrik is eraf. En het duurt gewoon zo lang.

ik heb het idee dat het onder controle is. tot 28 april of even daarna is prima.
ik denk dus dat het belangrijk is dat we weten waar we aan toe zijn en hoe lang we nog vol moeten houden

Gister ging ik boodschappen doen. Stond er voorheen iemand bij de ingang van de winkel om de boel in de gaten te houden, moet je tegenwoordig je kar of mandje zelf reinigen.
Er lag echter alleen maar een geel doekje en geen papier. Dus zelf maar een papieren zakdoekje gepakt. Was ook een oudere vrouw die ik een zakdoekje heb aangeboden voor haar kar .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:17

Joltsje schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik ook maar dat mag je hier bijna niet zeggen.

Het weer helpt ook niet mee. Na maanden regen opeens zo’n heerlijk weer en dan mag je nergens heen. Als ik op bokt lees denk ik altijd oh wat houd iedereen zich er netjes aan (al denk ik dat de mensen die dat niet doen het ook niet durven zeggen) maar als ik in mijn omgeving kijk is dat echt een andere wereld, ook de mentaliteit. Maar das misschien omdat ik vooral studenten spreek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:19

Is het dan echt zo moeilijk om te genieten van het mooie weer in je eigen omgeving? Want dat mag gewoon.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:20

Ik verwacht dat dit gewoon niet lang vol te houden is. Mensen worden echt al losser zoals ik vanmorgen in de Lidl merkte.

Het had veel beter winter kunnen zijn... of heel veel regen...

Het zit gewoon in de mens zijn/haar natuur om er met mooi weer op uit te trekken. En dat is echt wel een tijd te beteugelen maar ook onrust zit in de natuur van de mens en dat komt nu toch al weer bovendrijven...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:25

Yvank_ schreef:
Is het dan echt zo moeilijk om te genieten van het mooie weer in je eigen omgeving? Want dat mag gewoon.

Ja, dat is echt moeilijk voor de meeste als je niet anders gewend bent. Dadelijk met 30 graden en dan moeten mensen binnen in de flats blijven enz. Ik zie het écht niet gebeuren. Kan misschien een negatieveling zijn maar mensen beginnen nu al te denken och die ene keer wat maakt het uit.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:27

Ik heb mensen in mijn omgeving die het sowieso weinig lijkt te boeien. Krijg net een foto van een stuk of 8 mensen dicht op elkaar, lekker bier drinken. Met de vraag, kom je ook?

Nou nee. Dan heb je er toch echt weinig van gesnapt denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:46

sureido schreef:
Yvank_ schreef:

Ja, dat is echt moeilijk voor de meeste als je niet anders gewend bent. Dadelijk met 30 graden en dan moeten mensen binnen in de flats blijven enz. Ik zie het écht niet gebeuren. Kan misschien een negatieveling zijn maar mensen beginnen nu al te denken och die ene keer wat maakt het uit.

Maar je hoeft niet binnen te blijven waar haal je dat toch vandaan? Je mag er gewoon uit in je eigen buurt een stukje sporten lopen fietsen weet ik wat. Maar doe het alleen en hou je aan de afstand. Is het nou zoveel moeite om je een poosje aan te passen..

Hier in de omgeving houdt mensen zich gewoon er aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 00:06

Ach ja, dan krijgen we alsnog gewoon een totale lockdown. Zou jammer zijn, maar misschien toch wel nodig als mensen niet met beperkte vrijheid om kunnen gaan.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 01:56

Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde van wat mensen nu hebben. Ik heb veel meer geduld en begrip als ik nu ergens moet wachten. Jammer dan.

Afgelopen week met boodschappen doen meerdere keren met 3 mensen netjes in een rijtje staan wachten omdat iemand in een schap aan het kijken was. Niemand die er iets van zei, het is nu eenmaal niet anders.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 04:00

Yvank_ schreef:
sureido schreef:

Maar je hoeft niet binnen te blijven waar haal je dat toch vandaan? Je mag er gewoon uit in je eigen buurt een stukje sporten lopen fietsen weet ik wat. Maar doe het alleen en hou je aan de afstand. Is het nou zoveel moeite om je een poosje aan te passen..

Hier in de omgeving houdt mensen zich gewoon er aan.

Als het 30 graden is en strandweer, dan gaan mensen echt niet 23 uur per dag binnen zitten en "Even" een wandelingetje maken van 1 uurtje.

Waarschijnlijk vinden de meeste mensen het dan te warm om te wandelen. Dan gaan mensen toch de verkoeling van water opzoeken, ookal is dat maar voor één uurtje.

Ik heb nu al medelijden met mn zusje en haar vriend. 12 hoog in een flatje met balkonnetje pal op zuid-west. Geen schaduw te creëren. Nu met 20 graden al bloed verziekend heet. Dat hele flatje is geen pretje als het zo warm is, woonkamer op hetzelfde zuid-westen met een raam bijna de hele lengte en hoogte van het huisje. Luxaflex werkt daar maar beperkt. De balkondeur zit dus ook op het zuid-westen, die wil je niet open doen, want dan schijnt gelijk de zon naar binnen en wordt het binnen nog warmer dan met deur dicht.

Enigste optie tot afkoeling is de voordeur open zetten, maar die koele lucht komt nauwelijks in de woonkamer.

Ik heb daar 4 jaar gewoond trouwens, dus dit zijn geen aannames maar eigen ervaringen.

Ik ging lekker naar het strand als het me daar te heet werd.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 06:57

Ik vind deze maatregelen goed vol te houden, ik had graag met familie/vrienden een BBQ geregeld dit weekend, dat zit er niet in, jammer, maar ook niet meer dan dat. Mijn sociale leven begin ik wel te missen, maar ik kan boodschappen halen, naar onze paarden, fietsen en wandelen binnen de regels.

Ik hoop van harte dat iedereen de regels blijft hanteren om het voor de zorg draaglijk te houden (wat het voor velen al niet meer is). Om meer verdriet te besparen (in deze omgeving zijn er veel sterfgevallen) en om ervoor te zorgen dat ouderen, mensen met beperkingen en andere doelgroepen weer bezoek kunnen ontvangen, weer naar dagbesteding kunnen, hun noodzakelijke fysiotherapie kunnen krijgen enz. Want deze mensen lijden zoveel meer door deze maatregelen dan de gezonde en zelfstandige mensen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:00

Grit schreef:
Ik vind deze maatregelen goed vol te houden, ik had graag met familie/vrienden een BBQ geregeld dit weekend, dat zit er niet in, jammer, maar ook niet meer dan dat. Mijn sociale leven begin ik wel te missen, maar ik kan boodschappen halen, naar onze paarden, fietsen en wandelen binnen de regels.

Ik hoop van harte dat iedereen de regels blijft hanteren om het voor de zorg draaglijk te houden (wat het voor velen al niet meer is). Om meer verdriet te besparen (in deze omgeving zijn er veel sterfgevallen) en om ervoor te zorgen dat ouderen, mensen met beperkingen en andere doelgroepen weer bezoek kunnen ontvangen, weer naar dagbesteding kunnen, hun noodzakelijke fysiotherapie kunnen krijgen enz. Want deze mensen lijden zoveel meer door deze maatregelen dan de gezonde en zelfstandige mensen.

Voor nu inderdaad wel, maar wat is dat heel de zomer door moet tot bv 1 oktober?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:26

Ik lees net bij de NOS dat in sommige Spaanse ziekenhuizen pasgeboren baby's van hun moeder worden gescheiden als de moeder besmet is, en zelfs al als er een vermoeden is. Terwijl de WHO zegt dat een moeder juist altijd haar kind direct moet kunnen vasthouden, evt met een mondkapje borstvoeding niet kunnen geven, omdat het risico van covid-19 niet opweegt tegen de schade bij een kind als je het weghaalt bij de moeder.
Ik vind dat zo verdrietig en idioot, ze slaan wel echt door hier en daar.

https://nos.nl/l/2330006 ( ongeveer halverwege)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:32

Voor mensen zonder eigen tuin enz niet te doen denk ik. Wij hebben twee jonge kinderen maar wonen op 1000m2 met groot speeltoestel en trampoline. Van mei tot september hebben we een groot zwembad staan. Dus wij redden ons prima. Maar heb je geen plek om of in de zon of juist uit de zon te zitten dan wordt het echt een nare lange zomer als je dan nog niks mag.

Ik zou als moeder mijn baby inderdaad niet laten afnemen en gewoon met mondkapje voeden. Maar ik snap de angst wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:33

Grit schreef:

Ik ook. En als ik het lastig vind denk ik aan mensen als Anna Frank En dan valt het allemaal wel weer mee. Daarbij vind ik dat je gewoon geen keuze hebt.

Het verhaal van Babootje een paar pagina’s terug zet dingen ook wel weer even in perspectief voor mij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:42

Marie_Anne schreef:
Ik lees net bij de NOS dat in sommige Spaanse ziekenhuizen pasgeboren baby's van hun moeder worden gescheiden als de moeder besmet is, en zelfs al als er een vermoeden is. Terwijl de WHO zegt dat een moeder juist altijd haar kind direct moet kunnen vasthouden, evt met een mondkapje borstvoeding niet kunnen geven, omdat het risico van covid-19 niet opweegt tegen de schade bij een kind als je het weghaalt bij de moeder.
Ik vind dat zo verdrietig en idioot, ze slaan wel echt door hier en daar.

https://nos.nl/l/2330006 ( ongeveer halverwege)

Maar wat weegt zwaarder?
De kans op besmetting van een pasgeborene welke 0 weerstand heeft of het pas later bij moeder kunnen zijn?
Als een pasgeborene warmte en liefde ontvangt zal het voor moeders misschien nog wel zwaarder zijn dan voor het kind.

Op zou als ik nu mijn kinderen ng gekregen zou hebben in Spanje de ook afgegeven hebben.
Het misschien kunnen overlijden van mijn baby's omdat ik ze bij me wilde houden zou voor mij veel zwaarder wegen dan ze pas later zien.

Ik heb de helft van mijn tweeling pas na 3 dagen gezien omdat wij beide erg ziek waren. Vervelend maar her was de enige keuze. Hebben we niets aan overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:45

Hou Anne Frank er alsjeblieft buiten....

Het is pas begin april, waarom nu al druk maken over de zomer, terwijl nog niemand weet wat er gaat gebeuren. Een normale zomer zal het niet worden maar er zal heus meer kunnen dan nu.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:48

Marie_Anne schreef:

Het is pas begin april, waarom nu al druk maken over de zomer, terwijl nog niemand weet wat er gaat gebeuren. Een normale zomer zal het niet worden maar er zal heus meer kunnen dan nu.

Want ik mag niet denken aan Anna Frank?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:50

Jessix schreef:
Marie_Anne schreef:

Want ik mag niet denken aan Anna Frank?

Weet ik niet, wie is Anna Frank?