Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Om antwoord te geven op je vraag: Nee, planten kunnen geen pijn voelen. Zoals je zelf al aangeeft hebben ze geen zenuwstelsel en hersenen. Zelfs al zouden planten de benodigde receptoren hebben om pijn te registreren, dan kunnen ze dit niet doorsturen naar de hersenen (hebben ze niet)
Een 'pijn receptor' pur sang bestaat eigenlijk niet. Er zijn zintuigen die bijvoorbeeld hitte registreren. Wanneer de hitte boven een bepaalde grens uitkomt (verschilt van persoon tot persoon), dan zal het signaal wat door de zenuwen worden gestuurd, door de hersenen worden geregisteerd als pijn.
Dus, als pijnregistratie in de hersenen voorkomt is het dus voorbehouden aan organismen met hersenen en een zenuwstelsel.
dees_daan schreef:Hilli schreef:Feitelijk gezien is grasmaaien zieliger dan je paard scheren
Want? Ik heb met beide geen moeite al scheren wij hier niet.
Gracezellaa schreef:Om het nog wat zieliger te maken; die heerlijke geur van pas gemaaid gras is afkomstig van een stofje dat gras afgeeft wanneer het in paniek is. Dus wanneer wij dat opsnuiven en ervan genieten, is het gras eigenlijk aan het schreeuwen om hulp.
Edit: Nog even een toelichting. Dit stofje moet roofinsecten aantrekken. Het gras "denkt" namelijk aangevreten te worden door luizen/mijten bijvoorbeeld. De roofinsecten die vervolgens aangetrokken worden, moeten deze vretende insecten opruimen.
c_alsemgeest schreef:Gracezellaa schreef:Om het nog wat zieliger te maken; die heerlijke geur van pas gemaaid gras is afkomstig van een stofje dat gras afgeeft wanneer het in paniek is. Dus wanneer wij dat opsnuiven en ervan genieten, is het gras eigenlijk aan het schreeuwen om hulp.
Edit: Nog even een toelichting. Dit stofje moet roofinsecten aantrekken. Het gras "denkt" namelijk aangevreten te worden door luizen/mijten bijvoorbeeld. De roofinsecten die vervolgens aangetrokken worden, moeten deze vretende insecten opruimen.
de horror...
ik snuif nou nooit meer vers gemaaid gras-geur met plezier op
Gracezellaa schreef:Ik denk dat het een reactie is op de beschadiging in de cellen. En als deze cellen beschadigen, komt dit stofje vrij. Niet noodzakelijk bewust dus, maar een ingebouwd overlevingsmechanisme.
Edit: dit is een reactie op het bericht van Machie