Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:25

sureido schreef:
Nu is het weer het westen?

Het moet toch ergens het land binnen komen. :+ Het komt waarschijnlijk via het zuidwesten binnen en trekt dan naar het noordoosten.
Mogelijk verzwaren de buien nog boven Nederland.

Je kunt het echt pas zeggen als het zo ver is.

BigOne

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:38

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:45

MarrieLeen schreef:
sureido schreef:
Nu is het weer het westen?

Het moet toch ergens het land binnen komen. :+ Het komt waarschijnlijk via het zuidwesten binnen en trekt dan naar het noordoosten.
Mogelijk verzwaren de buien nog boven Nederland.

Je kunt het echt pas zeggen als het zo ver is.

Het veranderd toch constant.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:51

*stille meelezer meldt zich*

Ik las net dit bericht nog via de Facebookpagina van 'Limburg Onweer'

Momenteel trekken nog kleine regenbuien over. Na de buien volgt een brede zone van opklaringen waardoor de temperatuur hard omhoog gaat tot 28 graden op sommige plaatsen. In deze onstabiele warme lucht moeten de onweersbuien snel gaan ontstaan boven Frankrijk en schuift het front op richting Nederland. Onderweg vangen de buien veel onstabiele warme lucht op wat zich heel snel verplaatst in de buien. Boven Limburg en over de grens in Duitsland kan een supercell ontstaan, het zwaarste type onweersbui met hagel tot 6 cm groot. Dit komt door de zeer snelle rotatie in de onweersbuien.

De hoogste aandachtspunt is de neerslag. Er kan heel veel regen gaan vallen waardoor laaggelegen straten snel blank komen te staan. Het is vooral oppassen in het heuvelgebied van Zuid Limburg, het is onzeker of daar kans is op modderstromen.

Voor de echte stormchasers zijn er tornado kansen in Duitsland, over de grens net van Noord Limburg.

Twijfel je of je de auto moet inpakken? Doe dat ruim een uur voordat het noodweer aan komt. Parkeer je auto niet in de buurt van bomen, spullen die gemakkelijk los waaien of in een laaggelegen straat waar het water snel zou kunnen stijgen.

Heeft je auto toch wateroverlast meegekregen tot aan de motorkap? START DE AUTO NIET en laat het afslepen naar de garage. Het water kan gemakkelijk uit het motorblok en de filters gehaald worden! Zo kan de auto zonder al te hoge reparatie weer gemaakt worden.

Ik zit in Zuid-Limburg. Ben erg benieuwd hoe erg we het te verduren krijgen vanavond. Momenteel schijnt de zon met wat wind, maar het is wel al enorm benauwd en de luchtvochtigheid ligt ook erg hoog

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:57

Klinkt spannend. Maar goed, we zullen zien. Zal niet de eerste keer zijn dat ze code oranje afgeven en er uiteindelijk 3 drupjes vallen :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:02

Pepperrr schreef:
Klinkt spannend. Maar goed, we zullen zien. Zal niet de eerste keer zijn dat ze code oranje afgeven en er uiteindelijk 3 drupjes vallen :')

Da's zeker waar :') haha!

Ik kan me wel nog goed herinneren dat we toen flink storm hadden tijdens Pinkpop - We wonen een kleine 10min van het Pinkpop terrein vandaan. Dat het begon te druppelen en wij toen snel de zeilen van ons paviljoen los gingen halen en het echt binnen 5minuten storm was. Jeetje, dat was ook echt heftig toen! En vorig jaar is het ook af en toe echt flink tekeer gegaan. Ben benieuwd straks. Kijken of ik een leuk fotootje kan schieten als het zover is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:04

Afbeelding

Nu uitkijk op zee

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:07

Dit is de bui (rechts op de foto) die nu ten zuid-westen van Gent aan het ontstaan is. Niet heel duidelijk, maar wel Undulatus asperatus die er aan het vormen is.
Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:10

Zuidwest Brabant hier en vooralsnog zonnig ondanks grijzige lucht en bijna windstil.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:11

Code oranje is zeker terecht voor hoe het nu op de kaarten staat. Ja, wie weet valt er in jouw dorpje niks maar 20km verderop liggen bomen omver, zo precies valt het niet te voorspellen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Daarnaast over alle vragen: krijg ik onweer? Hoelaat is het bij mij? Etc, etc: volg lightningmaps.org, kijk op buienrader. Je kan niet voor elke plaats een voorspelling maken. Het onweer trekt straks vanuit Frankrijk via België Nederland binnen en trekt dan naar het noordoosten. Vooral in het oosten van het land moet men goed oppassen voor flinke buien, waaronder grote hagelstenen.
Volgens de voorspelling hoort het ook dat het toenet bewolkt was en nu klaart het weer op: nee dit is niet slecht voor het onweer, dit is zo als voorspelt dus maak je geen zorgen.

Zo, dat was m wel weer. Nu nowcasten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:14

Heb Estofex in gebruik. Zijn meestal erg accuraat

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:16

elnienjo schreef:
Zuidwest Brabant hier en vooralsnog zonnig ondanks grijzige lucht en bijna windstil.

In Tilburg staat wel een windje hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:17

Hele dag vind ik het al benauwd

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:20

Ben benieuwd, alles lijkt opgelost voor het oosten en denk dat het gaat meevallen of er moet iets gaan ontstaan.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:22

Wij gaan zo door richting Hasselt. :D De situatie is echt in de gaten houden, maar 't kan nog leuk worden.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:32

Hannanas schreef:
Ben benieuwd, alles lijkt opgelost voor het oosten en denk dat het gaat meevallen of er moet iets gaan ontstaan.

Zoals meerdere keren staat beschreven, alles moet nog komen/ontstaan. Dat was alleen nog maar de aanvoer van warmere lucht. :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:39

cursebreaker schreef:
*stille meelezer meldt zich*

Ik las net dit bericht nog via de Facebookpagina van 'Limburg Onweer'

Momenteel trekken nog kleine regenbuien over. Na de buien volgt een brede zone van opklaringen waardoor de temperatuur hard omhoog gaat tot 28 graden op sommige plaatsen. In deze onstabiele warme lucht moeten de onweersbuien snel gaan ontstaan boven Frankrijk en schuift het front op richting Nederland. Onderweg vangen de buien veel onstabiele warme lucht op wat zich heel snel verplaatst in de buien. Boven Limburg en over de grens in Duitsland kan een supercell ontstaan, het zwaarste type onweersbui met hagel tot 6 cm groot. Dit komt door de zeer snelle rotatie in de onweersbuien.

De hoogste aandachtspunt is de neerslag. Er kan heel veel regen gaan vallen waardoor laaggelegen straten snel blank komen te staan. Het is vooral oppassen in het heuvelgebied van Zuid Limburg, het is onzeker of daar kans is op modderstromen.

Voor de echte stormchasers zijn er tornado kansen in Duitsland, over de grens net van Noord Limburg.

Twijfel je of je de auto moet inpakken? Doe dat ruim een uur voordat het noodweer aan komt. Parkeer je auto niet in de buurt van bomen, spullen die gemakkelijk los waaien of in een laaggelegen straat waar het water snel zou kunnen stijgen.

Heeft je auto toch wateroverlast meegekregen tot aan de motorkap? START DE AUTO NIET en laat het afslepen naar de garage. Het water kan gemakkelijk uit het motorblok en de filters gehaald worden! Zo kan de auto zonder al te hoge reparatie weer gemaakt worden.

Ik zit in Zuid-Limburg. Ben erg benieuwd hoe erg we het te verduren krijgen vanavond. Momenteel schijnt de zon met wat wind, maar het is wel al enorm benauwd en de luchtvochtigheid ligt ook erg hoog

Grens van Limburg tornado? Daar woon ik :')

De paarden en honden doen iig niet normaal hier, en het is begonnen met waaien :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:44

Vind het een beetje matig dat het niet om de voorspelde 3 uur slecht weer werd maar weer vanavond. :/

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:46

Hier is het nu benauwd en stilte voor de storm. Net snel de paddock en weide uitgemest. Losse voorwerpen opgeruimd buiten. Twijfel nog even wat ik ga doen met de paarden. Op stal of in de wei.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:47

Ik zal hier zo ook maar de balkonstoelen plat leggen en plantjes binnen halen. We vangen al veel wind op 3 hoog en met zo iets erbij... Auw als je er net onder loopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:48

Dieren voelen heftig weer veel eerder aan dan wij. Let maar op, voorafgaand aan slecht weer zijn vogels vaak ook heel stil.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:49

Yadah heeft daarentegen peper in de komt. Die schiet door het hele huis heen om dan vervolgens in je broekzak te willen zitten. :(:)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:53

bigone schreef:
Dieren voelen heftig weer veel eerder aan dan wij. Let maar op, voorafgaand aan slecht weer zijn vogels vaak ook heel stil.

Hier heb ik 2 wervelwinden door het huis gaan... mijn katten worden altijd helemaal hyper met dit weer :):)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:54

Nou...avond4daagse gaat bij ons door.
Ik hou het nog even in de gate.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:54

Afbeelding

Joolien? Of niet.