Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:24

Muiz schreef:
Parfum opspuiten in het ov, of deo uit een bus en dan lekker lang spuiten. Daar kan ik echt zó boos om worden |o

Ja idd. En er dan ook niet bij stilstaan dat er mensen met longziekten zijn die daar niet tegen kunnen

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:28

Nou inderdaad. Of dat ik de komende 8 uur die lucht uit mijn ventilatierooster in mijn gezicht geduwd krijg.
Als ik er wat van zeg snappen ze het ook nooit :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 00:14

7 uur energie drinken heb ik me ook weleens schuldig aan gemaakt. Maar toen was ik al om 3.30 opgestaan. Koffie is nog niet te krijgen en de laatste bak was om 4.30 het duurde nog ruim een uur voordat ik in de ochtendspits bij mijn pauzelocatie zou komen. Ik was echt een opkikker nodig.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:14

Etensgeuren kan ik over het algemeen goed verdragen. De combinatie van kroeg + alcoholdampen + zweet (aka dronken mensen) kan ik dus echt niet verdragen. Zodra zulke mensen binnen komen ga ik naar een andere coupé.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:30

Knudd schreef:
Etensgeuren kan ik over het algemeen goed verdragen. De combinatie van kroeg + alcoholdampen + zweet (aka dronken mensen) kan ik dus echt niet verdragen. Zodra zulke mensen binnen komen ga ik naar een andere coupé.

Die kan ik dus wel weer goed hebben.. waar ik echt heel slecht tegen kan zijn mensen die de halve douglas opgespoten hebben en overal waar ze gaan/staan zo'n walm achter zich aan hebben _-:(

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:50

Ik heb gewoon een enorme allergie opgebouwd voor geluid en geur van medereizigers.
Als iemand al een krakend snoepzakje of papieren wikkel om zijn eten heeft, dan kan ik me daar al enorm over opwinden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:46

Jolien87 schreef:
Ik heb gewoon een enorme allergie opgebouwd voor geluid en geur van medereizigers.
Als iemand al een krakend snoepzakje of papieren wikkel om zijn eten heeft, dan kan ik me daar al enorm over opwinden.

Dit klinkt heel herkenbaar. Ben nog steeds erg blij met de aanschaf van een noisecancelling headset. Geur krijg ik daar alleen niet mee weg, maar lang leve koltruien :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:01

Ja, die overweeg ik ook nog steeds maar ik ben dan ook een beetje bang dat ik belangrijke informatie mis als die wordt omgeroepen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:59

Ja, dat is wel een goeie. Ik heb om die reden dus eens samen met nog iemand in een dichte lege trein gezeten :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:50

Uitgevallen sprinter waardoor deze bomvol zit. De helft van de zitplaatsen mag maar gebruikt worden dus allemaal mensen in het gangpad. :n

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:55

Jolien87 schreef:
dus allemaal mensen in het gangpad. :n

Ik snap die 'dus' niet geloof ik.
Mogen er nog wel staanplaatsen gebruikt worden dan? Voor zover ik weet is de maximale capaciteit bereikt zodra alle toegestane zitplaatsen bezet zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:06

oomens schreef:
Jolien87 schreef:
dus allemaal mensen in het gangpad. :n

Ik snap die 'dus' niet geloof ik.
Mogen er nog wel staanplaatsen gebruikt worden dan? Voor zover ik weet is de maximale capaciteit bereikt zodra alle toegestane zitplaatsen bezet zijn.

Dat vraag ik me ook af maar de conducteur laat nog steeds mensen de trein in en niemand offert zichzelf op om de trein uit te gaan. Ik ook niet, ik zit braaf op een toegestane stoel en zo te zien geen zwangere vrouwen of minder validen in de buurt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:17

Jolien87 schreef:
Dat vraag ik me ook af maar de conducteur laat nog steeds mensen de trein in en niemand offert zichzelf op om de trein uit te gaan. Ik ook niet, ik zit braaf op een toegestane stoel en zo te zien geen zwangere vrouwen of minder validen in de buurt.

Was het beleid in dat geval niet: leegvegen door politie, iedereen eruit, en trein leeg verder?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:32

Dit wordt nog leuk straks... ik ben voor mijn werk afhankelijk van een trein en als ik er niet ben kan niemand beginnen want ik ben degene met de sleutel van het pand. Ik hoop toch echt dat hier een praktische oplossing voor verzonnen kan worden. Zelf zie ik m ook niet voor me hoor. Maar zal vast niet de enige zijn die door te volle treinen en eventuele leegveeg acties te laat Kunnen gaan komen. Tijdens de zomer is t vast rustig maar mag precies in de spits reizen natuurlijk als ze weer naar school mogen..

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:55

Ik hoop dat er toch met een soort reserverings-systeem gewerkt gaat worden ofzo. Als ik met de trein ga MOET ik ergens zijn, dan zou ik toch graag verzekerd zijn van een plaats.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:59

Ja ik ook. Maar al die scholieren ook. En de meeste andere reizigers die ik vaak in de trein tref (je ziet toch vaak dezelfden) reizen ook voor werk. Dus ben echt benieuwd hoe dit vormgegeven gaat worden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:25

Ik werd er ook echt niet blij van en was opgelucht toen ik de reis had voltooid.

Ik vrees ook dat op momenten de trein leeggeveegd wordt.
En dan? Die mensen moet uiteindelijk weer met een trein mee dus dat stapelt zich alleen maar meer op.
Gaan ze dan getal onder de 10 doen voor wie er mee mogen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:30

Ik weet niet of dat hier in het topic was, maar ik last laatst een artikel over een trein van Arriva die ook te vol was. De machinist had gevraagd of er reizigers waren die uit wilden stappen zodat ze verder konden. Niemand had erop gereageerd en toen is de machinist zelf uitgestapt, waardoor ze alsnog niet verder konden :=

Een reserveringssysteem vind ik nog niet eens zo slecht eigenlijk. Ik ben het gewend vanuit Duitsland en vind het echt heerlijk. Geen stress dat je geen zitplaats krijgt en verzekerd van een plekje in de trein. Ik zat ook een keer in een veel te volle trein (voor Corona) en toen moest iedereen zonder reservering de trein uit.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:35

Destination schreef:
Ik weet niet of dat hier in het topic was, maar ik last laatst een artikel over een trein van Arriva die ook te vol was. De machinist had gevraagd of er reizigers waren die uit wilden stappen zodat ze verder konden. Niemand had erop gereageerd en toen is de machinist zelf uitgestapt, waardoor ze alsnog niet verder konden :=

Een reserveringssysteem vind ik nog niet eens zo slecht eigenlijk. Ik ben het gewend vanuit Duitsland en vind het echt heerlijk. Geen stress dat je geen zitplaats krijgt en verzekerd van een plekje in de trein. Ik zat ook een keer in een veel te volle trein (voor Corona) en toen moest iedereen zonder reservering de trein uit.

Bij een zelfrijdende trein zal dat alleen wel wat lastiger gaan. Maar een reserveringssysteem zou wel handig zijn, om op die manier drukte te voorkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:37

Waarom is er geen reserveringsysteem? Dat is geen nieuwe technologie... Dan weet iedereen wat kan en niet kan.
(En als het nu niet kan, kan er dan vaart gemaakt worden om te zorgen dat het in september wel kan?)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:55

Maar wie laat je dan toe? Degene die het eerst komt die het eerst maalt? Degene die afgelopen weken met de trein hebben gereisd? Ik ben ook wel echt pro reserveren maar zou het wel lastig vinden als dan een dagjespersoon voor gaat.
Het is nog steeds dat je alleen met de trein gaat als het echt moet.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:14

Ja maar wat als die trein vol zit met mensen waarvoor het echt moet? School, werk...

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:37

Wat ik bij mijzelf en mijn collega's merk is dat eigenlijk bijna niemand 5 dagen per week op het werk is. Ik ben zelf 1,5 tot 2 dagen per week fysiek aanwezig, de rest kan ik vanuit huis doen. Volgens mij komt dat wel redelijk overeen met mijn collega's. Er wordt bij ons sowieso gestimuleerd om vanuit huis te werken en alleen aanwezig te zijn als het echt niet anders kan. En er zullen natuurlijk beroepsgroepen zijn waarbij thuiswerken absoluut niet mogelijk is, maar ik denk dat de overgrote meerderheid van die beroepsgroepen tijdens de crisis ook gewoon het OV heeft gebruikt. Dus wat je dan ongeveer krijgt is dat de reizigers uit 'cruciale beroepen' ongeveer even veel blijft. Daar zal nog een deel van de andere beroepsgroepen bij komen, alhoewel ik verwacht dat een deel daarvan het OV zal mijden door bijvoorbeeld te gaan fietsen of met de auto te gaan. Dan blijven er nog twee groepen over, een daarvan zijn de studenten; middelbare scholieren gaan binnenkort gemiddeld 1 op de 5 dagen naar school dus die hoeveelheid neemt af, MBO gaat op dit moment alleen naar school voor toetsen (praktijklessen misschien ook, weet ik niet zeker), en van de HBO en universitaire studenten worden zo veel mogelijk toetsen omgezet in essays of andere opdrachten en praktijklessen worden gegeven op een deel van de capaciteit. Dan is de laatste groep dagjesmensen, en daarvan hoop ik oprecht dat ze gewoon weg blijven. Als ze dat niet doen hebben ze het echt niet gesnapt.
Ik denk eerlijk gezegd dat de spits de spits zal blijven, tussen 7 en 9 en tussen 4 en 7 zal het druk blijven, maar ik denk dat de hoeveelheid mensen die komende week met het OV zullen reizen nog steeds maar een fractie zal zijn van het aantal personen die voorheen dagelijks met het OV gingen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:47

Zal het ook niet zo zijn dat als de gewone dienstregeling weer gaat rijden (dus weer meer treinen), dat de treinen dus weer wat rustiger worden? Omdat de reizigers weer meer verdeeld worden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:52

Zou misschien kunnen. Mondkapjes in het OV kan ook al afschrikken misschien?