Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:07

Ik denk dat zowel ik als Vayo ook. Niet echt overtuigd hoeven te worden van het nut van vaccineren. Wel vraag ik mij af of zulke cijfers gaan helpen. Ik merk dat mensen die anti vaccinatie zijn alleen maar meer in de we zijn tegen alles tegen schieten. Dat is misschien wel een veel groter probleem.

Hoog opgeleide mensen die zich aan de ene kant laten inlichten door social media maar daarnaast constant politiek 24 volgen. De conclusies die mensen daaruit halen zijn schrikbarend.
Momenteel denk ik dat mijn havo 5 leerlingen waar ik lesgeef over politiek meer op de hoogte zijn van hoe het werkt dan de mensen die ik eerder noemde.
Lesje politiek aan volwassenen zou echt niet verkeerd zijn maar daar ga ik toch echt maar niet aan beginnen.
Dit is trouwens helemaal niet denigrerend bedoeld maar ons politieke systeem is vrij ingewikkeld en ik ben blij met de interesse van mijn leerlingen in politiek. Die staan alleen meer open voor het willen begrijpen dan de gemiddelde volwassene.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:11

Scholen dicht is wat mij betreft ook niet direct aan de orde. Maar waar ik niets over hoor en lees dat er ook volwassenen met deze kinderen moeten werken. Mijn gevoel van veiligheid daarin is inmiddels niet meer groot. Alles mag en alles kan.
En ik zie kinderen helaas nog steeds wel als motor van de verspreiding.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:21

Coby schreef:
Scholen dicht is wat mij betreft ook niet direct aan de orde. Maar waar ik niets over hoor en lees dat er ook volwassenen met deze kinderen moeten werken. Mijn gevoel van veiligheid daarin is inmiddels niet meer groot. Alles mag en alles kan.
En ik zie kinderen helaas nog steeds wel als motor van de verspreiding.

Ik denk dat daarom de leraren ook zeker gevaccineerd moeten zijn. Voor hun eigen veiligheid. Degenen die ik ken zijn dat ook allemaal.

Ik ben niet voor een volledige vaccinatieplicht maar ik denk wel dat het goed is om 2G te hanteren bij personeel van zorginstellingen, ziekenhuizen en andere essentiële beroepen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:24

Ik hoop zelf dat het snel veilig blijkt en mogelijk wordt om ook jongere kinderen te vaccineren. Ik zou mijn 10 jarige dan ook laten vaccineren. Zelf staat ze er om te springen en was ze erg boos en verdrietig dat zij zich niet mocht laten vaccineren. Ik merk dat zij erg angstig is geworden door corona en een tijdje grote angsten had om mijn (gevaccineerden) ouders te kunnen besmetten. Zij koppelde dit vooral aan het zelf niet gevaccineerd zijn.

Coby, wellicht dat leerkrachten kinderen kunnen vragen wat afstand te houden, lokalen goed te luchten, zelf als leerkracht een mondmasker dragen als je dit wilt en natuurlijk jezelf te laten vaccineren? Ik snap het wel hoor met vaak 20-30 kinderen in een dicht lokaal en daarbij opgeteld de huidige aantal besmettingen onder kinderen en het gegeven dat kinderen vaak weinig tot zeer milde klachten hebben.

Ik hoop gewoon dat er enorm geboosterd en gevaccineerd gaat worden, de zorg opgeschaald gaat worden en anders wordt ingericht en dat we met corona gaan leren leven zonder al die verplichte beperkende maatregelen. En dat de focus van corona af kan, zodat je gewoon ´ziek´ kunt zijn ipv al dat getest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:25

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van subforum [CV]Corona Vragen
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 18-11-21 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:25

Citaat:
1) Ik ken geen 'geloof' dat tegen vaccinatie is.
(Er zijn zware gereformeerde broeders m/v die zich niet laten prikken. En ook geen plaats op de IC willen innemen ten koste van een ander. Maar dus niet het hele christendom.)

Citaat:
Dat bepaalde stromingen zich niet laten vaccineren is natuurlijk van alle tijden. De pokken vaccinatie bijvoorbeeld is met tijden wel of niet verplicht geweest. Dankzij kritiek vanuit de protestanten.

Eh...?

Dat 'pokkebriefje' (ik heb de mijne nog) was gewoon verplicht vanaf '1800 zoveel'.
De verplichting werd afgeschaft toen de ziekte uitgeroeid was.

Pokken, Engels: smallpox is gebruikt bij genocide. Dus geen onschuldig griepje.
Maar itt covid-19
... ook geen onschuldig griepje voor veel te veel mensen...
smallpox heeft/ had geen 'dierlijk reservoir'.

Om allerlei redenen, waaronder de opvattingen van de eerder genoemde 'zware broeders m/v' zijn andere injecties, inclusief tegen covid-19 niet verplicht.
Je krijgt geen boete of gevangenisstraf als je het vertikt.

Maar verwar smallpox nou niet met polio (voor 95% van de besmette mensen een onschuldig zomergriepje, voor 1% dodelijk.)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:31

Vayo schreef:
Ik hoop zelf dat het snel veilig blijkt en mogelijk wordt om ook jongere kinderen te vaccineren. Ik zou mijn 10 jarige dan ook laten vaccineren. Zelf staat ze er om te springen en was ze erg boos en verdrietig dat zij zich niet mocht laten vaccineren. Ik merk dat zij erg angstig is geworden door corona en een tijdje grote angsten had om mijn (gevaccineerden) ouders te kunnen besmetten. Zij koppelde dit vooral aan het zelf niet gevaccineerd zijn.

Coby, wellicht dat leerkrachten kinderen kunnen vragen wat afstand te houden, lokalen goed te luchten, zelf als leerkracht een mondmasker dragen als je dit wilt en natuurlijk jezelf te laten vaccineren? Ik snap het wel hoor met vaak 20-30 kinderen in een dicht lokaal en daarbij opgeteld de huidige aantal besmettingen onder kinderen en het gegeven dat kinderen vaak weinig tot zeer milde klachten hebben.

Ik hoop gewoon dat er enorm geboosterd en gevaccineerd gaat worden, de zorg opgeschaald gaat worden en anders wordt ingericht en dat we met corona gaan leren leven zonder al die verplichte beperkende maatregelen. En dat de focus van corona af kan, zodat je gewoon ´ziek´ kunt zijn ipv al dat getest.

Het onderwijs werkt nog steeds met dr protocollen van deze zomer. Geen afstanden, geen totale groepsgrote beperkingen, ouders gewoon de school in etc. Dat is zo’n aparte dat daar niets aan is veranderd.
En ik wil ook graag de booster liefst vandaag nog!

Vandaag op de spoedeisende hulp met vader. Hoorde dat er een potentiële Coronapatient binnen kwam. Pakken aan van dokteren en hoorde haar nog net naar adem snakkend afgevoerd worden naar de spoed.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:39

@janneke2 nee dit was niet zo verplicht als jij het nu stelt. Ik schrijf ook het was op en aan verplicht. Kritiek was er zeker en vooral vanuit protestantse hoek. In Nederland kennen wij altijd al een grote bescherming van minderheidsgroeperingen die iets anders willen. Dat is op zich niet nieuw. Wel is het nieuw dat, dat zich zo mooi online verzameld in eigen social media bubbels waardoor ieder filter verdwijnt. Je kan volledig verdwalen in je eigen gelijk.
Citaat:
Na herhaaldelijke nieuwe opschortingen werd in 1939 de Inentingswet aangenomen. De regering wilde met een nieuwe verplichting de inmiddels gedaalde vaccinatiegraad weer wat opkrikken. Dit keer werd er echter rekening gehouden met ‘gewetensbezwaarden’. Ouders die hun kinderen niet wilden laten inenten konden bij de burgemeester een uitzonderingspositie krijgen. Deze nieuwe situatie bleef van kracht tot 1975.
dit gebeurde dus ook veel in bijv. Gebieden waar ook nu op religieuze redenen minder gevaccineerd wordt. https://historiek.net/pokkenbriefje-vac ... 39198/amp/

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:49

Hier op school zijn maatregelen weer ingevoerd en mogen ouders niet meer (zomaar) binnen hoor.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:50

Mijn vriend werkt in het basisonderwijs en in zijn klas zijn inmiddels 3 leerlingen positief getest. En het beleid daar is drama.

Vorige week zondag hebben D en L van zijn klas samen gesport en bij elkaar in auto gezeten. D was maandag ziek en thuis gebleven. Savonds met zelftest positief. Maar die geldt officieel dus niet, dus L nog niet in quarantaine. Dinsdag ggd test. Woensdag positief. L is dus dinsdag en woensdag op school geweest. L is nu met zelftest positief. Morgen dus ggd test, dinsdag zeker pas uitslag. Dus volgende leerlingen pas vanaf woensdag in quarantaine bij positief test.

Dit vind ik te schandalig voor woorden! Er gaat een besmetting rond!

Daarnaast is er nog een leerling positief waarvan eerst de vader positief was. Is geen bericht over uit gedaan. En er is nog een leerling in quarantaine waarvan één ouder positief is getest.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:51

Heel herkenbaar helaas.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:52

veerledec schreef:
Hier op school zijn maatregelen weer ingevoerd en mogen ouders niet meer (zomaar) binnen hoor.

Maar niet vanuit een richtlijn van de overheid.
Zoals een collega vorige week beschreef je kan het onderwijs wel weer zien als een soort vrijstaat. Alles kan en mag.
Terwijl we tot voor kort de laatste groep waren die verplicht een mondkapje op moesten. Erg bijzonder.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 00:16

Lindor92 schreef:
Mijn vriend werkt in het basisonderwijs en in zijn klas zijn inmiddels 3 leerlingen positief getest. En het beleid daar is drama.

Vorige week zondag hebben D en L van zijn klas samen gesport en bij elkaar in auto gezeten. D was maandag ziek en thuis gebleven. Savonds met zelftest positief. Maar die geldt officieel dus niet, dus L nog niet in quarantaine. Dinsdag ggd test. Woensdag positief. L is dus dinsdag en woensdag op school geweest. L is nu met zelftest positief. Morgen dus ggd test, dinsdag zeker pas uitslag. Dus volgende leerlingen pas vanaf woensdag in quarantaine bij positief test.

Daarnaast is er nog een leerling positief waarvan eerst de vader positief was. Is geen bericht over uit gedaan. En er is nog een leerling in quarantaine waarvan één ouder positief is getest.

Waardeloos gewoon! En maar afvragen waarom het virus opeens zo gemakkelijk blijft verspreiden...

Vergelijkbaar verhaal mijn zusje doet dan een HBO studie dat is het enige verschil , maar een meisje uit haar werkgroep ( of iets in die richting) had ook een positieve snel test op woensdag. Mijn zusje en nog wat mensen uit de klas waren ermee in contact geweest. Aangezien het een opleiding is waar de 1,5 meter wegvalt (vraag mij ook niet hoe een theaterdocent opleiding daar vrijstelling van krijgt , en een zorgopleiding gewoon niet althans niet bij de opleiding die ik volgde in corona tijd). Mijn zusje en klasgenoten mochten gewoon naar buiten en naar school. Meisje werd dag erna echt getest via GGD en daarop ook een positieve uitslag. Mijn zusje hoeft nog steeds niet in quarantaine , maar moest wel testen op vrijdag en vandaag. Uitslag van vrijdag was negatief , en vandaag zijn mijn ouders maar langs geweest , slim? Nee misschien niet maar ik zei ach na 5 dagen is de kans wel klein plus ze is net nog maar volledig gevaccineerd. Dus als de laatste test nu wel positief is zijn we er mooi klaar mee.

Rare is dan dat mijn zusje en klasgenoten gewoon mee draaiden op een open dag.. Gewoon de stad konden en mijn zusje doodleuk met vrienden ergens aan de alcohol zat gisteren. En de lessen gingen gewoon fysiek door.

En maar afvragen hoe het kan dat dat corona zo blijft verspreiden tja....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 00:32

Lindor92 schreef:

Aan dit soort dingen mag wel wat gedaan worden. Ik zie het als dominosteentjes. Ze staan allemaal naast elkaar en als je er eentje tussenuit haalt valt die hele reeks daarna niet meer om.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 04:52

Zebrastreep schreef:
Lindor92 schreef:

Waardeloos gewoon! En maar afvragen waarom het virus opeens zo gemakkelijk blijft verspreiden...

Vergelijkbaar verhaal mijn zusje doet dan een HBO studie dat is het enige verschil , maar een meisje uit haar werkgroep ( of iets in die richting) had ook een positieve snel test op woensdag. Mijn zusje en nog wat mensen uit de klas waren ermee in contact geweest. Aangezien het een opleiding is waar de 1,5 meter wegvalt (vraag mij ook niet hoe een theaterdocent opleiding daar vrijstelling van krijgt , en een zorgopleiding gewoon niet althans niet bij de opleiding die ik volgde in corona tijd). Mijn zusje en klasgenoten mochten gewoon naar buiten en naar school. Meisje werd dag erna echt getest via GGD en daarop ook een positieve uitslag. Mijn zusje hoeft nog steeds niet in quarantaine , maar moest wel testen op vrijdag en vandaag. Uitslag van vrijdag was negatief , en vandaag zijn mijn ouders maar langs geweest , slim? Nee misschien niet maar ik zei ach na 5 dagen is de kans wel klein plus ze is net nog maar volledig gevaccineerd. Dus als de laatste test nu wel positief is zijn we er mooi klaar mee.

Rare is dan dat mijn zusje en klasgenoten gewoon mee draaiden op een open dag.. Gewoon de stad konden en mijn zusje doodleuk met vrienden ergens aan de alcohol zat gisteren. En de lessen gingen gewoon fysiek door.

En maar afvragen hoe het kan dat dat corona zo blijft verspreiden tja....

De regels zijn aangepast dit studiejaar/eind vorig studiejaar. Waardoor 1,5 meter bij opleidingen waar dat niet kan weg valt. Dus ook bij zorgopleidingen is dat nu het geval. Al weet ik niet of dat vanaf afgelopen zaterdag nog steeds zo is.
Is gewoon net als heel veel regels versoepeld. 1,5 meter bestond ook eerst niet meer. Dat is pas sinds kort weer.
Mbo/hbo/uni had/heeft wel wat meer regels dan po of vo. Zoals nu die grote van de groep. 1,5 meter weet ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:13

Ik vind het gewoon slecht dat mensen zelf niet bedenken om hun verantwoordelijkheid te nemen wanneer ze zéér recent in contact zijn geweest met een (GGD of thuistest) positief getest iemand, dat ze dan gewoon èven het zekere voor het onzekere nemen en goed afstand houden van anderen tot ze zeker weten dat zij niet ook besmettelijk zijn -O-

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we daar überhaupt regelgeving "van hogerhand" voor nodig hebben....

Ik kan me wel voorstellen dat het wellicht lastig is (als je zelf (nog?) niet positief getest bent) om begrip voor je afwezigheid te krijgen op werk of opleiding. Die zouden natuurlijk juist blij moeten zijn dat je even niet komt maar in de praktijk zal dat vast weer niet overal zo werken....

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:31

Relaxed schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van subforum [CV]Corona Vragen

:') maar ehh, als je de reacties onder het fb bericht daarover (ik kan het helaas even niet terugvinden) zag...... |o

Edit: gevonden, het staat op de fb pagina van de Hoefslag. Weet niet of ik de link hier mag plakken, maar zelfs mondkapjes en QR code worden erbij gehaald :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:37

Is er eigenlijk iets te vinden over het aantal vaccindoden en in welke leeftijden? Graag normale bron en geen vaag iets.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:56

Ik weet niet of daar (al) cijfers over te vinden zijn, met leeftijden erbij. Ik las laatst dit over België:
https://www.fagg.be/nl/news/coronavirus ... ember_2021
213 doden gemeld, maar grotendeels nog in onderzoek volgens mij. Geen leeftijden erbij vermeld. En cijfers zijn van september dus niet helemaal recent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:03

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:22

pmarena schreef:
Ik vind het gewoon slecht dat mensen zelf niet bedenken om hun verantwoordelijkheid te nemen wanneer ze zéér recent in contact zijn geweest met een (GGD of thuistest) positief getest iemand, dat ze dan gewoon èven het zekere voor het onzekere nemen en goed afstand houden van anderen tot ze zeker weten dat zij niet ook besmettelijk zijn -O-

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we daar überhaupt regelgeving "van hogerhand" voor nodig hebben....

Ik kan me wel voorstellen dat het wellicht lastig is (als je zelf (nog?) niet positief getest bent) om begrip voor je afwezigheid te krijgen op werk of opleiding. Die zouden natuurlijk juist blij moeten zijn dat je even niet komt maar in de praktijk zal dat vast weer niet overal zo werken....

Ik had het specifiek over de 1,5 meter (en overige niet bestaande regels ) en niet over thuis blijven als je in aanraking bent geweest met een Corona besmetting.

Die quarantaine regels zijn vanaf het begin aan krom geweest. Daar is niks nieuws aan.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:39

pmarena schreef:

Nou dat dus. De directie durft niet zelf de verantwoording te nemen en wil dus per se antwoord van de ggd. Vorige week waren er al ouders boos dat er zo laat bericht kwam en nu gebeurt het weer. En dan worden ze boos op mijn vriend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:40

Ik zou daar echt helemaal scheitziek van worden.. die mensen die overal maar boos op worden... wat een klotebaan heb je, als je door je werk met dat soort mensen in aanraking komt..
Dat mensen uberhaupt nog leraar, hulpverlener of winkelpersoneel willen worden... echt vreselijk...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:54

Ik volg volwassen onderwijs en voel me er echt niet goed bij dat we in een volle klas zitten er zit ongeveer anderhalve meter tussen elkaar maar toch je gaat overleggen en bent zo dichtbij. De meeste leerlingen willen thuis onderwijs maar de school wil/kan het niet. Er zijn nu 4 leerlingen ziek thuis en een docent.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:57

Volksgezondheid wil hier graag in het nachtleven enkel gevaccineerden toelaten die dan ook nog vooraf aan de inkom een test moeten afleggen. Dus eigenlijk gevaccineerden negatief getesten mogen binnen.

De sector ziet dit organisatorisch niet echt zitten geloof ik. Die testen dan.
Wie verzint zoiets toch :+

En ik lees net dat er hier ophokplicht is in het hele land voor pluimvee vanaf vandaag. Er is een wilde gans besmet met vogelgriep gevonden in Schilde.
In de veeartsenij weten ze wel raad met virus en epidemie :Y)