Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:28

MoniqueT schreef:
Juist omdat Nederland 12 keer in Spanje past, is het zo vreemd dat zo’n groot land als een geheel gezien wordt door de Nederlandse overheid en buurland Portugal niet.

Dat is wat me stoort. Vergeet niet dat juist de deelstaten die het hier al heel lang goed doen, economisch erg afhankelijk zijn van toerisme.

Toch is het gewoon zo dat, dat in Nederland net zo goed geldt voor bepaalde gebieden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:41

lenaa_tje schreef:
Toch is het gewoon zo dat,

Zó is het; lekker pûh ;)

De crux is dat de regelset, helemaal waar het op gebaseerd is, een complete klúcht is. Ook in Nederland :(:)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:56

Huertecilla schreef:
lenaa_tje schreef:
Toch is het gewoon zo dat,

Zó is het; lekker pûh ;)

De crux is dat de regelset, helemaal waar het op gebaseerd is, een complete klúcht is. Ook in Nederland :(:)

Ik zeg ook letterlijk dat het voor beide landen zo geldt :)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:08

MoniqueT schreef:
Het is Nederland wat zich nog steeds vasthoudt aan die norm … wat waardeloos is voor de Nederlanders die graag hierheen komen.

Het kan komen door de manier waarop Spanje informatie aanlevert. Ik begreep dat vorig jaar er landen waren die per "provincie" aanleverden en dat andere landen dat op andere manier aanleverden waardoor er geen onderscheid gemaakt kon worden.
Ik weet niet of dat hier het geval is , maar dat zou kunnen.

MoniqueT

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:18

Misschien … maar ik weet dat de s Nederlandse ambassade in Madrid ook al weken hiermee bezig is met Den Haag. Dát is trouwens de hele coronacrisis al een enorme gewaarde bron van informatie met eerst wekelijks en nog geregelde up dates van de ambassadeur of een naaste medewerker.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:27

Ik kwam dit tegen vanmorgen

Citaat:
Wie vanuit Vlaanderen naar Spanje reist, moet niet langer een negatieve PCR-test of een vaccinatiebewijs kunnen voorleggen. Dat is het gevolg van het feit dat ons land groen gekleurd is op de Europese coronakaart. De verplichting tot test of vaccinatiebewijs geldt wel nog voor wie in Brussel of Wallonië woont. Spanje is bovendien niet het enige land dat vrij inreizen vanuit Vlaanderen mogelijk maakt.

Dus als niet-gevaccineerde kan ik eigenlijk gewoon naar alle landen binnen de EU reizen zonder enig probleem en zonder negatieve pcr-test ?

Sidenote : niet dat ik dat van plan ben uiteraard :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:31

Ja, die regel was voor ons ook al van kracht. Groene landen hoeven voor meerdere landen geen bewijs te laten zien. Het idee is juist dat dit land dan zo veilig is dat er geen test nodig is.
Overigens kon dat vorig jaar ook gewoon en deed niemand daar spastisch over.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:56

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... weede-prik
Voor iedereen die zegt dat de risicogroepen en ouderen toch al geent zijn. Nee dus en dat gaat zo te lezen nog wel even duren.
Rivm waarschuwde gisteravond al voor mogelijk nieuwe ellende na de zomervakanties. Veel besmette mensen in nederland hebben het opgelopen in portugal en spanje schijnt. Ik hoop zo dat niet net als vorig jaar daardoor alles weer opnieuw begint.

Nos
Citaat:
De afgelopen week werden 424 van de in totaal 4200 besmettingen gemeld bij mensen die recent uit het buitenland kwamen, blijkt uit cijfers van het RIVM. Dat waren er iets minder dan een week geleden: toen ging het om 455 besmettingen. Een derde van alle reisbesmettingen werd meegenomen uit Spanje. Van de positief geteste reizigers is 17,8 procent recent in Portugal geweest. Duitsland staat op nummer 3 met 5,5 procent van de reisbesmettingen.

Demissionair minister De Jonge vroeg vandaag iedereen die terugkeert van vakantie om zich te laten testen; het kabinet wil zelftesten huis-aan-huis gaan verspreiden. Hij adviseert ook mensen die uit groen of geel gebied terugkomen zich te laten testen. De Jonge wees erop dat vorig jaar na de zomervakantie de tweede golf begon.

Ik hoop echt dat de entingen gaan helpen verdere verspreiding tegen te gaan en de cijfers laag blijven

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:30

Sizzle schreef:
Ja, die regel was voor ons ook al van kracht. Groene landen hoeven voor meerdere landen geen bewijs te laten zien. Het idee is juist dat dit land dan zo veilig is dat er geen test nodig is.
Overigens kon dat vorig jaar ook gewoon en deed niemand daar spastisch over.

Ik dacht net hetzelfde. Lijkt een copy paste van vorig jaar :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:34

Het was al duidelijk dat de Delta variant de overgrote meerderheid heeft.
Ik ben benieuwd wanneer de testen in de brievenbus vallen, ik bewaar de mijne tot december

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:37

Ik vind dat artikel wel weer raar..
De huisartsen konden de boel niet perse omgooien (want teveel werk, snap ik ook wel) maar dan ligt het toch aan Hugo :')
Linksom of rechtsom, hij heeft t gedaan

Dat we best wel goed zitten met het vaccineren, met de inzet op mRNA, dat er keuze is om ergens wel of niet mee te vaccineren.. dat vergeten we gewoon :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:39

Cer schreef:
Ik vind dat artikel wel weer raar..
De huisartsen konden de boel niet perse omgooien (want teveel werk, snap ik ook wel) maar dan ligt het toch aan Hugo :')
Linksom of rechtsom, hij heeft t gedaan

Dat we best wel goed zitten met het vaccineren, met de inzet op mRNA, dat er keuze is om ergens wel of niet mee te vaccineren.. dat vergeten we gewoon :j

Ik denk ook niet dat het zo erg als vorig jaar gaat worden. Vorig jaar hadden we niet eens vaccins. En waren de opnames en sterfgevallen tig keer zoveel als nu

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:39

Dat is ruim 10% wat dan meegenomen is uit het buitenland. Maar al met al nog steeds gewoon dalende cijfers. Ook in de ziekenhuizen gaat het goed. In mijn ogen kunnen we niet meer dan ons laten vaccineren.

Ik kan me nu al wel druk maken over na de zomer, maar ik heb er toch geen invloed op. Ik ga niet naar het buitenland en ik ben volledig gevaccineerd en heb zo mijn steentje bijgedragen. Mocht het zo gaan zijn dat er jaarlijks periodes komen dat je met mondkapje op een winkel in moet, Max aantal personen aan een tafeltje op het terras en dat soort dingen … dan heb ik me daar aan te houden. Maar privé een max aantal mensen als bezoek aanhouden, afstand, bij elke snotneus testen en quarantaine … dat zie ik echt niet zitten.

Dan zie ik nog liever dat vaccinatie verplicht wordt of dat er restricties komen voor niet gevaccineerden en dat je niet naar het buitenland op vakantie mag bijv. Maar niet meer terug naar een paar maanden geleden. Dan doe je er alles aan om de cijfers onder controle te houden, maar dat gaat enorm ten koste van de kwaliteit van leven. Ik denk ook echt dat er dan heel veel mensen in opstand gaan komen en weigeren zich hier aan te houden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:14

Ik zie dat scenario van vorig jaar niet zomaar terug komen. Als je nu ziet dat er al zoveel mensen volledig gevaccineerd zijn, maar er ook nog velen zullen volgen, dan wordt het in mijn ogen een pittig soort griep die jaarlijks wel slachtoffers zal eisen, maar niet meer de maatschappij ontwricht.

De grote uitbraak onder jongeren hier, terug van Mallorca na een flinke feestvakantie (schuld krijgt nu de stad die een enorm concert heeft georganiseerd), levert wel veel positieven op, maar weinig zieken. Hoewel er wel een 18-jarige op IC ligt van die groep, een 40 kilometer hier vandaan. Veel zal toch afhangen van de vaccinatiebereidheid.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:53

Pandora2 schreef:
Ik kwam dit tegen vanmorgen

Citaat:
Wie vanuit Vlaanderen naar Spanje reist, moet niet langer een negatieve PCR-test of een vaccinatiebewijs kunnen voorleggen. Dat is het gevolg van het feit dat ons land groen gekleurd is op de Europese coronakaart. De verplichting tot test of vaccinatiebewijs geldt wel nog voor wie in Brussel of Wallonië woont. Spanje is bovendien niet het enige land dat vrij inreizen vanuit Vlaanderen mogelijk maakt.

Dus als niet-gevaccineerde kan ik eigenlijk gewoon naar alle landen binnen de EU reizen zonder enig probleem en zonder negatieve pcr-test ?

Sidenote : niet dat ik dat van plan ben uiteraard :D

Maar geldt dat niet alleen als beide landen groen zijn. Dat is Spanje toch niet?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:33

https://nos.nl/artikel/2387376-minister ... -in-najaar

Dit vind ik echt bizar. Honderden miljoenen worden er uitgetrokken om in het najaar op volle capaciteit te kunnen testen Het maximale bedrag dat het ministerie denkt kwijt te zijn komt op 1.958.833.333 euro, inclusief btw.

Dit vind ik echt van de gekke. In het najaar heeft straks iedereen zich kunnen laten vaccineren en dan nog blijven ze testen op snotneuzen, lichte keelklachten e.d. Ik ben volledig gevaccineerd en doe nu bij twijfel een zelftest. Maar straks als iedereen gevaccineerd zou kunnen zijn ga en laat ik me echt niet meer testen. Ze kunnen dat geld veel beter steken in de zorg om ervoor te zorgen dat de IC´s indien nodig uit kunnen breiden en dat daar ruim voldoende personeel voor komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:01

Deze contracten zijn gelukkig niet zo onzinnig als de huidige, daarbij kregen de labs geld ook al zaten ze de hele dag uit hun neus te peuteren, straks mag er alleen gedane testen gedeclareerd worden. Dus het zal nog wel meevallen, je moet toch voorbereid zijn op het feit dat er een vreemde variant op kan duiken en er alsnog getest moet worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:09

Ik zie het geld liever naar de zorg toe gaan. Ik ben benieuwd hoe de testbereidheid blijft op het moment dat iedereen die dit wil gevaccineerd had kunnen zijn. Een zelftest bij klachten prima, maar een pcr test via keel en neus (diep) pas ik toch voor hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:39

Bloodymary schreef:
Maar geldt dat niet alleen als beide landen groen zijn. Dat is Spanje toch niet?

:roll:

Ga terug naar ´af´; u ontvangt geen 200 Euro.

@all; de meerderheid hier in het zuiden nog steeds met masker op straat. Zo´n 500 km gereden vandaag en het was overal hetzelfde.
Vanavond een cursus romeins bier maken in het archeologisch museum. Dat is wel zó veilig georganiseerd: Alles met afstand, maskers en handen desinfecteren. Compleet met beveiliging die erop toeziet. Actief! _/-\o_
Vrijdag een concert in een historische tuin. Idem.
Zaterdag philharmonisch orkest op de (grote) patio van het monumentale gemeentehuis. Idem.

Ah, donderdag; dinerafspraak aan de kust. Ben doch de ervaring is dat restaurants roomser dan de paus zijn om vooral open te kunnen blijven.

Al met al ben ik zelf een wereld minder anaal dan de maatschappij hier. Kortom; superveilig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:44

Snap niet dat je je hebt laten vaccineren, was zo onnodig zo te lezen. En wel vervelend dat het overal zo veilig is,je wilde nog graag een besmetting oplopen zodat je echt veilig was, blijkbaar geen kans op.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:23

En toch …. Ik herken wel wat hij zegt. Ook hier houden de meesten vast aan maskers en regels, zodat ze open mogen blijven. Maar ook omdat heel duidelijk is dat nog lang niet iedereen gevaccineerd is en je gewoon nog een boete krijgt als je geen kapje draagt. Ook buiten waar 1,5 m niet mogelijk is.

De mentaliteit is hier heel anders, al heb je natuurlijk ook de feestende jongeren die besmet terug komen van Mallorca. Ik zie serieus hier mensen nog wandelen met mondkapje terwijl we werkelijk alle ruimte hebben op straat, buiten de bebouwde kom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 23:04

bigone schreef:
Snap niet dat je je hebt laten vaccineren,

Dat ligt toch echt aan jou; waar geen wíl is, is geen weg.

Citaat:
je wilde nog graag een besmetting oplopen zodat je echt veilig was, blijkbaar geen kans op.

Hoho, je springt weer naar conclusie: Alle liberale (swingers) clubs zijn ook weer open :D :)*

Verder volgende week donderdag een privé feest; niet ´liberaal´ maar met vooral britten en drank ;)

Nog volop kans hoor *D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 23:26

Wat is het nou? Alles superveilig en onterecht dat dat stomme Nederland Spanje nog steeds op oranje heeft staan, of mag alles weer en zou het naar rood moeten?Want deze twee berichten vind ik nogal tegenstrijdig?

Huertecilla schreef:
@all; de meerderheid hier in het zuiden nog steeds met masker op straat. Zo´n 500 km gereden vandaag en het was overal hetzelfde.
Vanavond een cursus romeins bier maken in het archeologisch museum. Dat is wel zó veilig georganiseerd: Alles met afstand, maskers en handen desinfecteren. Compleet met beveiliging die erop toeziet. Actief! _/-\o_
Vrijdag een concert in een historische tuin. Idem.
Zaterdag philharmonisch orkest op de (grote) patio van het monumentale gemeentehuis. Idem.

Ah, donderdag; dinerafspraak aan de kust. Ben doch de ervaring is dat restaurants roomser dan de paus zijn om vooral open te kunnen blijven.

Al met al ben ik zelf een wereld minder anaal dan de maatschappij hier. Kortom; superveilig.

Huertecilla schreef:
Hoho, je springt weer naar conclusie: Alle liberale (swingers) clubs zijn ook weer open :D :)*

Verder volgende week donderdag een privé feest; niet ´liberaal´ maar met vooral britten en drank ;)

Nog volop kans hoor *D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 23:30

Nos bericht over mogelijke brandhaard in een disco afgelopen zaterdag -O-
Citaat:
Discotheek Enschede mogelijk coronabrandhaard'
Een discotheek in Enschede is afgelopen zaterdag mogelijk een coronabrandhaard geweest. Meerdere jongeren laten aan RTV Oost weten vermoedelijk tijdens een feest in de disco besmet te zijn geraakt. Om hoeveel besmettingen het gaat, is niet duidelijk.

Zaterdagnacht was het eerste grote feest in de Enschedese discotheek Aspen Valley sinds anderhalf jaar. Zo'n 800 mensen waren erbij. Bedrijfsleider Bruno de Vlaming is op de hoogte van de mogelijke besmettingen. "We krijgen veel berichten van mensen die hier geweest zijn en mogelijk hier besmet zijn geraakt. We weten niet of dit ook echt hier gebeurd is, want we hebben nog geen contact gehad met de GGD", zegt hij tegen de regionale omroep.

Een van de bezoekers zegt zaterdagmiddag negatief getest te zijn. Een dag later kwamen coronaklachten opzetten. Ze werd enkele dagen later positief getest. "Ik ben verder niet met anderen in contact geweest en veel vriendinnen hebben het nu ook. Zij waren allemaal in de discotheek", zegt ze.

Of de discotheek inderdaad een brandhaard is geweest, zal nog moeten blijken uit onderzoek van de GGD. Die was vanavond niet bereikbaar voor een reactie aan RTV Oost.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:43

Ja nou ja een 'mogelijke' brandhaard is nog niet definitief een brandhaard (waarom suggereert zo'n artikel dat) , en jongeren kunnen het allemaal net iets beter handelen, dus geen reden om in mineur te raken toch :)

Er zullen echt nog wel mensen Corona krijgen :j