Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:19

Needje schreef:

Slecht, heel slecht. Vooral omdat blijkbaar het OMT niet de ballen heeft gehad om ze een knal voor de kop te geven. En koren op de molen van tegenstanders van het beleid en meteen duidelijk dat OMT niet meer aangehaald hoeft worden als onafhankelijk instituut.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:21

Waar maak ik dan een probleem van. Vind het wel interessant om te zien. Het is echt of je in een film zit;-) Maar jullie zijn toch allemaal ingeent? Dan hoef je toch niet meer te testen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:22

Dinopino schreef:
Waar maak ik dan een probleem van. Vind het wel interessant om te zien. Het is echt of je in een film zit;-) Maar jullie zijn toch allemaal ingeent? Dan hoef je toch niet meer te testen?

Je kan helaas nog steeds besmet raken. Dus bij klachten wordt gevraagd te testen, óók als je gevaccineerd bent.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:23

Dinopino schreef:

Corona krijgen kan nog steeds. Dat je er dan minder ziek van wordt vind ik belangrijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:23

lenaa_tje schreef:
Online kan je geen prio afspraak maken toch?

Ik heb wel gebeld voor 8 uur maar werd tegen half 9 pas geholpen.

Wij kunnen dat alleen telefonisch idd. Maar prio is niet zo prio op dit moment, want je moet of ver rijden, of lang wachten voor je aan de beurt bent. En als je in de zorg werkt moet je een pcr test, verplicht vanuit de werkgever.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:24

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:29

SusanH schreef:
lenaa_tje schreef:
Online kan je geen prio afspraak maken toch?

Ik heb wel gebeld voor 8 uur maar werd tegen half 9 pas geholpen.

Wij kunnen dat alleen telefonisch idd. Maar prio is niet zo prio op dit moment, want je moet of ver rijden, of lang wachten voor je aan de beurt bent. En als je in de zorg werkt moet je een pcr test, verplicht vanuit de werkgever.

Of is een spoedtest wat de zorgmedewerkers krijgen een antigeen test in plaats van een PCR test? Las namelijk wel dat voor zorgmedewerkers een PRC wordt aangeraden.

@dinopino

Ik vindt de testen persoonlijk wel peanuts. Als je maar ontspannen blijft zitten voel je er vrij weinig van. Het is even vervelend maar niet pijnlijk. En ik ben echt een watje met dat soort dingen. Maar nu na een aantal keer vindt ik het steeds minder erg.

En ja testen hoort er zeker bij. De zelftesten geven ook gewoon positief aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:37

Needje schreef:
OMT is id niet onafhankelijk t noemen zo.

Overigens past dit wel in het zelfde straatje als deze https://nos.nl/artikel/2416806-kritiek- ... agt-begrip

Ja, dat is ook wel erg, en die verdediging van Kuipers is niet terecht. Het zijn niet de woorden die het probleem zijn: het is dat er gewoon geen interesse was om eerlijk de grondbeginselen af te wegen. Er is ergens beleid verzonnen, dat beleid is niet openlijk uitgelegd met eerlijke argumenten, maar men heeft iedere keer alleen maar gekeken hoe het zo veel mogelijk uit het zicht kon worden gehouden. Dat is het probleem, en de WOB-stukken bewijzen dat duidelijk.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:43

@zebrastreep in Groningen heb ik via prio altijd een pcr test gehad. Dus dat zal per locatie verschillen. Een antigeentest zit ik ook niet op te wachten, die neem ik zelf wel af.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:52

lenaa_tje schreef:
@zebrastreep in Groningen heb ik via prio altijd een pcr test gehad. Dus dat zal per locatie verschillen. Een antigeentest zit ik ook niet op te wachten, die neem ik zelf wel af.

Dan zal ik er de volgende keer even op letten! Was wel handiger geweest in mijn situatie nu. Ik wist wel van het aparte nummer maar ik zal nog even om de code gaan vragen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:04

Needje schreef:

Ik denk dat dit overal wel zo is.
Zou mij verbazen als er ergens 1 echt onafhankelijk adviesorgaan zou zijn of geweest zijn.
Hier in België net hetzelfde.
Net zoals er mensen uit verschillende sectoren overal mee '' aan tafel zitten ''( al dan niet fysiek :+ ) als er beslissingen moeten genomen worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:13

In Frankrijk lees ik steeds meer nieuws dat bloedgroepen ook invloed kunnen hebben of mensen wel of niet gemakkelijk covid krijgen. Weet iemand daar meer van?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:15

Pandora2 schreef:
Needje schreef:

Ik denk dat dit overal wel zo is.
Zou mij verbazen als er ergens 1 echt onafhankelijk adviesorgaan zou zijn of geweest zijn.

Ik weet niet of het verder overal zo is, maar hier had het niet gemogen. We hebben de democratie niet voor niets bedacht: de bedoeling is dat we de debatten openlijk kunnen voeren en openlijk de afwegingen kunnen make, niet in het geniep via sluipwegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:21

996981 schreef:
Sizzle schreef:
Omdat ze dat gevalideerd hebben uiteraard.
Voor toelating moet je een performance evaluatie doen.

Dat snap ik, maar ergens vind ik het gek dat een veranderde PH waarde kan zorgen voor een positieve test, terwijl men wel heel zeker weet dat van alle virussen enkel Sars-cov-2 een positieve test geeft en andere virussen niet. In mijn hoofd geeft dat lichtelijk error en ik kan me voorstellen dat dit voor meer mensen geldt :+

Dat komt omdat jij het mechanisme niet begrijpt waarschijnlijk en dat hoef je ook niet als consument.
Net als dat je niet hoeft te snappen hoe een koolstofmonoxide meter chemisch werkt, zolang hij het maar doet (die gaat ook stuk als je hem onder water doet waarschijnlijk).

Er is niets raars aan een vals positieve test als je er iets op gooit wat er niet op hoort. Dat is echt net als dat je benzine auto stuk gaat als je er diesel in gooit (of water of cola). Zo werkt dat mechanisch nou eenmaal en als je in de biochemie en immunologie onderlegt bent dan is dat echt allemaal enorm logisch hoe zo‘n test werk en waarom deze specifiek is. Die technologie daarachter is ook al heel oud.

Het probleem zit hem nu met de omicron. De meeste tests zijn voor delta gevalideert en slaan bij omicron nu te vaak negatief uit (niet omgekeerd). Deze tests zullen dan op den duur als ze hun volgende review moeten doen niet meer terug op de markt komen omdat ze niet meer op de laatste stand zijn.
De grotere Europese merken hebben echter allang extra onderzoek gedaan om hun tests te testen voor omicron. De minder gerenommeerde bedrijven looen niet zo hard. Dat is net als met auto‘s.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-02-22 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:21

pien_2010 schreef:
In Frankrijk lees ik steeds meer nieuws dat bloedgroepen ook invloed kunnen hebben of mensen wel of niet gemakkelijk covid krijgen. Weet iemand daar meer van?

Ik dacht dat ik zoiets al eerder voorbij heb horen komen ja.

Ik weet m’n bloedgroep niet eens :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:23

pien_2010 schreef:

Dat was een tijdje een idee, maar het laatste wat ik er op wetenschappelijk niveau over gezien heb is dat het vooral slechte statistiek was (net als bij BCG).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:32

Shadow0 schreef:
Ik weet niet of het verder overal zo is, maar hier had het niet gemogen. We hebben de democratie niet voor niets bedacht: de bedoeling is dat we de debatten openlijk kunnen voeren en openlijk de afwegingen kunnen make, niet in het geniep via sluipwegen.

Bij ons is het ook een democratie :+
Ik leef al lang niet meer in de veronderstelling dat alles openlijk en eerlijk verloopt op dat gebied, dus het is voor mij in elk geval geen verrassing.
Tussen wat de bedoeling is en wat er in realiteit gebeurt, ligt vaak een oceaan verschil.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:33

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:

Dat was een tijdje een idee, maar het laatste wat ik er op wetenschappelijk niveau over gezien heb is dat het vooral slechte statistiek was (net als bij BCG).

Gelukkig. Ik had niet de beste bloedgroep :')

We mogen trouwens straks een pcr test gaan doen voor de shift. Soort van straf voor het grapje wat we uitgehaald hebben met die zelftesten ... ^) :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:37

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:

Dit is een recent radio-fragment hierover, zegt ook dat er geen bewijs voor is volgens mij (Gommers).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:38

Pandora2 schreef:
Ik leef al lang niet meer in de veronderstelling dat alles openlijk en eerlijk verloopt op dat gebied, dus het is voor mij in elk geval geen verrassing.
Tussen wat de bedoeling is en wat er in realiteit gebeurt, ligt vaak een oceaan verschil.

Ik heb die veronderstelling ook niet, maar ik vind wel dat we moeten blijven proberen om het te bereiken. Ook al is het iets dat te vaak voorkomt: het is niet normaal. Het hoeft ook niet zo. We zouden het ook echt beter kunnen, en wie weet hoeveel mensen niet ziek hadden hoeven te worden?

Want er is dus in die adviezen gerommeld, maar er is ook een bepaalde kant op gerommeld: minder beschermingsmiddelen, minder voorzorgen. En er zijn heel veel mensen overleden en heel veel mensen ziek geworden, waarvan een deel langdurig. Misschien was dat deels anders verlopen als de wetenschap zich echt eerlijk had mogen uitspreken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:40

Absoluut. Maar er spelen veel te veel andere belangen mee en dat zal niet snel veranderen.
Nu met deze crisis komen bepaalde zaken boven water die anders nooit geweten zouden zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:51

Pandora2 schreef:
Absoluut. Maar er spelen veel te veel andere belangen mee en dat zal niet snel veranderen.

Als we het willen veranderen kan het veranderen.

Citaat:
Nu met deze crisis komen bepaalde zaken boven water die anders nooit geweten zouden zijn.

Dat niet echt. Er zijn gelukkig soms een paar hele vasthoudende mensen, in dit geval dus journalisten Milena Holdert en Jop de Vrieze, die hier ontzettend hard aan hebben gewerkt.

De toeslagenaffaire is ook aan het licht gebracht door vasthoudendheid van enkele politici en journalisten. Dat ging niet om een plotselinge crisis, maar je moet echt volhouden om te kunnen laten zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:53

Citaat:
Het Overlegcomité heeft de knoop doorgehakt, zo melden verschillende nieuwsredacties: vanaf 18 februari stappen we van code rood over naar code oranje van de coronabarometer.

De discotheken zullen er in elk geval blij mee zijn. Mogen ze eindelijk terug open.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:12

pien_2010 schreef:

Nee, maar ik vind het wel interessant! Ik heb bloedgroep A pos. en ik heb het idee dat ik totaal niet gevoelig ben om corona te krijgen.

Met vrienden en familie hebben we nooit gedaan aan afstand houden en zijn we elkaar blijven zien. Met regelmaat naar een horecagelegenheid (toen het nog mocht en nu weer) waar er hier niet gekeken wordt naar mondkapjes en afstand. Ik rij regelmatig als de kinderen een uitwedstrijd hebben en dan zit de auto vol. Mondkapjes hoeft dan niet. Kinderen die komen spelen of logeren.

Best wat contact momenten. Ik ben al een paar keer nauw contact geweest, maar nooit besmet. En nu hadden mijn kinderen corona en is er tegelijk een besmet vriendinnetje hier online les komen volgen. Ik was er vanuit gegaan dat ik het ook wel zou krijgen. De kinderen hebben gewoon naast me op de bank gezeten. Ik heb met ze in de auto gezeten naar de teststraat zonder mondkapjes. De jongste zelfs geknuffeld en een kus gegeven omdat ze zich zo ziek voelde. Ze heeft bij me gelegen.

Ik weet eigenlijk ook zeker dat ik het nooit gehad heb. Ik heb echt het idee dat ik het gewoon niet oppik. We heb ik vaak lichte klachten die ik herken. Ik kwakkel al jaren in de winter. Misschien dat daardoor mijn immuunsysteem meer aan staat!?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:13

Dat probleem met de politiekinmenging hadden wij ook. Vorig jaar is toen het halve wetenschappelijke team opgestapt.
Sindsdien mengen ze nog wel in maar zeggen nu tenminste dat ze niet meegaan met het advies om wat voor reden dan ook.
Soms pakt het echter ook wel goed uit vind ik. Er zijn ook wat van die wetenschappers die behoorlijk doorslaan in hun voorspellingen en die worden dan omgekeerd teruggefloten.

Maar politiek en wetenschap zijn geen vrienden en zullen het ook nooit worden ben ik bang.