Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:15

:D

Hier in de straat hangen ook aan een paar huizen vlaggen van 2 verschillende landen. :P

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:20

@HC: leg me dat eens uit? We voldoen nog steeds niet aan de eisen om voor o.a. Nederland op geel te gaan. Dus blijkbaar nog steeds te hoog, met name Andalusië toch?

@Suzanne F.: in het ziekenhuis vanwege koorts door Corona. De rest zullen ze ook best gedaan hebben, al mogen minderjarigen hier ook geen alcohol kopen.

@Neonlight: blijkbaar Delta inderdaad.

@Cer: groepen jongeren van 16 tot 21 jaar op vakantie, groepsreizen. En ja, het wordt toegelaten, maar de regels wat betreft maskers binnen bestaan ook daar nog. Dat ze niet worden nageleefd is een ander verhaal.

Vanaf nu moeten alle deelnemers aan groepsreizen met meer dan 20 personen een PCR-test laten doen. Dit zijn voor ons nog steeds binnenlandse reizen. Testen was dus niet nodig, ook niet vanuit veel andere Europese landen die de Balearen op geel hebben staan, waaronder Nederland.

N.B.: onze NL vlaggen waren al kapot gewaaid, deze blijven hangen!

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:25

Die vlaggen, dat wil wat zeggen ! :D

Hier schijnt heel het land op groen te zijn, behalve Brussel.
Geen idee wat ze daar nu weer uitspookten :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:29

De nórmen zijn nu achterhaald Monique.
Doordat het overgrote deel van de meest kwestbaren gevaccineerd is, zijn de gevolgen meer dan gedecimeerd. DUS is de oude norm (voor landen in vergelijkbare situatie) irrelevant geworden.
Dat die nog steeds gehandhaafd wordt is :x politiek en geen enkel maat voor ongerustheid.
De onverminderd hysterische berichtgeving kan je daarom met een zak zout nemen.

MoniqueT

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:33

Het is Nederland wat zich nog steeds vasthoudt aan die norm … wat waardeloos is voor de Nederlanders die graag hierheen komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:34

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:39

lenaa_tje schreef:
Maar voor Nederland is het terecht dat, dat onveilige gebieden kent of ben je daar dan ook van terug gekomen?

Ook de Europese kaart kent oranje/rood gebied in Spanje namelijk

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... e-movement

Zucht...

De norm dus kleur zou naar het gedecimeerde risico aangepast moeten worden.
De norm wás berekend op het % ziekenhuis- en ic opnames per tig besmettingen. Die % zijn gekélderd. De norm zou dus automatisch herberekend moeten worden.
De kleuren zijn nu pure misleiding.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:41

En daarom dus mijn vraag. Hier op bokt mocht Nederland niet zeuren over de kleur codes want het was zo gevaarlijk

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:59

Wat mij met name stoort is dat Spanje 12 keer groter is dan Nederland en dat het hele land wordt afgerekend op de cijfers van een paar deelstaten, maar dat bijvoorbeeld Portugal door Nederland wél gedeeltelijk oranje en voor een groot deel geel krijgt. De Costa Blanca en Murcia zitten bijvoorbeeld al maanden ver onder de IA-waarde van Nederland en veel andere ‘gele’ landen. Geografisch gezien zou bijvoorbeeld Nederland oranje of rood krijgen omdat het in Luxemburg of Parijs slecht gaat.

En inderdaad, Murcia heeft op 1,5 miljoen inwoners nog 7 COVID-patiënten in het ziekenhuis, maar oranje voor Nederland. De cijfers voor Valencia liggen al maanden onder de eisen voor Nederland, maar enkele deelstaten op minimaal 4 uur rijden worden als norm aangehouden.

Als men alleen die deelstaten oranje zou zetten, prima, maar het vasteland van Spanje wordt nog steeds als 1 gebied gezien.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 29-06-21 10:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:59

lenaa_tje schreef:
Maar voor Nederland is het terecht dat, dat onveilige gebieden kent of ben je daar dan ook van terug gekomen?

Ook de Europese kaart kent oranje/rood gebied in Spanje namelijk

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... e-movement

Wat ik niet snap is waarom op deze kaart Friesland groen en Drenthe geel is, terwijl op ons eigen Coronadashboard Drenthe het beter doet dan Friesland. Beide provincies staan nu op hetzelfde risiconiveau, maar Drenthe is al 2 weken eerder dan Friesland een risiconiveau lager inschaald (van Ernstig naar Zorgelijk).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:02

MoniqueT schreef:
Wat mij met name stoort is dat Spanje 12 keer groter is dan Nederland en dat het hele land wordt afgerekend op de cijfers van een paar deelstaten, maar dat bijvoorbeeld Portugal door Nederland wél gedeeltelijk oranje en voor een groot deel geel krijgt. De Costa Blanca en Murcia zitten bijvoorbeeld al maanden ver onder de IA-waarde van Nederland en veel andere ‘gele’ landen. Geografisch gezien zou bijvoorbeeld Nederland oranje of rood krijgen omdat het in Luxemburg of Parijs slecht gaat.

En inderdaad, Murcia heeft op 1,5 miljoen inwoners nog 7 COVID-patiënten in het ziekenhuis, maar oranje voor Nederland. De cijfers voor Valencia liggen al maanden onder de eisen voor Nederland, maar enkele deelstatenaten op minimaal 4 uur rijden worden als norm aangehouden.

Op die Europese kaart kijken ze naar gebieden

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:04

lenaa_tje schreef:
MoniqueT schreef:

En inderdaad, Murcia heeft op 1,5 miljoen inwoners nog 7 COVID-patiënten in het ziekenhuis, maar oranje voor Nederland. De cijfers voor Valencia liggen al maanden onder de eisen voor Nederland, maar enkele deelstatenaten op minimaal 4 uur rijden worden als norm aangehouden.

Op die Europese kaart kijken ze naar gebieden

En dat is dus niet waar, want in Portugal is de regio Lissabon oranje en de rest geel.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:06

Afbeelding

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:07

...en álle normen zijn van vóór vaccinatie.
Kortom; niet meer serieus te nemen als graadmeter.

Alle geneuzel over ´verwachtte´ hogere watdanook van mutaties en toekomstige mutaties is voeden van massahysterie: Als er een hoger risisco % komt, dan pas de norm gewoon wéér aan.
Meer dan een jaar dezelfde norm aanhouden op basis van volstrekt achterhaalde risico% is eenvoudig ongeloofwaardig.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:12

In die zin ben ik het zeker met je eens. De kans dat ik hier die ene besmette persoon die bekend is in de gemeente van 6000 inwoners (in quarantaine net als zijn contacten) tegen het lijf loop is een stuk minder dan in januari toen het er 150 waren. En dan ben ik ook nog volledig gevaccineerd. Inmiddels lijkt het er op dat je dan sowieso veel minder besmettelijk bent mócht je het al opgelopen hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:17

@MoniqueT: en als je de kaart met het NL reisadvies voor Spanje vergelijkt met de kaart van de ECDC die lenaa_tje post, dan zie je dat de Canarische Eilanden vanuit NL een geel reisadvies heeft en op de ECDC op rood staan.

Kortom: er is geen logica in te ontdekken. Nou ja, de logica zal wel zijn dat er met verschillende maten gemeten wordt. Maar het is niet uit te leggen. Ik snap jouw frustratie wel :j .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:22

MoniqueT schreef:
In die zin ben ik het zeker met je eens. De kans dat ik hier die ene besmette persoon die bekend is in de gemeente van 6000 inwoners (in quarantaine net als zijn contacten) tegen het lijf loop is een stuk minder dan in januari toen het er 150 waren. En dan ben ik ook nog volledig gevaccineerd. Inmiddels lijkt het er op dat je dan sowieso veel minder besmettelijk bent mócht je het al opgelopen hebben.

Dus reken maar uit hoe de risco%s nú zich verhouden met toen vorig jaar de norm op basis van die %s vastgesteld werd. Slaat als basis voor maatregels nérgens meer op.
Vervolgens zie je de beelden van de bomvolle ongemaskerde voetbalstadions in Budapest, Bukarest, St.Petersburg bv. En dan word je verwacht gemotiveerd mee te werken in je eigen veilige omgeving want oh-weee, de nieuwe golf in het najaar ooeeeewwww.....

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:30

Kom jij het de Ierse overheid even uitleggen HC??

Hier is de zogeheten pleuris uitgebroken want oh jee, de Delta variant..... Reizen zou vanaf 19 juli weer mogen met of een test, recent COVID gehad te hebben of volledig gevaccineerd te zijn, dat schijnt al veranderd te zijn in alleen met volledige vaccinatie.
Ook restaurants zijn alleen nog buiten open. Binnen eten zou vanaf maandag 05/07 weer mogen, maar gaat nu wrs uitgesteld worden tot 19/07 en dan alleen voor gevaccineerde mensen/recent covid gehad hebben.

Ik ben er zóóóóó klaar mee, het geneuzel hier. Het hoofd van NPHET (Ierse OMT) denkt dat hij de baas van het land is en kijkt, na anderhalf jaar, nog steeds alleen maar naar besmettingen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:37

Precies, alleen kijken naar besmettingscijfers werkt niet meer nu.

Ik zag hier net ook een stijging van 25 procent. Maar even doorgelezen, er zijn ook veel meer testen gedaan (weer naar aanleiding van de contacten van die jongeren). Positief: 2,3 procent. Valt alles mee. Wel weer zes nieuwe ziekenhuisopnames. Landelijk gezien komt nu zo’n 10 procent van de positief uitslagen uit die ene brandhaard, maar daardoor gaan wel weer alle alarmen op rood. Terwijl het met name asymptomische jongeren zijn, waarvan grootouders en vaak ook ouders al volledig gevaccineerd zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:43

MoniqueT schreef:
Precies, alleen kijken naar besmettingscijfers werkt niet meer nu.

Ik zag hier net ook een stijging van 25 procent. Maar even doorgelezen, er zijn ook veel meer testen gedaan (weer naar aanleiding van de contacten van die jongeren). Positief: 2,3 procent. Valt alles mee. Wel weer zes nieuwe ziekenhuisopnames. Landelijk gezien komt nu zo’n 10 procent van de positief uitslagen uit die ene brandhaard, maar daardoor gaan wel weer alle alarmen op rood. Terwijl het met name asymptomische jongeren zijn, waarvan grootouders en vaak ook ouders al volledig gevaccineerd zijn.

...en de journalisten kunnen collectef niet nadenken; blijven de hysterie op exact dezelfde manier voeden. Rara.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:46

ja maar die moeten 'nieuws' verkopen..

Moeten we dan toch de MSN niet geloven... :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:04

Spanje heeft trouwens de grensregels voor de UK redelijk onverwacht strenger gemaakt. We kennen aardig wat mensen die daar even heen zijn gewipt om na anderhalf jaar familie te zien. Situatie als Monique. Zijn ze daar, béng; regels aangescherpt. Ís een risico wat je neemt. Het is echt van de zótte en dat op basis van ????
Verdorie sinds maart 2020! en we zijn nog láng niet af van deze nieuwe macht voor de overheid:
De jongeren van de macrobotellon welke Monique meldde, zitten verplicht in een hotel. De ouders moesten voor toestemming tekenen. Deden ze dat niet dan automatisch aangifte wegens in gevaar brengen van de volksgezondheid en gevangenisstraf plus boete. Drakonisch machtsmisbruik noem ik dat. Maar ja, voor onze veiligheid en de meerderheid van de sheeple vindt dat een fijn idee....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:14

Ach, Monique, voor Griekenland was dat niet anders. Alle Zuid-Egeïsche eilanden gingen op oranje omdat er 1 eilandje was waar uitbundig orthodox Pasen gevierd was en waar niet eens pakketreizen naar toe gaan of een vliegtuig.
Voor mensen op Kos, Rhodos en Karpathos waar geen enkele besmetting was, is dat toch ook niet te begrijpen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:21

Maar MoniqueT waar ik moeite mee heb is dat er groot commentaar is op Nederland. Terwijl daar het risico ook niet in heel het land ligt, terwijl ook veel Corona afdelingen binnen ziekenhuizen gesloten zijn. Waarom daar dus wel het commentaar wat jij onterecht vindt voor Spanje.
Ik denk dat waar je ook geen reist voorzichtigheid geboden moet zijn maar ook dat veilig reizen best kan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:03

Juist omdat Nederland 12 keer in Spanje past, is het zo vreemd dat zo’n groot land als een geheel gezien wordt door de Nederlandse overheid en buurland Portugal niet.

Dat is wat me stoort. Vergeet niet dat juist de deelstaten die het hier al heel lang goed doen, economisch erg afhankelijk zijn van toerisme.