Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:05

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:07

En dit hierboven merk ik dus ook heel erg. Ook kinderen die zich zo enorm schamen voor de gedachtegang van hun ouders dat ze niet willen dat ze op de driehoeksgesprek komen.
Schamen voor je ouders is op zich normaal maar dit gaat wel heel erg ver. Leeftijd 15-18 jaar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:09

Needje schreef:
12 toch?
Was iig al een rechtszaak over geweest en de jongen in het gelijk gesteld.

Edit
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... n-vader-12

Dan nog leef je wel met je ouders. Je wil graag bevestiging. Als jou ouders dan weken boos blijven omdat je, je hebt laten vaccineren is dat heel erg.
Over een tweedeling creëren gesproken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:09

Al vrij jong, volgens mij is dat een paar jaar geleden veranderd. Is online wel te vinden. Vanaf een bepaalde leeftijd hebben ze geen toestemming van ouders nodig, 16 of 18 ofzo dacht ik. En tot een bepaalde leeftijd, 12 ofzo dacht ik, beslissen de ouders. Daar tussenin beslissen ze samen maar heeft het kind dacht ik de eindbeslissing, maar moet eigenlijk wel toestemming krijgen van ouder(s). Kwestie van even online zoeken hoe de leeftijden precies liggen nu :)

Ik vraag me wel af hoe dat eigenlijk zit bij gescheiden ouders / ouders die er anders over denken.
Want dat wil bij de RVP vaccinaties ook wel eens heibel opleveren, dat de ene ouder wel en de ander niet / anders wil vaccineren :(:)

Ik vind eigenlijk dat de keuze sowieso bij het kind zelf zou moeten liggen, in overleg natuurlijk wel.
Maar het lastige is natuurlijk wanneer je als ouder een sterke mening hebt en vindt dat je een kind een soort van wilsonbekwaam is en het niet goed snapt allemaal. Dat ouder vindt dat een prik echt nodig is terwijl kind die naald liever niet in de arm wil...bijvoorbeeld.

Of dat ouder het rommel vindt en niet wil, en denkt dat kind niet goed snapt welke risico's er volgens de ouder(s) aan zitten. Het recht om je kind te beschermen tegen domme keuzes kan dan best wel botsen met het recht van het kind om zelf over zijn lijf en leden te mogen beslissen. Soms best lastige kwestie vind ik.....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-11-21 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:10

Maar er zijn maar weinig kinderen die deze strijd echt aangaan met hun ouders hoor. Die jongen van 12 zal echt een uitzondering zijn. Vanaf welke leeftijd mag je stiekem gaan dan? Want ik moest met mijn dochter van 14 jaar nog mee.

pmarena

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:12

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:13

Suzanne F. schreef:
Maar er zijn maar weinig kinderen die deze strijd echt aangaan met hun ouders hoor. Die jongen van 12 zal echt een uitzondering zijn. Vanaf welke leeftijd mag je stiekem gaan dan? Want ik moest met mijn dochter van 14 jaar nog mee.

Vanaf 16 weet ik dat mijn leerlingen alleen gaan.
Nu weet ik dat jonger hier ook wel kan maar dan krijgen ze wel een gesprek met de ggd.

Gelukkig is er een hele grote groep ouders die hierin de mening van hun kind gewoon mee neemt. Beide kanten op trouwens; bij wel en niet willen laten vaccineren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:57

Vanaf 12 jaar mag je alleen komen. En die kinderen zijn er ook best wel. Wel dan eerst een gesprekje met de arts, maar daarna mogen ze gewoon gevaccineerd worden alsof de ouder mee was. Dat blijft ook bijzonder aan de balie. Het ene moment heb je een 15-jarige, of eigenlijk de ouder van een 15-jarige aan de balie waarbij alles nog te moeilijk lijkt voor de puber. Bij poging 3 kijken ze eindelijk voldoende recht aan om de foto van de legitimatie (bij voorkeur 4 jaar oud) te kunnen vergelijken met de persoon. Vraag je of ze het spannend vinden, dan krijg je toch een soort van een nee te horen/zien. Het gaat dus niet om de prikangst-personen (die we ook met grote regelmaat krijgen en helemaal geen probleem zijn). En dan krijg je een 12-jarig kind voor je neus, heeft alles op orde en levert het vlot aan. Het mondkapje is al af om te vergelijken voordat je de kans heb om te zeggen dat het zo wel lukt en daarna lopen ze voortvarend naar de volgende persoon. Vaker meiden dan jongens, maar als het jongens zijn, dan zijn ze vaak ook nog maar 3 turven hoog waardoor je de geboortedatum nog maar een keer extra checkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:02

Ergens vind ik het toch ook best wel heftig dat een 12-jarige op eigen houtje kan gaan zonder dat je daar dan blijkbaar als ouder van op de hoogte hoeft te zijn, als je elders hier op Bokt leest dat er 10-jarigen zijn die nog volop in Sinterklaas geloven... :=

Aan de andere kant had ik dat zelf als 12-jarige ook wel heel goed zelf willen / kunnen beslissen denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:10

Die 12 jarige krijgt niet voor niets nog een voorgesprek, en volgens mij moet er zelfs een ouder/voogd bij zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:11

pmarena schreef:
Ergens vind ik het toch ook best wel heftig dat een 12-jarige op eigen houtje kan gaan zonder dat je daar dan blijkbaar als ouder van op de hoogte hoeft te zijn, als je elders hier op Bokt leest dat er 10-jarigen zijn die nog volop in Sinterklaas geloven... :=

Aan de andere kant had ik dat zelf als 12-jarige ook wel heel goed zelf willen / kunnen beslissen denk ik.

Ik verwacht dat, als de arts niet overtuigd is van de wilsbekwaamheid van een kind, de vaccinatie niet geplaatst wordt. Er wordt er bewust gevraagd waarom ze de vaccinatie willen, wat het effect is van de vaccinatie en (over het algemeen) of wat ze weten van bijwerkingen. Ook wordt gevraagd waarom ze niet met een volwassene zijn.

@Bigone: er hoeft dus geen voogd/ouder bij te zijn, dat wordt vervangen door het voorgesprek met de arts. De jongeren die wel een voogd/ouder bij zich hebben, hoeven enkel langs de indicator (verpleegkundigen).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:37

Relaxed schreef:
Serieus? :? Chauffeurs die 5 dagen/4 nachten per week onderweg zijn wil je alleen junkfood laten eten?
dat zeg ik toch nergens!! Zeg alleen mijn eigen ervaring :roll:

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:09

Cer schreef:
Ik denk dat je de zin anders moet lezen Charley :)

Helemaal mee eens ;) Cer, soms ben ik te snel met mijn reactie, rustig nadenken scheelt een hoop. Bedankt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:14

Mizora schreef:
pmarena schreef:

Ik verwacht dat, als de arts niet overtuigd is van de wilsbekwaamheid van een kind, de vaccinatie niet geplaatst wordt. Er wordt er bewust gevraagd waarom ze de vaccinatie willen, wat het effect is van de vaccinatie en (over het algemeen) of wat ze weten van bijwerkingen. Ook wordt gevraagd waarom ze niet met een volwassene zijn.

@Bigone: er hoeft dus geen voogd/ouder bij te zijn, dat wordt vervangen door het voorgesprek met de arts. De jongeren die wel een voogd/ouder bij zich hebben, hoeven enkel langs de indicator (verpleegkundigen).

Ik vind het vooral heftig omdat een 12-jarige wellicht (nog) niet zo goed op de hoogte is van zoiets als bvb. de familie-geschiedenis of iets anders dat een reden kan zijn waarom de ouders de vaccinatie liever niet geven.

Aan de andere kant vind ik dat als een een beetje bij de pinken 12-jarige graag wil en ouders niet om extreme redenen....dat kind wel zelf zijn rust mag vinden als die toch graag die prikken wil vanwege het gevoel zichzelf te willen beschermen.

Maar in hoeverre is zo'n gevoel van zich te willen beschermen dan gebaseerd op realisme of van die overdreven statements van sommige extreme vaccinatie propaganda types die net doen alsof een kind 100% zeker weten een vreselijke dood tegemoet gaat zonder prik....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:16

Pmarena maar vergeet de andere kant ook niet hè? Kinderen die persé ingeënt willen worden maar ouders die geloven dat hun kind nu dan ernstig ziek is.
Alle extremen zijn gewoon niet goed.

Heb een collega die zelf wel gevaccineerd is maar met de kinderen eigenlijk wilde wachten. Haar kinderen (1e en 2e klas) wilde zelf wel en kwamen hierin ook met goede argumenten. Daar is ze dus in mee gegaan en is natuurlijk ook mee geweest tijdens het vaccineren. Daar is natuurlijk niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 14-11-21 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:18

Het zal erg per kind verschillen.
Met 12 zit je in de brugklas, sommige zijn dan al heel ver in hun zelfstandigheid terwijl andere nog veel ondersteuning nodig hebben.
Met 14 maakte ik al zelfstandig ruzie met mijn wiskunde leraar over mijn vakken pakket waar hij het niet mee eens was. Ik heb mijn eigen plan en zin doorgezet zonder dat mijn ouders daar überhaupt over geinformeerd waren :+

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:19

Weet je het is zoals het is.
Of je gaat met je kind naar zwemles met QR
Of je kind kan zelf
Of je kind kan niet zelf en iemand anders kan met je kind.
Of je wacht met zwemles tot het weet mag.

Het is heel simpel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:24

Popstra schreef:
Relaxed schreef:
Serieus? :? Chauffeurs die 5 dagen/4 nachten per week onderweg zijn wil je alleen junkfood laten eten?
dat zeg ik toch nergens!! Zeg alleen mijn eigen ervaring :roll:

Het was een reactie op het punt over chauffeurs en wegrestaurants, vind je het dan gek?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:38

Discriminatie? Hou toch op.. Deze mensen hebben een keuze itt mensen met een huidskleur of geaardheid :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:39

Word zo moe van mensen die roepen het discriminatie te vinden...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:40

Relaxed schreef:
Discriminatie? Hou toch op.. Deze mensen hebben een keuze itt mensen met een huidskleur of geaardheid :n

Discriminatie gaat verder dan huidskleur of geslacht.

Word zo moe van mensen die het maar normaal vinden dat een hele grote groep wereldwijd straks word buitengesloten van de maatschappij
Laatst bijgewerkt door Daks op 14-11-21 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:40

Ja voor mij echt hetzelfde kaliber als 'ik mag niet zonder rijbewijs rijden, dat is discriminatie'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:42

Sheran schreef:
Ja voor mij echt hetzelfde kaliber als 'ik mag niet zonder rijbewijs rijden, dat is discriminatie'.

Ik mag als man niet in de vrouwen kleedkamer, discriminatie!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:47

Daks schreef:
Relaxed schreef:

Discriminatie gaat verder dan huidskleur of geslacht.

Word zo moe van mensen die het maar normaal vinden dat een hele grote groep wereldwijd straks word buitengesloten van de maatschappij

tip eens de betekenis in Nederland op zoeken van discriminatie,dan kom je erachter dat het helemaal onder geen enkel kopje discriminatie valt dit gebeuren.

Het enige moment wanneer het discriminatie is was al mensen door een lichamelijke beperking ergens niet aan mee mochten / konden doen. In dit geval dus als je het echt volgens de regels bekeek iemand die dus door een lichamelijke ziekte en of beperking geen prik mag krijgen en daardoor ergens niet naar binnen mag valt onder discriminatie. Althans zo vatte ik het op volgens de website van de overheid.

Maar als je verder niks mankeert en gewoon een prik kan halen en je lichamelijke gezondheid goed is dan valt het NIET onder discriminatie als je ergens niet naar binnen mag.

Overigens wel erg interessant om op te zoeken ik heb er toen weer heel wat bijgeleerd.