Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #15

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Foaly schreef:
Of dat kind heeft een rotdag gehad, moeder weet dat en probeert een kind dat al op het randje zit daar niet nog verder overheen te helpen. Je weet het gewoon niet, dus waarom gelijk zo oordelen?

Al heeft een kind 10 x een rotdag gehad, dat is nooit een reden om dit gedrag niet aan te pakken. Ze moeten gewoon afblijven van de spullen en weten dat dreinen en janken niet leidt tot je zin krijgen. Wat is er mis met deze generatie opvoeders zeg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

Suzanne F. schreef:
Foaly schreef:
Of dat kind heeft een rotdag gehad, moeder weet dat en probeert een kind dat al op het randje zit daar niet nog verder overheen te helpen. Je weet het gewoon niet, dus waarom gelijk zo oordelen?

Al heeft een kind 10 x een rotdag gehad, dat is nooit een reden om dit gedrag niet aan te pakken. Ze moeten gewoon afblijven van de spullen en weten dat dreinen en janken niet leidt tot je zin krijgen. Wat is er mis met deze generatie opvoeders zeg.

Jouw dochter is perfect en foutloos of? En jij hebt nooit dingen verkeerd aangepakt in de opvoeding? Toen je moe was? Of het zat was?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Sterre98 schreef:
Ik mocht vroeger alleen in het weekend mijn schoen zetten. Tussendoor kon ook, maar dan kreeg je sowieso niks :+

Ik probeerde het een keer midden in de zomer. Dat moet ik nog steeds regelmatig aanhoren :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

MarlindeRooz schreef:
Jouw dochter is perfect en foutloos of? En jij hebt nooit dingen verkeerd aangepakt in de opvoeding? Toen je moe was? Of het zat was?

Waar schrijf ik dat ik de perfecte moeder ben?
Maar nee zeggen lijkt tegenwoordig heel moeilijk te zijn. Kinderen helemaal over de flos als ze iets niet krijgen. Generatie ‘ik wil iets en ik wil het nu want anders ga ik janken’.
Er is niks mis met het woord nee, of niet elke keer een vol schoentje. Ze moeten blij zijn als ze een keer wat krijgen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Niobe schreef:
Sterre98 schreef:
Ik mocht vroeger alleen in het weekend mijn schoen zetten. Tussendoor kon ook, maar dan kreeg je sowieso niks :+

Ik probeerde het een keer midden in de zomer. Dat moet ik nog steeds regelmatig aanhoren :+

Ah wat gemeen, had toch wel gedacht dat je iets zou krijgen. Al was t alleen voor de moeite :+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

Bij ons werd hij altijd gezet vanaf intocht tot 5 December.

En dan was het iedere ochtend vlot je bed uit en gespannen en opgewonden naar beneden vliegen om te kijken of sinterklaas/pieten langs geweest waren.

Wat in die hele periode ik schat 1 of 2 keer was.

Juist die wel of niet maakte het spannend en leuk.
En overdag dan allemaal bedenken wat er bij de schoen gelegd werd in de hoop sinterklaas of piet te lokken.
Wortel, hooi, gedichtje whatever.

Best een handig trucje bedenk ik me nu.
Ik was als kind dramatisch slecht met uit bed komen.
Behalve die periode :')

Dus in de donkere dagen toch fatsoenlijk op tijd op school :+

juval

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #15

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:07

mijn kinderen mogen elke dag hun schoentje zetten. Ze krijgen niets, alleen als ze erg mooi zingen.. of soms wel, als de sint er zin in heeft... begrijperlijkerwijs krijgt mijn 12 jarige voorlopig NIETS in haar schoentje, ook geen nieuwe oorbellen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Iedere dag zetten mocht wel, maar de verrassing was iedere dag wanneer zou er wat in zitten. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Bielsje schreef:
Wacht, wat heb ik gemist?? Ik zette altijd mijn schoen na de intocht en had er dan wat in zitten op 5 december. Maar die wordt tegenwoordig direct na het zetten al gevuld? En dan, iedere dag of enkel intocht en 5 december? :?

Niet tegenwoordig. Wij mochten thuis de zaterdag van de intocht tot de zaterdag voor 5 december onze schoen zetten en kregen dan een klein cadeautje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Sinterklaas / pakjesavond is een van mijn beste jeugdherinnering. Na de hond haha. Dus die magie levend houden zou voor mij ook heel belangrijk zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

juval schreef:
mijn kinderen mogen elke dag hun schoentje zetten. Ze krijgen niets, alleen als ze erg mooi zingen.. of soms wel, als de sint er zin in heeft... begrijperlijkerwijs krijgt mijn 12 jarige voorlopig NIETS in haar schoentje, ook geen nieuwe oorbellen :)

Bij ons was het wel echt alletwee of alletwee níet.

Sint of Piet wél langs voor de een maar niet voor de ander was onbestaanbaar.

Sowieso werden Sint en Piet niet gebruikt als straf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Ik vind dit een interessante discussie.
Het straffen van kinderen ( door niets in de schoen te doen - iets wat ze gedaan heeft wat COMPLEEEEEET losstaat van sinterklaas en je schoen zetten- mijn idee he, je gebruikt sint en piet niet als straf...)tot nee zeggen..tot verwende blagen.. tot supermarkt jankerts.

Nee is prima aan te leren.
En het is aan een ouder zelf hoe ermee om te gaan.
Ieder kind geeft dmv een reactie aan dat er iets is...jong en oud.. het is aan ouder hoe hiermee om te gaan.

Ik hoop van de generatie de-escaleren te mogen zijn. Duidelijkheid, maar als ik merk dat kind om welke reden dan ook 'slecht' reageert, wil ik kijken waar dit vandaan komt. Dit betekend overigens niet dat kind zijn/haar zin krijgt. Maar je kunt wel in communicatie met je kind om zulke reacties te voorkomen. Duidelijkheid en vertrouwen.

Maar dat dreigen wat ouders tegenwoordig doen..breek me de bek niet open... Ik heb er een hekel aan..
" Moet je op de mat???"
" Als je nu niet meekomt krijg je geen snoep"
" Als je niet stopt met schreeuwen gaan we hier nooit meer heen"

Doe...normaal....
Een kind op de mat zetten, hou op met me hoor...ja als ze de 12 gepasseerd zijn...maar geen jonge kids...die snappen dat niet ( ja die leren dat het straf is en fout en dat er niet gepraat kan worden met papa of mama over de gemaakte fout)
Ik ga liever het gesprek aan.. waarom gebeurde dit..wat zijn de gevolgen..hoe ga je dit volgende keer doen/niet meer doen.

Ik zette vroeger mijn schoen op 4 december...en dan mocht ik hopen dat er wat in zat.

En ja..ik zette mijn schoen ook wel eens in de zomer :') had helaas geen nut.

Schoonmoeder vroeg vd week : komt Kirsten haar schoentje nog zetten
Ja ma... 4 december...hier thuis. Punt.

Ga niet 2 weken lang schoenen zetten... No way... :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

maar als Sinterklaas zelf op de tv nu zegt dat het wél mag??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

MarlindeRooz schreef:
Sinterklaas / pakjesavond is een van mijn beste jeugdherinnering. Na de hond haha. Dus die magie levend houden zou voor mij ook heel belangrijk zijn.

<3

Ik heb dat met kerstavondje.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Ik zei dan ¨ mama wil ook een lief kindje, maar heeft dat ook niet gekregen ¨.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

ik zit wat sint/kerst betreft een beetje met een dilemma. Kinderen zijn nu 11 en 12, dus geloven niet, maar vinden kadootjes nog steeds heel leuk en willen graag pakjesavond vieren. Zelf hou ik meer van pakjes onder de kerstboom, maar wil de sint traditie ook niet helemaal skippen.

Dus we zoeken nog naar een middenweg hierin.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Wij hebben nog vrij lang pakjesavond gedaan, eigenlijk tot de jongste neefjes niet meer geloofden, zodat wij niet hoeften te liegen over cadeautjes als ze er naar vroegen.

Maar als ze 11 en 12 zijn kan je ze misschien ook vragen wat ze willen? Gaat het hun om de cadeautjes en lijkt het ze leuk om het om te schakelen richting kerst, of gaat get hun echt om pakjesavond?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Ik ben blij dat die van mij 1,5 is en ik me dit jaar nog niet druk hoef te maken over sinterklaas en de schoen zetten. :')

Wij mochten trouwens vroeger ook maar 2 of 3x de schoen zetten.

Wij doen trouwens met mijn schoonfamilie pakjesavond en met mijn familie cadeautjes onder de kerstboom.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

Ik had het luxe, vanaf het moment dat sinterklaas kwam tot pakjesavond :)) maar dat waren altijd hele kleine cadeautjes, soms ook een zakje pepernoten of snoepjes.
En als ik Amerigo een wortel wou geven hadden we altijd de volgende dag toevallig wortels voor avondeten :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

juval schreef:
ik zit wat sint/kerst betreft een beetje met een dilemma. Kinderen zijn nu 11 en 12, dus geloven niet, maar vinden kadootjes nog steeds heel leuk en willen graag pakjesavond vieren. Zelf hou ik meer van pakjes onder de kerstboom, maar wil de sint traditie ook niet helemaal skippen.

Dus we zoeken nog naar een middenweg hierin.

Beide doen? Wel pakjesavond maar met minder cadeautjes, en datzelfde met kerst?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Toen ik niet meer geloofde stopte heel Sinterklaas bij ons ook meteen. Bij mijn klasgenoten niet. En ik snapte het ook wel, mijn ouders hadden niet veel geld. Ik heb me ook best wel lang schuldig gevoeld dat mijn ouders best heel gul waren tijdens Sinterklaas. Tegelijkertijd was het voor mijn klasgenoten weer extra voer voor pesterijen.
Dus ja, dubbele gevoelens erover :=

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Of iets als een dobbelspel met kleine cadeautjes voor pakjesavond en een iets groter cadeau met kerst.

Ik heb nog steeds een klok in mijn keuken hangen die ik ooit bij een dobbelspel heb gekregen

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Britta31 schreef:
Ik zei dan ¨ mama wil ook een lief kindje, maar heeft dat ook niet gekregen ¨.

:wow:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

juval schreef:
maar als Sinterklaas zelf op de tv nu zegt dat het wél mag??

maar wel zetten is toch niet gelijk aan ook wat er in krijgen?

Wij zette hem ook vanaf de sint in het land was.
Maar mijn ouders stopte er wat in als het hen uitkwam.
En daarbij blijft het sprookje en de magie gewoon bestaan, maar maak je het jezelf als ouder gewoon niet zo moeilijk want vergeten bestond dan niet.

En anders stop je er de tweede dag 2 dingen en een briefje van piet erbij dat hij het gisteren het niet heeft gehaald of ook verdwaald was, komt precies uit met het verhaal en daarom vandaag 2 cadeautjes.

Dat is het mooie, je kan er van maken wat je wilt :D

En we hebben ook nooit in de gaten gehad dat we de dag na wortels in de schoen stoppen we wortel stamppot kregen :P

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Wij doen met Sinterklaas 5 kadootjes waarvan 1 chocoladeletter, sokken, pyama , knuffeltje en nog 1 echt kado
Dat krijgen ze dan ook van Sinterklaas

Met kerst krijgen ze een groter kado t.w.v. ong 50/100 euro en ze weten dat dat van ons komt.

Er is ons van school gevraagd om Sinterklaas klein te houden, al jaren wordt dat gevraagd omdat het voor kinderen erg lastig is waarom er zoveel grote verschillen zijn in kados van Sinterklaas.
We wonen best in een arm gebied.