Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:48

veerledec schreef:
Sizzle schreef:
Waarom kunnen die kinderen zichzelf niet gewoon afdrogen en aankleden :?

Mijn vierjarige (nu net vijf) ging dat niet lukken hoor, zelf naar de kleedkamer, zijn eigen spullen zoeken, fatsoenlijk afdrogen, zichzelf volledig aankleden en zijn eigen juiste spullen meenemen. Nog los van dat ie dat niet zou durven, net beginnend.

Ik zie mijn neefje dat ook niet helemaal alleen doen, ook net 5..

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 02:01

Tja, dan zou ik zeggen neem een makkelijk zittend joggingpak mee en laat ze zichzelf zo goed als mogelijk afdrogen en aankleden. Thuis lekker onder de douche en dan goed afdrogen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 07:31

Ik zou gewoon zeggen, neem een QR code :D

Mijn kind van net 5 durft ook niet zelf naar binnen en naar het zwembad.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 08:03

verootjoo schreef:
Ik zou gewoon zeggen, neem een QR code :D

Mijn kind van net 5 durft ook niet zelf naar binnen en naar het zwembad.

Ja alles veur 't jong toch?

Ik ben gister, heel dom van me, 's middags naar supermarkt en Action geweest. Wat een drukte, welgeteld 2 mensen die geduldig konden wachten gezien. Het was 1 grote hysterische mierenhoop en niemand hield afstand. Ik maak me daar echt druk om en ben dan zo teleurgesteld in de medemens. Zit ik hier in een achtergebleven gebied of ervaren jullie dat ook zo?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:14

Hoe dan ze dat aankleden met gym op school dan?
Dat het met 4 nog niet lukt snap ik uiteraard wel maar met 5 kunnen de meeste toch wel zelf aankleden? Gewoon een simpel trainingspak meegeven..
Handje vasthouden van een ander kindje met naar binnen gaan?
Onze zwemleraren kwamen ze vorig jaar gewoon 10 min voor begin bij de deur in hun eigen groepje ophalen. Te laat was te laat.
Eventueel een uitzondering voor onzekere kleuters uit groep 1/2 die net begint en de rest die al richting afzwemmen gaat zelf?
Of een roulatie systeem met een paar vrijwillige afdroog/obstvatie ouders per keer en overal goed de naam op plakken?

Die 15% ouders zonder QR die moeten dan hun 4 jarige desnoods nog even laten wachten tot ie wel een handdoek kan gebruiken, dat is sowieso erg vroeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:25

Relaxed schreef:
Mijn moeder was nog tegen mijn zusje begonnen over de zwemlessen.. Ze vroeg of het dit haar nu allemaal waard was, reactie van zusje.. Ga je daar nu weer over beginnen :+ echt een wappie waar je een goed gesprek mee kan voeren :')

Ik weet niet hoe je zusje er in staat...maar ik hoor toch zàt ouders die een schurfthekel hebben aan zwemles.... vanwege het gedoe en het in dat benauwde zwembadgebouw zitten wachten enzo. Dus menigeen zou inwendig juichen denk ik als oma in hun plaats wil gaan :=

lenaa_tje schreef:
Sizzle schreef:
Waarom kunnen die kinderen zichzelf niet gewoon afdrogen en aankleden :?

Nederlanders zijn gewoon problemen zoekers is mijn conclusie.
Hier heeft een moeder haar kind van paardrijles gehaald omdat ze woest is dat ze niet mag kijken. Zonder of met qr is niet eens aan de orde want ze hebben gewoon gesteld geen toeschouwers.

Toen hier geen ouders mee naar binnen mochten heb ik hem uit de groepsles gehaald en zijn we overgestapt op privé-les. Dan zal ik wel een zeikerd zijn, maar bij kleine kinderen en water vind ik dat het 1 paar ogen op 1 kind is. Man denkt er hetzelfde over :j

Wij mochten overigens nog wel mee naar binnen voor het uit- en aankleden, dat was wel fijn :j
Anders waren we er helemaal mee gestopt denk ik want het is al spannend zat voor dat jochie...
Alleen dan tijdens het zwemmen zelf mochten de ouders niet blijven en moesten het pand verlaten.

Ik vond het wel super jammer want ik hou er helemaal niet van om zo'n klein kind maar overal af te droppen en weg te gaan. Ik vind het gewoon zelf ook leuk om te zien hoe die het doet, en als je het ziet wat er gebeurt dan kan je ook beter mee praten als je kind het ergens over heeft, dan kan je het beter duiden omdat je het zelf hebt gezien :)

Met gym op school heb je nog de juf en assistent die kan helpen. En zit het dan nog allemaal schots en scheef, binnenstebuiten en ondersteboven := Maargoed dat doet er in het geval van direct weer naar huis, niet zoveel toe :) Bij zwemles is dat toch weer een stukje lastiger want de zwemjuffen en meesters hebben direct weer de volgende groep zwemmers in het water liggen :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-11-21 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:28

Ik vind het uiteraard ook leuker om te kijken, maar ja, iets met pandemie en zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:29

Sizzle schreef:
Ik vind het uiteraard ook leuker om te kijken, maar ja, iets met pandemie en zo.

Nou precies, en dan nemen we dus onze maatregelen.
In ons geval van de groepsles af en privé-les. Omdat we allebei niet echt enthousiast worden van het idee van een grote groep kleine kinders waar alleen maar 1 of met wat geluk, 2 zwemjuffen op letten.

Dat willen we gewoon niet hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:31

Wij hadden vroeger altijd zwemles met maar 2 meesters of juffen. Onder schooltijd, dus geen ouders en alleen de juf van school voor eventuele hulp met aankleden. Maar eerlijk gezegd kwam dat nooit voor eb was dat meer als begeleiding naar zwembad toe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:39

Volgens mij waren kinderen wel ouder toen er nog zwemles op school was. Ik geloof nooit dat dat al met 4-5 begon.... op zijn vroegst 6 of 7. Bovendien had je dan in ieder geval nog je bekende klasgenootjes om je heen. Bij zwemles zijn het toch al sneller allemaal vreemden zeg maar :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:40

Mijn kind houdt niet zo van zwemles dus ik betwijfel of ie naar z’n badje zou gaan dan :')
Ik geef hem nu in de handen van de juf en dan gaat het goed.

Met gym kan ie het prima zelf, maar als ie iets moet doen wat ie niet leuk vindt of eng gaat ie echt niet zichzelf uitkleden en naar dat bad lopen :+

Maar goed ik heb gewoon QR dus heb geen probleem.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:42

Sizzle schreef:
Hoe dan ze dat aankleden met gym op school dan?
Dat het met 4 nog niet lukt snap ik uiteraard wel maar met 5 kunnen de meeste toch wel zelf aankleden? Gewoon een simpel trainingspak meegeven..
Handje vasthouden van een ander kindje met naar binnen gaan?
Onze zwemleraren kwamen ze vorig jaar gewoon 10 min voor begin bij de deur in hun eigen groepje ophalen. Te laat was te laat.
Eventueel een uitzondering voor onzekere kleuters uit groep 1/2 die net begint en de rest die al richting afzwemmen gaat zelf?
Of een roulatie systeem met een paar vrijwillige afdroog/obstvatie ouders per keer en overal goed de naam op plakken?

Die 15% ouders zonder QR die moeten dan hun 4 jarige desnoods nog even laten wachten tot ie wel een handdoek kan gebruiken, dat is sowieso erg vroeg.

Gym bij de kleuters is hier in de gewone kleren. Ze moeten alleen andere schoenen aan (kunnen) doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:47

Dat ook inderdaad :j

Hier hebben ze gymschoenen, en als ze willen / als het warm is dan in hun ondergoed gymmen.
Het is in de winter met buitenspelen wel fijn om een warme broek en trui te hebben maar met gym is dat toch minder :=

Verootje: dat ook :j Bij die van ons zit er best een kop op.... als hij iets spannend vindt dan kan hij heel goed zijn hakken in het zand zetten en niet meedoen. Is dan ook niet of nauwelijks gevoelig voor groepsdruk := Ik zie het echt niet zitten om zo'n jochie bij de buitendeur af te geven en dan maar te hopen dat alles goed gaat daarbinnen.... er loopt vaak zat een kindje uit de les weg om even naar de WC te gaan. Er kan dan geen zwemjuf mee want die zijn allemaal bezig.

Dan zie je ook wel eens een kindje ronddolen in het zwembad, op zoek naar pappa / mamma....
ik vind het echt 3x niks als er dan niemand voor zo'n kind is :n

Ik hou er graag zelf een oogje op hoor, zéker in de buurt van water :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:52

Grappig die verschillen. Bij ons wordt echt gehamerd op de kleuterschool op oefenen met zelfstandig aan/uitkleden.

Bij zwemmen kan ik niet anders zeggen dat het toezicht van onze zwemschool buitengewoon top was. Daar was echt geen enkele kans dat er een kindje verloren rondliep. Met covid hebben ze de groepjes ook nog kleiner gemaakt.

Maar hoe dan ook hebben we het dus over 15% ouders die nu niet naar binnen mogen. Die 1,5 persoon per 10 kinderen les moet dan dus even over een zinvolle oplossing nadenken. Als er dan 8,5 ouder wel naar binnen mag, dan wil vast wel iemand van die 8,5 ouders even kijken of het kind de juiste tas mee neemt toch?
Dat alles niet willen (nee niet prikken, nee niet testen, nee niet zelf afdrogen, nee niet een half jaarje wachten, nee nee nee) en stampen is gewoon kleutergedrag. Lekker voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-11-21 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:54

Hier hameren ze daar ook op hoor :j
Alleen tja de situatie op school met gym is gewoon totaal anders dan bij zwemmen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:59

Bij ons wordt er ook echt op gehamerd. Maar als ie het gewoon niet doet kan je hem moeilijk dwingen :') thuis doet ie het ook niet altijd terwijl hij het wel kán. Maar hij heeft dan gewoon geen zin om naar school te gaan.

Hier zit er idd ook een echte kop op, en idd geen gevoel voor groepsdruk :+ wat ie niet wil doet ie echt niet.

Maar goed, ik zag zaterdag geen ouders meer die niet naar binnen mochten. Ms zijn ze gestopt met zwemles ofzo.
Moet ook wel zeggen dat ik niet heel veel zin heb om opgescheept te zitten met kinderen van onwillige ouders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:04

Dat gevoel heb ik ook...sowieso niet echt zin in meer dan 1 kind managen na de zwemles, zo eind van de dag zijn we allebei wel een beetje af en ik vind 1 wel zat := Als het nou een vriendje is ofzo dan is het nog anders...

Mijn man en ik gaan een beetje om en om mee naar zwemles, hij ging de eerste keer met QR en toen stond er blijkbaar een vader dermate stennis te schoppen dat de politie er bij moest komen.....dan ben je toch ook niet bij je volle verstand jongens :n

Verootje: ik dreig gewoon dat ik hem in zijn pyjama / onderbroek in de auto naar school zet en dan kleed hij zich toch wel snel aan want hij weet dat mamma er gek genoeg voor zou zijn om hem echt zo naar school te brengen :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-11-21 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:04

Ik heb ook al uitgelegd waarom ik er zo veel moeite mee heb. Heb hier zelf op een kleine zwemschool les gehad waar ouders niet konden kijken. Daar zijn mijn klasgenoten en ik niet minder van geworden. Ik zie ze nu zelf hun kinderen ook naar die zwemschool brengen en kijken kan nog steeds niet. Ik bedenk mij nu dat kijken best kon maar vanaf buiten in de tuin :+ dat mag nu natuurlijk ook nog :+
4 jaar is trouwens veelal te jong voor zwemles. Goed voor het watervrij worden en blijven maar voor het aanleren van slagen veelal te jong. De knzb adviseert ook pas te starten met 5 jaar.

Ik merk binnen mijn mentorklas, en dit staat los van zwemles, ook een mindere zelfredzaamheid. Deze moeten alleen straks wel naar het mbo.
Sociaal emotioneel heeft Corona veel gedaan. Het geen contact met anderen heeft hier effect op.
Maar ook ouders hebben hier natuurlijk wel een aandeel in.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:56

Maar het is toch helemaal geen discussiepunt, het mag gewoon dus waarom zou je met QR je kind niet even helpen? Mijn dochter vindt de zwemles ook spannend, kent er ook nog niemand, dat is echt niet te vergelijken met de gymles, waar ze bij ons wel in gymkleren wisselen met alleen de juf erbij.
Als begeleiders wordt er bij ons zwembad ook verwacht dat we daar blijven en niet even boodschappen gaan doen ofzo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:01

Ik zou me alleen al hebben laten vaccineren om bij mijn kind te mogen zijn met zwemles. Echt.
Die van mij was een enorme plakker, echt een eitje op die leeftijd. Als ik daar niet bij had mogen zijn dan had ze niet gewild. En dat had ik zelf ook niet fijn gevonden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:07

Ik vind dat ouders die perse niet met de QR code willen werken en daar in het bijzijn van hun kind stampij over maken zo ontzettend triest voor het kind. Laatst op Twitter ook die ex neuroloog, Jan Bonte. Heeft blijkbaar stampij staan maken omdat hij een sporthal niet in mocht. Ze hadden zich verslapen dus hij bracht zijn zoon zelf even. Ter plekke nog één van de andere rijdende ouders van het team de huid vol gescholden, echt compleet gestoord. Snap nu wel waarom hij nergens meer aan het werk komt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:25

Ik zou daar met liefde elke week een test voor doen, ik ken ook ouders die dat doen. Ik hoop alleen niet dat 2g op zulke plekken ook gaat gelden...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:27

De discussie begon denk ik vanwege mijn buurvrouw die allergisch is voor de vaccinatie en die zich liet vaccineren om de zwemles te kunnen regelen. En testen is hier geen optie vanwege te ver weg.

Bij onszelf geen standaard situatie, vanwege de diabetes van mijn zoontje is mijn man altijd bij de zwemles, ook gewoon in het zwembad zelf en niet in de kantine. Dit al vanaf voor de zomer, toen de andere ouders buiten moesten wachten. Ik vind een extra paar ogen wel een veilig idee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:35

In Alphen aan de Rijn heeft een ouder een tent met een straalkachel voor de deur van het zwembad gezet, die kleed daar zijn zoon om :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:01

Ik merk nu ook al dat je in gezinnen discussies krijgt tussen oudere kinderen en ouders. De oudere kinderen willen zich laten vaccineren om van het gedoe af te zijn en gewoon een QR code te kunnen krijgen, de ouders willen niet dat het kind zich laat vaccineren. Tja en dan? Je gaat toch geen enorme ruzies hierover maken of wel? Het kind mag toch zelf weten wat hij doet zou je zeggen? Maar de ouders zeggen dat het kind tot 18 jaar niks te zeggen heeft hierover.
Ik zou de keuze aan het kind zelf laten eigenlijk. Vanaf welke leeftijd mogen ze hier zelf over beslissen?