Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:12

Joltsje schreef:
de nieuwe cijfers zijn er https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

gaat volgens mij netjes volgens verwachting.
hopelijk stabiliseerd het dodental ook. lijkt er nu een beetje op.

Ik kijk nooit naar besmettingen, maar die zie je wel omhoog gaan.
dat komt dus echt door dat extra testen

Die cijfers zeggen mij niks meer na het bericht van de 2000 meer overleden in een periode van 30 maart tot 5 april.
Niet iedereen die overleden is in die periode is immers getest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:13

bigone schreef:
Maar die oudjes beseffen blijkbaar niet de besmettelijkheid van dit virus, het gaat hun niet alleen aan maar zo gedragen ze zich soms wel. Ook veel jongeren trouwens.

Dat wordt vaak gezegd ja, maar ik ben het daar niet zo mee eens. Ik vind het ook zeer neerbuigend naar ouderen om te stellen dat ze het allemaal wel niet zullen begrijpen of beseffen. Niet iedere oudere is dement of verward. Er zijn honderdjarigen die nog helder van geest zijn. Ik denk dat ik als ik 80 was en nog zelfstandig zou wonen, ik ook zou denken: bekijk het maar, morgen kan ik sowieso wel dood neervallen, ik ga lekker van het zonnetje genieten en een boodschapje doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:14

juist nu merk ik wel dat ik het extra gezellig wil maken met Pasen, ook al is het eigen gezin. We hebben een maaltijd om thuis af te maken besteld bij ons favoriete restaurant en wat lekkere dingen meegenomen voor een paasbrunch.

Hier was de supermarkt juist heel erg rustig, ik was echt stomverbaasd. Wel alle scanners uitgevallen door eerdere drukte dus moest alles over de band, toch minder fijn merk ik.
Doordat het rustiger was was het ook makkelijker je aan de afspraken te houden. Wel 2 oudere dames die OVER het pad heen uitgebreid een gesprek hadden met elkaar over hoe je geen kletspraatje meer mag houden in de supermarkt. Nou, dan vraag ik me toch af hoe dom je moet zijn...
Hier waren geen luiers meer te krijgen (al 3 weken nauwelijks...) in de juiste maat dus zoontje moet overdag maar even een maatje kleiner (gelukkig net naar grotere maat toe en heb er nog paar voor de nachten) aan en snel via internet pakken besteld.
En ik dacht wat asperges mee te nemen voor deze week. 18 euro per kilo en al om 10.00 vanochtend uitverkocht :oo Gelukkig zitten er asperges bij ons thuismenu.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:14

moonsparkle schreef:
Ik denk dat sommige bejaarden misschien nog hun leven zoveel mogelijk willen blijven leven want stel dat ze het toch krijgen of dood gaan aan iets anders dan hebben ze anders de laatste tijd binnen vier muren zonder familie doorgebracht

Je mag , ook als bejaarde gewoon naar buiten boodschappen doen of een wandeling maken, gaat er om dat ze zich niet aan de regels houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:15

_Penotti schreef:
Sizzle schreef:
Moet je mijn vader vragen, die koopt altijd voor een weeshuis tijdens feestdagen, sommigen doen dat nou eenmaal. Ieder z‘n hobby Y)(^)

:D
Maar dan ga ik er ook vanuit dat hij een half kwart weeshuis op bezoek krijgt?
En ik neem aan nu niet.

Nee hoor, mijn ouders doen juist zelden aan bezoek.
Zeker rond de pasen koopt hij altijd enorm veel maar ik kan me niet heugen dat we ooit bezoek hadden met pasen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:15

Mijn moeder 75 jaar doet ook alles. Lekker fietsen, wandelen met de hond en haar dagelijkse boodschapjes. Enkel haar wekelijkse schilderles gaat niet door.
Zij wil geeneens gereanimeerd worden als ze om valt. Is heel haar leven verpleegster geweest en heeft zat ellende gezien.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:22

bigone schreef:
moonsparkle schreef:
Ik denk dat sommige bejaarden misschien nog hun leven zoveel mogelijk willen blijven leven want stel dat ze het toch krijgen of dood gaan aan iets anders dan hebben ze anders de laatste tijd binnen vier muren zonder familie doorgebracht

Je mag , ook als bejaarde gewoon naar buiten boodschappen doen of een wandeling maken, gaat er om dat ze zich niet aan de regels houden.

Dit, juist dit bedoel ik. Nergens zeg ik dat ze niet naar de winkel mogen maar het verbaasde mij dat het juist zij waren die zich niets van de regels leken aan te trekken.

pmarena

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:32

Over dat grote aantal karretjes / klanten dat naar binnen mag, verbaasde me vorige week bij de Lidl ook. Je mocht de karren gewoon uit de normale "karrenpaadjes" pakken en die stonden helemaal vol....dus ik vroeg zo verbaasd "mogen die allemaal gepakt worden...?" en de karrenschoonmaker vertelde dat er uitgerekend was dat die inderdaad deze winkel-oppervlakte in mochten.

Zou hier bij de Lidl iets van 1800m2 zijn. Dat verbaasde me, maar de m2 van het magazijn mogen ze er bij rekenen zei hij. Apart wel als dat inderdaad zo is.

Ik weet wel dat ik het vanochtend onprettig druk vond. Al in de rij staan om naar binnen te kunnen / wachten op winkelwagentje. En binnen nergens goed met die 1,5 meter afstand kunnen lopen omdat het toch best vol met mensen / karretjes stond overal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:41

Popstra schreef:
Joltsje schreef:
de nieuwe cijfers zijn er https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

gaat volgens mij netjes volgens verwachting.
hopelijk stabiliseerd het dodental ook. lijkt er nu een beetje op.

Ik kijk nooit naar besmettingen, maar die zie je wel omhoog gaan.
dat komt dus echt door dat extra testen

Die cijfers zeggen mij niks meer na het bericht van de 2000 meer overleden in een periode van 30 maart tot 5 april.
Niet iedereen die overleden is in die periode is immers getest...

Ze zeggen inderdaad niks omdat het alleen geteste personen betreft. Daarbij voorspel ik: De komende vier dagen worden deze cijfers laag, want weekend, Pasen. Dinsdag, na Pasen, worden door zorginstellingen de overledenen van de paasdagen doorgegeven. En dan is dit getal woensdag daardoor hoog.

Je kunt inderdaad beter naar de oversterfte die het CBS berekent kijken. https://nos.nl/artikel/2330040-sterfte- ... jfers.html

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:44

Wij hebben een Lidl, AH en Jumbo zowat naast elkaar. Bij de laatste 2 mogen veel minder mensen naar binnen dan bij Lidl... Ik kom er iig niet meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:53

Sizzle schreef:
Zeker rond de pasen koopt hij altijd enorm veel maar ik kan me niet heugen dat we ooit bezoek hadden met pasen.

Hier doet mijn moeder dat. Met elke feestdag en verjaardag al komt er niemand. Die houdt gewoon van Bourgondisch leven, uitgebreide ontbijtjes, lunch of brunch, ‘s avonds een lekker diner met desert en ook nog wat voor de borrel. Ook voor het weekend wil ze altijd veel lekker eten in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:56

pmarena schreef:
Over dat grote aantal karretjes / klanten dat naar binnen mag, verbaasde me vorige week bij de Lidl ook. Je mocht de karren gewoon uit de normale "karrenpaadjes" pakken en die stonden helemaal vol....dus ik vroeg zo verbaasd "mogen die allemaal gepakt worden...?" en de karrenschoonmaker vertelde dat er uitgerekend was dat die inderdaad deze winkel-oppervlakte in mochten.

Zou hier bij de Lidl iets van 1800m2 zijn. Dat verbaasde me, maar de m2 van het magazijn mogen ze er bij rekenen zei hij. Apart wel als dat inderdaad zo is.

Ik weet wel dat ik het vanochtend onprettig druk vond. Al in de rij staan om naar binnen te kunnen / wachten op winkelwagentje. En binnen nergens goed met die 1,5 meter afstand kunnen lopen omdat het toch best vol met mensen / karretjes stond overal....

Dat is volgens mij onzin, wat de Lidl zegt. Het gaat om één klant per 10 m2 winkelvloer. Magazijn is toch geen winkelvloer, het is ook absoluut niet logisch dat het magazijn meegenomen zou worden. Het verbaast me niet eigenlijk, want de Lidl staat er ook niet om bekend het personeel goed te behandelen. Ik vond het al een rotwinkel, maar nu helemaal >;) .

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:59

Marie_Anne schreef:
pmarena schreef:

Dat is volgens mij onzin, wat de Lidl zegt. Het gaat om één klant per 10 m2 winkelvloer. Magazijn is toch geen winkelvloer, het is ook absoluut niet logisch dat het magazijn meegenomen zou worden. Het verbaast me niet eigenlijk, want de Lidl staat er ook niet om bekend het personeel goed te behandelen. Ik vond het al een rotwinkel, maar nu helemaal >;) .

Ik Heb net via fb maar eens een berichtje gedaan naar Lidl NL

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:04

Jessix schreef:
Sizzle schreef:

Hier doet mijn moeder dat. Met elke feestdag en verjaardag al komt er niemand. Die houdt gewoon van Bourgondisch leven, uitgebreide ontbijtjes, lunch of brunch, ‘s avonds een lekker diner met desert en ook nog wat voor de borrel. Ook voor het weekend wil ze altijd veel lekker eten in huis.

Echt voor zichzelf alleen?
Mijn moeder had ook altijd lekkers in huis, maar dan kwamen wel wij als kinderen op bezoek.
Ik denk wel dat ze daarna nog een week er van te eten had ook :D
Maar dit jaar ging ze niets in huis halen zei ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:07

Lidl is echt niet te doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:10

_Penotti schreef:
Jessix schreef:

Echt voor zichzelf alleen?
Mijn moeder had ook altijd lekkers in huis, maar dan kwamen wel wij als kinderen op bezoek.
Ik denk wel dat ze daarna nog een week er van te eten had ook :D
Maar dit jaar ging ze niets in huis halen zei ze.

Voor haar en mijn vader ja. Zoals ik al schreef, ze houden gewoon van lekker eten. Ik ook trouwens maar eet altijd wel luxe dus is niet anders op feestdagen. Maar zie het om mij heen wel bij de meeste mensen hoor. Op z'n minst een paasbrunch en/of paasdiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:11

PSvanLot schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik Heb net via fb maar eens een berichtje gedaan naar Lidl NL

Ben benieuwd wat je voor reactie krijgt!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:12

Bij de Lidl in Huizen ging het prima volgens mijn man. Gepaste hoeveelheid karretjes. Hij kon alleen de helft van het lijstje niet vinden dus moest ook naar de Coop. Ook daar minder karretjes en hij moest een ontsmet muntje pakken om een karretje te krijgen. In de winkel was het een bijeenkomst van bejaarden die zich niets van anderhalve meter aantrokken.
De 20ste pas weer een bezorgmoment van AH. (Bezorgers doen evenals Postnl ook al niet aan anderhalve meter)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:14

_Penotti, een soort feestdagen hamsteren.
Net zo min als dat Corona hamsteren logisch is, doen sommigen ook aan paashamsteren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:15

Hier houden de bezorgers juist keurig afstand!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:15

mvdende schreef:
[url]Grenscontroles moeten Duitse toeristen ontmoedigen om naar Nederland te komen - https://nos.nl/l/2330041[/url]

Nou, tot zo ver blijven de Duitsers thuis...

"Wie müssen gern nach unserer Campingplatz"

De Marechaussee kan er verder niets mee. Ze mogen de Duitsers niet weigeren.

Als dat zo doorgaat voorzie ik nog wel dat er straks wel boetes uitgedeeld gaan worden.
Ik begrijp wel dat men zo veel mogelijk de grens open wil houden ivm vrachtverkeer.

Maar ik heb deze morgen op tv de uitzending van de controles bij Roermond gezien, weten dat je gefilmd wordt en totaal onverschillig met je brutale kop beweren dat het geen kwaad kan, en dat je ondanks dringend verzoek gewoon toch lekker in NL komt shoppen, omdat het immers niet verboden is :r

Ben er toch blij mee dat hier het Heuvelland sinds gistermiddag dicht is.
Zal ook wel de een of andere onbenul doorheen glippen, maar hopelijk niet meer de massa's zoals vorig weekeind.

Mijn collega moest deze morgen even binnen zijn op kantoor, die stuurde een foto door van de parkeerplaats bij de AH xl, nou, alsof de hele natie geen eten meer in huis had, zo vol :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:16

Alle bezorgers doen het hier juist keurig. Voor de deur neerzetten, en een paar passen achteruit om te wachten tot er iemand open doet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:17

Sassy schreef:
mvdende schreef:
[url]Grenscontroles moeten Duitse toeristen ontmoedigen om naar Nederland te komen - https://nos.nl/l/2330041[/url]

Nou, tot zo ver blijven de Duitsers thuis...

"Wie müssen gern nach unserer Campingplatz"

De Marechaussee kan er verder niets mee. Ze mogen de Duitsers niet weigeren.

Als dat zo doorgaat voorzie ik nog wel dat er straks wel boetes uitgedeeld gaan worden.
Ik begrijp wel dat men zo veel mogelijk de grens open wil houden ivm vrachtverkeer.

Maar ik heb deze morgen op tv de uitzending van de controles bij Roermond gezien, weten dat je gefilmd wordt en totaal onverschillig met je brutale kop beweren dat het geen kwaad kan, en dat je ondanks dringend verzoek gewoon toch lekker in NL komt shoppen, omdat het immers niet verboden is :r

Ben er toch blij mee dat hier het Heuvelland sinds gistermiddag dicht is.
Zal ook wel de een of andere onbenul doorheen glippen, maar hopelijk niet meer de massa's zoals vorig weekeind.

Mijn collega moest deze morgen even binnen zijn op kantoor, die stuurde een foto door van de parkeerplaats bij de AH xl, nou, alsof de hele natie geen eten meer in huis had, zo vol :')

Maar op welke grond wil je ze gaan bekeuren dan? Zoals de marechaussee ook zei, ze mogen in principe gewoon het land in en als ze zich dan aan de in Nederland geldende regels houden, kunnen ze in principe niet bekeurd worden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:24

Duitsland ging maandag kijken of de grens naar NL dicht gaat, waarom niet per vandaag?
Lekker asociaal bezig...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:25

Sassy schreef:
Duitsland ging maandag kijken of de grens naar NL dicht gaat, waarom niet per vandaag?
Lekker asociaal bezig...

Dat was afgelopen maandag en toen is besloten dat de grenzen voorlopig openblijven, ondanks dat Nederland een risicogebied is. Dit betekent alleen dat Duitsers officieel 14 dagen in quarantaine moeten als ze in Duitsland zijn geweest.
Maar het staat Nederland natuurlijk vrij om op eigen initiatief de grenzen te sluiten.

Maar nogmaals; jij wil dat ze bekeurd worden. Op welke grond zouden ze volgens jou een bekeuring kunnen krijgen?