Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:41

_San87_ schreef:
Kaitlyn schreef:
Als je van hoekhuis met tuin naar een kleiner appartement met balkon gaat, dan is dat voor veel mensen wel achteruitgang. Tenzij je echt kleiner wil gaan wonen, zoals mijn grootouders dat ooit gedaan hebben.
Wij zijn van appartement op 4 hoog zonder lift naar woning met grote tuin gegaan, en zou nu ook niet meer terug willen.

Ligt eraan, als je de koopwoningmarkt wil betreden, zal je concessies moeten doen. Helemaal in deze markt. En dan is een appartement helemaal niet altijd achteruitgang.

Maar goed, als je lekker gehuurd zit, lekker blijven zitten. Niks mis mee imo :).

Wij hebben bewust niet gekocht vanwege het werk van mijn vriend. Die kan zo over 2,5 jaar weer ergens anders geplaatst worden. Dat willen we eerst afwachten (dat moet hij in principe in het komende jaar horen), en als hij hier kan blijven dan gaan we kopen. Gelukkig zitten we in de positie dat we dan van huur naar koop kunnen gaan met dezelfde eisen. Maar dat kan ook alleen omdat we allebei goed verdienen. Deze regio in Duitsland is vergelijkbaar qua prijzen in Nederland, dat had ik wel iets onderschat. :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:46

Veronica2 schreef:
Daar tik je wel een van de huidige problemen aan, want men wil graag een eengezinswoning of een jaren 30 huis, met tuin, met eigen oprit voor minstens 2 auto's, in een leuke buurt, dicht bij werk, met een nieuwe keuken, nieuwe badkamer volgens de laatste trends die te zien zijn in alle woonprogramma's op tv. Die tv programma's houden al deze wensen ook nadrukkelijk in stand.
Vroeger ging je naar een eengezinswoning als je getrouwd en wel enige carrière stappen had gemaakt. Het werd al eerder aangegeven, maar het was vroeger ook normaler om klein te beginnen en dan met wat overwaarde groter te gaan wonen.

Maar ergens is dat ook logisch toch? Ik heb mijn beginnerswoning gehad (de versie met enkel glas, schimmelissues etc.), vervolgens verhuisd naar een betere woning, maar tegen een geheel ander tarief, maar als ik nu wil gaan kopen ga ik er of qua ruimte enorm op achteruit (ik heb nu inderdaad een eigen oprit, 3 slaapkamers etcetera) of wordt het een klushuis. Terwijl mijn huidige huur zodanig omhoog gaat; dit bedrag zou een hele leuke hypotheek kunnen zijn.

imo zit hier ook het probleem qua doorschuiven. Ik kan nu niks kopen vanwege alle regels, waardoor ik in de huurwoning blijf zitten, gezien ik ook geen recht hierna meer op een huurwoning heb icm mijn loon. Een andere doorstarter zou hier (wellicht icm huurtoeslag) heel leuk kunnen wonen, maar ik kan ook niet doorschuiven.

Veronica2

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:00

Elin, het probleem ligt erin dat men een dergelijke woning direct meteen als eerste huis wil hebben en dat gaat niet als je het niet kan betalen. Dat is ook een puntje natuurlijk: wel willen, maar niet kunnen betalen.
Je hebt gelijk vwb het doorschuiven, dat is echt vastgelopen inmiddels.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:01

In mijn vorige buurt staat er een drie kamer beneden woning te koop voor bijna 400000 euro 8)7
Waar wij ons eerste huisje hadden worden de flats verkocht voor ruim 400000 euro, wij konden die toen kopen voor 30000 gulden maar nooit het lef gehad.

Mijn dochter en haar man, beide een heel goed inkomen kunnen best een hoge hypotheek krijgen, pas nog gekeken, maar wat je af moet lossen is niet normaal!
Ook al bij 400000 euro, ik vraag me echt af hoe jonge mensen dat doen terwijl ze best plannen hebben vwb kinderen en dergelijke.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:10

Veronica2 schreef:
Elin, het probleem ligt erin dat men een dergelijke woning direct meteen als eerste huis wil hebben en dat gaat niet als je het niet kan betalen. Dat is ook een puntje natuurlijk: wel willen, maar niet kunnen betalen.

Bedoel je als eerste koophuis of als eerste huis? Want in mijn situatie gaat het wel om mijn eerste koophuis, maar niet mijn eerste huis. Dus ik wil absoluut niet vanuit mijn hoekwoning weer in een appartement, maar een normaal gelijkwaardig huis zoals mijn huurhuis kan ik 'niet betalen' ==> mijn huur gaat zo meteen zo hard omhoog dat het eigenlijk een lachertje is dat ik qua hypotheek net niks kan, maar wel deze huur mag betalen.

Wat zou jij mij adviseren in deze situatie? Imo moet het kopen voor deze tussengroep makkelijker worden, waardoor ik kan doorschuiven en sociale huur ook voor sociale huur blijft eventueel gesteund door de overheid met huurtoeslag (graag wel strengere controles!).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:14

Kijk ik straal 15 km Nederweert
En ik heb even alles aangeklikt van te koop, onder bod en verkocht.
Kom ik op 20 woonhuizen en 51 appartementen. Tot 225.000

Ik heb van sommige gezien dat er niet veel werk aan is, andere wel veel werk.
Maar dat laatste hoeft gewoon geen probleem te zijn vind ik.

Ons huis moet ook veel aan gebeuren en dat doen we in eigen tempo.
Oke hier is dat vertraagd omdat ik nu veel minder inkomen heb.
Maar we wonen nog steeds heerlijk.

Dat perse alles verbouwen meteen als mensen er in komen vind ik ook wel iets van de jongere generatie.

Dus ja, er zijn nog zeker wel huizen te vinden voor fijnere prijzen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:17

DuoPenotti schreef:

Dat perse alles verbouwen meteen als mensen er in komen vind ik ook wel iets van de jongere generatie.

Zijn dit de vraagprijzen of de daadwerkelijk betaalde prijzen? Ik lees mee in het kopen topic van bokt. Huizen van +2 gaan voor +4,5 weg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:19

Dat weet ik uiteraard niet.
Maar dat zo erg overbieden als in de randstad heb ik hier niet van gehoord.
Want je ziet huizen waarvan je denkt, nou flinke prijs, hier ook lang te koop staan.
Maar misschien iemand die hier in de buurt op huizenjacht is dat wel zeker kan vertellen.

Ga ik de grens over naar brabant, dan is het wel meteen een stuk duurder.
Dat was 20 jaar terug al toen wij hier gingen wonen en nog.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:23

prompter schreef:
Even op Funda gekeken voor appartementen in Den Haag. Ja het is er voor die prijs, maar het merendeel is dan zo'n 23 vierkante meter! Daar zou ik geen twee ton aan uitgeven.

De randstad is veel groter dan Den Haag. Kijk eens in Delft, Zoetermeer, noem maar op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:29

Lieser schreef:
De randstad is veel groter dan Den Haag. Kijk eens in Delft, Zoetermeer, noem maar op.

Dat had ik gedaan, dat hield niet over zeg maar.

En gaan mensen dan ver van hun werk wonen, hoe gaat dat met reistijd (de ene verbinding is de andere niet)
Wij hebben mensen in het bedrijf van ver buiten de regio en dat kan alleen maar omdat ze bedongen hebben maar max 1x per 2 weken naar kantoor te komen. Dat lukt ook niet overal

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:35

Tja, 25 jaar geleden betaalde ik ook al 800 euro huur excl voor een appartementje van 45 m2. En kon ik ook niets kopen, kon je zelfs minder hypotheek krijgen op basis van je salaris. Ploegentoeslag kon toen niet meegenomen in de hypotheek en sowieso was het te lenen bedrag lager, wel kon je toen wat meer binnen je hypotheek financieren. Maar kwam zeker een salaris te kort om te kunnen kopen. Wat dat betreft is er niets veranderd.
Enige wat veranderd is is de eisen van de mensen, want een huis moet direct op en top zijn, iets verouderd maar functioneel is een nogo, en daarnaast moeten we ook nog lux leven en een dikke auto voor de deur hebben. 25 jaar geleden had ik geen auto, en mijn eerste auto was klein en oud, maar wel zelf betaald.
De wereld is vol van financiering geworden, waardoor mensen ook niet meer weten wat sparen is. :o
Want ze moeten wel mee met de mode, trends en tijd.

Ik zit overigens net aan die kant van Brabant die DP noemde. Inderdaad is het in haar hoek een stukje beter betaalbaar, maar was destijds voor mij geen optie. Geen auto, en vanuit daar kon (en kan ik nog steeds niet) met het OV naar mijn werk zodat ik er om 6:30 ben.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:37

Tiggs schreef:
Voor 216k krijg je in de randstad echt niks meer hoor…

Maar met verhuizen naar een appartement is imo niks mis. Het is ook een kwestie van keuzes maken.

Hier wel, maar dat zijn wel opknappersnof kleine appartementen.

Wij hebben een tussenwoning van 90m3 en een kleine achtertuin en kunnen niet op eigen terrein parkeren en die is al getaxeerd op 375000.
Mijn zusje heeft een paar dorpen verderop een flat gekocht van 55m3 met een klien balkon en 1 slaapkamer voor 255000. En dat kon alleen met hulp van mijn ouders. Dus vindt det verontrustend, want kopen als single is dus lastig, zoniet onmogelijk.
Hier werden ook woningen gebouwd voor starters, vanaf 450000 euro. Of dat voor starters is???

Met huren is niet perse iets mis, maar ook de huurprijzen zijn soms mega hoog. En onrealistisch.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:41

Elin_ schreef:
Veronica2 schreef:

Bedoel je als eerste koophuis of als eerste huis? Want in mijn situatie gaat het wel om mijn eerste koophuis, maar niet mijn eerste huis. Dus ik wil absoluut niet vanuit mijn hoekwoning weer in een appartement, maar een normaal gelijkwaardig huis zoals mijn huurhuis kan ik 'niet betalen' ==> mijn huur gaat zo meteen zo hard omhoog dat het eigenlijk een lachertje is dat ik qua hypotheek net niks kan, maar wel deze huur mag betalen.

Wat zou jij mij adviseren in deze situatie? Imo moet het kopen voor deze tussengroep makkelijker worden, waardoor ik kan doorschuiven en sociale huur ook voor sociale huur blijft eventueel gesteund door de overheid met huurtoeslag (graag wel strengere controles!).

Volgens mij ben jij niet iemand die helpt het probleem in stand te houden, laat ik dat eerst even zeggen. Waar ik op doelde zijn de 20-ers die meteen een soort huis willen kopen waar ze uit komen (waar hun ouders in wonen).
In jouw specifieke geval zou ik blijven huren, maar ik snap dat je het gevoel hebt dat je water naar de zee aan het dragen bent door de hoge huur.
Maatregelen om te kopen zijn in het verleden zo succesvol geweest dat ze allemaal zijn afgeschaft en toch is de markt zo zwaar geworden. Vroeger had je premiewoningen die al eerder werden genoemd, je kon alle woonhuizen aftrekken van de belasting tot begin deze eeuw, we hebben de jubelton gehad en misschien nog wel meer buiten mijn blikveld. De belastingdienst zit overal zo zwaar op dat het bijvoorbeeld bijna onmogelijk is om een huis goedkoop op de markt te brengen. Goedkoper dan de executiewaarde bedoel ik dan, dat kost ook heel veel geld en daarom doet niemand dat. Als ik bijvoorbeeld het huis van mijn ouders moet verkopen (als ze dood zijn) dan wil ik dat best voor een ton minder doen, maar dan word je dus aangeslagen op het verschil. Misschien is verhuren dan een betere optie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:43

Wat ik erg vind aan deze woningnood is dat mensen bv ons vorige huis kopen, totaal niet geïsoleerd op dubbele beglazing na, oud en krakkemikkig voor 475000 euro!
Als je een spijker in de muur sloeg hoorde je zo het ‘zand’ naar beneden vallen, zo poreus en zo is de hele wijk.
Heeft dan wel tuin voor en achter maar er komt ook betaald parkeren, is toch niet meer op te brengen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:48

DuoPenotti schreef:
Want je ziet huizen waarvan je denkt, nou flinke prijs, hier ook lang te koop staan.
Maar misschien iemand die hier in de buurt op huizenjacht is dat wel zeker kan vertellen.

Exact, maar dit is wel iets wat wekelijks gebeurd, dus op de prijzen die je zelf aangaf kun je niet afgaan. :+

Dus ergens is de vraag.. hoe kun je tonnen gaan sparen die je blijkbaar nodig hebt om een gelijkwaardig huis of stapje omhoog huis te kopen, terwijl je huur continu omhoog gaat; dit jaar namelijk 100 euro per maand extra.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:54

Elin_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Zijn dit de vraagprijzen of de daadwerkelijk betaalde prijzen? Ik lees mee in het kopen topic van bokt. Huizen van +2 gaan voor +4,5 weg.

Welk topic is dat? Ik heb heel veel geluk gehad dat ik in een goede tijd heb verkocht, heb nu veel overwaarde zou nu wel iets anders willen maar alles is zoveel duurder geworden dat het ook bijna niet kan. Althans niet als ik binnen een half uur van dezelfde plek zou willen wonen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 07-04-25 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:55

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:55

Elin_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Exact, maar dit is wel iets wat wekelijks gebeurd, dus op de prijzen die je zelf aangaf kun je niet afgaan. :+

Dus ergens is de vraag.. hoe kun je tonnen gaan sparen die je blijkbaar nodig hebt om een gelijkwaardig huis of stapje omhoog huis te kopen, terwijl je huur continu omhoog gaat; dit jaar namelijk 100 euro per maand extra.

Je vraag is eigenlijk het antwoord op hoe inflatie ontstaat :). Inflatie en stijgende prijzen zijn het effect van over-consumptie in de economie (macro) en dus van onze welvaart. Als wij met onze 18 miljoen inwoners allemaal een beetje minder zouden besteden, dan komt er vanzelf een einde aan de inflatie en aan de loon-prijs spiraal. Of het leven er beter op wordt zou ik niet durven voorspellen, maar de economie is een dynamisch ding en we hebben daar zelf invloed op.

Het tweede antwoord op je vraag is dat je zou moeten zorgen dat je meer gaat verdienen, maar dat is dus in de afgelopen jaren op macro-niveau al gebeurd en heeft ons tot dit punt gebracht. Het zou voor jou wel de oplossing zijn voor je eigen situatie natuurlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:57

Tiggs schreef:
Voor 216k krijg je in de randstad echt niks meer hoor…

Maar met verhuizen naar een appartement is imo niks mis. Het is ook een kwestie van keuzes maken.

Dit of een mini appartement.

Flat van mijn oom is al 300 000 waard en daar moet nog een hoop aan gebeuren. En de verwachting is dat het voor meer weggaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:59

Elin_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Klopt
maar lees de reactie van Neon.
Citaat:
Ik zit overigens net aan die kant van Brabant die DP noemde. Inderdaad is het in haar hoek een stukje beter betaalbaar, maar was destijds voor mij geen optie. Geen auto, en vanuit daar kon (en kan ik nog steeds niet) met het OV naar mijn werk zodat ik er om 6:30 ben.

Nogmaals, ik hoor er hier niet over dat er zoveel overboden word.
En juist omdat het niet benoemd word verwacht ik het ook niet.
En ken wel diverse mensen die afgelopen jaren zijn verhuisd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:02

Denk doordat er in sommige regio's veel overboden wordt het overbieden natuurlijk ook in stand wordt gehouden. Ik ben een keer bij een huis wezen kijken(niet in de Randstad) waar de makelaar ons na de bezichtiging belde of we nog interesse hadden. Heeft uiteindelijk wel even op Funda gestaan. Voor ons was de weg ernaast te druk, maar verder een prima huis. Toch als ik het echt had willen hebben had ik wellicht ook overboden na de bezichtiging, omdat je toch denkt dat er ook andere bieders zullen zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:07

Het ontzettende overbieden zou een klein beetje een mythe zijn om de prijzen hoog te houden. Als je werkelijk wil weten of een huis tegen een hogere prijs weg is gegaan, kan je het kadaster checken, maar wie doet dat nou echt? Je krijgt het van de makelaar te horen, maar ik moet de eerste eerlijke makelaar nog tegen komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:11

Ik denk dat het overbieden echt regio afhankelijk is.
Daar waar alles dichtbij is zoals een goed OV, veel winkels, voortgezetonderwijs, noem even wat, geloof ik best dat huizen meer in trek zijn.

Neon gaf het al aan, OV is hier een ding.
Ja dat is ook echt zo.
Ik heb jaren in Veldhoven gewerkt maar met het OV was geen optie. En met de auto was ik er in een half uur, wel omdat ik de goede kant op reed in de spits, anders ook niet.

Allemaal dingen die wel meespelen in de prijs van huizen en dus ook het overbieden.
het zal hier vast bij een aantrekkelijk huis ook gebeuren, maar 2 ton, nee.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:16

Het heeft er denk ik mee te maken dat mensen wat meer eisen hebben omdat de mogelijkheid op doorstromen zo laag is en je je geld maar 1x kan uitgeven.

ik persoonlijk zou ook best een opknapper kopen want kan veel zelf en zolang het leefbaar is, maar ook deze huizen zijn gewoon weg niet te betalen :n

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:42

Veronica2 schreef:
Het ontzettende overbieden zou een klein beetje een mythe zijn om de prijzen hoog te houden. Als je werkelijk wil weten of een huis tegen een hogere prijs weg is gegaan, kan je het kadaster checken, maar wie doet dat nou echt? Je krijgt het van de makelaar te horen, maar ik moet de eerste eerlijke makelaar nog tegen komen.

Ik heb toevallig pas een online waardecheck gedaan (betaald), en ja dan zie je prijzen waar huizen daadwerkelijk voor verkocht zijn. Die dienen als referentiekader.
Kan je zeggen dat mijn man zich wezenloos geschrokken is.
Die had gedacht dat het huis van de buren onder de vraagprijs was gegaan, maar nee, alle hier in de straat/buurt verkochte huizen zeker 20.000 euro boven de vraagprijs.
En dat in het zuiden des lands op een dorp.