Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:26

Fly_high schreef:
Zo hard van mijn paard afgelazerd dat mijn handschoenen kapot zijn >;) _O-

Ik snap alleen nog steeds niet hoe het precies kon gebeuren :?

En mijn middelvinger is ook kapot :')

De wraak van Henk? Heb je hem iets aangedaan?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:36

DuoPenotti schreef:
Suliko schreef:
Denken dat mijn voetprint wel oké is in verhouding met het gemiddelde, maar dat viel toch even vies tegen. Als iedereen leeft zoals ik, hebben we alsnog 1,4 aarde nodig. :')
https://www.footprintnetwork.org/

De vraag hoeveel kinderen heb je geproduceerd op onze volle aarde mist. Dus geen bruikbare footprint tool

Ik heb geen kinderen, dus voor mij is het een prima tool om mijn eigen belasting uit te rekenen. Kinderen maken het nog groter uiteraard, maar alsnog is de tool prima om inzichten te verwerven. Beetje jammer om het gelijk als onbruikbaar af te doen. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:43

Wel want iemand die vegan is en geen auto heeft en nooit vliegt maar wel kinderen heeft een grotere footprint als een dagelijkse vleesetende en auto rijdend persoon die ook vliegt maar geen kinderen heeft.

Dus onbruikbare tool.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:45

Suliko schreef:
Denken dat mijn voetprint wel oké is in verhouding met het gemiddelde, maar dat viel toch even vies tegen. Als iedereen leeft zoals ik, hebben we alsnog 1,4 aarde nodig. :')

5.3. :o

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:45

Dat sommige mensen de pro-activiteit van een graspol hebben meegekregen. Klagen dat je je studie niet gaat halen en dat je achterloopt is 1. Maar DOE er dan wat aan i.p.v. klagen over ieder details _-:(

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:51

DuoPenotti schreef:
Wel want iemand die vegan is en geen auto heeft en nooit vliegt maar wel kinderen heeft een grotere footprint als een dagelijkse vleesetende en auto rijdend persoon die ook vliegt maar geen kinderen heeft.

Dus onbruikbare tool.

Is dat zo? Tel je dan niet stiekem de footprint van de kinderen bij diegene op?
Uiteraard kun je erover twisten of de luiers nu als footprint van het kind of de ouders gerekend moeten worden, en hoe dat zit met ritjes door de ouders voor de sportwedstrijden van de kinderen, maar feit blijft dat die kinderen eigen personen zijn met een eigen voetafdruk.

Het is alleen doorgaans wel volledig de ouders aan te rekenen dat die kinderen bestaan en een stukje wereldproductie gebruiken, dat wel.

fotolijstje

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:56

Zoveel keuzes qua opleiding maar niks heeft echt mijn interesse :=
Zou graag voor jaartje of 2 naar Engeland willen verhuizen voor de cultuur en taal te beheersen. Maar weet niet hoe ik dat ooit ga doen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:01

DuoPenotti schreef:

Dus onbruikbare tool.

Dus een onbruikbare tool zodra je kinderen hebt. Ik heb weer inzicht in waar mijn verbruik het meest ligt, op dit punt in mijn leven.
Zo één op één vergelijken klopt trouwens niet helemaal, alle aspecten tellen mee en 8 uur per jaar vliegen vraagt al een complete aarde erbij terwijl er ook mensenlevens zijn die veel minder dan 1 aarde gebruiken. En je kan de footprint van een kind niet zomaar bij de ouder erbij tellen, dat klopt niet.

Captain schreef:
Suliko schreef:

5.3. :o

Dat zet het dan wel weer in perspectief. _O-
Laatst bijgewerkt door Suliko op 03-12-22 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:03

Wie wil er ook alweer foute quotes ontvangen :') Inmiddels aantal PB's gehad maar ben even kwijt wie ook alweer :')

--

Grote ergernis ik heb zelf niet helemaal goed opgelet met zorgtoeslag. Ik moet sowieso volgend jaar voor dit jaar gaan betalen. Volgend jaar zou ik alleen maar meer krijgen gebaseerd op mijn oude salaris omdat ze een jaar terug krijgen. Slim of niet , ik heb het per direct stopgezet en ik ga mij er binnenkort maar met een adviseur even in verdiepen voelde nu niet echt fijn wetende dat het misschien een dikke vette rekening gaat worden.

En ik was net zo goed bezig met het terug betalen van mijn studieschuld |o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:08

Ik vroeg m'n vriend net wat we gaan eten. Hij doet namelijk de boodschappen en kookt. Zijn antwoord was, jij kunt ook een keer koken.

Toen ik zei, jij kunt ook een keer de was doen, schoonmaken, het bed verschonen en opruimen, vond ie dat niet leuk :').

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:19

Mannen zijn soms ook gewoon stom.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:23

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:24

Calculator is vrij zwak. Heb betere gezien.

Ik woon en leef zo totaal buiten deze norm dat mijn gegevens met de beste wil van de wereld niet in dit format passen.

Maar het doel bereiken ze natuurlijk wel, iedereen komt boven de 1 uit.
En aangezien dit een soort 'wake up' calculator is, is dat niet zo erg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:27

Femke_Tweety schreef:
Calculator is vrij zwak. Heb betere gezien.

Ik woon en leef zo totaal buiten deze norm dat mijn gegevens met de beste wil van de wereld niet in dit format passen.

Maar het doel bereiken ze natuurlijk wel, iedereen komt boven de 1 uit.
En aangezien dit een soort 'wake up' calculator is, is dat niet zo erg.

Precies, dat is het uitgangspunt. Niet om exact iets uit te rekenen, maar zichtbaar maken waar verandering nodig is.

Fotolijstje, ga als au pair werken. Is heel pittig soms maar het was voor mij een fantastisch avontuur in Londen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:29

Ik ergerde me aan twee jongeren die in de Jumbo een e-sigaret aan het roken waren (noem je dat nog steeds roken?)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:39

Walkure schreef:
Ik ergerde me aan twee jongeren die in de Jumbo een e-sigaret aan het roken waren (noem je dat nog steeds roken?)

Daar weet de Ali Express versie van Whitney Houston wel raad mee ~~}>

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:40

Urbanus schreef:
Precies, dat is het uitgangspunt. Niet om exact iets uit te rekenen, maar zichtbaar maken waar verandering nodig is.

De vraag is alleen waar die verandering het hardste helpt.
Is dat door je eigen voetafdruk een ietsiepietsie te verkleinen? Zodat we geen 3 maar 2,98 aardes nodig hebben als iedereen zou leven zoals wij dat doen?
Of is het voor de totale impact effectiever om te voorkomen dat zoveel andere mensen ons welvaartsniveau/consumptiepatroon ook bereiken?

Uiteraard zijn er naast de klimaatimpact ook nog de ethische aspecten van zo'n keuze, maar horen die in zo'n calculator thuis?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:56

Walkure schreef:

Pas zag ik jonge kinderen van 9 ofzo 0% bier kopen toen dacht ik ook: oke dan. :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:59

Ik vind e-sigaretten echt de slechtste uitvinding ooit, behalve voor de verstokte rokers dan, maar ook daar zie je dat het stoppen met roken alleen maar ontzettend gerekt wordt. Als je ziet hoeveel kinderen door die ondingen juist zijn gaan roken.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:01

Walkure schreef:

Noem je tegenwoordig een vape en dan ben je dus aan het vapen ;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:28

Om die discussie mbt kinderen/geen kinderen kort in te vliegen. De aarde kampt niet met overbevolking, maar met ziekmakend kapitalisme, wat leidt tot het onnodig geld uitgeven aan onzin dingen/dingen die je anderhalve keer gebruikt. Ook vanuit de grote coöperaties zie je dat dit aan de bron van het probleem ligt. Hoezo gaan telefoons maar ongeveer 2 jaar mee, en waarom wordt er niet geïnvesteerd in onderzoek naar duurzame industrie en technologie? Omdat die bedrijven dan minder omzet draaien.

Ik vind het ook altijd gevaarlijk worden wanneer wordt gezegd dat "we" minder kinderen op de wereld moeten zetten, want "we" wordt vaak heel snel "zij". Je komt dan in het stukje eugenetica terecht, gevaarlijk terrein.

Afijn.

Als ik ooit hier zeg dat ik moet gaan rijden, maar m'n bed nog te lekker ligt, geef me dan alsjeblieft een schop onder mijn reet. Vanmorgen gereden voor het eerst in een week, niet aan te raden :')

Ze was wel braaf, behalve dat ze me na het rijden de lijnen van de bakrand in bonjourde, omdat madam jeuk had, en daarna met het afzadelen op haar teugel ging staan :+

En daarnet nog de pony moeten gaan vangen :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:44

Is het niet gewoon en en? Kapitalisme én teveel mensen op de aarde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:00

precies, dat denk ik ook, en en.

Daarnaast wegwerpmaatschappij is vanzelf minder bij minder mensen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:14

DuoPenotti schreef:
precies, dat denk ik ook, en en.

Daarnaast wegwerpmaatschappij is vanzelf minder bij minder mensen

Ja, maar dat betekent niet dat het echt wel duurzamer moet. Het slaat nergens op dat machines op een korte houdbaarheidsdatum gebouwd worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:20

Ja dat zeg ik en en

Daarnaast, dus eigenlijk een derde en :D