Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:28

Callisto04 schreef:
Wat wil je dan? Geen verplichtingen? Kies dan voor iets anders. Poepsimpel. Voor de aankoop van een huis bestaat ook wetgeving. Wil je die niet dan kan je huren, kraken, bij je ouders blijven, ... Niemand moet trouwen, je kan niet als overheid elk geval een wettelijk kader geven.

Helemaal mee eens. Ik vind het geen probleem wat verplichtingen in een huwelijk te hebben.

Anoniem

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:29

Huertecilla, liefde en huwelijk gaan prima samen hoor, ook echte liefde en een wettelijk huwelijk. Het klinkt bijna of dat in jouw beleving niet samen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:49

Toch is het makkelijker te denken dat iemand zijn ware liefde gevonden heeft als die stralend op een trouwfoto staat, dan dat die een harem heeft aan vrouwen.

Dat is de 'buitenkant' van een liefdesverhaal die je mee krijgt.

Ik weet dat je daar niet over kan en mag oordelen, die buitenkant.

Andere vraag: Wat doe jij om je :. (man, liefde, vrouw, vrouwen, liefdes ect) gelukkig(er) te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:51

Evamarie schreef:
Toch is het makkelijker te denken dat iemand zijn ware liefde gevonden heeft als die stralend op een trouwfoto staat, dan dat die een harem heeft aan vrouwen.

Dat is de 'buitenkant' van een liefdesverhaal die je mee krijgt.

Ik weet dat je daar niet over kan en mag oordelen, die buitenkant.

Andere vraag: Wat doe jij om je :. (man, liefde, vrouw, vrouwen, liefdes ect) gelukkig(er) te maken?


Zelf gelukkig zijn :)

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:09

Mindim schreef:
Huertecilla, liefde en huwelijk gaan prima samen hoor, ook echte liefde en een wettelijk huwelijk. Het klinkt bijna of dat in jouw beleving niet samen gaat.


Ik schrijf dat het wettelijk huwelijk een zakelijke overeenkomst is.
Dat je er onderling aan kan toevoegen wat je wil.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:12

Evamarie schreef:
Toch is het makkelijker te denken dat iemand zijn ware liefde gevonden heeft als die stralend op een trouwfoto staat, dan dat die een harem heeft aan vrouwen.


Dat is alleen een uiting van JOUW perceptie. Weer die beperkte opvatting mbt liefde.

Is trouwens correcter een M/V met een paar liefdes M/V.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:13

Mindim schreef:
Zelf gelukkig zijn :)



Vóór de ander(en) zijn.

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:34

Huertecilla schreef:
Evamarie schreef:
Toch is het makkelijker te denken dat iemand zijn ware liefde gevonden heeft als die stralend op een trouwfoto staat, dan dat die een harem heeft aan vrouwen.


Dat is alleen een uiting van JOUW perceptie. Weer die beperkte opvatting mbt liefde.

Is trouwens correcter een M/V met een paar liefdes M/V.

Persoonlijke opvattingen zijn per definitie beperkt. De jouwe ook.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:36

rien10 schreef:
Persoonlijke opvattingen zijn per definitie beperkt. De jouwe ook.


Niet per definitie. Hang van de opvatting af.

Wat míj betreft is liefde onbeperkt. Noem dát maar beperkt :D

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:38

Ik zeg niet dat ik liefde beperkt vind. Dat maakt jij er van. Ik zeg dat persoonlijke invulling van welke opvatting dan ook, beperkt is, namelijk beperkt door de persoon in kwestie. Niemand is alwetend, alvoelend, etc. Dat is een feit. Zou jou toch moeten aanspreken. Jij ben van de feiten. Niemand weet, ziet, voelt, hoort, beleeft alles wat er is. Overal is beperking.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:22

rien10 schreef:
Ik zeg niet dat ik liefde beperkt vind. Dat maakt jij er van. Ik zeg dat persoonlijke invulling van welke opvatting dan ook, beperkt is, namelijk beperkt door de persoon in kwestie. Niemand is alwetend, alvoelend, etc. Dat is een feit. Zou jou toch moeten aanspreken. Jij ben van de feiten. Niemand weet, ziet, voelt, hoort, beleeft alles wat er is. Overal is beperking.


Tenzij je weet dat je niet weet wat je niet weet, alleen dat het véél is ;)

Terug naar liefde en samenleven vind ík dat alles even goed is mits vrijwillig tussen volwassenen en verder onbeperkt is in invulling en liefde.

Met het ´beperkt´ refereerde ik aan ´Toch is het makkelijker te denken dat iemand zijn ware liefde gevonden heeft als die stralend op een trouwfoto staat, dan dat die een harem heeft aan vrouwen.´

Imo zowel mbt de verwoording ´zijn´ en ´harem vrouwen´ als de conclusie.

ík zie niet waarom.
Waarom MV met M/Vs en meerliefde minder makkelijk te begrijpen is tenzij vanuit een beperkte opvatting.

Jouw vermeende kaatsen naar persoonlijk beperkingen is een scheet in een netje en gaat voorbij aan de crux.

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:27

Het is niet voor mij minder makkelijk te begrijpen. Begrijpen doe ik poly liefdewel. Maar het past niet bij mij.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 01:25

rien10 schreef:
Het is niet voor mij minder makkelijk te begrijpen. Begrijpen doe ik poly liefdewel. Maar het past niet bij mij.


Prima. Zoals ik als schreef; alles even +:)+

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:46

Even voor alle romantici onder ons:

"HET ONTSTAAN VAN HET HUWELIJK
Vroeger trouwde men niet om de romantiek en de liefde, het huwelijk was meer een verplichting dan een eigengemaakte keuze. Waar het vroeger meestal om draaide waren de economische belangen. De bruid mocht zelf niet bepalen met wie ze trouwde, nee… dat werd bepaald door haar ouders."

Dus in basis was het huwelijk een zakelijke overeenkomst...
Dat er later liefde aan geplakt is, of dat sommige mensen geluk hadden doet niets af aan het onstaan van het hele verhaal... Als je er een beetje over googled kan je er hele interessante dingen over lezen.. :j

Dus ik vind het statement dat het huwelijk in basis een zakelijke overeenkomst was, niet zo gek...

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:11

Dat zegt toch niemand? Er zijn tal van zakelijke overeenkomsten om rechten en plichten vast te leggen. De romantische liefde is redelijk recent en volgens sommigen geen verbetering tov een meer zakelijke vorm van samen zijn. Meer verwachtingen die niet beantwoord worden, dus ook tal van scheidingen of ongelukkige mensen. Mensen hebben ook niet altijd zoveel tijd gehad om bezig te zijn met iets anders dan primaire behoeften.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:24

Callisto04 schreef:
Dat zegt toch niemand? .

er zijn wat mensen die allergisch reageren als HC opmerkt dat het huwelijk in basis een zakelijke overeenkomst is en niet 'voor de liefde' bedacht is... daarom gaf ik het aan.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:40

Cer schreef:
Callisto04 schreef:
Dat zegt toch niemand? .

er zijn wat mensen die allergisch reageren als HC opmerkt dat het huwelijk in basis een zakelijke overeenkomst is en niet 'voor de liefde' bedacht is... daarom gaf ik het aan.. :j

Dan lees je niet goed ;)

HC post alsof het een niet zou kunnen met het ander, daar reageren mensen 'allergisch' op.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:51

Mindim schreef:
Cer schreef:
er zijn wat mensen die allergisch reageren als HC opmerkt dat het huwelijk in basis een zakelijke overeenkomst is en niet 'voor de liefde' bedacht is... daarom gaf ik het aan.. :j

Dan lees je niet goed ;)

HC post alsof het een niet zou kunnen met het ander, daar reageren mensen 'allergisch' op.


_O- _O- _O- _O- Geweldig.

HC schrijft het helemaal niet zo. Schrijft het letterlijk zelfs volstrekt anders. Jij LEEST het zo.

Ík lees de ´alergische´ reacties op mijn huwelijksopmerking als bevestiging van de potentieel problematische verwarring van het zakelijke van het huwelijk met de emotie van liefde zoals Goethe opmerkt: Het blijkt al problematisch om op te merken dat het wettelijk huwelijk een zakelijke overeenkomst is ;)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:10

Dat dit tot verwarring lijdt is zo. Maar ook wie niet huwt en bepaalde engagementen aangaat, zoals kinderen, een woning kopen, ... stuit op dezelfde verwarring. Het huwelijk is 1 soort van zakelijke overeenkomst met een partner, naast zoveel andere mogelijkheden. Iedereen kiest wat best past of gaat daar toch van uit. Erfrecht etc komen steeds om de hoek loeren bij deze engagementen. Mij stoort vooral het belerende toontje, de blijkbaar onstilbare drang om jouw licht te laten schijnen over de onwetende meute. Alsof iedereen nog steeds het huwelijk als de ultieme uiting ziet van liefde terwijl het huwelijk, naast een uiting van die liefde naar de buitenwereld (het ceremoniële) ook een zakelijke kant heeft. Iedereen wordt daarover vandaag over geïnformeerd, over gevolgen van de keuze voor een bepaald huwelijksstelsel. Of die informatie afdoende doordringt is nog iets anders, maar dat is niet beperkt tot het huwelijk, geldt net zo goed bij het ondertekenen van een notariële akte bij de aankoop van een woning. Maar het laten schijnen van het licht :)* , het steeds weer ten berde brengen van de crux, het er van uit gaan dat anderen redeneren vanuit een beperkt denkkader is al zo vaak naar boven gebracht als reactie op wat je schrijft dat je misschien toch wel eens zou kunnen nadenken over de oorzaak, dat die niet ligt in het beperkte denkkader van anderen maar in hoe je je opstelt.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:42

Huertecilla schreef:
superpony schreef:
Dat is het ook als je gaat samenwonen, een huis koopt, samen een kind krijgt. Overal zijn regels voor, alles moet geregeld zijn.


Nee hoor; je kan onderling afspreken wat je maar wil. De enige kaders zijn meerderjarig en vrijwiilig.

Een vrij recent begrip is ´ceremonieel huwelijk´ voor diegenen die een ceremoniele symboliek belangrijk vinden maar de zakelijke overeenkomst van het wettelijk huwelijk niet willen.


Een huis kopen is echt wel een zakelijke overeenkomst. Je moet ook alles geregeld hebben, bijna zoals een getrouwd stel.
Een kind krijgen, als de vader het gezag ook aanneemt, is ook een zakelijke overeenkomst.

In Nederland kan je niet zomaar onderling wat afspreken. Dat kan alleen als de 1 bij de ander intrekt maar geen mede huurder of eigenaar wordt. Of als de vader het kind niet erkend.

En het gaat er al helemaal niet meer om hoe het huwelijk ooit onstaan is. We leven in 2020. Je kan alles regelen en laten vastleggen zonder huwelijk. Dat mensen NU trouwen is vaak geen zakelijke overeenkomst en het kan diegene ook geen moer meer schelen, dat het ooit wel zo zou zijn geweest.

En zoals ik al schreef; wij hadden al een kind, huizen, auto's dieren etc. Dus zakelijk gezien waren wij al jaren partners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:45

Huertecilla schreef:
_O- _O- _O- _O- Geweldig.

HC schrijft het helemaal niet zo. Schrijft het letterlijk zelfs volstrekt anders. Jij LEEST het zo.

Ík lees de ´alergische´ reacties op mijn huwelijksopmerking als bevestiging van de potentieel problematische verwarring van het zakelijke van het huwelijk met de emotie van liefde zoals Goethe opmerkt: Het blijkt al problematisch om op te merken dat het wettelijk huwelijk een zakelijke overeenkomst is ;)



Gunst HC, bij jou ligt het altijd aan een ander.

Iedereen weet prima dat het huwelijkspapier een zakelijke overeenkomst is, denk je nou echt dat we allemaal zo naief zijn hier?Het zou fijn zijn als je mensen hier eens niet benaderd als zij het dom volk met een beperkt referentiekader.

Het huwelijk wordt gewoon gebruikt om voor de buitenwereld officieel te kiezen voor elkaar. Wordt een relatie er beter van, nee hoor, dat weten we ook wel. Is het een fijne traditie en romantisch, jazeker.

Dat jij meerdere vrouwen hebt, dat is helemaal goed toch, respecteer ik. Zo kiezen anderen daar niet voor, mag je ook respect voor hebben, dat proef ik uit jouw posts echter totaal niet.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:54

Mindim schreef:
Huertecilla schreef:
_O- _O- _O- _O- Geweldig.

HC schrijft het helemaal niet zo. Schrijft het letterlijk zelfs volstrekt anders. Jij LEEST het zo.

Ík lees de ´alergische´ reacties op mijn huwelijksopmerking als bevestiging van de potentieel problematische verwarring van het zakelijke van het huwelijk met de emotie van liefde zoals Goethe opmerkt: Het blijkt al problematisch om op te merken dat het wettelijk huwelijk een zakelijke overeenkomst is ;)



Gunst HC, bij jou ligt het altijd aan een ander.

Iedereen weet prima dat het huwelijkspapier een zakelijke overeenkomst is, denk je nou echt dat we allemaal zo naief zijn hier?Het zou fijn zijn als je mensen hier eens niet benaderd als zij het dom volk met een beperkt referentiekader.

Het huwelijk wordt gewoon gebruikt om voor de buitenwereld officieel te kiezen voor elkaar. Wordt een relatie er beter van, nee hoor, dat weten we ook wel. Is het een fijne traditie en romantisch, jazeker.

Dat jij meerdere vrouwen hebt, dat is helemaal goed toch, respecteer ik. Zo kiezen anderen daar niet voor, mag je ook respect voor hebben, dat proef ik uit jouw posts echter totaal niet.


In principe is dat niet prima, want je mag maar met 1 vrouw trouwen in Nederland. Vriendinnen zijn geen regels voor, maar trouwen met meerdere mag niet. Zet je toch aan het denken........

Daarbij kan je het zakelijk allemaal regelen zonder bruiloft. Dat mensen toch kiezen voor een bruiloft staat los van de zakelijke overeenkomst.
Heel veel vrouwen dromen al van jongs af aan van een sprookjes bruiloft en trouwen vanwege de jurk, het feest etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:58

superpony schreef:
In principe is dat niet prima, want je mag maar met 1 vrouw trouwen in Nederland. Vriendinnen zijn geen regels voor, maar trouwen met meerdere mag niet. Zet je toch aan het denken........

Daarbij kan je het zakelijk allemaal regelen zonder bruiloft. Dat mensen toch kiezen voor een bruiloft staat los van de zakelijke overeenkomst.
Heel veel vrouwen dromen al van jongs af aan van een sprookjes bruiloft en trouwen vanwege de jurk, het feest etc.


Ik bedoel met prima, dat ik geen waardeoordeel verbind aan polygamie.

Verder zeg ik toch hetzelfde? Dat veel mensen prima weten dat een huwelijk in principe een zakelijke overeenkomst is, maar voor trouwen vaak kiezen vanwege traditie en romantiek?

Wij zijn 15 jaar getrouwd, maar 30 jaar samen. Getrouwd vanwege de traditie en romantiek. De rest hadden we jaren daarvoor contractueel al vast gelegd.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:23

Ik vind dat HC meerdere malen schrijft dat alles eigen keuze is... dus ik proef dan weer niet dat hij geen respect heeft voor een andere keus. Overigens probeer ik de berichten zonder die belerende toon (die er wel inzit) te lezen... dat is iets waar ik zelf invloed op heb.. :j scheelt een boel :D

Het blijft imo denk wel een wettelijk ding want niet iedereen mag overal met elkaar trouwen (als het liefde zou zijn) en er zijn nog steeds gearrangeerde huwelijken die niets met liefde te maken hebben..

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:29

Het huwelijk wás vroeger een zakelijke overeenkomst. Althans veel meer dan nu. Toen was het ook een overeenkomst tussen twee families die daar beiden het beste uit probeerden te slepen.
Natuurlijk worden er nog steeds zakelijke dingen vastgelegd bij een huwelijk en er zijn ook mensen die alleen trouwen omdat dat zakelijk makkelijker is (denk aan huis kopen, kind erkennen, erfrecht) maar de meeste (westerse) mensen trouwen tegenwoordig toch echt vanuit romantisch oogpunt en niet om zakelijke redenen.
Wat je daar voor waardeoordeel aan hangt moet je zelf weten, maar ik geloof niet dat mensen die nu trouwen dat meestal doen met de zakelijke regelingen op de voorgrond.