Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:09

Nja er zijn toch te weinig studies naar de relatie tussen VitD en deze Corona variant... dat is denk het probleem?
Maar neemt niet weg dat voor mij persoonlijk, niet wetenschappelijk onderbouwd, het principe 'kan niet heel veel kwaad om het wel te nemen' geldt :j Het risico om het dan niet te doen, vind ik dan een soort van groter? En inderdaad, afweersysteem in orde hebben is altijd goed denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:24

secricible schreef:
nynke55 schreef:
Kennen jullie dit artikel uit HP de tijd, over de rol van vitamine D en C bij covid-19? https://www.hpdetijd.nl/2020-10-26/bete ... FVhJmeSySQ

dit stukje werd net gepost in het andere corona-topic en ik zat er eens naar te kijken. Mijn oog viel op de grafiek met griepachtige klachten.
Het valt me op dat die lijn nu nog niet eens boven de epidemische grens komt. Hoe moet ik dat interpreteren? Want dan lijkt het alsof COVID-19 nog niet eens zo heel veel gevolgen heeft voor NL op dit moment, terwijl je van ziekenhuizen wat anders hoort.

Die Carla Peters staat ook wel hoog in de kwakzalver top 10 hoor. Die heeft een een of ander bureautje in alternatieve geneeswijzen en voedingsadviezen. Helaas even geen tijd om het artikel te lezen. Maar als je het grafiekje wilt duiden zou ik beginnen bij het zoeken naar de bron?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:28

Nou ja 'ook'? Ik lees net dat Huub niet perse een kwakzalver is...

maar, zouden er dan ook publicaties of stukken zijn van mensen die niet als 'kwakzalver' weggezet kunnen worden? Daar zou ik benieuwd naar zijn :j
Ik heb heel wat artikelen gevonden, maar ik ken die mensen niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:39

Cer schreef:
Nou ja 'ook'? Ik lees net dat Huub niet perse een kwakzalver is...

maar, zouden er dan ook publicaties of stukken zijn van mensen die niet als 'kwakzalver' weggezet kunnen worden? Daar zou ik benieuwd naar zijn :j
Ik heb heel wat artikelen gevonden, maar ik ken die mensen niet..

Ook stukken van mensen die als kwakzalver te boek staan kan je gewoon kritisch lezen en onafhankelijk beoordelen natuurlijk. Want uiteindelijk gaat het om wat iemand schrijft en niet wie het schrijft.

Maar voor de meer wetenschappelijke invalshoek kijk je toch wel naar in welke journal het is gepubliceerd, of het peer-reviewed is etc. Er is zoveel te lezen, dan is het toch wel handig een selectie te maken. Vervelende is wel dat veel achter betaalmuren staat, al heeft COVID-19 al heel wat van die muurtjes geslecht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:27

safina schreef:
secricible schreef:

dit stukje werd net gepost in het andere corona-topic en ik zat er eens naar te kijken. Mijn oog viel op de grafiek met griepachtige klachten.
Het valt me op dat die lijn nu nog niet eens boven de epidemische grens komt. Hoe moet ik dat interpreteren? Want dan lijkt het alsof COVID-19 nog niet eens zo heel veel gevolgen heeft voor NL op dit moment, terwijl je van ziekenhuizen wat anders hoort.

Die Carla Peters staat ook wel hoog in de kwakzalver top 10 hoor. Die heeft een een of ander bureautje in alternatieve geneeswijzen en voedingsadviezen. Helaas even geen tijd om het artikel te lezen. Maar als je het grafiekje wilt duiden zou ik beginnen bij het zoeken naar de bron?

De bron is nivel staat er bij dus wel betrouwbaar lijkt me. Kan hem daar zo gauw overigens niet terug vinden voor meer context.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:10

Het probleem is dat je natuurlijk prima goede informatie, zoals van Nivel, kan gebruiken, om die dan op een onzinnige manier te gebruiken.

Ik heb even de moeite genomen om te kijken wat die grafiek van Nivel nou echt zegt. En dat is dus niet de grafiek van mensen met klachten aan de bovenste luchtwegen, maar een grafiek van mensen met klachten aan de bovenste luchtwegen en die daarmee naar de huisarts zijn gegaan. En dat laatste stukje, "en die daarmee naar de huisarts zijn gegaan." is echt wel belangrijk in dit verhaal. Alle mensen die zonder tussenkomst van de huisarts, zich rechtstreeks bij de GGD laten testen, die worden niet meegenomen. Dan is het opeens een stuk minder gek dat de cijfers vergelijkbaar met vorig jaar zijn. Een groot deel van de coronapatiënten worden hier niet in meegenomen.

Dit is weer een typisch voorbeeld van je hebt leugens, grote leugens en statistieken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:15

Karl66 schreef:
Het probleem is dat je natuurlijk prima goede informatie, zoals van Nivel, kan gebruiken, om die dan op een onzinnige manier te gebruiken.

Ik heb even de moeite genomen om te kijken wat die grafiek van Nivel nou echt zegt. En dat is dus niet de grafiek van mensen met klachten aan de bovenste luchtwegen, maar een grafiek van mensen met klachten aan de bovenste luchtwegen en die daarmee naar de huisarts zijn gegaan. En dat laatste stukje, "en die daarmee naar de huisarts zijn gegaan." is echt wel belangrijk in dit verhaal. Alle mensen die zonder tussenkomst van de huisarts, zich rechtstreeks bij de GGD laten testen, die worden niet meegenomen. Dan is het opeens een stuk minder gek dat de cijfers vergelijkbaar met vorig jaar zijn. Een groot deel van de coronapatiënten worden hier niet in meegenomen.

Dit is weer een typisch voorbeeld van je hebt leugens, grote leugens en statistieken.

kijk, dit haalde ik dus niet uit de grafiek. Ik vond het wel een gekke grafiek t.o.v. mijn empirische waarneming :+
Dankjewel voor de verheldering Karl, verklaart een hoop!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 12:54

Net geen echt wetenschappelijk artikel, maar een krantenartikel dat wel gestoeld is op wetenschappelijk werk.

Het artikel is geschreven met deze "tool" als basis.
Een tool, eigenlijk computer modelleren, waarbij het risico op aerosol overdracht en besmetting gemodelleerd is.

Dit is uiteraard geen 100% werk, (dat is modelleren per definitie nooit natuurlijk) maar met alles dat op het moment van maken (ergens rond juni 2020 van deze tool) bekend was over verspreiding, waarbij onder andere een aantal grote "spreading" events geanalyseerd zijn, en gebruikt in dit model.

Het is dus wat mij betreft een beetje de grens van echte harde wetenschap, maar al heel wat beter dan wat regelmatig voorbij komt...

Lees het artikel -zoals altijd- kritisch.

https://english.elpais.com/society/2020 ... oqJEeUpf_s

waar de tool te vinden is (en wie eraan gewerkt hebben/ wie er aan werken)
https://cires.colorado.edu/news/covid-1 ... -available

De tool zelf (excel) (Zeeeeeer veel parameters waar je mee kunt spelen, standaarden ingevuld met uitleg waarom ze die gebruiken, lees de FAQ)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... IQBbQ/edit#gid=154529406

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. (Nut, betrouwbaarheid, logica, ingestelde parameters etcetera)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:56

Mag ik dit topic weer een schopje omhoog geven?

Er is recent een nieuwe mutatie aangetroffen in het VK en die is ook al in NL aangetroffen.
Nu vraag ik me af in hoeverre je vatbaar kunt zijn voor een nieuwe mutatie tijdens of nadat je een oudere variant van COVID hebt doorgemaakt? Kun je besmet raken met de nieuwe variant terwijl je nog vechtende bent tegen de oude variant?
Ik kan me voorstellen dat er nog geen onderzoeken over gepubliceerd zijn, maar misschien zitten hier mensen met kennis die een en ander kunnen beredeneren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:01

Ik heb die kennis niet maar dacht er ook aan. Persoonlijk lijkt me niet dat je een nieuwe besmetting doormaakt, als je afweer eenmaal op gang is, zal die die nieuwe variant ook wel herkennen. De vaccins zijn immers ook effectief voor die variant, zegt men.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:47

Astorga schreef:
Mag ik dit topic weer een schopje omhoog geven?

Er is recent een nieuwe mutatie aangetroffen in het VK en die is ook al in NL aangetroffen.
Nu vraag ik me af in hoeverre je vatbaar kunt zijn voor een nieuwe mutatie tijdens of nadat je een oudere variant van COVID hebt doorgemaakt? Kun je besmet raken met de nieuwe variant terwijl je nog vechtende bent tegen de oude variant?
Ik kan me voorstellen dat er nog geen onderzoeken over gepubliceerd zijn, maar misschien zitten hier mensen met kennis die een en ander kunnen beredeneren.

Deze had je gelezen?
https://nos.nl/artikel/2355531-steeds-m ... orona.html

"Om met zekerheid te zeggen dat iemand voor de tweede keer covid-19 heeft, is er eigenlijk een genetisch profiel nodig van het virus waarmee de patiënt besmet is. Dat moet dan vergeleken worden met het profiel van het virus dat de eerste infectie veroorzaakte.

Daar zit een probleem. In het voorjaar is niet vaak zulk genetisch onderzoek gedaan. En de monsters die in die periode bij mensen zijn afgenomen uit de neus of keel zijn lang niet altijd bewaard. Ook nu wordt maar bij weinig patiënten een genetisch profiel van het virus gemaakt"

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:09

Ik hoorde net op het nieuws dat na NL nu ook ons land het vliegverkeer en treinreizen van en naar de UK vanaf middernacht stillegt. Dit voor tenminste 24u omdat het overleg ivm die nieuwe variant nog volop bezig is.
Volgens een biostatisticus zou de nieuwe variant ook van invloed kunnen zijn op de vaccins.
Wordt vervolgd dus.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:07

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:49

Pandora2 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat na NL nu ook ons land het vliegverkeer en treinreizen van en naar de UK vanaf middernacht stillegt. Dit voor tenminste 24u omdat het overleg ivm die nieuwe variant nog volop bezig is.
Volgens een biostatisticus zou de nieuwe variant ook van invloed kunnen zijn op de vaccins.
Wordt vervolgd dus.

Hmm.. Hier wordt juist overal gemeld dat het geen invloed zou hebben op het vaccin. Naja we zullen zien.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:11

Ik vind het zo vreemd dat ze het vliegverkeer stil leggen, maar met de auto, boot en trein mogen mensen wel Nederland binnen vanuit GB. Waarom de grens niet helemaal sluiten voor iedereen uit GB?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:41

SophievdV schreef:
Ik vind het zo vreemd dat ze het vliegverkeer stil leggen, maar met de auto, boot en trein mogen mensen wel Nederland binnen vanuit GB. Waarom de grens niet helemaal sluiten voor iedereen uit GB?

Hoorde ook al dat de hele trein was volgeboekt nu, dus het houd mensen niet echt tegen. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:06

Bij ons ook geen treinverkeer. En controles aan de frans-belgische grens voor auto's die via Frankrijk ons land willen binnenkomen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:13

nicole_floor schreef:
Pandora2 schreef:
Wordt vervolgd dus.

Hmm.. Hier wordt juist overal gemeld dat het geen invloed zou hebben op het vaccin. Naja we zullen zien.

Kan ook nog per vaccin verschillen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:02

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:05

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:53

zo, dat is wel een heel belangrijke ontdekking

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:50

Voor wie geïnteresseerd is in hoe het vaccin RNA vertaald wordt in het lichaam. En er worden ook afwijkingen besproken, en waarom die goed zijn. Misschien niet het meest wetenschappelijk artikel, naar wel duidelijk. Het laat nog maar eens zien hoeveel kennis er voor nodig is geweest om dit vaccin (en alle andere miderne vaccins) te ontwikkelen.

https://berthub.eu/articles/posts/rever ... r-vaccine/

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:36

Thanx!

Ik gooi dit ook even hier neer.
Heb hem net in het algemene topic gezet, als reactie op wat daar gebeurt. Maar ik geloof dat de meeste mensen daar niet zo zitten te wachten op cijfers en op nuance :\

Ben benieuwd naar jullie -iets wetenschappelijker- ideeën over deze cijfers.

Voor de mensen die het prettig vinden:

De wekelijkse update van het RIVM is er weer.

Ik lees dat rapport structureel iedere week.

Voor deze week (en volgende week) even de kanttekening dat het een bijzondere week is. Dus dat kán -hoeft niet- invloed hebben op de cijfers.
Dus even met dat in je achterhoofd lezen.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1229.pdf

Zelf vind ik het aantal besmettelijke mensen griezelig. (Infectiedruk zeg maar, hoewel dat nog wat factoren kent)
Heel hoog nu.
Vergelijkbaar met die eerste heel heftige piek in het voorjaar, alleen had toen iedereen 'schrik' voor deze ziekte, en was uitermate voorzichtig.

Het aantal besmettelijke mensen is nu vergelijkbaar, de angst -over de bevolking gezien- minder. En dus ook het uitkijken, voorzichtig doen en thuis blijven.

Kortom, ik persoonlijk vind dit zorgelijk.

De grafiek die ik bedoel: pagina 41 afbeelding 23.

Oversterfte (rotwoord vind ik)
ook erg hoog. Dus het aantal mensen dat nu méér overlijdt dan dat je oo basis van langjarige gegevens nu, deze week, zou verwachten.
(Pagina 50 afbeelding 28)

De echte uitwerking van kerst en oud en nieuw moeten we nog gaan zien.
De uitwerking van de nieuwe (Nederlandse) lock down zou ongeveer nu zichtbaar moeten worden.
Ik zie dat nog niet voldoende. Ik hoop heel erg dat ik mis zit. Meestal zit ik raak helaas.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:48

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-12/COVID-19_WebSite_rapport_wekelijks_20201229_1229.pdf

Deze link bedoel je denk ik?

In totaal zitten we nu al op 6100 oversterfte vanaf het begin van de 2e golf. Uitermate zorgelijk, zeker omdat de trend daar nog niet afzakt (14 t/m 20 december is weer 800 oversterfte, terwijl dit rapport t/m 16 december meerekent, dus nog minimaal 4 dagen vergelijkbare sterfte), en dan moeten we de piek nog bereiken (ongeveer 3 weken na piek besmettingen).

Tijdens de griep van 2018 is er uiteindelijk een totale oversterfte van 9444 mensen gekomen, totale oversterfte van die winter (week 40-week 20) was 8440. Afgelopen winter (w40-w20) hadden we een oversterfte van ongeveer 13.835 mensen.

Als ik deze grafiek zie, ben ik hoopvoller gestemd en lijkt de lockdown wel echt effect te hebben, zelfs met kerst in mijn achterhoofd:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=~NLD&region=World&casesMetric=true&interval=daily&smoothing=0&pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

Het verschil met afgelopen voorjaar is aan de ene kant minder voorzichtigheid, aan de andere kant allerlei beschermde gedragingen die al min of meer tot gewoonte zijn ingesleten en de verplichting die nu opgelegd is. Mopperend en wel zie je toch dat veel mensen zich in ieder geval ongeveer aan de maatregelen houden, al was het maar omdat je niet meer kan funshoppen en hele grote groepen nu toch wel opvallen en je nooit weet wanneer er een buurtbewoner een melding doet als je het te bont maakt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:59

Femke_Tweety schreef:
Zelf vind ik het aantal besmettelijke mensen griezelig. (Infectiedruk zeg maar, hoewel dat nog wat factoren kent)
Heel hoog nu.
Vergelijkbaar met die eerste heel heftige piek in het voorjaar, alleen had toen iedereen 'schrik' voor deze ziekte, en was uitermate voorzichtig.

Het aantal besmettelijke mensen is nu vergelijkbaar, de angst -over de bevolking gezien- minder. En dus ook het uitkijken, voorzichtig doen en thuis blijven.

Ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat dit totalen zijn voor Nederland. In de eerste golf waren de besmettingen voornamelijk geconcentreerd in Brabant en Limburg. Bij de tweede golf is het redelijk homogeen over het hele land. In de eerder getroffen gebieden zie je nu een lagere besmettingsgraad (minder ziekenhuisopnames en sterfte) dan in de eerste golf, in de andere gebieden een hogere besmettingsgraad.
Ik vind het voordeel van deze keer wel dat alles veel meer in de openheid is, hier in de omgeving zijn al veel mensen die zelf positief zijn getest op corona en in quarantaine zijn gegaan. Bij de eerste golf wist niemand waar de corona vandaan kon komen, dat was veel enger.