Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:01

:D hehe zo’n dag had ik ff nodig alles flink geplust alleen renewi niet

Asml heb ik helaas verkocht wilde toch klein winstje pakken want ja je weet nooit of het echt crasht.
Nu is vind ik ook dat ik te weinig echte spaargeld heb dus laat ik het zo.

Maar o wat een spijt dat ik niet bijgekocht heb gister Microsoft bv was gewoon 30€ goedkoper
Dacht dat vandaag ook zo’n dag zou worden

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 18:01

Hoe gaat het hier met jullie aandelen?

Wij hebben momenteel een aardig aandeel in een elektrische auto (een andere dan eerst) omdat we veel vertrouwen hadden in dit aandeel. Echter.. ze brengen telkens goed nieuws bekend maar het aandeel blijft maar zakken. Wij snappen er niks van.

tita

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:30

Ik had ook zon’n aandeel …… allemaal lovende berichten en kwakkelt nog steeds naar de NASDAQ gegaan…lovende woorden ja 2 dagen en toen down down

Gelukkig verkocht met verlies geloof ik

Over algemeen gaat het goed maar is wel ruk weken zeg …… heel onstabiel en volatiel wil nog steeds wat kwijt maar kan geen keuzes maken in welk aandeel

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:46

Hier schommelt het ook aardig. Bij de meeste aandelen merk ik dat ze gaan bewegen op het moment dat er nieuws is over Evergrande. Maar naast Evergrande zijn er natuurlijk genoeg zaken om je zorgen over te maken als belegger.

Ik heb net even al mijn kleine plukjes individuele aandelen zitten bekijken en ik kan niet bepaald zeggen dat er ook maar eentje stabiel is geweest het afgelopen jaar. :')

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:28

Hier gaat het ook alle kanten op.
:)
De elektrische auto bouwers rivian,en lucent doen het hier ook niet goed.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:36

Hoe kijken de mensen met wat meer verstand aan tegen Just eat take-away. Goed koopmoment? Ik probeer vooral de koersgrafieken te lezen/in te schatten, en hij lijkt erg laag te staan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:54

Ik zal mijn vriend eens vragen ernaar te kijken, die heeft daar wat meer kijk op :))
Ik zie dat het koersdoel verlaagd is, mensen kunnen nogal emotioneel reageren op zo'n bericht waardoor ze inderdaad ineens heel goedkoop kunnen zijn.
Ze hebben een flinke omzet gedraaid, maar nog steeds geen winst zo te zien, vorig jaar iig. En dat is natuurlijk een risico op de lange termijn. En gezond bedrijf heeft een koers-winst verhouding van rond de 15, deze zit ver in de min. Het is dan de vraag of daar een goede verklaring voor is.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:55

wat leuk dit topic!

ik zit zelf op plus500 en Blox en via de bank koop ik regelmatig Aegon als deze weer onder de 4 euro zit
ik ben geen ervaren belegger, maar vind het zeer interessant en heb al een leuke winst gemaakt afgelopen jaar dankzij Corona :o

Just eat take-away staat op mijn lijstje bij plus500, maar dacht toen iets over een overname gehoord te hebben ofzo... maar staat nu idd erg laag.
maar ik wacht nog ff, alles is bij mij nu enorm aan t zakken op plus500 helaas

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:09

Welkom Libris!

Hier gaat heel veel juist sinds begin dit jaar als een raket omhoog :=
Ik blijft het interessant vinden hoe onvoorspelbaar de markt is. Vorig jaar was voor ons een mwa jaar.. Weinig echte koopjes gevonden, wel leuk in de plus afgesloten, maar geen grote winsten.. en dit jaar hadden we binnen 3 dagen alweer een maandsalaris erbij :))

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:17

dat had ik dus vorig jaar en nu had ik eerder moeten verkopen... rupsje nooit genoeg...whahaha maar gelukkig nog wel winst, maar veel gezakt.
het nadeel bij plus die hefboom, je kan heeeeel snel veel verdienen, maar dus ook verliezen...maar hoort erbij
ik wacht nog ff af en wil dan bijkopen van diverse aandelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:36

Hefboom is erg link, zo kun je je hele inleg kwijtraken, dus daar zal ik zelf nooit aan beginnen.

Heb je al iets op het oog wat je wil bijkopen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:40

Wij lezen nu een beetje mee met mooidividend.nl. Dit is een blog waarin iemand streeft naar € 1.000 dividend per maand te behalen (wat nog erg ver weg is). Het is interessant om hem een beetje te volgen en te kijken wat hij doet en waarom hij bepaalde dingen doet.

Op basis daarvan, en ons eigen uitzoekwerk, kopen wij nu voorlopig even vooral aandelen met dividend uitkeringen. Levert nog geen wereldbedragen op of zo, maar wel een paar tientjes per kwartaal in ieder geval voor nu.

Op Degiro kun je ook zien hoe een aandeel staat (kopen/houden/verkopen), wat de verwachting is en dat soort zaken.
Mijn man heeft dat van een aantal aandelen in een excel gegoten en daar doet hij dan wat mee.
Vraag me niet wat :+ Hij zit er veel meer in dan ik.

Ons aandelenpakket is ook zeker nog niet interessant voor een belegger, daar hebben we nog steeds veel te weinig voor. Maar ach, dat komt vanzelf wel een keer. We kopen soms maanden niets en dan weer voor een paar honderd euro. Net hoe het uit komt en of we er aan denken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:43

1000€ dividend per maand of bedoel je per kwartaal of jaar

Want per maand….dan heb je sowieso heeeeel veel eigen geld of geleend geld

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:44

ik denk dat ik straks voor de metalen ga en cannabis.
en op Blox wacht ik nog ff
en straks weer Aegon als hij zakt, maar deze gaat gewoon lekker via de bank en komt dus vanzelf goed
Waar zit jij vooral in?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:45

Aan wie stel je de vraag libris

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:06

Klinkt interessant, dat blog, Nancy :j
Wij doen ook deels aan dividendbeleggen, zeker nu het lastig is om andere koopjes te vinden.
Afgelopen jaar hebben we in totaal zo'n €4000 aan dividend gekregen.
Als we aan de €1000 per maand zouden zitten dan kunnen we met pensioen :)) Maar dan moet je inderdaad flink wat geld hebben belegd, of echt goede dividendbedrijven weten te vinden die toch nog veilig zijn, en dat is nog best lastig.
Als dividendbedrijven hebben we nu oa Flow traders en China mobile, en volgens mij nog een metaalmijn bedrijf.. en nog een paar die ik even niet meer weet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:20

Ja echt per maand, dus of t realistisch is, weet ik ook niet.. Hij heeft volgens mij wel op een paar honderd per maand gezeten al.

Hij had laatst een huis gekocht en daarvoor 75k aan aandelen verkocht om daar een aanbetaling op te doen.
Dus hij heeft niet niks zeg maar haha :)

Leuk en interessant om eens te lezen in ieder geval.

Ik vind 4K aan dividend ook al heel erg netjes!
Dan hebben jullie ook al een berg aandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:31

Wij hebben al redelijk wat aandelen opgespaard de afgelopen jaren inderdaad. We hebben wat meer dan een ton geïnvesteerd in aandelen, dus dat is een gemiddeld dividendrendement van iets meer dan 4%.
Klinkt als veel geld, maar je kan er nog geen kleine flat van kopen in deze tijd :')
Maar het is leuk dat het zo toch wat opbrengt aan dividend, naast de waardestijging waar we nog steeds op wachten :))

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:52

Algemene vraag: Wat maakt dat je focust op dividendaandelen i.p.v. groeiaandelen?

Ik heb toevallig een week geleden (ofzoiets) dividend van de VWRL ontvangen, daarvan krijg je het maar 1x per jaar en het is niet zo veel.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:04

Ik denk dat het gewoon een persoonlijke keuze is.
Het dividend is een redelijk vaste waarde.
Je weet dus wat je krijgt.

En je hoeft niet zenuwachtig te worden als de aandelenkoers van het bedrijf naar boven,of naar beneden schiet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:09

Badeendje, het is geen 'set in stone-keuze', maar voor nu is dit waar wij de aandelen op uitzoeken :)
Het krijgen van dividend is een prettige en ik denk ook veilige keuze.

Wij zoeken wel dividend aandelen uit die het (minstens) per kwartaal uitkeren. Want inderdaad, 1x per jaar is maar weinig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:21

4x per jaar 0.2%
1x per jaar 5%

Ik weet wel wat ik kies dan :D

Mijn grootste groei aandeel heeft het beroerdste dividend

Een van mijn schommelende aandelen heeft mij in 3 jaar ruim 600€ opgeleverd aan dividend.
Dat aandeel laat ik zeker nog 10 jaar in mijn portefeuille zitten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:59

Badeendje, het leuke aan een dividendaandeel is dat je er totaal geen tijd en werk in hoeft te stoppen. Je zoekt een aandeel dat enorm stabiel en veilig is, een aandeel dat jaren lang wat blijft schommelen of desnoods wat stijgt maar wat een zekere toekomst heeft, niet te veel concurrentie.. Je koopt er flink wat aandelen van, en ziet jaarlijks wat geld binnen komen op je rekening zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen, en zonder dat je aandelen hoeft te verkopen om wat cash eruit te halen. Dat is ook meteen het nadeel; het zijn geen aandelen waar je snel rijk van wordt, niet van het dividend iig. En het duurt dan ook vrij lang voordat je je inleg terug hebt verdiend.
Té veel dividend kan ook weer risicovol zijn; je wil niet dat een bedrijf veel te veel geld naar de aandeelhouders door schuift, en het ten kosten gaat van het bedrijf en de producten/diensten die ze leveren.
Er zijn ook bedrijven die hun dividend elk kwartaal/half jaar/jaar aanpassen naar de hoeveelheid winst die ze hebben gemaakt, of een extra winstuitkering doen. Dat kan heel leuk zijn, maar in moeilijke tijden zul je dan ook je dividend flink zien inkakken.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:43

lizard schreef:
Ik denk dat het gewoon een persoonlijke keuze is.
Het dividend is een redelijk vaste waarde.
Je weet dus wat je krijgt.

En je hoeft niet zenuwachtig te worden als de aandelenkoers van het bedrijf naar boven,of naar beneden schiet.

Hoe veel rendement verwacht je dan te verkrijgen op jaarbasis?
Als je aandeel in 10 jaar tijd 10 euro in waarde verliest, en je krijgt 10 euro aan dividend, ben je dan alsnog tevreden?

_Nancy schreef:
Badeendje, het is geen 'set in stone-keuze', maar voor nu is dit waar wij de aandelen op uitzoeken :)
Het krijgen van dividend is een prettige en ik denk ook veilige keuze.

Wij zoeken wel dividend aandelen uit die het (minstens) per kwartaal uitkeren. Want inderdaad, 1x per jaar is maar weinig.

Je hoeft je keuze niet te verdedigen hoor, ik vind het leuk om ieders strategie te lezen. Weer een vervolgvraag:
Waarom is het veiliger om te beleggen in dividendaandelen? Wat bedoel je met veilig? En ten opzichte van wat is het veiliger?

Waarom wil je het per kwartaal krijgen? (1x 100 of 4x25 maakt geen verschil, tenzij je het herbelegt)

8nnemiek schreef:
Badeendje, het leuke aan een dividendaandeel is dat je er totaal geen tijd en werk in hoeft te stoppen. Je zoekt een aandeel dat enorm stabiel en veilig is, een aandeel dat jaren lang wat blijft schommelen of desnoods wat stijgt maar wat een zekere toekomst heeft, niet te veel concurrentie.. Je koopt er flink wat aandelen van, en ziet jaarlijks wat geld binnen komen op je rekening zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen, en zonder dat je aandelen hoeft te verkopen om wat cash eruit te halen. Dat is ook meteen het nadeel; het zijn geen aandelen waar je snel rijk van wordt, niet van het dividend iig. En het duurt dan ook vrij lang voordat je je inleg terug hebt verdiend.
Té veel dividend kan ook weer risicovol zijn; je wil niet dat een bedrijf veel te veel geld naar de aandeelhouders door schuift, en het ten kosten gaat van het bedrijf en de producten/diensten die ze leveren.
Er zijn ook bedrijven die hun dividend elk kwartaal/half jaar/jaar aanpassen naar de hoeveelheid winst die ze hebben gemaakt, of een extra winstuitkering doen. Dat kan heel leuk zijn, maar in moeilijke tijden zul je dan ook je dividend flink zien inkakken.

Waarom zou je dan dividendaandelen verkiezen boven (bijvoorbeeld) een indexfonds?
Hoe bepaal je die veiligheid?
Je benoemt nog dat het aandelen zijn waar je niet snel rijk van wordt. Van welke aandelen word je wel snel rijk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:06

Badeendje schreef:
Waarom zou je dan dividendaandelen verkiezen boven (bijvoorbeeld) een indexfonds?
Hoe bepaal je die veiligheid?
Je benoemt nog dat het aandelen zijn waar je niet snel rijk van wordt. Van welke aandelen word je wel snel rijk?

Ten eerste heb je bij een indexfonds geen controle over de bedrijven die erin zitten. Verder is het rendement van een indexfonds nooit zo stabiel als dividend, ook indexfondsen zullen crashen tijdens een crisis. En dat is dan het mooie aan dividend; je behoud al het uitgekeerde dividend bij een crash, én je hebt al je aandelen nog. Stel je krijgt die 10 euro dividend, maar de koers is 10 euro gezakt op een jaar tijd.. dan koop je voor dat dividend een extra aandeel, en heb je niks verloren maar wel een extra aandeel erbij dat weer voor extra dividend zorgt, en krijg je het jaar erop bv niet 10 maar 11 euro dividend én je vermogen stijgt verder door zodra het aandeel weer op de oude koers zit.